" Levottomat puheet aamuyöllä"

Harjoitin lauantaipäivän akrobatiaa kuskin jalkatilassa ja konehuoneessa, mutta en löytänyt mitään kummallista. Mikä ei sinänsä todista vielä mitään!!! Niinpä sitten otin 2kpl 13 mm lenkkiä kuskin jalkatilaan akunkenkien irroittamista varten sekä mäyräkoiran kaveriksi ja lähdin koeajolle. (Artolta lainaamani ehjän solenoidin unohdin tietysti kotiin)Mussemaan kirjoitti: Noniin...kröhöm.asiasta ->3:een.
Saitko mäkki mitään uutta selville siitä alkuperäisestä ongelmasta?
Selkeä kuva. Caprissa oli samannäköinen laite, joka temppuili jatkuvasti. Mustissa on solenoidi erikseen siinä akun vieressä ja startin kyljessä pelkkä bendiksi. Teoriassa ne kai toimii samalla tavalla - piuhoja vaan on vähemmän - tai toisinpäin, kun startille menee nemmän pihoja? Onko tuossa samassa kirjassa kuvaa ihan erillisestä solenoidista?TomiKoo kirjoitti:
Ja olisko seuraavasta iloa solenoidin kanssa...?
http://www.edu.stadia.fi/~0201556/startti.jpg
Tomi
mach1 Lähetetty: Kes Syy 29, 2004 17:14 Viestin aihe:
--------------------------------------------------------------------------------
Onko tuossa samassa kirjassa kuvaa ihan erillisestä solenoidista?
Joo kyllä kaikki on tsekattu. Enää ei ole jäljellä kuin solenoidin sisuskalut ja/tai mahdollisesti latausrele, jonka täytyisi päästä ajoittain oikosulkuun. Jos solenoidista ei löydy hajottamalla mitään järjellistä syytä käännyn kyllä astrologin puoleen.Kopekka kirjoitti:Johan on poikinut jutun. Tarinasta ei käy kyllä selville onko autossa vakio kamat paikoillaan. Tuskin ne kaikki sähköt ainakaan starttireleen läpi menee, silloinhan startti olisi koko ajan päällä.Kopekka kirjoitti:
Periaatteessa kaikki pitäisi olla vakiota johtosarjoja myöden.
Akun + navalta ei lähde muita johtoja kuin solenoidille menevä, joten kyllä ne kaikki sähköt kulkee sen kautta. Virran täytyy kiertää toisesta pikkuruuvista (jossa on jatkuvasti virta) virtalukolle, josta se avaimesta käännettäessä start asentoon palaa solenoidin toiseen pikkuruuviin. Tämä herätevirta vetää solenoidin katkaisijan kiinni ja virta lähtee solenoidin paksulta ruuvilta startille. Bendix vetää startin päälle ja kun virta-avain käännetään start asennosta takaisin katkeaa virta paksulle ruuville.
Tämä kaikki on ihan loogista. Mutta mites se "ajovirta" nyt kiertääkään virtalukon, solenoidin ja puolan välillä? Meneekö niin, että solenoidin toisesta pikkuruuvista, johon tulee herätevierta menee startin aikana suoraan virta puolalle ja ajon aikana se kulkee virtalukon kautta? Tai ei tuolla näiden oireiden valossa taida olla merkitystä. Vian täytyy olla ilmeisesti akulta tulevan paksun ruuvin ja sen ohuen ruuvin, jossa on koko ajan virta, välisessä kytkennässä?
Kopekka kirjoitti:71 sähkökuvien perusteella aloittaisin kyllä virtalukon sisälmysten tutkinnalla.
Niinpä tietysti. Eihän se virta lukolle mene siitä vasemmanpuoleisesta ohuesta ruuvista vaan samasta paksummasta mihin akulta tuleva kaapelikin tulee kiinni.Kopekka kirjoitti: Ei pitäisi pikkuruuveissa olla henkeä jos virta-avain ei ole start-asennossa,
paitsi käämiin varautunut sähkö saattaa mittaajaa hämätä, varsinkin sitä digimittaajaa. Molempiin tulee jännite vasta kun startataan, vasemman puoleinen ruuvi saa sähköt virtalukolta ja toinen saa henkeä akun syötöstä solikan omien kärkien kautta, tällä annetaan puolalle startin ajan enemmän paukkua etuvastus ohittaen. Käämin - on kotelon rungossa kiinni ja saa maita kiinnitysruuveista.
Etummaiseen pikkuruuviin tulee 12V sekä start- että on-asennossa. Muuten mun auto ei ainakaan kulkisi.Kopekka kirjoitti:Ei pitäisi pikkuruuveissa olla henkeä jos virta-avain ei ole start-asennossa,
paitsi käämiin varautunut sähkö saattaa mittaajaa hämätä, varsinkin sitä digimittaajaa. Molempiin tulee jännite vasta kun startataan, vasemman puoleinen ruuvi saa sähköt virtalukolta ja toinen saa henkeä akun syötöstä solikan omien kärkien kautta, tällä annetaan puolalle startin ajan enemmän paukkua etuvastus ohittaen. Käämin - on kotelon rungossa kiinni ja saa maita kiinnitysruuveista.
Siihen tulee etuvastuksen jälkeinen sähkö joka ohitetaan startin aikana puolalle starttireleen oman kärjen kautta suoralla akkusähköllä, ei edes sulaketta ole välissä. Machilla voisi tämä naru olla syynä jos auto ei sammu, eli puolalle menevä jännite ei katkea avaimesta. Kuvien mukaan avaimelta tuleva sähkö ja "starttisähkö" yhdistyvät jossain kohtaa kolminapaisella liittimellä josta yksi piuha näyttää menevän koneen lämpötila anturille ja yksi öljynpaine anturille. (Puolan sähkönaru on väriltään vaalean punainen vihreällä raidalla.)Arto65FB kirjoitti:Etummaiseen pikkuruuviin tulee 12V sekä start- että on-asennossa. Muuten mun auto ei ainakaan kulkisi.Kopekka kirjoitti:Ei pitäisi pikkuruuveissa olla henkeä jos virta-avain ei ole start-asennossa,
paitsi käämiin varautunut sähkö saattaa mittaajaa hämätä, varsinkin sitä digimittaajaa. Molempiin tulee jännite vasta kun startataan, vasemman puoleinen ruuvi saa sähköt virtalukolta ja toinen saa henkeä akun syötöstä solikan omien kärkien kautta, tällä annetaan puolalle startin ajan enemmän paukkua etuvastus ohittaen. Käämin - on kotelon rungossa kiinni ja saa maita kiinnitysruuveista.