Jousien tunnistus

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Jousien tunnistus

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Pystyykö etujousista päättelemään/tunnistamaan mitenkään mitkä ne on? Jousen paksuuden, kierteiden yms. perusteella. Sillä tässä kun edellinen omistaja aikoinaan on vaihdattanut ne eikä tiedä tarkemmin mitkä ne on...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Mittaa jousen paksuus ja laske kierteiden määrä.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Näin teen. Tuloksia tulossa...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
KTM
Addikti
Viestit: 257
Liittynyt: 08 Loka 2004, 21:08
Paikkakunta: Pohjois-Pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KTM »

Jos oikein käy tuuri ja kyseessä on alkuperäiset jouset, niin sieltä saattaa löytyä maalatut tunnisteet. Ford merkitsi ja merkitsee edelleen jouset maaliviiruilla. Jousiin sutaistaan kaksi tai kolme eriväristä maaliraitaa huolimattomasti pensselillä ja tästä sitten pystyy jousen tunnistamaan. On erittäin kaukaa haettua, että raidat olisivat vielä talleella, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Joissakin hyvä laatuisissa jälkituotanto jousissa on jousen jäykkyys merkitty jouseen stansilla esim. 750 lbs / in.
Juuri viimeviikon lopulla vertailin tallissa GT jousia, 620 ja 750 jousia keskenään valitsin jälkimmäiset.
Muutoin asia selvinnee edellä kerrotulla mittaus menetelmällä.

Coil Spring Rates
G.T. Coils 260 lbs.
620 Coils 560 lbs.
720 Coils 600 lbs.
750 Coils 750 lbs.
lisäksi progressiiviset
Racing Coil Springs
480-680 lbs
Street Coil Springs
350-480 lbs
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

12,6 mm jousen paksuus. Kierteet selviää jatkossa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Arto65FB kirjoitti:Mittaa jousen paksuus ja laske kierteiden määrä.
Mittaa myös kierteen halkaisija,

jousen jäykkyys

k = G*d^4/(8*ND^3)

jossa G= 80 x 10^9 N/m^2 teräkselle
d= jousilangan paksuus
D= jousen keskihalkasija (ulkohalkaisija - langan paksuus)
N= vapaiden (suunnilleen kaikki - 1) jousikierrosten lukumäärä

ja kun ei huvita laskea, niin
http://www.kaila.net/tl125/spring.html
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Vastaa Viestiin