Jousien tunnistus
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Jousien tunnistus
Pystyykö etujousista päättelemään/tunnistamaan mitenkään mitkä ne on? Jousen paksuuden, kierteiden yms. perusteella. Sillä tässä kun edellinen omistaja aikoinaan on vaihdattanut ne eikä tiedä tarkemmin mitkä ne on...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Jos oikein käy tuuri ja kyseessä on alkuperäiset jouset, niin sieltä saattaa löytyä maalatut tunnisteet. Ford merkitsi ja merkitsee edelleen jouset maaliviiruilla. Jousiin sutaistaan kaksi tai kolme eriväristä maaliraitaa huolimattomasti pensselillä ja tästä sitten pystyy jousen tunnistamaan. On erittäin kaukaa haettua, että raidat olisivat vielä talleella, mutta eihän sitä koskaan tiedä.
Joissakin hyvä laatuisissa jälkituotanto jousissa on jousen jäykkyys merkitty jouseen stansilla esim. 750 lbs / in.
Juuri viimeviikon lopulla vertailin tallissa GT jousia, 620 ja 750 jousia keskenään valitsin jälkimmäiset.
Muutoin asia selvinnee edellä kerrotulla mittaus menetelmällä.
Coil Spring Rates
G.T. Coils 260 lbs.
620 Coils 560 lbs.
720 Coils 600 lbs.
750 Coils 750 lbs.
lisäksi progressiiviset
Racing Coil Springs
480-680 lbs
Street Coil Springs
350-480 lbs
Juuri viimeviikon lopulla vertailin tallissa GT jousia, 620 ja 750 jousia keskenään valitsin jälkimmäiset.
Muutoin asia selvinnee edellä kerrotulla mittaus menetelmällä.
Coil Spring Rates
G.T. Coils 260 lbs.
620 Coils 560 lbs.
720 Coils 600 lbs.
750 Coils 750 lbs.
lisäksi progressiiviset
Racing Coil Springs
480-680 lbs
Street Coil Springs
350-480 lbs
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Mittaa myös kierteen halkaisija,Arto65FB kirjoitti:Mittaa jousen paksuus ja laske kierteiden määrä.
jousen jäykkyys
k = G*d^4/(8*ND^3)
jossa G= 80 x 10^9 N/m^2 teräkselle
d= jousilangan paksuus
D= jousen keskihalkasija (ulkohalkaisija - langan paksuus)
N= vapaiden (suunnilleen kaikki - 1) jousikierrosten lukumäärä
ja kun ei huvita laskea, niin
http://www.kaila.net/tl125/spring.html
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS