Öljyjä, öljyjä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Arto65FB kirjoitti:Aika hyvin Tapsa kiteytti asian.

Justiinsa lueskelin Hotrottia, jossa oli Shermanin 800hp vaparipikkulohko. Ei ollut suurvolyymi tai -painepumppua. Öljynpaineet tyhjäkäynnillä 15-30psi ja 6000rpm 45-60psi, jos oikein muistan. Ja välykset olivat väljän puolella.
Nyrkki sääntö:
1000 rpm -> 10 psi
2000 rpm -> 20 psi
3000 rpm -> 30 psi
4000 rpm -> 40 psi
5000 rpm -> 50 psi
6000 rpm -> 60 psi
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Nimen omaan NYRKKI sääntö.. itsekkin joudun rajoittaa painehia
8000 rpm jalkeen.. 8)
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Taisin löytää synteettisen öljyn jonka pitäisi toimia hyvin laahaavien nostajien kanssa vaikka jousipainetta on ja nokan profiili on karu.

Alan lehdissä on ollut artikkeleita nokka/nostaja ongelmista jota "ilmestyivät" 80-luvun jälkeen. Selitykseksi tarjotaan katalysaattorien yleistymistä autoissa. Tämä pakotti voiteluainevalmistajat vähentamään sinkki/fosforipitoisia lisäaineita ( käytetään nimeä ZDDP ). Katti ei tykkää kun sinne syydetään metallipitoisia pakokaasuja ( vrt. lyijyllinen pensa ).

ZDDP nyt kuitenkin sattui olemaan paras lisäaine estämään V8:n laahaavan nokan tuhoutumista, ongelma on tosin tuttu muissakin koneissa. Erityisen heikkoja tässä mielessä ovat synteettiset modernit laatuöljyt ja parempia isojen työkonedieselien öjyt ( johtuisko siitä että niissä ei ole kattia ).

Jos googlettaa hakusanalla ZDDP niin infoa löytyy niin että päähän sattuu.

Tässä yksi artikkeli:
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... mmary.html

Töissä touhuan yhteyksissä Castrolin kanssa ja asittelin asian ammattilaisille. Ukot sanoi että tuttu juttu ja totta joka sana. Kaivoivat omien tuotteiden sisältöä ja tarjosivat kovimman kaman mitä heiltä löytyy.
Castrol TWS 10W-60 on kilpailukäyttöön tehty ja M-pemareiden suositus tavara. Käytetään mm. WRC ja F1 autoissa. Sisältää ZDDP lisäaineistusta noin saman verran kuin Shell Rotella T jota CompCams suosittaa, mutta ei ole "traktoriöljy" vaan täyssynteettinen kilpaöljy. Ei halvinta, kympin litra.
Kaadan ainakin omaan myllyyn ja sittenhän nähdään.
1966 HT 347 Stroker
SG 441
Hiljaisempi
Viestit: 24
Liittynyt: 12 Helmi 2006, 13:53

Viesti Kirjoittaja SG 441 »

Jos jotain kiinnostaa niin käytin John Deere hygard vaihteisto öljyä C4 laatikossa Super Gas luokassa...kestää lämpöä huomattavasti paremmin ja vaihdot terävöityy,se on hiukan paksumpaa joten turbiini ottaa aikaisemmin kiinni mutta ei loppupäässä luista niin paljon.
Tarkka seos oli 70% JD ja 30% punaista automaatti öljyä.
Moni käyttää ameriikassa ja austraaliassa Mobil 0-20 moottori öljyä racing laatikossa,perustunee siihen että normaali automaatti öljyssä (niinkuin lukkoperä öljyssäkin) on kitkaa vähentäviä aineita joita moottori öljyssä tai JD Hygardissa ei ole ainakaan niin paljon ja sitä kautta vaihteisto vaihtaa terävämmin.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

MONTTU kirjoitti:Töissä touhuan yhteyksissä Castrolin kanssa ja asittelin asian ammattilaisille. Ukot sanoi että tuttu juttu ja totta joka sana. Kaivoivat omien tuotteiden sisältöä ja tarjosivat kovimman kaman mitä heiltä löytyy.
Castrol TWS 10W-60 on kilpailukäyttöön tehty ja M-pemareiden suositus tavara. Käytetään mm. WRC ja F1 autoissa. Sisältää ZDDP lisäaineistusta noin saman verran kuin Shell Rotella T jota CompCams suosittaa, mutta ei ole "traktoriöljy" vaan täyssynteettinen kilpaöljy. Ei halvinta, kympin litra.
Kaadan ainakin omaan myllyyn ja sittenhän nähdään.
Tässä tapauksessa nuo pemari ja F1 suositukset panee ainakin minut karsastamaan harrastekäyttöön tuota, muuten kuin rata-ajoon.

Oliko teillä puhetta Castrolin Classic-sarjan öljyistä? Minkälainen koostumus niissä on, kun niitä suositellaan vanhoihin moottoreihin?
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Törkkäsin myllylle tänään GULFin XL.ää 10-40. Alkuunsa ajelen sillä, jos ei toimi, täytynee kokeilla PENZOILin 20-50 mineraalia.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Homer65 kirjoitti:Törkkäsin myllylle tänään GULFin XL.ää 10-40. Alkuunsa ajelen sillä, jos ei toimi, täytynee kokeilla PENZOILin 20-50 mineraalia.
Mikä on API-luokitus tuolle Gulfin XL:lle?
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

MONTTU kirjoitti: Töissä touhuan yhteyksissä Castrolin kanssa ja asittelin asian ammattilaisille. Ukot sanoi että tuttu juttu ja totta joka sana. Kaivoivat omien tuotteiden sisältöä ja tarjosivat kovimman kaman mitä heiltä löytyy.
Castrol TWS 10W-60 on kilpailukäyttöön tehty ja M-pemareiden suositus tavara. Käytetään mm. WRC ja F1 autoissa. Sisältää ZDDP lisäaineistusta noin saman verran kuin Shell Rotella T jota CompCams suosittaa, mutta ei ole "traktoriöljy" vaan täyssynteettinen kilpaöljy. Ei halvinta, kympin litra.
Kaadan ainakin omaan myllyyn ja sittenhän nähdään.
Oliko puhetta jääkö tuo TWS Motorsport sen uuden Egde Sportin (myös 10W-60) rinnalle, vai korvaako uusi tuote TWS:n? Itse olen ainakin ymmärtänyt asian niin että TWS poistuisi. Sitä on tullut käytettyä harrasteautoissa muutamia vuosia.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

SamiM kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:Törkkäsin myllylle tänään GULFin XL.ää 10-40. Alkuunsa ajelen sillä, jos ei toimi, täytynee kokeilla PENZOILin 20-50 mineraalia.
Mikä on API-luokitus tuolle Gulfin XL:lle?
Noniin :oops: , muisti pätkii, oli Gulf Max SL 10-40 se öljy. API luokitus SL/CF, mitä sitten tarkoittakin :? .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Homer65 kirjoitti:
SamiM kirjoitti:
Homer65 kirjoitti:Törkkäsin myllylle tänään GULFin XL.ää 10-40. Alkuunsa ajelen sillä, jos ei toimi, täytynee kokeilla PENZOILin 20-50 mineraalia.
Mikä on API-luokitus tuolle Gulfin XL:lle?
Noniin :oops: , muisti pätkii, oli Gulf Max SL 10-40 se öljy. API luokitus SL/CF, mitä sitten tarkoittakin :? .
API SL on 2001 käyttöön otettu laatuluokka. Eli varmaankin hyvä öljy, mutta vanhaan autoon ei välttämättä sopivin/-va. Parempi ois kun korkeintaan SH:ta käytettäis.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

No tiedä häntä. Purkissa, muistaakkeni lukee, että olis vanhoihin autoihin suunniteltu. Samaa sanoi tarvikeputkan kaveri :"jenkkiautoiljat käyttää tätä", vaikkei tiennytkään mihin autoon öljy tulee.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Homer65 kirjoitti:No tiedä häntä. Purkissa, muistaakkeni lukee, että olis vanhoihin autoihin suunniteltu. Samaa sanoi tarvikeputkan kaveri :"jenkkiautoiljat käyttää tätä", vaikkei tiennytkään mihin autoon öljy tulee.
Mutta voiko muistiisi luottaa? :lol:

Tarvikeputkan kaverin lausunnotkin näyttävät olevan kuulopuhetta. Ei tiennyt vissiin mihin sitä jenkkiautoilijat käyttää. :lol:
ac5
Addikti
Viestit: 192
Liittynyt: 20 Kesä 2005, 09:32

Viesti Kirjoittaja ac5 »

Näkyy vastaava paini öljyistä, aikaajoin eri kerhojen sivuilla.Toiset puhuu
10-60 puolesta ja toiset tyrmää täysin katukäytössä turbopeleissä!On liikaa muovia joukossa, joka palaa kiinni sinne ja tänne?Ota näistä sit tavan tallaajana selvää :roll: Omassa turbo rottelossa kokeillut muutamia eri laatuja ja eri viskositeetin omaavia öljyjä.Toiset menee läpi enemmän,toiset vähemmän.Nyt ollut mobil rf 1 5-50:stä.Mitähän seuraavaksi sit laittais,kun toikin sit on ihan p....aaa kuulemma :shock:
Avatar
Lucky13
Hiljaisempi
Viestit: 16
Liittynyt: 15 Marras 2005, 13:19
Auto: Country Sedan ´65
351W+three-on-tree+9"
Paikkakunta: Renko

Viesti Kirjoittaja Lucky13 »

Itse ajelen Teboil Moniaste 15W-40:llä. (Oma lehmä ojassa, TB:llä töissä...) Luokitus API SF/CD. Kone v.-65 289. Hyvin on pelannut ja tuntuvat pysyvän sisälläkin. Kyselin tuon ZDDP:nkin määrän joka on kuulemma alle prosentin luokkaa... :?
-Chrome Won´t Get You Home-
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Kuinkas monen autosta kilahtanut moottori öljyn vuoksi, entäs ne joillla nokkavaurioita tuon "väärän" öljyn vuoksi ?? luulenpa ettei kovin moni käsi nouse :)
:krooh:
Vastaa Viestiin