Taisin löytää synteettisen öljyn jonka pitäisi toimia hyvin laahaavien nostajien kanssa vaikka jousipainetta on ja nokan profiili on karu.
Alan lehdissä on ollut artikkeleita nokka/nostaja ongelmista jota "ilmestyivät" 80-luvun jälkeen. Selitykseksi tarjotaan katalysaattorien yleistymistä autoissa. Tämä pakotti voiteluainevalmistajat vähentamään sinkki/fosforipitoisia lisäaineita ( käytetään nimeä ZDDP ). Katti ei tykkää kun sinne syydetään metallipitoisia pakokaasuja ( vrt. lyijyllinen pensa ).
ZDDP nyt kuitenkin sattui olemaan paras lisäaine estämään V8:n laahaavan nokan tuhoutumista, ongelma on tosin tuttu muissakin koneissa. Erityisen heikkoja tässä mielessä ovat synteettiset modernit laatuöljyt ja parempia isojen työkonedieselien öjyt ( johtuisko siitä että niissä ei ole kattia ).
Jos googlettaa hakusanalla ZDDP niin infoa löytyy niin että päähän sattuu.
Tässä yksi artikkeli:
http://www.hotrod.com/techarticles/engi ... mmary.html
Töissä touhuan yhteyksissä Castrolin kanssa ja asittelin asian ammattilaisille. Ukot sanoi että tuttu juttu ja totta joka sana. Kaivoivat omien tuotteiden sisältöä ja tarjosivat kovimman kaman mitä heiltä löytyy.
Castrol TWS 10W-60 on kilpailukäyttöön tehty ja M-pemareiden suositus tavara. Käytetään mm. WRC ja F1 autoissa. Sisältää ZDDP lisäaineistusta noin saman verran kuin Shell Rotella T jota CompCams suosittaa, mutta ei ole "traktoriöljy" vaan täyssynteettinen kilpaöljy. Ei halvinta, kympin litra.
Kaadan ainakin omaan myllyyn ja sittenhän nähdään.