Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Mikä on muuten tuon perästä kardaanin suuntaan lähtevän tuen merkitys?
Estääkö perän kiertymistä vai mitä?
Miksikähän ovat pitäytyneet jäykässä akselissa, eivätkä ole laittaneet De Dion -tyyppistä? Liekö enemmän kestävyys- vai perinnekysymys...
Eiköhän se pitäne tuon takaakselin kiertymistä paikoillaan, arvatkaapas onko päiväunet mennyttä jos tuollasella putkihässäkällä ryykäsee pohjakosketuksen johonkin . Jos olisin omaan kulkineeseeni laittamassa jotain tuon tapaista niin valitsisin ennemmin sen valpiin erillis runko paketin joka pultataan koriin kiinni eikä näy noin rumasti putkiviritykset joka hemmetin kohdasta ja on varmasti tukevampi kun tuo putki hässäkkä , eikä säikähdä pohjakosketuksesta eikä kori notku enää kun on kokonainen erillisrunko jossa kaikki valmiina pulttat vain kiinni, tietenkin pitää hiukan karsia peltiosia korista pois mutta mieluummin niin kuin tuommoset putkividakot vinksinvonksin.
Ihmettelen kovasti noiden jousien ja iskarien asentoa. Olisi kiva tietää, kuin pitkän matkan iskari/jousi liikkuu sisään tai ulos akselin liikkuessa vaikkapa 50 milliä. Epäilen kovasti, että liikematka on hyvin rajallinen akselin varsinaiseen liikkeesen nähden. Tämä tarkoittaa sitä, että iskari joutuu tekemään kovasti töitä hyvin lyhyellä matkalla, eikä se ole hyvä juttu. Jostain kumman syystä "isot pojat" pyrkii siihen, että iskarin (ja jousen) kulkema matka on sama kuin akselin kulkema matka. Näin iskari tekee vaimennusta mahdollisimman pitkällä matkalla. Tämä tarkoittaa pehmeämpää säätöä ja huomattavasti helpompaa säätämistä.
harmi80 kirjoitti:Mikä on muuten tuon perästä kardaanin suuntaan lähtevän tuen merkitys?
Estääkö perän kiertymistä vai mitä?
...
Se on torque arm, jonka homma on estää akselin kiertymistä ja sen kulma ja pituus suhteessa kahteen muuhun linkkiin määrittää sitten jousitusgeometrian. Näyttäisi siltä, että tuossa ei käytetä lehtijousien kiinnityspistettä noiden kahden linkin kiinnityksen kuten esim. RRS käyttää.
Muutenhan tuo on melko lailla kopio TCP:n perästä, jossa myös Watts on akselin alla ja coil-overit vinossa. TCP:llä tuo kno1:n huomion kiinnittänyt jousitusliike näyttää vähän pidemmältä. Mutta voipa silmä pettääkkin. Tuosta ei näy onko coil-over kiinni keinussa kuten TCP:llä vai suoraan akselissa. http://www.totalcontrolproducts.com/sup ... -FD_AT.jpg
Onneksi ainakin meilläpäin Pirkanmaalla on päällystetyt tiet niin ei tarvii pelätä pohjakosketuksia ja jos tulee niin silloin menee myös Milodonin 8litran öljypohja, TCP hammastanko ym. Matalassa autossa alimmat osat on aina alhaalla...
Tuossa Total Controlin version takajousituksessa on kaikki kohdallaan kun tarvittaessa melkein kaikki on 9" akselin kuoria myöten romimolybdeeniä niin ei ole enää heikkoja lenkkejä siltä osin. Jäykkä akseli on paras ratkaisu tehoa vastaan.
Tuo iskareiden ja jousien asento mahdollistaa juuri tuon helpon säädettävyyden ja herkän toiminnan ilman että tarvitsee tehdä kummempia korimuutoksia koska nyt tuo jousen ja pyörän joustot ovat samat.
No pian se nähdään käytännössä kun TCP:n häkkyrä on tällä viikolla hallin lattialla valmiina asennettavaksi.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa! http://www.hhp.fi/ hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
kno1 kirjoitti:Ihmettelen kovasti noiden jousien ja iskarien asentoa. Olisi kiva tietää, kuin pitkän matkan iskari/jousi liikkuu sisään tai ulos akselin liikkuessa vaikkapa 50 milliä. Epäilen kovasti, että liikematka on hyvin rajallinen akselin varsinaiseen liikkeesen nähden. Tämä tarkoittaa sitä, että iskari joutuu tekemään kovasti töitä hyvin lyhyellä matkalla, eikä se ole hyvä juttu. Jostain kumman syystä "isot pojat" pyrkii siihen, että iskarin (ja jousen) kulkema matka on sama kuin akselin kulkema matka. Näin iskari tekee vaimennusta mahdollisimman pitkällä matkalla. Tämä tarkoittaa pehmeämpää säätöä ja huomattavasti helpompaa säätämistä.
Kyllä tuossa totuuden siemen piilee. TCP:n ajatuksena on mitä todennäköisimmin se ettei tarvitse alkuperäisiä pohjan peltejä alkaa leikkelemään - bolt on jenkkiapinoillehan ei muunlaisia voi tehdä. Mun mielestä kyllä pelti on halpaa ja sääli sairautta kun haetaan optimaalista rakennetta alustalle. Toisaalta taas kotimainen lakikäytäntö rajoittaa tehokkaasti itsetehtyjä ratkaisuita. RRS-onlinen 3-linkkiperässä jouset ovat selkeästi pystymmässä eikä peltitöitä joudu tekemään.
TCP:n Pushrod Suspension System pitää sisällään aftermarket banjon, mikä on täysin turhaa 99,9999 % meistä harrastajista. On se nätti katsella. TCP:n on ehkä helpompi tehdä satsi noin, mutta hinta nousee ja 450 hv Mustangissa tommoinen banjo on täysin turha.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
TCP:n Pushrod Suspension System pitää sisällään aftermarket banjon, mikä on täysin turhaa 99,9999 % meistä harrastajista. On se nätti katsella. TCP:n on ehkä helpompi tehdä satsi noin, mutta hinta nousee ja 450 hv Mustangissa tommoinen banjo on täysin turha.
TCP:ltä saa sarjaa myös vakio 9" perään ja tuo Mild steel akseli maksaa 599$ ja Cro Mo 889$. Maksaa sekin kun etsii 9" ruosteisen perän, hakee sen parin sadan kilometrin päästä, hiekkapuhaltaa, kaventaa ja vaihtaa siihen akselin päät joissa on isot pyöränlaakeripesät ja maalaa sen ja laittaa torque Arm kiinnikkeet. Minusta tuo TCP banjo tuntuu näin katsoen jopa edulliselta varsinkin jos koko paketti vakavsti otettavilla sisuskaluilla maksaa yli 10000€.
Monen mielestä yli 100 HV on turhaa täällä 80km suomen perusnopeusrajoituksilla mutta eläköön turhuus!!!:D
Onneksi Suomessa on sellaisiakin mustangeja missä on saattaa olla vaikka 451 hv...
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa! http://www.hhp.fi/ hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
GTS kirjoitti:TCP:ltä saa sarjaa myös vakio 9" perään ja tuo Mild steel akseli maksaa 599$ ja Cro Mo 889$. Maksaa sekin kun etsii 9" ruosteisen perän, hakee sen parin sadan kilometrin päästä, hiekkapuhaltaa, kaventaa ja vaihtaa siihen akselin päät joissa on isot pyöränlaakeripesät ja maalaa sen ja laittaa torque Arm kiinnikkeet. Minusta tuo TCP banjo tuntuu näin katsoen jopa edulliselta varsinkin jos koko paketti vakavsti otettavilla sisuskaluilla maksaa yli 10000€.
Monen mielestä yli 100 HV on turhaa täällä 80km suomen perusnopeusrajoituksilla mutta eläköön turhuus!!!:D
Onneksi Suomessa on sellaisiakin mustangeja missä on saattaa olla vaikka 451 hv...
Oliskos noin että olisin katsellut noita Cromoly banjoja, sillä minulle jäi kuva että olisivat maksaneet 799-1200 USD. Rakenteeltaan tommoista FAB9 banjoa tarvii krääkreis miehet. Hieno peräratkaisuhan tuo on ja JÄYKÄLLÄ akselilla - asiaa.
Mitä herrasiunaa sinne perään laitetaan jos siihen menee +10.000 Euroa??? Dpi TSD tasauspyörästö 700 USD, 31r vetarit 400 USD, välitys 160 USD, isot laakerit 100 USD, alucase (strange) 300 USD, Daytona carrier 85 USD -> tuosta tulee n. 1800 USD ja se TCP setti 5000 USD. Onko jarrut jo olemassa?
Turhuutta on monenmoista!!!! Ton mä allekirjoita heti! Kaikki järkevä ei ole hauskaa, näissä autoasioissa mitä enempi on mopo lapasesta sitä hauskempaa yleensä on.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Kyllä sille vaan hintaa tulee kun kaikki optiot ruksaa ja Baer Eradispeed 13" jarrut taakse. Lisäävät vielä USAn päässä 7 prosenttia sikäläistä veroa ja Suomen valtionkin osuus on hyvinkin parisen tonnia...
Muutaman päivän sisällä se on tuossa edessä lattialla koko kasa.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa! http://www.hhp.fi/ hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4