MITEN KOVAA MUSTILLA

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

MITEN KOVAA MUSTILLA

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Tuli laitettua 3.00 perä Mustiin koska vedetään 225/50-14 pyörillä. Tekee 3.00 välityksestä 3.45 vastaavan 235/60-14 tai 235/45-17 renkaisiin verrattuna. Nyt rupes kiinnostamaan että mitä mahtais kulkee vanhoilla isoilla pyörillä jos vaan voima riittää. Laatikko on toploader suoralla nelosella. Laskuri sanoo

http://www.robrobinette.com/tire_diameter.htm

että vähän päälle 240 voisi kulkea 6000 rpm. 6250 veisi jo 250kmh.
Toinen laskuri

http://www.robrobinette.com/top_speed.htm

sanoo että voimaa pitäisi riittää kyllä yli 250 vauhtiin. :twisted:

Miten lujaa on Suomessa vedetty earlyllä, tietääkö kukaan???

Onko niitä vauhtipäiviä jossa mitataan enää olemassa???
1966 HT 347 Stroker
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: MITEN KOVAA MUSTILLA

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

MONTTU kirjoitti:Onko niitä vauhtipäiviä jossa mitataan enää olemassa???
Joensuussahan noita järjestää: http://www.mediarace.fi/speedparty/index.htm
Kuvia edellisistä tapahtumista: http://www.pimpanoslosposlinos.com/gall ... p?album=40
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: MITEN KOVAA MUSTILLA

Viesti Kirjoittaja 65HT »

MONTTU kirjoitti: Miten lujaa on Suomessa vedetty earlyllä, tietääkö kukaan???
Mielenkiintoinen kysymys... Miten kovaa tuollaisella tiileskiven aerodynamiikan omaavalla autolla pääsee (uskaltaa) ajaa. :twisted:
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Kyllä sillä sillä VOI ajaa kovaa, jos kaikki toimii niinkuin pitää !! Mexicon edellisellä vauhtiperällä sain Jurvan pääsuoralla nelosvaihteella rajottajan kerran pärähtään ennen jarrutusta. Taisi olla jotain 6500rpm...? Vauhtia 200km/h...?
Auton käsittely oli yhtä helppoa kuin oman hooteen taajamanopeuksissa. :oops: Kyllä kävi katteeks ! :masis:
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

JXA-26 kirjoitti:Mexicon edellisellä vauhtiperällä sain Jurvan pääsuoralla nelosvaihteella rajottajan kerran pärähtään ennen jarrutusta. Taisi olla jotain 6500rpm...? Vauhtia 200km/h...?
Todellinen laskettu nopeus taisi olla 195km/h luokkaa, kuitenkin hieman alle 200km/h. Jyrillä voisi olla excelit tallessa? Mutta tosiaan olihan siinäkin vielä viideskin vaihde! Mitähän ne kierrokset olivat kerran Tarvontiellä, siinä ennen Veikkolan liittymää? :twisted:

Oman auton kulkua voi hyvin helposti laskeskella itsekin. Siinä päästään jopa aika lähelle totuutta. Toki vaatii paljon oikeita lähtöarvoja onnistuakseen! Oli mulla jossain ne kaikki excelit tietoineen... Tätät aihetta liipatenhan joku kirjoitti joskus jutun Coraliinkin... :roll: :wink: Mihinkä numeroon se tuli?
Suzuki DR 650 RSE -93
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Noi ajovastukset kasvaa exponentiaalisesti kun vauhti kasvaa joten ei ihan pelkillä välityssuhteilla voi laskea.

Tein tuohon häkkyrääni ajotilapiirrosexcelin joka osoitti maksiminopeudeksi muistaakseni 238km/h. Eri asia kuka on se joka sillä niin kovaa uskaltaa ajaa.
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

poikelin kirjoitti:Tein tuohon häkkyrääni ajotilapiirrosexcelin joka osoitti maksiminopeudeksi muistaakseni 238km/h. Eri asia kuka on se joka sillä niin kovaa uskaltaa ajaa.
Juuri samasta asiasta oli edellisessä kyse! Löysitkö jostain järkevät arvot otsapinta-alalle ja ilmanvastukselle? Muistelen, että niiden löytäminen oli haasteellista.
Suzuki DR 650 RSE -93
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Niin toi mun häkkyrä on mustangia vain tekniikaltaan. auto itte on Capri.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

TomiKoo kirjoitti:
JXA-26 kirjoitti:Mexicon edellisellä vauhtiperällä sain Jurvan pääsuoralla nelosvaihteella rajottajan kerran pärähtään ennen jarrutusta. Taisi olla jotain 6500rpm...? Vauhtia 200km/h...?
Todellinen laskettu nopeus taisi olla 195km/h luokkaa, kuitenkin hieman alle 200km/h. Jyrillä voisi olla excelit tallessa? Mutta tosiaan olihan siinäkin vielä viideskin vaihde! Mitähän ne kierrokset olivat kerran Tarvontiellä, siinä ennen Veikkolan liittymää? :twisted:

Oman auton kulkua voi hyvin helposti laskeskella itsekin. Siinä päästään jopa aika lähelle totuutta. Toki vaatii paljon oikeita lähtöarvoja onnistuakseen! Oli mulla jossain ne kaikki excelit tietoineen... Tätät aihetta liipatenhan joku kirjoitti joskus jutun Coraliinkin... :roll: :wink: Mihinkä numeroon se tuli?
Tässä kopio tuosta laskennallisesta nopeudesta. TomiKoo on nuo laskenut ja minä olen yrittänyt joskus toteuttaa, aika lähelle taidettiin päästä. Muistaakseni ajettiin kuitenkin jossain suljetulla alueella, vai pätkiikö muisti. :wink:
Teoreettisia suoritusarvoja ja päätelmiä ajotilapiirroksesta

Mekaaninen huippunopeus saavutetaan suurimmalla vaihteella maksimitehon käyntinopeudella. Koska tutkittavassa autossa maksimiteho saavutetaan suurimmalla käyntinopeudella, voidaan mekaaninen huippunopeus katsoa suoraan kuvaajasta 5-vaihteen lopusta; Vmek = 289,9 km/h. Teoreettinen huippunopeus vastaa tasamaan ajonopeutta ja se saadaan ottamalla huomioon ajovastukset. Nopeus löytyy kuvaajalta 0%:n nousun ja suurimman vaihteen leikkauskohdasta. Kuvaajasta arvioiden: Vmax = 259 km/h. Tämä on siis todellinen huippunopeus tyynellä säällä, tasamaalla. Ylikierrossuhde on teoreettisen ja mekaanisen huippunopeuden suhde. Suhde kuvaa suurimman vaihteen välitystä. Tutkittavassa autossa suhde on 0,89. Alle 1:n oleva ylikierrossuhde osoittaa suurimman vaihteen välityksen olevan selvästi ylivaihteinen. Vaihteiston peittoaste on ajotilapiirroksessa käyttövoimakuvaajien ja CVT-hyperbelin alle jäävien pinta-alojen suhde. Se kertoo vaihteiston porrastuksen onnistuneisuudesta. Ajotilapiirroksesta pinta-alojen suhdetta arvioimalla peittoasteeksi tulee 90%
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
GTS
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 08 Heinä 2004, 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GTS »

Tuossa on näppärä laite helppoon tarkan nopeuden seuraamiseen. Isot numerot ja kaikki. Ei kyllä ole pahan hintainen Mustangin epämääräisen mailimittarin kilometrinäytöksikään.

http://www.activegps.fi/

Sitä saa lainata Jurvassa niin nähdään mitä mustangit suoralla kulkee.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

TomiKoo kirjoitti:
JXA-26 kirjoitti:Mexicon edellisellä vauhtiperällä sain Jurvan pääsuoralla nelosvaihteella rajottajan kerran pärähtään ennen jarrutusta. Taisi olla jotain 6500rpm...? Vauhtia 200km/h...?
Todellinen laskettu nopeus taisi olla 195km/h luokkaa, kuitenkin hieman alle 200km/h. Jyrillä voisi olla excelit tallessa? Mutta tosiaan olihan siinäkin vielä viideskin vaihde! Mitähän ne kierrokset olivat kerran Tarvontiellä, siinä ennen Veikkolan liittymää? :twisted:
Jyri tais kerran sanoakin että 250km/h tietämillä eivät eturenkaat juuri enää tuossa autossa kulu...tai jotain...
Saman keulan kevenemisen kovissa vauhdeissa olen sittemmin huomannut itsekin.

Laskutoimituksia:
T5 nelonen suora 1, 225/55R16 kumin dia= 25,74", perä 3.9 (muistaakseni, Jyrillä tarkennus?)
6000rpm = 189,7kmh
6100=193
6200=196
6300=199
6400=202
6500=206

Mihinkäs se rajoittaja olikaan säädetty....? :D

P.S.
Jyri, muistatko muuten mikä on ylivaihteen välitys k.o. autossa?
Ja mihin vetaisit kiekat vitosella? (suljetulla alueella tietty)
On tuo tutina estänyt toistaiseksi omat kokeiluni.

http://www.tyresave.co.uk/tyresize.html
http://www.csgnetwork.com/speedcalc.html
Kuva
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Rotalla ei tulisi mieleenkaan kokeilla yli 100mph (vaikka siina on alustaa vahan laitettukin ja 90mph viela sujuu aika mukavasti), mutta taannoin uudemman malmikasan kanssa tuolla Toisessa Osavaltiossa tuli Tilaisuus.. S197 otti 135mph eli rapiat 220kmh kohtuu helposti suoralla ja tie oli melkoisen kapean tuntuinen siina vauhdissa. Kovempaa ei jarki enaa antanu ajaa vaikka varaa olisi ollut. Ei noi tuoreemmatkaan mustit ole suunniteltu ihan kauhean korkeisiin nopeuksiin... :shock: :roll:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: MITEN KOVAA MUSTILLA

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

JXA-26 kirjoitti:
MONTTU kirjoitti:Onko niitä vauhtipäiviä jossa mitataan enää olemassa???
Joensuussahan noita järjestää: http://www.mediarace.fi/speedparty/index.htm
Kuvia edellisistä tapahtumista: http://www.pimpanoslosposlinos.com/gall ... p?album=40
Lappeenrannassa on ollut keväällä kanssa lentokentällä nopeudenmittauspäiviä, matkaa 1.7km. Sillä matkalla cobra otti kahden hengen kuormalla 199km/h, tosin ei ylivaihteellakaan ollut kierroksia silloin kuin 4krpm :lol: Tapahtui keväällä 2003 entisen omistajan aikaan, ite pelkääjän paikalla, ei tuntunut niin leveällä kiitoradalla vauhti kovin kummoiselta :?

Järjestävät kai vielä utissakin noita?
Go tell Alice....
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Ajotilapiirros on kätevä työväline, kunhan moottorin vääntökäyrä eri kierroslukualueella, otsapinta ala ja ilmanvastuskerron on tiedossa. Loppu on raakaa laskemista ja sieltä se kohta löytyy missä nopeuden neliössä kasvava ilmanvastus tulee yhtä suureksi kun moottorin vääntö - tähän kiihtyvyys pysähtyy vaikka välitystä olisi kuinka jäljellä.

Täällä on näppärä laskin, jolla voi laskiskella kierrosnopeuksia eri vaihteilla, renkailla ja välityksillä.

http://www.car-videos.net/tools/speedrpm.asp
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
koppa
Addikti
Viestit: 370
Liittynyt: 21 Marras 2005, 12:00
Paikkakunta: Hirsilä

Viesti Kirjoittaja koppa »

Mielenkiintoisia laskureita..

Jos/kun -88gT:n saa liikenteeseen ens kesänä niin täytyy jonnekin noista mennä koittaan tuolla aavikkoperällä(2.73) nopeuksia ennen perän vaihtoo tiuhemmaks.
Nyt on kokeiltu vain hiukan ja huonoissa paikoissa. Tiedä sitten mihin voima riittää ennenkuin matkaloppuu..
-88gtT ROJEKTI, liikkuu sitten joskus..
-89gt whiteout ruosteenpoistossa
-77 M2 puolikas, eurokoneella
-68ht 351marine, pahvilaatikoissa...
-76 välikuori 2.0i rojektihan siitäkin tuli..
kun itte tekee niin tulee semmosta millaiseks sen jättää;)
Vastaa Viestiin