Lämpömittari.

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Lämpömittari.

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Mikähän siinä on oikeen vikanana, kun lämpömittarin viisari nousee vain hetkeksi kun laittaa virran päälle, koneen ollessa lämmin. Sitten viisari menee "nollille" ja ei hievahdakkaan.

Ostin uuden moottorinlämpötila anturinkin, eikä mittari muuksi muuttunut.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Ootko koittanu että meneekö viisari tappiin jos laitat johdon anturin päästä maihin?
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

No enpä ole vielä koittanut.

Siis mittarin pitäisi mennä tappiin jos laittaa maihin?

Arvaan että mittari on kaput jos ei menekkään?

Täytyypä kokeilla.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Mittarin pitäs mennä tappiin kun johto maissa. Pelaako muut mittarit ihan ok? Jos muutki mittarit reistaa, nii yks vikapaikka vois olla se mittariston jännitteensäädin.
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Kaikki muut mittarit ja mittariston kaikki lamputkin pelittää.

Täytyypä huomen kokeilla ja laittaa se johto maihin.
Avatar
Mussemaan
Mega-addikti
Viestit: 657
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3

Viesti Kirjoittaja Mussemaan »

Olisko se folio mittarin takaa tehnyt "asseri siuvatit"?
(eli lakannut toimimasta niin kuin sen pitäisi ilman päällepäin näkyvää syytä)

Eli siltä constant voltage unitiltahan menee omat foliot bensalle ja lämmölle.
Itse viisarimekanismi on kiinni pulteilla läpi mittariston pohjasta joiden "kiinnitysmuttereiden" alle sähkönsyöttö foliot päätyvät.

Tai sitten väsähtänyt on viisaripurkilta (samasta kohtaa kuin edelliset)lähtevä anturille menevä folio joka menee siihen mittariston isoon liittimeen ja siitä jatkaa johtona suoraan anturille.
Kuva
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Mittarinviisari meni iloisesti tappiin kun johdon maadoitti.

Elikkä seuraavaksi kokeilen laittaa täysin uuden johdon mittarin ja anturin väliin.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Jos anturin päästä laitoit johdon suoraan maihin, ei johdossa oo mitää vikaa ja mittarikin toimii kerta viisari menee tappiin. Vaikuttas että anturi ei kunnolla maadota.
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Niin... tuossa ajatuksessa on kyllä itua. Mutta en kyllä ymmärrä miten anturi ei kunnolla maadottuisi kun se on siinä kierteillä kiinni.

Anturikin on nyt siis ihka uusi.
Avatar
MarkkuJ
Addikti
Viestit: 222
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 12:39
Paikkakunta: Tampere, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuJ »

Onkohan se anturi oikeanlainen siihen mittariin, eli vastusalue oikea.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Mulla muutama vuos sitte lämpömittari näytti aina liian vähän. homma korjaantu sillä kun laitoin uuden anturin. Jos kierteen välissä on jotai kökköä nii ei välttämättä maadota oikein. Tuntuu vaan kummalta jos oot uudella anturillakin kokeillu.
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Vastusalueesta en osaa sanoa. Uuden anturin pitäisi olla alkuperäinen varaosa.
Viimeksi muokannut Cakke, 11 Touko 2006, 01:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
raipe

lämpömittari

Viesti Kirjoittaja raipe »

Jos musses sama mekanismi mittaris ku,moparis mitäviimeks ropasin, niin mittarin neulaa liikuttava elin perustuu vastuslangan lämpenemiseen mitskun sisäl, eli lanka on poikki,lämmetessään päät irtoo ja kontakti katkee,jäähtyessään päät taas tapaa. pura lankaa pari kieppiä ja liimaa yhteen,juottaminen ei onnistu ,wolframia tai mitä lie,ja varmaa niin haperoo ettei voi kiepittää, parin kiepin puuttuminen liuskan ympäriltä ei hirveetä heittoo aiheuta näyttöö...
Avatar
lake
Aktiivi
Viestit: 91
Liittynyt: 09 Elo 2006, 01:47
Auto: Mustang Sportroof -72
Paikkakunta: Mäntsälä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja lake »

himppasen vanha topikki, mutta aiheeseen liittyen, tuon oman mussen lämpömittari näytti ihan omiaan, ja vika korjaantui fiksaamalla moottorin maadoituksen kuntoon. Oli maadoituskaapeli ruosteisella peltiruuvilla maalatussa lokarissa kiinni, kontaktipinnan ollessa luokkaa olematon!
Nyt mittari toimii niinkuin pitääkin... :D
Mustang sportroof -72
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

edellisistä vastauksista päätellen;; mulla mittari näyttäää koko ajan viileetä ... eli liikkuu seillä vasemmassa reunassa..niin anturi vaihtoonko ?? tai siis ensin anturin jengat rassaukseen ??
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Vastaa Viestiin