Tulpanjohdot nuo mystiset piuhat
- 65HT
- Mega-addikti
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Viesti:
Tulpanjohdot nuo mystiset piuhat
Onko näissä nyt sitten minkälaisia eroja? Vaihtoehtoja löytyy kyllä vaikka minkälaisia. Paksuuksia 7- 11 milliin, materiaalieroja yms.
Taas on valinnan vaikeus...
Taas on valinnan vaikeus...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Kerran tein sellaisesta sarjasta, jossa tulppien päät olivat valmiit ja jakajaan tulevat päät piti itse katkaista sopivaan mittaan ja puristaa liittimet niihin. Kun ei ollut sitä kunnon työkalua miten ne tehdään niin ongelmiahan siitä vain tuli...no jollain tietysti on joku hyvä DIY -metodi siihen mutta miksipä ei ostaisi valmiita?65HT kirjoitti:Omia kokemuksia..?
Siis johtojen rakentamisesta.
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
En edes muista, kuinka monet tulpanjohdot olen tehnyt eikä koskaan ole tullut ongelmia. Työkalu ei maksa paljoa. Vain itse tekemällä saa aikaiseksi juuri sopivan mittaiset johdot, jotka ei roiku ympäri konehuonetta ja pahimmassa tapauksessa pakosarjojen päällä. MSD:n johtosarjojen mukana tulee muistaakseni työkalu liitosten tekoon.
Myyjä yleensä tietää mitkä johdot on riittävät kuhunkin tapaukseen jos itse ei ymmärrä tai tiedä mitä pitäisi ostaa. Vakio koneissa ilman mitään erillisiä sytkä boxeja rittää tavalliset 7-8mm johdot. Ainoa asia jonka voi etukäteen itse päättää on johdon väri. Niin ja vanhemmissa se on musta ja uudemmissa harmaa, mutta Accelin keltaiset antaa kivasti väriä konehuoneeseen ja museokatsastajan kasvoihin.
Myyjä yleensä tietää mitkä johdot on riittävät kuhunkin tapaukseen jos itse ei ymmärrä tai tiedä mitä pitäisi ostaa. Vakio koneissa ilman mitään erillisiä sytkä boxeja rittää tavalliset 7-8mm johdot. Ainoa asia jonka voi etukäteen itse päättää on johdon väri. Niin ja vanhemmissa se on musta ja uudemmissa harmaa, mutta Accelin keltaiset antaa kivasti väriä konehuoneeseen ja museokatsastajan kasvoihin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Jyrin kanssa samaa mieltä, MSD:n satsin mukana tulevalla työkalulla on helppo tehdä just sopivan mittaset johdot. Sen työkalun reunassa on sapluuna jonka mukaan johdot kuoritaan oikeaan mittaan ja sitten puristetaan ruuvipenkissä liitin piuhaan.Mexico65 kirjoitti:En edes muista, kuinka monet tulpanjohdot olen tehnyt eikä koskaan ole tullut ongelmia. Työkalu ei maksa paljoa. Vain itse tekemällä saa aikaiseksi juuri sopivan mittaiset johdot, jotka ei roiku ympäri konehuonetta ja pahimmassa tapauksessa pakosarjojen päällä. MSD:n johtosarjojen mukana tulee muistaakseni työkalu liitosten tekoon.
MSD:n 8mm helicore johtoja olen käyttänyt, eikä ongelmia niiden suhteen ole ollut vaikka piti puristaa jo kerran puristetut päät johtoihin kun ei järkevästi löytynyt mistään Ediksen hukkakipinäpuoliin sopivia päitä.
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Eipä ole johtoliittimien asennus mustakaan hankalaa. Saa juuri sen mittaisia johtoja kuin haluaa. Eipä itselläni ollut virallista työkalua, vaan käytin abico-pihtejä hyvällä menestyksellä.
Accelilla löytyy muuten punaisiakin johtoja, tosin joihinkin eurovehkeisiin.
Accelilla löytyy muuten punaisiakin johtoja, tosin joihinkin eurovehkeisiin.
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
- JXA-26
- Superpölöttäjä
- Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel. - Paikkakunta: Hirsilä City
- Viesti:
Viriviri vehkeisiin (jm) tuli tehtyä aikanaan pirun toimivia johtoja, kun haki varaosaputkasta metritavarana kuparitulpanjohtoa ja irtopäitä. Alkuperäisestä Ladan työkalusarjasta pihdit, leukojenväliin hitsasi 8mm mutterin jonka sahasi sitten keskeltä poikki, toiseen puoleen hitsinööli jonka viilasi "hampaaksi" ja toimiva päitten puristelu työkalu. Tinaa kanssa.
Kuparijohtojen etu oli siinä että pystyi mittaamaan ohmiarvot jokaisesta johdosta. Penkissä testattua faktaa, että pelkät tulpanjohdot joilla on ollut lähes sama ohmiluku verrattuna höpöhallin silikoonisiin on tehoero ollut 30hv.
Kuparijohtojen etu oli siinä että pystyi mittaamaan ohmiarvot jokaisesta johdosta. Penkissä testattua faktaa, että pelkät tulpanjohdot joilla on ollut lähes sama ohmiluku verrattuna höpöhallin silikoonisiin on tehoero ollut 30hv.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
-
- Mega-addikti
- Auto: Ford Mustang 81' Ghia 351C 4V
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew 02'
330cid Supercharged - Paikkakunta: Vantaa
Joskus kokosin itse Axxelin 8.8 tulpanjohtoja ja homma meni ihan päin peetä. Liittimissä kyllä johto pysyi niin kauan, kunnes piti alkaa pujottamaan sitä siihen tulpanjohdon päähän. V-mäistä hommaa, enkä varmasti yritä rakentaa itse sellaisia enää koskaan.

Ford Mustang Ghia 351C 4V vm. 1981
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
Ford F-150 Harley Davidson SuperCrew
330cid Supercharged vm. 2002
- veekoo
- Aina äänessä
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Ford Racingin 9mm valmiit piuhat. Helppo homma, kunhan vaivautuu tekemaan homman tulpan suunnasta eika jakajasta. Tulee aika janna viritelma, vaikka syttyjarjestys ei menekaan sekaisin..
Sellainen huomio noihin, etta kannattaa tilata samaan pakettiin Racingin jakajan kansi & adapterikaulus -paketti, silla jakajan paa on erilainen...

Sellainen huomio noihin, etta kannattaa tilata samaan pakettiin Racingin jakajan kansi & adapterikaulus -paketti, silla jakajan paa on erilainen...
- 65HT
- Mega-addikti
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Viesti:
Veekoolle sen verran, ettei ole org. jakaja. Tulee malloryn hei-jakaja. 85-sarjaa. Siihen FR:n piuhat käynevät. Sellaisista on jo kauppaa aloiteltu erään kerholaisen kanssa...
Tulee aika jännä viritelmä, sanoit. Mitä tarkoitat?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Meksikaanin kanssa samaamieltä, muita työkaluja ei tartte kuin hyvät linjapihdit niin sanotut (tongit), jos ei onnistu on onglma niinsanotusti peukalo keskellä kämmentäMexico65 kirjoitti:En edes muista, kuinka monet tulpanjohdot olen tehnyt eikä koskaan ole tullut ongelmia. Työkalu ei maksa paljoa. Vain itse tekemällä saa aikaiseksi juuri sopivan mittaiset johdot, jotka ei roiku ympäri konehuonetta ja pahimmassa tapauksessa pakosarjojen päällä. MSD:n johtosarjojen mukana tulee muistaakseni työkalu liitosten tekoon.

Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Mitä järkeä on tunkea tuohon 289 pannuun sitä sankon kokoista jakajaa, kun ei se kulje yhtään sen lujempaa kuin vakio jakajalla jossa on kärjeton syttä. Ei millään pahalla 65HT , vaan olisko se siinä että on makeempi avata lunkku ja näytää kaverille että mullapa on myllyssä hein jakaja. Tietenkin valinta on jokaisen oma, ei siinä välttämättä tartte muiden kommentteja noteerata.65HT kirjoitti:Veekoolle sen verran, ettei ole org. jakaja. Tulee malloryn hei-jakaja. 85-sarjaa. Siihen FR:n piuhat käynevät. Sellaisista on jo kauppaa aloiteltu erään kerholaisen kanssa...
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302