Mikä shifteriksi

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Fastback kirjoitti: Vertical-Gate 2 ! Keppi on erittäin nopeatoiminen räikkämallin shifteri ja eikä se rajoitu pelkkään elvistelyyn, sillä lähes poikkeuksetta kaikki toploaderilla krääkreissiä ajavat (esim. stock ryhmissä) käyttävät tätä shifteriä. Shifteri soveltuu myös rauhallisempaa ajoon ja siinä on hienoja ominaisuuksia. Jos olisin pysynyt toploaderissa niin minulla olisi jo V-gate 2, harmittelen kun tremeceille vastaavaa shifteriä ei ole vielä osunut silmään.
Niin kuin edellä on kerrottu soveltuu V-Gate 2 paremmin suora-ajoon eli kiihdytys käyttöön. Shifterin heikkous normaalikäytössä on alaspäin vaihto esim. 3->2 koska tällöin joutuu käyttämään ylimääräistä lukkosalpaa jotta vaihto olisi mahdollinen, samoin 2->1 vaihto lukkosalvan kanssa. Mielestäni tästä johtuen kyseinen shifteri ei sovellu normaali käyttöön kuin varauksin. Renagate on jo toinen juttu, se toimii oikeasti seqventiaalisesti.

Seqventiaalinen vaihteen valitsin on yleensä käytössä rata ja ralliautoissa (kaikki mootoripyörien vaihteistot) ja jatkeena yleensä suorahampainen vaihdelaatikko, näin ollen voidaan sekä ylöspäin vaihtamiset, että alaspäin vaihtamiset hoitaa kytkimen kassa tai ilman kytkintä kunhan vain riittävän rivakasti kiskoo tai työntää pykäliä pesään. Pakki löytyy erilliskytkennällä. Niin kuin olette huomanneet, ovat kuskien voimat kadonneet ja tilalle on tullut paineilmatoimiset tai sähköiset vaihteen valitsimet, muuten järjestelmä on sama.

Suosittelen tavallista Hurstin shifteriä joko Mustangin T 10 tai Toploader vaihteistolle. http://hurst-shifters.com/
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti:Niin kuin edellä on kerrottu soveltuu V-Gate 2 paremmin suora-ajoon eli kiihdytys käyttöön. Shifterin heikkous normaalikäytössä on alaspäin vaihto esim. 3->2 koska tällöin joutuu käyttämään ylimääräistä lukkosalpaa jotta vaihto olisi mahdollinen, samoin 2->1 vaihto lukkosalvan kanssa. Mielestäni tästä johtuen kyseinen shifteri ei sovellu normaali käyttöön kuin varauksin. Renagate on jo toinen juttu, se toimii oikeasti seqventiaalisesti.
Kyllä, mutta sanoisin myös että tottumuskysymyksiä. Kaverini ajeli moisella kadulla aikoinaan ja edelleen pitää sitä hyvänä vaihtoehtona. Hurstin ns. vakioshifteri on vallan mukava, pompauttaa kepakon aina keskiasentoon kun shifterin heittää vapaalle jne. Hyvä shifter ja varmasti se helpoin vaihtoehtoi. V-gate on parhaillaan suorahampaisilla vaihteistoilla kuten mexico65 kertoo, siinä saadaan etua nopeasta vaihdosta eikä kytkintä tarvita kuin lähdössä. Paksuakselinen toploader kestää kyllä vaihdot ilman kytkintäkin kunhan kyseessä ei ole hirveän painoinen auto. Mustangeissa pitäisi kestää, mutta kuka on valmis koettelemaan toploaderiaan. Kaikesta huolimatta V-gate 2 lukeutuu edelleen mun suosikkeihin ja jos tremecille ikinä esitellään vastaavaa shifteriä niin TAHTOO!!!!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin