constant voltage unit...
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Jos Veekoo saat patenttisi pelittämään niin siinä olis oiva jutun aihe Corralliin, sillä tuskin meidän autot on ainoat joissa kyseinen vika esiintyy.
Ratkaisin oman bensamittarin toimimattomuuden siten että takakontissa on täys 10l kanisteri, mutta ei sekään kauhean järkevältä tunnu!? Mielummin katselisin menoveden riittävyyttä mittarin kautta.
Ratkaisin oman bensamittarin toimimattomuuden siten että takakontissa on täys 10l kanisteri, mutta ei sekään kauhean järkevältä tunnu!? Mielummin katselisin menoveden riittävyyttä mittarin kautta.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Syöttääkö se cvu sähköä usealle mittarille sinulla veekoo? Minulla 65:ssa on vain bensa- ja lämpömittari tuntuu kummalta jos ei 1A meinaa riittää.
No mutta täytyy mitata paljonko minun mittarit kuluttavat virtaa ja kehitellä siitä. Sellainen idea tuli, että taidan laittaa omaan autoon LM317 regulaattorin siinä on säädettävä ulostulojännite ja virtaa se kykenee antamaan 1.5A. Säätö tapahtuu trimmerilla ja tapahtuisi niin, että tankki täyteen bensaa ja trimmeristä säätö neula näyttämään täyttä tankkia. Sillä hiukan epäilyttää tuo 5 voltin regulaattorin käyttö, että sillä muka neulat osoittaisi oikeita lukemia voi se toki niin ollakin.
Komponentteja olisi hyvä käyttää säätökytkennässä enemmälti:
LM317 1.5A regulaattori
680ohm vastus
5kohm trimmeri
100nF polko
2.2uF elko
Noilla pärjää hinta siinä 2..3 euroa
Niin ja sellainen huomio ja muistutus, että LM317 regulaattorin runko on kytketty ulostulojännitteeseen eikä maahan. Eli siitä saa helposti savut pihalle.
No mutta täytyy mitata paljonko minun mittarit kuluttavat virtaa ja kehitellä siitä. Sellainen idea tuli, että taidan laittaa omaan autoon LM317 regulaattorin siinä on säädettävä ulostulojännite ja virtaa se kykenee antamaan 1.5A. Säätö tapahtuu trimmerilla ja tapahtuisi niin, että tankki täyteen bensaa ja trimmeristä säätö neula näyttämään täyttä tankkia. Sillä hiukan epäilyttää tuo 5 voltin regulaattorin käyttö, että sillä muka neulat osoittaisi oikeita lukemia voi se toki niin ollakin.
Komponentteja olisi hyvä käyttää säätökytkennässä enemmälti:
LM317 1.5A regulaattori
680ohm vastus
5kohm trimmeri
100nF polko
2.2uF elko
Noilla pärjää hinta siinä 2..3 euroa
Niin ja sellainen huomio ja muistutus, että LM317 regulaattorin runko on kytketty ulostulojännitteeseen eikä maahan. Eli siitä saa helposti savut pihalle.
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Bensa, lampo, oljynpaine. Pari juttua loytyi, jossa pelkka 7805 ja pari konkkaa on kestanyt em. kuorman ongelmitta. Myos voi olla, etta 69-70 on "raskaammat" mittarit?Jab kirjoitti:Syöttääkö se cvu sähköä usealle mittarille sinulla veekoo? Minulla 65:ssa on vain bensa- ja lämpömittari tuntuu kummalta jos ei 1A meinaa riittää.

Itse asiassa mittareissa on viritysruuvit takana. Toisella haetaan maksimi ja toisella oikea "nousunopeus". Yhden artikkelin mukaan ainoastaan maksimiruuvia kannattaa pidella ja sitakin bensamittarissa..? Jouset loystyy tjsp.Jab kirjoitti: No mutta täytyy mitata paljonko minun mittarit kuluttavat virtaa ja kehitellä siitä. Sellainen idea tuli, että taidan laittaa omaan autoon LM317 regulaattorin siinä on säädettävä ulostulojännite ja virtaa se kykenee antamaan 1.5A. Säätö tapahtuu trimmerilla ja tapahtuisi niin, että tankki täyteen bensaa ja trimmeristä säätö neula näyttämään täyttä tankkia. Sillä hiukan epäilyttää tuo 5 voltin regulaattorin käyttö, että sillä muka neulat osoittaisi oikeita lukemia voi se toki niin ollakin.
Ittelle juurikin tuon kuoren takia 7805 suunnittelin, koska niita saa myos sisasella suojauksella. Tuohon amppeeriongelmaan loytyisi ratkaisu jostain kaliimmasta 5A regusta, varsinkin jos lahee tekemaan saadettavaa kytkentaa. Kuitenkin ideana olisi tehda sellainen huoltovapaa viritys, koska potikka voi hapettua ja sitten taas ruuvataan. Ittelle riittaisi, kun neulat nayttaisi taynna, viela paasee ja seuraavalle huoltikselle kiitos. Nykysin ne on enempi taynna, vahan jannittaa tai todella jannittaa, paaseeko perille..Jab kirjoitti: Komponentteja olisi hyvä käyttää säätökytkennässä enemmälti:
LM317 1.5A regulaattori
680ohm vastus
5kohm trimmeri
100nF polko
2.2uF elko
Noilla pärjää hinta siinä 2..3 euroa
Niin ja sellainen huomio ja muistutus, että LM317 regulaattorin runko on kytketty ulostulojännitteeseen eikä maahan. Eli siitä saa helposti savut pihalle.

Mun mittareissa ei ole viritysruuveja, kun sinulla veekoo kerran on niin on selvää, että myös mittarit kuluttavat enemmän virtaa ja onhan mittareita myös sinulla yksi enemmän.
Alustavaa tutkimusta kun tein ja syötin mittareille 5v tasajännitettä niin neulojen käyttäytyminen oli ihan erilaista kuin toimivalla cvu-mokkulalla siitä keksin sen säätöregulaattorin käytön.
Ei mittareille kyllä akkujännitettä ole hyvä syöttää ja 5v regu on paljon parempi vaihtoehto siihen nähden.
Täytyy ihmetellä tilannetta, mutta on tämä vaan hieno harrastuskohde tämä Mustang
Alustavaa tutkimusta kun tein ja syötin mittareille 5v tasajännitettä niin neulojen käyttäytyminen oli ihan erilaista kuin toimivalla cvu-mokkulalla siitä keksin sen säätöregulaattorin käytön.
Ei mittareille kyllä akkujännitettä ole hyvä syöttää ja 5v regu on paljon parempi vaihtoehto siihen nähden.
Täytyy ihmetellä tilannetta, mutta on tämä vaan hieno harrastuskohde tämä Mustang

- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Ei taa nyt ihan kristallinselva juttu viela ole, oon vaan yrittanyt imea kaiken mahdollisen tiedon ennalta, etta saisi homman ns. kerralla kuntoon.. Periaatteessa cvu:n tehollisarvo on jotain 5-6V eli sinansa toi 5V regu ei valttamatta ole paras, mutta "aika lahelle", vaihtoehto.Jab kirjoitti:Mun mittareissa ei ole viritysruuveja, kun sinulla veekoo kerran on niin on selvää, että myös mittarit kuluttavat enemmän virtaa ja onhan mittareita myös sinulla yksi enemmän.
Alustavaa tutkimusta kun tein ja syötin mittareille 5v tasajännitettä niin neulojen käyttäytyminen oli ihan erilaista kuin toimivalla cvu-mokkulalla siitä keksin sen säätöregulaattorin käytön.
Ei mittareille kyllä akkujännitettä ole hyvä syöttää ja 5v regu on paljon parempi vaihtoehto siihen nähden.
Täytyy ihmetellä tilannetta, mutta on tämä vaan hieno harrastuskohde tämä Mustang
Kylla tosta mustista riittaa iloa moneksi illaksi..



- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Selailin tuossa National Parts Depotin kataloogia VMOA:n autonayttelyssa, kun oli luppoaikaa. Naemma uutena osana loytyy elektroninen CVU! Hinta on kylla aika suolainen, $60 verrattuna $30 normaaliin, mutta laiskuus saattaa edelleen voittaa.. Kannattaa vilkaista, jos mittariston aukirepiminen on edessa..
Nyt vasta katsoin tuon Voxagentin linkin; tuohan on loistava stealth-mod!
Ostin huvikseni säädettävän, katsotaan tuleeko se joskus johonkin. Eli tälläinen:
http://www.partco.fi/card4.html
Halapa, ja muutaman hetken juotteluhomma. Vakiona antovirta on vain 1,5A mutta sarjan mukana tulevassa ohjeessa on lisätransistorin kytkentäohje ja valinnaisten transistorien tyypit, joilla saa lisää amppeereita peliin jopa 25A saakka. Trankku maksanee jonkun pikkurahan.
Ostin huvikseni säädettävän, katsotaan tuleeko se joskus johonkin. Eli tälläinen:
http://www.partco.fi/card4.html
Halapa, ja muutaman hetken juotteluhomma. Vakiona antovirta on vain 1,5A mutta sarjan mukana tulevassa ohjeessa on lisätransistorin kytkentäohje ja valinnaisten transistorien tyypit, joilla saa lisää amppeereita peliin jopa 25A saakka. Trankku maksanee jonkun pikkurahan.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Ooppa tarkkana niiden transujen kanssa. Joissakin niista on kuoressa joku nastoista ja saattaa tulla savut ulos, jos koskee runkoon..GT-350 kirjoitti: Halapa, ja muutaman hetken juotteluhomma. Vakiona antovirta on vain 1,5A mutta sarjan mukana tulevassa ohjeessa on lisätransistorin kytkentäohje ja valinnaisten transistorien tyypit, joilla saa lisää amppeereita peliin jopa 25A saakka. Trankku maksanee jonkun pikkurahan.


Periaatteessa noita 7805:sia (tai muitakaan puolijohderegulaattoreita) ei saisi laittaa suoraan rinnan, koska näiden lähtöjännitteessä on pieniä eroja.
Tämä taas aiheuttaa sen, että toinen regulaattori (7805) yrittää säätää sitä toisen antamaa jännitettä ja rupeaapi lämpenemään enemmän. Asia korjautuu pienellä sarjavastuksella, esim. 1ohm, mutta se myös heikentää sitä jännitteen säätöä, koska virran muuttuessa sen 1ohm yli oleva jännite muuttuu. Toimii siis pienillä virroilla paremmin.
Alla linkki Fairchildin valmistaman 7805:n datalehdelle, pinoutti elikkäs jalkajärjestys on eri valmistajilla tässä regulaattorissa sama.
http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf
Tuosta jalkajärjestyksestä vielä sen verran, että esmes tuolla 7805:lla tuo metallinen tabi, eli se yleensä jäähyyn kiinnitettävä reiällinen metallipohja on maahan kytketty, joten sen voi kiinnittää maahan (runkoon?) kiinni tulevaan isompaan metallipalaan melko huoletta. Muissa trankuissa ja rekkuloissa kannattaa kaivaa se datalehti ja kattoa sieltä.
Tehoista, eli noista ei kannata ottaa ilman asianmukaista jäähdytystä kovinkaan paljon tehoja irti. Hukkatehon saa laskettua näin:
(Vin - Vout) * virta = hukkateho, joka jää regulaattoriin lämmöksi
eli esim. puolella ampeerilla( 13.7V - 5V ) * 0.5A = 4.35W
nyt, jos em. kilkettä ei millään jäähdytä, eli se ei ole kiinni jäähdytyslevyssä vaan vapaasti ilmassa, sen lämpötila nousee:
teho * R(theta)J-A = 4.35W * 65 = 282oC Eli käry käy.
Tuo ei siis ole ongelma, jos sen laittaa jäähdytyslevyyn kiinni, tai jakaa kuormaa useammalle regulle. Voisi kokeilla esmes pienen hakkurin tekemistä tuohon, koska alkuperäinenkin tavallaan sellainen oli. Ei tulis noita lämpöongelmia.
Tämä taas aiheuttaa sen, että toinen regulaattori (7805) yrittää säätää sitä toisen antamaa jännitettä ja rupeaapi lämpenemään enemmän. Asia korjautuu pienellä sarjavastuksella, esim. 1ohm, mutta se myös heikentää sitä jännitteen säätöä, koska virran muuttuessa sen 1ohm yli oleva jännite muuttuu. Toimii siis pienillä virroilla paremmin.
Alla linkki Fairchildin valmistaman 7805:n datalehdelle, pinoutti elikkäs jalkajärjestys on eri valmistajilla tässä regulaattorissa sama.
http://www.fairchildsemi.com/ds/LM/LM7805.pdf
Tuosta jalkajärjestyksestä vielä sen verran, että esmes tuolla 7805:lla tuo metallinen tabi, eli se yleensä jäähyyn kiinnitettävä reiällinen metallipohja on maahan kytketty, joten sen voi kiinnittää maahan (runkoon?) kiinni tulevaan isompaan metallipalaan melko huoletta. Muissa trankuissa ja rekkuloissa kannattaa kaivaa se datalehti ja kattoa sieltä.
Tehoista, eli noista ei kannata ottaa ilman asianmukaista jäähdytystä kovinkaan paljon tehoja irti. Hukkatehon saa laskettua näin:
(Vin - Vout) * virta = hukkateho, joka jää regulaattoriin lämmöksi
eli esim. puolella ampeerilla( 13.7V - 5V ) * 0.5A = 4.35W
nyt, jos em. kilkettä ei millään jäähdytä, eli se ei ole kiinni jäähdytyslevyssä vaan vapaasti ilmassa, sen lämpötila nousee:
teho * R(theta)J-A = 4.35W * 65 = 282oC Eli käry käy.
Tuo ei siis ole ongelma, jos sen laittaa jäähdytyslevyyn kiinni, tai jakaa kuormaa useammalle regulle. Voisi kokeilla esmes pienen hakkurin tekemistä tuohon, koska alkuperäinenkin tavallaan sellainen oli. Ei tulis noita lämpöongelmia.
Juokse sinä humma kun tuo taivas on niin tumma ja kahden tässä hiljaa (lujaa) mennään.
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Meinasin kanssa laittaa noita suoraan rinnan, mutta isaukko sano suoraan, etta ala. Saattaa tulla toimintasavut ulos. Tohon jaahdytykseen aattelin kayttaa sita originaalin kuorta ripana ja vetaa siihen sopivaan kohtaan jotain hakkaraa kiinni. Pitaa ensin avata mittaristo ja tutkailla sopiva kohta ja koko rivalle. Paljonkohan noista saa ottaa irti, jos kavisi Tuuri ja jaahdytyksen voisi laittaa aarimmaiseen jaahdytysripaan eli suoraan runkoon..?
Datalehti sanoo 1A tai 1.5A eli jotain 1.5A x 7V = n. 10W?
