Taka-akselin irroitus
Jos tuo voimalinjan kulma-asia sattuisi jotain kiinnostamaan niin nämä linkit voivat olla hyviä.65HT kirjoitti:Mitenkäs tuo kardaanikulman muuttuminen tuuman laskupaloilla. Onko miten huolestuttava asia?
http://www.vibratesoftware.com/html_hel ... Angles.htm
tai
http://www.markwilliams.com/Catalog/pg70.pdf
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Pinion Angle Recommendations:
Suspension Recommended Angle
Full Wolfe Race Craft Suspension - all solid mounting points. -1 to -1.5
Half Solid & Half Poly Mounting points -1.5- to -2.5
All Poly mounting points -2.5 to -3.5
All Rubber mounting points -3 to -4.5
http://clubs.hemmings.com/clubsites/cow ... inion.html
Suspension Recommended Angle
Full Wolfe Race Craft Suspension - all solid mounting points. -1 to -1.5
Half Solid & Half Poly Mounting points -1.5- to -2.5
All Poly mounting points -2.5 to -3.5
All Rubber mounting points -3 to -4.5
http://clubs.hemmings.com/clubsites/cow ... inion.html
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Hienot on linkit ja komeat on kuvat, mutta ei ole oikein mahdollisuuksia mittailla eri kulmia, joten kiinnostaisi käytännön vaikutukset? Jos siis laitan ne tuuman madalluspalat muuttuuko montakin astetta ja enemmänkin se käytännön vaikutus - tai ennemminkin onko jotain vaikutusta tai onko syytä huolestua kardaanikulman muutoksesta?
Olipas oikein äidinkielen kukkanen tuo viimeinen lause! Kyllä olisi opettaja ylpeä jos näkisi miten entinen oppilas kirjoittaa...
Olipas oikein äidinkielen kukkanen tuo viimeinen lause! Kyllä olisi opettaja ylpeä jos näkisi miten entinen oppilas kirjoittaa...

Kulmamuutoksen voi todeta vain mittaamalla. Joka tapauksessa jos laitat 1" madalluspalat kulma muuttuu. Käytännön vaikutuksen voi todeta vain ajamalla ja ajan kanssa. Jos ei ilmene kardaanivärinöitä enempää kuin aikaisemmin (voi myös johtua kardaanin epätasapainosta) niin kaikki hyvin ja jos kardaanin ristikot eivät kulu nopeammin kuin aikaisemmin niin kaikki hyvin. Mutta jos edellä mainitut ongelmat tulee esille on syytä huolestua ja säätää kulmat kohdalleen (tai tasapainottaa kardaani uusilla ristinivelillä).65HT kirjoitti:Jos siis laitan ne tuuman madalluspalat muuttuuko montakin astetta ja enemmänkin se käytännön vaikutus - tai ennemminkin onko jotain vaikutusta tai onko syytä huolestua kardaanikulman muutoksesta?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Jep, akselikorkeuden muutoksella on joko vaikutusta karkeasti.
positiivisesti = toimii oireetta tai negatiivisesti =värinöitä kovemmissa
nopeuksissa vedättettäessä ja sitäkautta osien nopeaan
kulumiseen /hajoamiseen
silmämääräisesti voi tarkastaa vaikka pienellä vatupassilla tai
suorakulmalla että onko ihan poskellaan tai sinnepäin auton paino
päällä . jos pinioni on yli pystyssä kardaanin keskilinjasta
pystyssä , voi olla säädön paikka koska lehtijouset ainakin ( löysät)
kiertyvät pinionia nostaen vedätettäessä ja moottorijarrutuksessa
laskien .
Nämä kuvat kyllä tästä asiasta kertoo kaiken oleellisen
tai jos saat auton montulle, mene alle ja pistä vaihde tai parkki päälle
ja liikutat autoa edestakaisin niin silloin näet paljonko pinionin liike
kulma muuttuu ylös ja alas
positiivisesti = toimii oireetta tai negatiivisesti =värinöitä kovemmissa
nopeuksissa vedättettäessä ja sitäkautta osien nopeaan
kulumiseen /hajoamiseen
silmämääräisesti voi tarkastaa vaikka pienellä vatupassilla tai
suorakulmalla että onko ihan poskellaan tai sinnepäin auton paino
päällä . jos pinioni on yli pystyssä kardaanin keskilinjasta
pystyssä , voi olla säädön paikka koska lehtijouset ainakin ( löysät)
kiertyvät pinionia nostaen vedätettäessä ja moottorijarrutuksessa
laskien .
Nämä kuvat kyllä tästä asiasta kertoo kaiken oleellisen
tai jos saat auton montulle, mene alle ja pistä vaihde tai parkki päälle
ja liikutat autoa edestakaisin niin silloin näet paljonko pinionin liike
kulma muuttuu ylös ja alas

Drive Fast or Drive Home
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Arvelisin että 1" suorakaan madalluspalikka ei vaadi pinionkulman uudelleensäätöä.
Toisekseen mikäli värinöitä ei ilmene, ei kannata turhaan säädellä.
Esimerkiksi omassa kulma on hieman pielessä, ja värinä +130km/h jälkeen meinaa käytännössä sitä että maisema sumenee ja amalgaamit putoilee hampaista. Kun nostaa kaasun.
"Ladder bar and torque arm systems create unique operating angles as the suspension moves since they move from a single point. In any case, the pinion angle should be set to match the engine/trans angle with the car at its ride height by placing a digital level on a machined surface of the engine then on the pinion yoke. Adjust bars or shim accordingly. U-joint operating angles should be kept at a minimum. In general operating angles should be 2° or less for racing applications and should be within 1/2° of each other."
Toisekseen mikäli värinöitä ei ilmene, ei kannata turhaan säädellä.
Esimerkiksi omassa kulma on hieman pielessä, ja värinä +130km/h jälkeen meinaa käytännössä sitä että maisema sumenee ja amalgaamit putoilee hampaista. Kun nostaa kaasun.
"Ladder bar and torque arm systems create unique operating angles as the suspension moves since they move from a single point. In any case, the pinion angle should be set to match the engine/trans angle with the car at its ride height by placing a digital level on a machined surface of the engine then on the pinion yoke. Adjust bars or shim accordingly. U-joint operating angles should be kept at a minimum. In general operating angles should be 2° or less for racing applications and should be within 1/2° of each other."

- KooKoo
- Aktiivi
- Viestit: 137
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mercury Cougar 501 -68
- Paikkakunta: Kauhajoki
Taitaa olla ihan tapauskohtainen asia. Mulla tuo tuuman pudotus taas vaati sen korotuspalan vetämisen kiilamaiseksi. Väärästä kulmasta aiheutui jaksottainen värinä, joka pahiten tuntui, yllättävää kyllä, kun veto ei ollut päällä, tietyssä nopeudessa. 1,5 asteen korjaus poisti onkkelman kokonaan ja samallahan tuossa tuli uusittua ristikotkin......
Niin ja paljoko se momentti olikaan 15 - 17 ft. lbs.Tapsa kirjoitti:Dodii.. tulihan se sieltä... värinöitä... myös kannattaa tarkistaa
U-Pulttien kireys kun on hiukan ajellut niin ainakaan se ei muuta
kulmia
eli ei paljon pa#kaakaan. Varokaa ettei kupit mene soikeiksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Kaivetaanpas vielä vanhaa aihetta esille.
Vuosi sitten keväällä tuli vaihdettua takajouset. Eilisiltana tuli käytyä auton alla toistamiseen tutkimassa jousien etupulttien ja akselin u-pulttien kireys ja olivat perkuleet vieläkin löystyneet, vaikka viime kesänä tuli kertaalleen kiristettyä.
Joten kannattaa näköjään tarkkailla.
Vuosi sitten keväällä tuli vaihdettua takajouset. Eilisiltana tuli käytyä auton alla toistamiseen tutkimassa jousien etupulttien ja akselin u-pulttien kireys ja olivat perkuleet vieläkin löystyneet, vaikka viime kesänä tuli kertaalleen kiristettyä.
Joten kannattaa näköjään tarkkailla.
Ford Mustang HT 260 Tri-Power, -64½
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.
Ford Mustang Convertible 289, -66
Honda CB750, -73
Things from an era, when the West still knew how to make things for themselves, not from an age of throw it together largely wrong in the Far East.