Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)

Viesti Kirjoittaja Late »

Hermo meinaa mennä, nykii niin että hilseet varisee olkapäille... :evil: Eli vikana on nykiminen ja voimanpuute matalilla kierroksilla. Ilmenee voimakkaimmin vedätettäessä mutta lievänä on havaittavissa myös tasaisella kaasulla, ongelmallinen kierrosalue on 1000-2500 rpm. Tyhjäkäynti on tasaista ja kovemmilla kierroksilla nykiminen häviää mutta lievää voimattomuutta on mielestäni havaittavissa. Vaihde vapaalla kaasutettaessa kone ottaa kierroksia normaalisti. Vika ilmestyi autoon "itsestään" ja on pikkuhiljaa pahentunut kesän aikana.

Onkos kukaan muu paininut EEC-IV -auton (tai jonkun muun tietokoneruiskun) kanssa samanlaisen ongelman kanssa? Kaikenlaista on jo tehty vian korjaamiseksi, mutta ilman tuloksia: lähes kaikki moottorin anturit vaihdettu, lambda-anturit testattu, ilmamäärämittari vaihdettu, sytytysyksikkö ja puola vaihdettu, EEC:n aivoyksikkö vaihdettu, tulpat vaihdettu ja tulpanjohdot mitattu. Myös imusarjan ja läppärungon tiivisteet on uusittu eli imuilmavuotojakaan ei pitäisi olla. Jakopäänkin avasin ja tarkistin, ei ole klappia missään.

Alkaa olla omat keinot pikkuhiljaa loppu. Viimeisenä yrityksenä tankkasin tänään bensan joukkoon Forte- puhdistusainetta, katsotaan nyt olisiko siitäkään mitään apua. Onneksi on varaosa-auto, mistä on saanut osat, ei sentään ole mennyt juusto leivän päältä :wink:

Niin ja auto ei ole Mustang vaan -91 Taurus SHO (3,0 DOCH V6), jossa on suorasytytys, eli virranjakajan viat eivät voi olla kysymyksessä... Muuten moottorinohjausjärjestelmä on samanlainen kuin Mustangissa ja muissa Fordeissa.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Mitä teit/jätit tekemättä tyhjäkäyntimoottorille? Vai onko siinä sellaista...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Late kirjoitti:voimanpuute matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on tasaista ja kovemmilla kierroksilla nykiminen häviää mutta lievää voimattomuutta on mielestäni havaittavissa.
Voimanpuute/voimattomuuden tunne = 3,0 litraa :lol: :lol:
Kevyttä kuittailua, btw. tyylikäs logo!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

PikkuMustassa (Bronco) oli samat oireet. Paheni vähän kerrassaan sietämättömiksi. Korjaus oli uusi kaasuläppäanturi ja pakokaasuanturi. Testeri ei kertonut vian olevan läppäanturissa, mutta vaihdon jälkeen sanoi kyllä HEGO:n olevan vaihdon tarpeessa. Eli testeri voi sopivissa olosuhteissa pimittää tietoa tai suoranaisesti valehdella.
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Fastback kirjoitti:
Late kirjoitti:voimanpuute matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on tasaista ja kovemmilla kierroksilla nykiminen häviää mutta lievää voimattomuutta on mielestäni havaittavissa.
Voimanpuute/voimattomuuden tunne = 3,0 litraa :lol: :lol:
Kevyttä kuittailua, btw. tyylikäs logo!
Äläs ny, SHO Taurus jättää monta Mustangia taakseen, taitaa olla tehoja enempi kuin esim. Foxeissa..
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Pony kirjoitti:Mitä teit/jätit tekemättä tyhjäkäyntimoottorille? Vai onko siinä sellaista...
Tyhjäkäyntiventtiili on ensin putsattu, ei muutoksia. Sitten vaihdoin koko venttiilin varaosa-autosta, eikä vieläkään muutosta.

Myös kaasuläppäanturin olen vaihtanut varaosa-autosta, oireet eivät muuttuneet. On kai aika hassua jos kaksi anturia aiheuttaa täsmälleen samanlaiset vikaoireet, vai onko? Volttimittarilla mitattuna molemmat anturit ovat OK.

Suuttimia en ole putsannut, mutta tänään kaadoin tankkiin Forte fuel system cleaneriä joten toiveitä suutinten puhdistumiseen on kunhan aine ehtii vaikuttamaan.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)

Viesti Kirjoittaja Late »

Fastback kirjoitti:
Late kirjoitti:voimanpuute matalilla kierroksilla. Tyhjäkäynti on tasaista ja kovemmilla kierroksilla nykiminen häviää mutta lievää voimattomuutta on mielestäni havaittavissa.
Voimanpuute/voimattomuuden tunne = 3,0 litraa :lol: :lol:
Kevyttä kuittailua, btw. tyylikäs logo!
No joo isolohkoihin verrattuna aika mopo... Mutta 3 litraa höystettynä 24 venttiilillä, muuttuvapituuksisella imusarjalla, isokanavaisilla kansilla ja 7000 rpm kierrosrajoittimella tekee yhteensä 220 hv eli aika mukavan käyttöauton moottorin. :D Varsinkin kun painoa ei ole kuin 1500 kiloa. Oli muuten Fordin toiseksi tehokkain pata 80-90 -lukujen taitteessa, vain 5 hv Mustangin 5.0 HO:n perässä

Logoja kaupataan USA:ssa suoraksi korvikkeeksi perinteisen Ford-ovaalin tilalle. Jäljethän johtavat suoraan sylttytehtaalle eli kyseinen pianotehdas on suunnitellut ja kasannut "Soho"- Tauruksen koneen.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Vee8 kirjoitti:Äläs ny, SHO Taurus jättää monta Mustangia taakseen, taitaa olla tehoja enempi kuin esim. Foxeissa..
Tuoreemmissa Tuhnuksissa on V6 padasta otettu 20hv enempi kuin musteissa... :shock:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Late kirjoitti:
Pony kirjoitti:Mitä teit/jätit tekemättä tyhjäkäyntimoottorille? Vai onko siinä sellaista...
Tyhjäkäyntiventtiili on ensin putsattu, ei muutoksia. Sitten vaihdoin koko venttiilin varaosa-autosta, eikä vieläkään muutosta.

Myös kaasuläppäanturin olen vaihtanut varaosa-autosta, oireet eivät muuttuneet. On kai aika hassua jos kaksi anturia aiheuttaa täsmälleen samanlaiset vikaoireet, vai onko? Volttimittarilla mitattuna molemmat anturit ovat OK.

Suuttimia en ole putsannut, mutta tänään kaadoin tankkiin Forte fuel system cleaneriä joten toiveitä suutinten puhdistumiseen on kunhan aine ehtii vaikuttamaan.
Mulla teki tuota nykimistä matalilla kierroksilla, kun EGR anturi piiputti. Siitä kyllä ECU alkoi itkemäänkin hetken päästä (tuoreempi kylläkin), kun se anturi sanoutui lopullisesti irti. Ylipäänsä se takaisinsyöttöhässäkkä kuulemma karstaantuu/tukkeutuu ajanmyötä ja vaatii rassausta. Kannattanee vilkaista...

Itsellähän tuo ei ole tietenkään päässyt koskaan karstaantumaan - minkä bensassa säästää jne.. :roll:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

VeeKoo kirjoitti:
Mulla teki tuota nykimistä matalilla kierroksilla, kun EGR anturi piiputti. Siitä kyllä ECU alkoi itkemäänkin hetken päästä (tuoreempi kylläkin), kun se anturi sanoutui lopullisesti irti. Ylipäänsä se takaisinsyöttöhässäkkä kuulemma karstaantuu/tukkeutuu ajanmyötä ja vaatii rassausta. Kannattanee vilkaista...

Itsellähän tuo ei ole tietenkään päässyt koskaan karstaantumaan - minkä bensassa säästää jne.. :roll:
Muuten varsin todennäköinen ja tavallinen häiriön aiheuttaja tuo EGR, mutta ovat Jaappanin pojat suunnitelleet aikanaan niin vähäpäästöisen koneen että siihen ei ole tarvittu EGR:ää ollenkaan paitsi Kalifornian malleissa. Omani ei ole Kalivieteristä kotoisin ja siinä on vain tyhjä bracketti EGR-systeemin kohdalla.
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Nyt on kyllä paras sitten soittaa Japanista tiimi paikalle.. Olitko vaihtanu sen pakokaasuanturin? Ellet, vaihda.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Late »

Niinpä. Onneksi Hatanpäällä on KX-Center, joka mainostaa olevansa virallinen Yamaha-huolto. Tarvinnee poiketa... :wink:
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Late kirjoitti:Niinpä. Onneksi Hatanpäällä on KX-Center, joka mainostaa olevansa virallinen Yamaha-huolto. Tarvinnee poiketa... :wink:
Ei muuten ole enää Hatanpäällä.
KX-Center löytyy nykyään Sarankulmasta entisen S-marketin(?) tiloista.
-Jukka-
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Late kirjoitti:No joo isolohkoihin verrattuna aika mopo... Mutta 3 litraa höystettynä 24 venttiilillä, muuttuvapituuksisella imusarjalla, isokanavaisilla kansilla ja 7000 rpm kierrosrajoittimella tekee yhteensä 220 hv eli aika mukavan käyttöauton moottorin. :D Varsinkin kun painoa ei ole kuin 1500 kiloa. Oli muuten Fordin toiseksi tehokkain pata 80-90 -lukujen taitteessa, vain 5 hv Mustangin 5.0 HO:n perässä

Logoja kaupataan USA:ssa suoraksi korvikkeeksi perinteisen Ford-ovaalin tilalle. Jäljethän johtavat suoraan sylttytehtaalle eli kyseinen pianotehdas on suunnitellut ja kasannut "Soho"- Tauruksen koneen.
Jep, en mä tuota SHO:ta ollenkaan vähätellyt, sillähän mä hymiön tungin kommenttini jatkoksi - pieksee mun käyttökotteron 10-0. Se Yamaha voisi olla tiukka vehje autoslalomissa?
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Sami95GT
Aktiivi
Viestit: 94
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Snadin Läntinen Provinssi

Re: Nykimistä matalilla kierroksilla (EEC-IV)

Viesti Kirjoittaja Sami95GT »

Fastback kirjoitti:Jep, en mä tuota SHO:ta ollenkaan vähätellyt, sillähän mä hymiön tungin kommenttini jatkoksi - pieksee mun käyttökotteron 10-0. Se Yamaha voisi olla tiukka vehje autoslalomissa?
Juu, kyllä nuo aikamoisia perhesleepereitä on, eikä kannata aliarvioida liikekannallepanokykyä. Siinä moni mustangi jää ihmettelemään varsinkin jos SHO-taunus pääsee alussa pari metriä karkuun.

Mutta... Eikös jenkkitaunus ole FWD? Sellasella ei nimittäin lähdetä keilan takaa ratti tapissa vauhdilla, mutta komea savuefekti on taattu pienemmilläkin kuin yli 200hv:n tehoilla. :twisted:

Mun käyttökiesillä (Skoda Octavia Turbo) jossa on 205 leveät fillarit, on ainakin ihan turha yrittää polkea kaasua pienissä nopeuksissa jos ratti on vähänkin vinossa. Ja siinä on sentään lukko vetäville pyörille eikä alustakaan ole huono. Etuvetosia vaan Ei Ole Tehty Ajettaviksi. :wink:
Mikä laulaen tulee, se viheltäen menee - 17 tuuman vanteella.
Vastaa Viestiin