Laturin kaapeli

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Laturin kaapeli

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Startin reletta vaihtaessa pisti silmaan mahdollinen syy huonoon lataukseen: laturin maakaapelista oli jaljella pari saietta. Herasi pari kysymysta..
1) Kuinka paksua tavaraa (gaugeissa kiitos) sen alunperin pitaisi olla? Silmamaaraisesti nykyinen on 8-10 gaugea ja mielestani hieman ohuen puoleinen. Toisaalta ei voi menna pieleen, jos tilalle laittaa akkukaapelin suoraan laturi -> akku?
2) Onko siina joku taika, etta sen piuhan pitaa menna lohkoon? On vahan huonoa karmaa noiden lohkossa olevien pulttien kanssa... :evil:

Samalla kylla pisti silmaan pari muutakin piuhaa, jotka tarttee vaihtaa viikonloppuna. Sopivaa krapulapuuhaa lauantaiaamuksi.. :wink:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
200cid
Addikti
Viestit: 265
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Re: Laturin kaapeli

Viesti Kirjoittaja 200cid »

veekoo kirjoitti:2) Onko siina joku taika, etta sen piuhan pitaa menna lohkoon? On vahan huonoa karmaa noiden lohkossa olevien pulttien kanssa... :evil:
Olettaisin että tuppaa lämpenemään vähän joten paha laittaa peltiin. Maalit käryää jne.. kai.. :roll: Lohkossa se taas ei haittaa. Ainakin meikäläisen logiikalla (fuzzy logic)
KUKA V*TUN TUNING?!
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

1. Siis maakaapelihan ei lämpene, mikäli kontakti kunnossa.

2. Ilmeisesti syy moottoriin kytkemiseen se, että tärisee samaan tahtiin laturin kanssa.

3. Mikä helkkarin gauge? :wink: Yleensähän laturit on maadoitettu runkonsa välityksellä, eli piuhaa ei ole ollenkaan. Mielestäni 4-8 mm2 pitäisi olla riittävä, riippuen tietysti virran tuotosta? Paljonko pukkaa Amppeeria?
Avatar
200cid
Addikti
Viestit: 265
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja 200cid »

Niin tietysti. En taas ajatellut loppuun saakka.. :) Mittaako jenkit piuhan poikkipinta-alankin "gaugeissa"?
KUKA V*TUN TUNING?!
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Laita jotain 4-gaugea, pitäisi riittää, 2 menee aika paksuksi mutta jos humppavehkeitä meinat asennella niin sitten on todella ok :lol:
Täältä löyty gauge->mm2 taulukko :
http://www.autosound.fi/tietoa_virta.htm
Go tell Alice....
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jyge »

Voipihan siihen sen maakaapelin tarvita hyvinkin, esim jos laturin runko on muuten eristetty koneen rungosta. Näitä on nähty.

Eikä siitä maakaapelista ainakaan haittaa ole, kunhan se on kiinni oikeissa liittimissä.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Perskutarallaa. On tainnut edellinen omistaja kytkea laturin jaloillaan. Toista tullessa kavin ennakolta roiskimassa CRC:ta pultteihin aamun operaatiota varten ja katselin, etta maapiuha menee ylempaan napaan laturissa. Kauppamanuaalin mukaan maa olisi alempi terminaali. Kuinkahan on? Netista googlettamalla ei loytynyt jarjellisia kuvia laturin takaa, joten apuva.. Huom huom. Kyseessa voi olla myos 5.0 foksin laturi, joten myos tunnistusvinkit auttaa.
Tiettyhan se selviaa starttaamalla ja katsomalla, etta nouseeko jannitteet vaiko savu... :? :D
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Ei tullut savua, mutta jannitteet nousi johonkin 14V kieppeille. Vahan kylla jannitti avainta kaantaessa.. :lol: :D 8)
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

veekoo kirjoitti:Ei tullut savua, mutta jannitteet nousi johonkin 14V kieppeille. Vahan kylla jannitti avainta kaantaessa.. :lol: :D 8)
No sehän lataa sitten ihan hyvin. Normaali latausjännite noin 14,4V.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

musse67 kirjoitti:
veekoo kirjoitti:Ei tullut savua, mutta jannitteet nousi johonkin 14V kieppeille. Vahan kylla jannitti avainta kaantaessa.. :lol: :D 8)
No sehän lataa sitten ihan hyvin. Normaali latausjännite noin 14,4V.
Joops. Koeajon jalkeen haisi hieman "sahkolle" ja laturia tunnustellessa se oli lammin, muttei ns. tulikuuma. Toisin sanoen kestaa koskettaa, muttei tee mieli halailla. Maapiuha oli myos melko lammin, mutta toisaalta se on sellaista hitsauskaapelia, joka menee suoraan lohkoon eli lienee normaalia? Pieni terve vainoharha iskee aina, kun on korjaillut jotain.. :) Muuten kone tuntuu kayvan paremmin kuin ennen?!? Varmaankin akku oli jo aika huonossa hapessa ja nyt se sitten lataa vimmatusti? Vai pitaisiko hajusta huolestua? Onko se normaalia vai pitaako nyt hommata 130A laturi tilalle..? :wink:
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Eilen tuli taas kaytya vahan suunnittelemassa regun vaihtoa ja pengottua sita harakanpesaa laturin luona ohmimittarin kanssa. Nykyisin siella on KEMin regu ja piuhat on kytketty.. Hmm.. Luovasti. :) Kuitenkin. Ensin meinasi lutku pettaa kun mittasin (miinusnapa irti) navasta napaan, field-batt, field-maa, maa-akun plussa kaikki 0 ohmia. ok, oli jaany kuskin ovi auki, joten se kiinni ja tupakkitauko. Sitten naytti joko ei mitaan tai 3-5 ohmia siella, missa ei pitaisi olla kontaktia. Pienen harkinnan jalkeen tulin siihen tulokseen, etta noilla ohmeilla akun pitaisi olla tyhja noin viimeviikolla, joten laitoin sen takas kiinni etta saa halyt paalle. Tuli vaan mieleen, etta mittasinkohan tuossa laturin kaamin vastuksen? Ainakin piuhat naytti nollaa ohmia, joten ne menee akun ja laturin valilla ok. Nimim. onkohan toi laturi sittenkaan ihja ja rikonko vaan regulaattorin, jos kytken sen kiinni? Ei ole vielakaan ajokeleja viikonloppuna, joten viela voisi tilata ehjemman laturin kaikessa rauhassa.. :)
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Vastaa Viestiin