Dynoilta Part 2

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Re: Mittausilta

Viesti Kirjoittaja veekoo »

TomiKoo kirjoitti:Mentiin varmaan ristiin Forssassa, etsin sinua, mutten löytänyt... Olis ollu kiva höpistä hetki. Yritä päästä tontille ja ota samalla mukaan mainitsemasi OBD-loota sekä läppäri?! Jos olis aikaa perehtyä...
Forssassa tulin myöhään ja lähdin aikaisin.. :(

En pääse huomenna, kun on työjuttuja, mutta yritän muistaa ottaa lootan ja läppärin mukaan pohojammaalle. Siellä voi sitten ihmetellä rauhassa. Voisi itse asiassa yrittää ottaa lokiakin arvoista, jos saisi itseään niskasta kiinni ja tallennusvehjeksen iskuun.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Dynoilta Part 2

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

Heh, ensialkuun Kimille kiitos henkisestä tuesta... Onhan tämän eteen taas saanut soitella niin monta puhelua, että olis parempi jo onnistua... :wink:
harmi80 Lähetetty: Maa Elo 09, 2004 20:13 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

DARN! Pitipäs sattua; olen siirtämässä auton vasta perjantaina Helsinkiin, eli en pääse mukaan...
Oletkos TomiK muuten lopettelevia oppilaita? Itse aloitin vasta viime syksynä A-T:lla
Opiskelut on puolessa välissä. Olen niitä ensimmäisiä, jotka alotti varsinaisen autosähköinsinöörin opinnot syksyllä 02. Nyt työharjoittelussa kouluttajana tän syksyn...

Minut olet varmaan tavannut ensimmäisinä päivinäsi koululla, tutorina. Tiedä vaikka oltais tuttuja... :wink:

VeeKoo Lähetetty: Maa Elo 09, 2004 20:33 Viestin aihe: Re: Mittausilta

--------------------------------------------------------------------------------

Forssassa tulin myöhään ja lähdin aikaisin..

En pääse huomenna, kun on työjuttuja, mutta yritän muistaa ottaa lootan ja läppärin mukaan pohojammaalle. Siellä voi sitten ihmetellä rauhassa. Voisi itse asiassa yrittää ottaa lokiakin arvoista, jos saisi itseään niskasta kiinni ja tallennusvehjeksen iskuun.
Harmi noi työjutut! Mutta Pohjanmaalle ollaan mekin tulossa (jos puheet pitää paikkansa), joten siellä sitten. Ota palikat mukaan, voi illalla parin oluen avulla tulkata laatikon saloja... :roll:

Niin ja ilmoittautumisia kaivataan... Mites on Jarin laita?! Entä Samu? Viimeksi jäi myös "bullit" kaivelemaan omaa mieltä... Niin ja Markkukin voisi kantaa kortensa kekoon?!

Tomi

PS: Varmaankin tärkein muistettava asia vielä kertaalleen! Eli jos tuot automaattilaatikolla varustetun kulkineen, kick-down pois käytöstä! Viimeksi "bullit" heitti vielä parin markan nopeudessa pienemmälle -> viduiks män!
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
MarkkuJ
Addikti
Viestit: 222
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 12:39
Paikkakunta: Tampere, Finland
Viesti:

Viesti Kirjoittaja MarkkuJ »

Minä kyllä nyt skippaan, olin perjantaina kruiseissa, sunnuntaina piknikissä, sit pitäis vielä auto saada Ikaalisiin ennen viikonloppua ja sit mökille Porkkalaan joten alkaa tuo ajokiintiö tuleen täyteen.
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tuloksia sitten heti illasta näkyviin.
Lähinnä suurin kiinnostuksen kohde on JYX.
-Jukka-
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Kiitos kunniasta, mutta oli siellä muita mielenkiintoisempiakin kokeiluja. Vaikeuksia vaan tuntui porukalla olevan, heti Jyxistä lähtien.

Jos X:stä johtopäätös pitää vetää kesäkuun ja tämän päivän tulosten perusteella, niin piikkivääntö nousi 12% ja se tuli lähes 700 rpm alempana, eli 3830:ssä (vrt. 4490). Tehot käytännössä samat. Hmmmm...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Tuon X-putkiston vaikutus kiinnosti.
Tuntuisi toimivan...
-Jukka-
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Mittausilta

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

Pony Lähetetty: Tii Elo 10, 2004 19:34 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Kiitos kunniasta, mutta oli siellä muita mielenkiintoisempiakin kokeiluja. Vaikeuksia vaan tuntui porukalla olevan, heti Jyxistä lähtien.
Juu, ilta saatiin pidettyä ja autojakin ilmaantui paikalle sopivasti, 7 kpl. Illan pohjat veti isolohkolla ladattu "Fat Air" Chevy. Pidon löytymisen ja vehkeiden kestämisen kanssa taisi olla suurimmat ongelmat. Ja kyllähän siinä taas opittiin kaikenlaista uutta illan aikana! :wink:

Kiitokset osallistuneille mittaajien puolesta!

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Noh, onkos se nyt mahdollista saada noita tuloksia näkyviin. Tietysti jos on salaisuuksia niin ei sitten...

Eli mulla ei ainakaan ole hajuakaan mitä JYX pukkasi aikaisemmin, saatikka mitä kone sisältää. :(

Olisi todella mielenkiintoista nähdä vähän teho ja vääntö käyrää. Omani tulee varmasti tänne, kunhan saan aikaiseksi dynottaa. (ainakin60 din-hv :wink: )

Mosse
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

176kW@5100
393Nm@3830

302 '72
289 '64 kannet (täysin vakiot, aijai...)
Crane Energizer 272
Weiand 70's high-rise imusarja
Carter AFB 600
Flowtech peltisarjat ja nyt siis flow-X mallia "tein itse ja säästin", 2,5" kaikki putket ja perässä Dynomaxit, ei peränylityksiä

Kesäkuun tulos ilman X:ää:
175,5kW@5180
350Nm@4490
Tämä tosin ajettiin pito-ongelmien vuoksi kakkosella (?), ja dynomiehet silloin sanoivat, että lukemat siten tulisivat vähän paremmiksi kuin että ajetaan suoralla vaihteella. Tästä päätellen X on tuonut myös jonkin verran lisää kW:ta.

Home made X maksaa esim. n. 42EUR + n. 10 h työtä, näppärät (=hitsaustaitoiset) tekevät nopeammin.

Nämä paketit ja mitatut luvut ovat aina mielenkiintoisia, toivottavasti muutkin laittavat omansa näkyville.

Tämä paketti EI ole vireessä, käy tällä hetkellä ilmeisen laihalla, venajouset on syytä shimmata jne. Tuskin kuitenkaan vakiokansilla paljonkaan ylemmäs päästään. Jotenkin tuntuu että kaikki, joilla vähänkään on porttausterä vakiokansissa pyörähtänyt, kellottaa reippaasti parempia lukuja.

Niin, ja noi kW:t on ilmanpaine- ja lämpötilalukemilla + vetopyörästön mitatulla häviöllä laskettuja, näyttää mukavammilta luvuilta kuin "takapyörätehot"
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

173kw / vähän alta 5100, 211km/h
348Nm / 3800 jotain

Tulipahan kokeiltua, kun Markolta lainasin vähän rikkaammalla olevaa 650 tuplapumppua. Oma äärilaihalla oleva 600Vac tuotti 168,5 / 341, jotenkin odotin, että tuplapumppu olisi ollut selkeästi huonompi tai parempi kuin tuo Moppe-pakuun kalibroitu kaasari.

Ei hajuakaan sisälmyksistä, vakiokannet, hieman pakokanavan yläosaa deetty. Myös Weiand 2P180 HiRise. TriY ja putkisto ilman kirjaimia.

Sama johtopäätös kuin Ponylla: vakiokannet loppuvat tuohon ja ilman jotain 300 asteista nokka-akselia ei niistä enempää saa.
fästback65

Viesti Kirjoittaja fästback65 »

:twisted: Tämä on vähän kuin kuolleella hepalla tai ponilla siis ratsastusta kun auto juuri vaihtoi omistajaa, mutta kun nyt aloitettiin Jyrin kanssa Elvistely dynoillan jälkeen niin tarkistin tuossa erään punavalkoisen paholaisen dynolapun samaisesta paikasta viime vuodelta:

Moottorilta (Norm.Power):

292,0kW/5930rpm/171km/h
472Nm/5660rpm/163km/h

Ajettu 3.vaihteella, kun 4. mene yli 250km/h

Nämä arvot sutien, kun renkaiden pidossa on ongelmia tuossa Stadian dynossa. Näkyy hyvin se samainen hyppäys hävikkikäyrässä niin kuin viime tiistainakin tehokkaammissa peleissä.

Ja tämähän oli 289cid pikkulohkosta. Voin liittää skannatun kopion dynolapusta palstalle, jos joku kertoo miten se tehdään helpoiten.
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

fästback65 Lähetetty: Tor Elo 12, 2004 13:03 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Tämä on vähän kuin kuolleella hepalla tai ponilla siis ratsastusta kun auto juuri vaihtoi omistajaa, mutta kun nyt aloitettiin Jyrin kanssa Elvistely dynoillan jälkeen niin tarkistin tuossa erään punavalkoisen paholaisen dynolapun samaisesta paikasta viime vuodelta:

Moottorilta (Norm.Power):

292,0kW/5930rpm/171km/h
472Nm/5660rpm/163km/h

Ajettu 3.vaihteella, kun 4. mene yli 250km/h

Nämä arvot sutien, kun renkaiden pidossa on ongelmia tuossa Stadian dynossa. Näkyy hyvin se samainen hyppäys hävikkikäyrässä niin kuin viime tiistainakin tehokkaammissa peleissä.

Ja tämähän oli 289cid pikkulohkosta. Voin liittää skannatun kopion dynolapusta palstalle, jos joku kertoo miten se tehdään helpoiten.
Niin eikös tämä ollut se kerta, kun olin mukana seuraamassa...? Muistaakseni pitoa ei saatu aikaan, koska renkaat ottivat kiinni lokareihin?! Ihan vaikuttavat lukemat, kieltämättä... :twisted:

Kuvan saat ainakin niin, että heität sen jollekin serverille (esim. koulu) ja laitat tänne linkin kuvaan. Selkis?! :roll:

Tomi

PS: Ellei muuten onnistu, niin laita kuva maililla mulle ja hoidan sen tänne näkyville...
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

No niin, tässä pitäis tulla em. käppyrät...

http://www.edu.stadia.fi/~0201556/77380001.jpg
http://www.edu.stadia.fi/~0201556/77380002.jpg

En nyt halua masentaa, mutta noihin käppyröihin ei kannata luottaa. Ainoa luotettava on toiseksi alin, eli takapyörätehon viiva. Muut ovat laskennallisia ja siksi väärin (sutimisen takia)...

Eli kyllä Jyri taisi sittenkin viedä pidemmän korren... :roll:

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
fästback65

Viesti Kirjoittaja fästback65 »

:cry: Juu, mutta en kyllä sanoisi tuon pyörätehon olevan aivan lähellä totuutta. Jos pyörä lähtee sutimaan niin silloinhan todelliset kW ja Nm jäävät mittamatta sutimisesta lähtien. Minulla ainakin oli mahdoton pitää takapyörät rullilla heti tuosta tehopiikistä lähtien.

Tuo hävikki on myös aika käsittämätön 4-loviselle manuaalille laskettuna... Toivottavasti auto vielä dynotaan muualla ja saadaan sutimaton tulos. Tässä penkissä näyttäisi olevan 200kW maksimina. :twisted:

Myöskin tuon moottorin pitäisi helposti tuottaa tuo 290kW noilla palikoilla...
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Loistavaa infoa, Mitäs palikkaa tossa fästbackin koneessa on? Muita? :P
Vastaa Viestiin