Jarrujen jäähdytys

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Jarrujen jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Kun on ollut kohta kaksi viikkoa aikaa miettiä jotakin jutun juurta, ja täälläkin on hiljaista, niin miten on? tarvitaanko? muuallakin kuin radalla? onko kokemuksia? miten toteutit tai toteuttaisit? putken koko? miten lähelle jarrulevyä ilma pitäisi johtaa? vapaita ja villejä ajatuksia?

PS.
Mattoveitsen työntäminen käteen aiheuttaa kipua ja työkiellon.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Sellasta 2" ilmastointiputkea oon nahny menevan scoopista levyn viereen. Putken paa lyttyyn, etta tulee leveampi virtaus ja "suutin" niin lahelle levya kuin voi. Kaytannossa sellasen 1-2" paahan, jos laittaa tukivarren ala-asennossa puhaltamaan keskelle levya. Tama on siis sivusilmalla hankittua vakoilutietoa enka ole ihan varma, onko paras patentti. Halvin todennakoisesti.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Jarrujen jäähdytys

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Homer65 kirjoitti:Kun on ollut kohta kaksi viikkoa aikaa miettiä jotakin jutun juurta, ja täälläkin on hiljaista, niin miten on? tarvitaanko? muuallakin kuin radalla? onko kokemuksia? miten toteutit tai toteuttaisit? putken koko? miten lähelle jarrulevyä ilma pitäisi johtaa? vapaita ja villejä ajatuksia?
Ei varmaankaan tarvita muualla kuin radalla. Jos radalla ajaessa tulee eteen jarrujen ylikuumeneminen niin silloin ehkä on paikallaan lisätä jarrujen jäähdytystä. Ensimmäinen vaihe on poistaa ns. pölysuojalevyt etulevyjen takaa, toiseksi valita korkealaatuinen jarruneste (märkäkiehumispiste riittävän korkea, esim. kaikki racing nesteet), kolmanneksi valita jarrupalat joiden lämmönkesto riittävän korkea (kaikki racing palat, on ollut juttua aiemminkin Corralissa), ja jos vielä jarrut häviävät korkean lämpötilan vuoksi niin sitten lisää jäähdytystä.

http://www.cobraautomotive.com/Handling.htm
kyseisellä sivulla malli esimerkki 65-66 jäähdytyksestä. Toteutin omani tuohon tapaan 100 mm putkella, porasin reiät sekä eteen, että sivuille putken läpivienneiksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Race/street jarrupalat on tosiaan syytä laittaa jos rata-ajoa vähänkin harrastaa.

Itselläni oli ns high performance street palat paikalla kun kävin eilen Alastarolla testaamassa miten foxi taipuu nyt mutkiin kun alla on Ikaallisissa laitettu alusta. Vakioon verrattuna ero on tietysti todella suuri. Mutkat sietää ajaa paljon rajummin. Vielä kun camperit säätää tappiin niin sillä lievä puskeminen varmasti loppuu.

Eli muuten kaikki menee hienosti mutta taas oli sama peli kuin jurvassa. Noin pari kierrosta ja jarrut tuntuivat lievästi pehmeiltä vaikka edessä on punosletkut. Seuraavien noin viiden kierroksen aikana tuntuma pysyy samana. Kävin vielä muutaman reissun radalla kunnes alkoi kuulumaan ylimäärääisiä ääniä. Varikolla hiljaisessa vauhdissa kuului rahnutusta jarruista. Ajelin kotiin ja pyörät pois.

No selvise syy sitten niihin äänin ja pehmeyteenkin. Männän puoleiset palat olivat kuumetessaan vetäneet banaanille. Palat ovat olleet melkolailla kuumina ja kitka pinta pienentynyt koska palan runko antoi periksi.

Kuskin puoli oli kulunut metallille ja pala oli hieman hitsaantunut mäntään kiinni. Lähti sentään pienellä vasaroinnilla irti. Pinta oli toiselta puolelta palaa irronnut. Hantin puolella oli vielä pintaa mutta pala oli noin sentin puolitosta banaanilla kun kuskin puoli oli

Nyt mulla oli Hawk Performance HPS palat mitkä siis on suunnattu ehkä enemmän sporttiseen katuajoon. Seuraaksi pitänee laittaa EBC keltaiset tai Hawkin HP plus palat jotka soveltuvat paremmin radallekin.

Onko muilla ollut vataavia ongelmia palojen kanssa? Toi yllätti täysin että palat voi vääntyä noin rajusti. Johtuisikohan se kyseisen palan suuresta kitka kertoimesta mikä nostaa lämpötilat noin rajuiksi?
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Jaa niin sulla tuli jarruist about tälläset ?
http://www.partanen.net/gallery/display ... ?pos=-9151

Ei ole omat enkä muista kenen, mutta 2005 kevään ratapäiviltä botnialta nuo kuvat.

Ja jarrupalat on ainakin omalla kohalla ollu sen vuoden ja finito ainakin parit viimeset nyt. Vaikka radalla käynkin vaan kerran vuodessa jne.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Jokseenkin joo. Kuskin puolella oli ääri päissä palaa vielä noin kolme milliä jäljellä kun keskeltä oli metallit tullu näkyviin.

En ehtinyt noilla paloilla ajamaan kuin aika tarkaan 8000km. Siihen sisältyy noin tunti botnialla ja alastarolla joku 13 kierrosta. Paketin teksti vielä lupaa: Extended pad life :hahalol: . Toivottavati astetta "kovemmat" palat kestäis hiukan pitempään. :huh2:

Pääasia että pony pysy radalla ja levyt säily ehjänä ne kun on yhtäaikaa noitten palojen kanssa laitettu.

edit: siis reunassa oli 9mm pintaa. Ne on siis jurvan reissulla jo taipuneet aikalailla.
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Näyttää aika leluilta nuo yksi mäntäiset , kyllä niitä pitää olla ainakin 4 per satula jopa enemmänkin, nuo yksi mäntäiset puristimet on suunniteltu vain normaaliin tieliikenteeseen.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Vastaa Viestiin