Jarrujen jäähdytys
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Jarrujen jäähdytys
Kun on ollut kohta kaksi viikkoa aikaa miettiä jotakin jutun juurta, ja täälläkin on hiljaista, niin miten on? tarvitaanko? muuallakin kuin radalla? onko kokemuksia? miten toteutit tai toteuttaisit? putken koko? miten lähelle jarrulevyä ilma pitäisi johtaa? vapaita ja villejä ajatuksia?
PS.
Mattoveitsen työntäminen käteen aiheuttaa kipua ja työkiellon.
PS.
Mattoveitsen työntäminen käteen aiheuttaa kipua ja työkiellon.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Sellasta 2" ilmastointiputkea oon nahny menevan scoopista levyn viereen. Putken paa lyttyyn, etta tulee leveampi virtaus ja "suutin" niin lahelle levya kuin voi. Kaytannossa sellasen 1-2" paahan, jos laittaa tukivarren ala-asennossa puhaltamaan keskelle levya. Tama on siis sivusilmalla hankittua vakoilutietoa enka ole ihan varma, onko paras patentti. Halvin todennakoisesti.
Re: Jarrujen jäähdytys
Ei varmaankaan tarvita muualla kuin radalla. Jos radalla ajaessa tulee eteen jarrujen ylikuumeneminen niin silloin ehkä on paikallaan lisätä jarrujen jäähdytystä. Ensimmäinen vaihe on poistaa ns. pölysuojalevyt etulevyjen takaa, toiseksi valita korkealaatuinen jarruneste (märkäkiehumispiste riittävän korkea, esim. kaikki racing nesteet), kolmanneksi valita jarrupalat joiden lämmönkesto riittävän korkea (kaikki racing palat, on ollut juttua aiemminkin Corralissa), ja jos vielä jarrut häviävät korkean lämpötilan vuoksi niin sitten lisää jäähdytystä.Homer65 kirjoitti:Kun on ollut kohta kaksi viikkoa aikaa miettiä jotakin jutun juurta, ja täälläkin on hiljaista, niin miten on? tarvitaanko? muuallakin kuin radalla? onko kokemuksia? miten toteutit tai toteuttaisit? putken koko? miten lähelle jarrulevyä ilma pitäisi johtaa? vapaita ja villejä ajatuksia?
http://www.cobraautomotive.com/Handling.htm
kyseisellä sivulla malli esimerkki 65-66 jäähdytyksestä. Toteutin omani tuohon tapaan 100 mm putkella, porasin reiät sekä eteen, että sivuille putken läpivienneiksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Race/street jarrupalat on tosiaan syytä laittaa jos rata-ajoa vähänkin harrastaa.
Itselläni oli ns high performance street palat paikalla kun kävin eilen Alastarolla testaamassa miten foxi taipuu nyt mutkiin kun alla on Ikaallisissa laitettu alusta. Vakioon verrattuna ero on tietysti todella suuri. Mutkat sietää ajaa paljon rajummin. Vielä kun camperit säätää tappiin niin sillä lievä puskeminen varmasti loppuu.
Eli muuten kaikki menee hienosti mutta taas oli sama peli kuin jurvassa. Noin pari kierrosta ja jarrut tuntuivat lievästi pehmeiltä vaikka edessä on punosletkut. Seuraavien noin viiden kierroksen aikana tuntuma pysyy samana. Kävin vielä muutaman reissun radalla kunnes alkoi kuulumaan ylimäärääisiä ääniä. Varikolla hiljaisessa vauhdissa kuului rahnutusta jarruista. Ajelin kotiin ja pyörät pois.
No selvise syy sitten niihin äänin ja pehmeyteenkin. Männän puoleiset palat olivat kuumetessaan vetäneet banaanille. Palat ovat olleet melkolailla kuumina ja kitka pinta pienentynyt koska palan runko antoi periksi.
Kuskin puoli oli kulunut metallille ja pala oli hieman hitsaantunut mäntään kiinni. Lähti sentään pienellä vasaroinnilla irti. Pinta oli toiselta puolelta palaa irronnut. Hantin puolella oli vielä pintaa mutta pala oli noin sentin puolitosta banaanilla kun kuskin puoli oli
Nyt mulla oli Hawk Performance HPS palat mitkä siis on suunnattu ehkä enemmän sporttiseen katuajoon. Seuraaksi pitänee laittaa EBC keltaiset tai Hawkin HP plus palat jotka soveltuvat paremmin radallekin.
Onko muilla ollut vataavia ongelmia palojen kanssa? Toi yllätti täysin että palat voi vääntyä noin rajusti. Johtuisikohan se kyseisen palan suuresta kitka kertoimesta mikä nostaa lämpötilat noin rajuiksi?
Itselläni oli ns high performance street palat paikalla kun kävin eilen Alastarolla testaamassa miten foxi taipuu nyt mutkiin kun alla on Ikaallisissa laitettu alusta. Vakioon verrattuna ero on tietysti todella suuri. Mutkat sietää ajaa paljon rajummin. Vielä kun camperit säätää tappiin niin sillä lievä puskeminen varmasti loppuu.
Eli muuten kaikki menee hienosti mutta taas oli sama peli kuin jurvassa. Noin pari kierrosta ja jarrut tuntuivat lievästi pehmeiltä vaikka edessä on punosletkut. Seuraavien noin viiden kierroksen aikana tuntuma pysyy samana. Kävin vielä muutaman reissun radalla kunnes alkoi kuulumaan ylimäärääisiä ääniä. Varikolla hiljaisessa vauhdissa kuului rahnutusta jarruista. Ajelin kotiin ja pyörät pois.
No selvise syy sitten niihin äänin ja pehmeyteenkin. Männän puoleiset palat olivat kuumetessaan vetäneet banaanille. Palat ovat olleet melkolailla kuumina ja kitka pinta pienentynyt koska palan runko antoi periksi.
Kuskin puoli oli kulunut metallille ja pala oli hieman hitsaantunut mäntään kiinni. Lähti sentään pienellä vasaroinnilla irti. Pinta oli toiselta puolelta palaa irronnut. Hantin puolella oli vielä pintaa mutta pala oli noin sentin puolitosta banaanilla kun kuskin puoli oli
Nyt mulla oli Hawk Performance HPS palat mitkä siis on suunnattu ehkä enemmän sporttiseen katuajoon. Seuraaksi pitänee laittaa EBC keltaiset tai Hawkin HP plus palat jotka soveltuvat paremmin radallekin.
Onko muilla ollut vataavia ongelmia palojen kanssa? Toi yllätti täysin että palat voi vääntyä noin rajusti. Johtuisikohan se kyseisen palan suuresta kitka kertoimesta mikä nostaa lämpötilat noin rajuiksi?
Jaa niin sulla tuli jarruist about tälläset ?
http://www.partanen.net/gallery/display ... ?pos=-9151
Ei ole omat enkä muista kenen, mutta 2005 kevään ratapäiviltä botnialta nuo kuvat.
Ja jarrupalat on ainakin omalla kohalla ollu sen vuoden ja finito ainakin parit viimeset nyt. Vaikka radalla käynkin vaan kerran vuodessa jne.
http://www.partanen.net/gallery/display ... ?pos=-9151
Ei ole omat enkä muista kenen, mutta 2005 kevään ratapäiviltä botnialta nuo kuvat.
Ja jarrupalat on ainakin omalla kohalla ollu sen vuoden ja finito ainakin parit viimeset nyt. Vaikka radalla käynkin vaan kerran vuodessa jne.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!

-Homer65
Jokseenkin joo. Kuskin puolella oli ääri päissä palaa vielä noin kolme milliä jäljellä kun keskeltä oli metallit tullu näkyviin.
En ehtinyt noilla paloilla ajamaan kuin aika tarkaan 8000km. Siihen sisältyy noin tunti botnialla ja alastarolla joku 13 kierrosta. Paketin teksti vielä lupaa: Extended pad life
. Toivottavati astetta "kovemmat" palat kestäis hiukan pitempään. 
Pääasia että pony pysy radalla ja levyt säily ehjänä ne kun on yhtäaikaa noitten palojen kanssa laitettu.
edit: siis reunassa oli 9mm pintaa. Ne on siis jurvan reissulla jo taipuneet aikalailla.
En ehtinyt noilla paloilla ajamaan kuin aika tarkaan 8000km. Siihen sisältyy noin tunti botnialla ja alastarolla joku 13 kierrosta. Paketin teksti vielä lupaa: Extended pad life


Pääasia että pony pysy radalla ja levyt säily ehjänä ne kun on yhtäaikaa noitten palojen kanssa laitettu.
edit: siis reunassa oli 9mm pintaa. Ne on siis jurvan reissulla jo taipuneet aikalailla.