1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 679
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Nyt casteria 5.5 ja lisäksi roller apusimpukan pulttia löysättiin oli väännetty turhan tiukkaan. Palauttaa jo paremmin muttei vielä täysin, lisäksi havaittu ajossa että rengas vähän niinku haukkaa auton alle esim liikenneympyrässä. Joutuu rattia suoristaan kun tuntuu vähän ikävältä. Oisko liikaa aurausta? Paljonko asteina on 1/16” auraus? Suuntauslaite näyttää siis asteina aurauksen. Tilasin myös uudet raidetangonpäät kun nykynen bumbsteering kit vähä arveluttaa toimiiko oikein.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2634
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

AI vastasi, että 1/16 vastaisi n. 0.04 astetta. Mutta jos olet säätämässä jossain, jotka eivät tunne tuumia, niin sano, että pienin aste toe-in, jonka pystyvät mittaamaan.

Mitä tarkoitat, bump steeringin kit arveluttaa? Minulla ne tangot on jo siirtyneet takakontin päältä metrin lähemmäs keulaa. Laitoin jo sen tuuman shimmin sinne pohjille, vaikka ohje neuvoo aloittamaan puolituumaisella.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 679
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Arto65FB kirjoitti: 11 Kesä 2025, 01:54 AI vastasi, että 1/16 vastaisi n. 0.04 astetta. Mutta jos olet säätämässä jossain, jotka eivät tunne tuumia, niin sano, että pienin aste toe-in, jonka pystyvät mittaamaan.

Mitä tarkoitat, bump steeringin kit arveluttaa? Minulla ne tangot on jo siirtyneet takakontin päältä metrin lähemmäs keulaa. Laitoin jo sen tuuman shimmin sinne pohjille, vaikka ohje neuvoo aloittamaan puolituumaisella.
Mulla on shimmit bumbsteerissä ihan siinä asennossa missä olivat. Ei oikeen oo mulla tietoa mikä ois hyvä säätö. Saattaapi joutaa multa myyntiin tuo kitti kun tulee vakio-osaa tilalle. En tällähetkellä näe tuota tarpeelliseksi. Tilasin Borgesoniin paineensäätösarjan, tarkotus saada paine jonneki 850-1000 psi paikkeille josko tuo yliherkkyys sillä korjaantuisi.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2634
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

ak72 kirjoitti: 11 Kesä 2025, 07:20
Arto65FB kirjoitti: 11 Kesä 2025, 01:54 AI vastasi, että 1/16 vastaisi n. 0.04 astetta. Mutta jos olet säätämässä jossain, jotka eivät tunne tuumia, niin sano, että pienin aste toe-in, jonka pystyvät mittaamaan.

Mitä tarkoitat, bump steeringin kit arveluttaa? Minulla ne tangot on jo siirtyneet takakontin päältä metrin lähemmäs keulaa. Laitoin jo sen tuuman shimmin sinne pohjille, vaikka ohje neuvoo aloittamaan puolituumaisella.
Mulla on shimmit bumbsteerissä ihan siinä asennossa missä olivat. Ei oikeen oo mulla tietoa mikä ois hyvä säätö. Saattaapi joutaa multa myyntiin tuo kitti kun tulee vakio-osaa tilalle. En tällähetkellä näe tuota tarpeelliseksi. Tilasin Borgesoniin paineensäätösarjan, tarkotus saada paine jonneki 850-1000 psi paikkeille josko tuo yliherkkyys sillä korjaantuisi.
Tuo Baerin säätö on kyllä kokeiltavissa. Jouset pois ja sitten vaan liikuttamaan pyörää ylösalas ja mittailee tai silmämääräisesti katsoo paljonko auraus/haritus muuttuu ja sitten kokeilemaan pienempää tai isompaa shimmiä.
Avatar
Joe Cool
Addikti
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

En nyt noista bump steeringeistä tiedä/ymmärrä mitään, mutta vakiopalikoilla lisättynä shelby-muutoksella, takavakaajalla, tuumaisella etuvakaajalla ja säädettävillä raktiotangoilla se aurauksen muutos ei minulla vaikuta merkittävästi. Kun asensin tangot, jäi haritusta noin 8 mm (!!!) ja se aiheutti pientä haukkaamista vauhdikkaamissa mutkissa ja isomissa urissa. Sitten säätelin auraukset 1-2 mm välille pariin kertaan ja tilanne parani.

Renkaina minulla ovat 205/70-14 Nankangit ja niissä profiili on klassisen kapea. Eivät näytä 205 leveiltä mielestäni.

Viikon päästä pääsen kunnon säätöön kameroiden kanssa.

Kovin siis erilainen käytös tuossa tuntuu olevan. Itse en tosiaan mitään yliherkkyyttä ole havainnut. Mutta tuo paineen säätö sinun varmaan kannattaa kokeilla.
Viimeksi muokannut Joe Cool, 25 Loka 2025, 16:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2634
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Tuohon Yrtsin kommenttiin Colin Chapmanin kommentti alustasta, eli "Any suspension will do, if you won't let it." Jouset ratakiskosta, niin eipä pyöräkulmat muutu.
rale
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja rale »

Hei,

Miten luonnehtisitte auton ajamista maantienopeuksilla verrattuna manuaaliohjaukseen? Veikö ohjauksen tehostaminen keskialueen tuntuman ajamisesta pois? Tai heikkenikö se?

Olen havainnut useissa tehostetulla simpukalla varustetuissa autoissa, että ohjauksen keskialuea on yleensä enemmän tai vähemmän tunnoton. Niin on ollut Vanhoissa jenkeissä ja myös 80-90 luvun bemareissa. Eräässä moparissa laskin tehostajan pumpun painetta, mutta ei se keskialueen väljyyttä juurikaan poistanut kun vauhtia (ja ohjauspympun kierroksia) oli enemmän.

Suunnittelen omaan mustangiin tehostetun ohjauksen muutosta, mutta en haluasi autosta tunnotonta maantieajossa.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 679
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Kyllä tehostamaton on maantiellä minusta parempi. Vakaampi eikä rattia tarvi vispata. Tehostus ollut nyt tämän kesän ja aavistuksen tunnoton maantiellä ja rattia joutuu ohjaamaan enempi. Muuten tehostin ollut mainio kunhan tottuu pitkän tehostamattoman ohjauksen kanssa ajelun jälkeen.
rale
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja rale »

Kiitos rehellisestä vastauksesta.
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 679
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja ak72 »

rale kirjoitti: 10 Loka 2025, 12:49 Kiitos rehellisestä vastauksesta.
Nou problem, tämä siis oma kokemus '66 Mustangista johon vaihdettiin Borgeson tehostin manuaalin tilalle. Modernien autojen tehostajat tietty eri juttu. :)
rale
Aktiivi
Viestit: 39
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja rale »

Olen ehkä tottunut liikaa uusien autojen ohjauksiin, joiden tehostus muuttuu vauhdin myötä ja ovat täysin välyksettömiä. Tuntuma on loistava kaikissa nopeuksissa. Yritän omaani rakentaa ohjauksen mahdollisimman välyksettömäksi ja tarkaksi.

Ei näistä vanhoista mustangeista saada ajettavuudeltaan uutta autoa vastaavaa, vaikka mitä tekisi. Sehän tässä harrastamisessa toisaalta hienoa onkin. Autolla kun ajaa, niin tapahtuu paluu vanhaan. Ajo-ominaisuudet ja auton ominaisuudet ylipäätään ovat eri ääripäiden välillä haettuja kompromisseja.
Kankkis
Addikti
Viestit: 300
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Caster kulmaa kannattaa isontaa huomattavasti niin keskialue paranee maantieajossa
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
Joe Cool
Addikti
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

ak72 kirjoitti: 10 Loka 2025, 12:22 Kyllä tehostamaton on maantiellä minusta parempi. Vakaampi eikä rattia tarvi vispata. Tehostus ollut nyt tämän kesän ja aavistuksen tunnoton maantiellä ja rattia joutuu ohjaamaan enempi. Muuten tehostin ollut mainio kunhan tottuu pitkän tehostamattoman ohjauksen kanssa ajelun jälkeen.
Nyt on jotain kyllä vialla, jos tehostamaton tuntuu paremmalta edes maantiellä. Vakiosimpukassa se väljyys on suurin siellä keskellä, eli siellä jos jossain sitä vispausta tulee.

Kun Borgeson painaa öljypainetta vasten, ei klappia ole. Eikä tarvetta korjailla. Menee suoraan vauhdista riippumatta, testailin tuossa just 0-130 kmh erilaisilla teillä.

Ne vanhat simpukat ovat juuri sitä elokuvaohjausta, jossa koko ajan veivataan rattia, että päästään edes suoraan.

Jos tämä ei toimi sinulla noin, niin jossain on ongelmaa. Ellei tehostin ole viallinen ja/tai kulmat pielessä, jotain muuta on. Mitä nyt äkkiä tulee mieleen, niin joku paikka saattaa kiristää jostain eivätkä pyörät elä ja korjaa värinää vapaasti tien pinnan kanssa, vaan ratista joutuu korjaamaan? Jos rattiputki ahdistaa pyörimistä, sekin voisi jäykistää sitä.

En oikein keksi, mitä pitäisi katsoa, mutta tehostettu simpukka ei teoriassakaan voi olla väljempi suoraan ajettaessa, kuin tehostamaton.
Avatar
Joe Cool
Addikti
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

rale kirjoitti: 10 Loka 2025, 12:49 Kiitos rehellisestä vastauksesta.
Öh tuota - eli ainoa negatiivinen vastaus on ainoa rehellinen. Näinkö tätä pitää tulkita :lol: Vanha suomalainen viisaus, että jos ei ole mitään negatiivista sanottavaa, niin parempi olla hiljaa :blackman:
Avatar
Joe Cool
Addikti
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja

Viesti Kirjoittaja Joe Cool »

Joe Cool kirjoitti: 11 Kesä 2025, 13:19 Vakiopalikoilla lisättynä shelby-muutoksella, takavakaajalla, tuumaisella etuvakaajalla ja säädettävillä raktiotangoilla se aurauksen muutos ei minulla vaikuta merkittävästi.

Renkaina minulla ovat 205/70-14 Nankangit ja niissä profiili on klassisen kapea. Eivät näytä 205 leveiltä mielestäni.
Otin tuon aikaisemman kommenttini hieman saksittuna pohjaksi ja päivitän tilanteeni. Sain auton toiselle kulmien säätäjälle. Ongelmana ensimmäisellä oli, että casteria ei saatu kohdilleen edes säädettävillä tangoilla.

Nyt kun kulmat katsottiin toisella säätäjällä, lähtötilanne oli casterissa noin 4/2, camberissa 1.2/1.3 ja aurausta hitusen liikaa, en muista lukua. Tällä asetuksella auto toimi silti varsin hyvin.

Uusi säätäjä sääteli niillä u-paloilla säädettäviin reaktiotankoihin koskematta ja sai casteriksi suurin piirtein (paperi on tallilla, muistelen ulkoa) 4/4 ja camberiksi 0,5/0,5 ja aurausta ihan hitusen, eli tuolla Arton kommentissa "niin vähän luin mahdollista"-linjalla.

Ei todellakaan edes tarvinnut koskea niihin juuri ostettuihin ja metrimitalla yhtä pitkiksi säätämiini reaktiotankoin. Vähän kyrsii :lol: Toki lohdutteli, että jos haluat umpimähkään casteria lisätä, niistä voi kiertää saman verran kummastakin.

Ajoin tässä kylmässä kelissä nyt noin 100 km testiajoa 0-130 nopeuksilla eikä ole moitteen sijaa missään kohdin ohjausta. Ohjaus on tarkka, kevyt ja nopea kaikissa olosuhteissa. Kesällä sitten testaan lisää.

Vertailuksi jos ottaa 1990 Cadillac Sevillen, niin ohjauksen tuntuma on aikalailla samanlainen, eleettömän toimiva, ohjausta ei edes huomaa missään vaiheessa, ajelee vaan menemään.

Toisena vertailukohtana 2005 M-B CLK, jossa ohjaus on selkeästi raskaampi, kuin noissa jenkeissäni. Erittäin hyvä toki eikä liian raskas.

Kolmantena vertailuna Mustangin alkuperäinen simpukka (myyn halvalla, jos joku haluaa). Sitä pitää vääntää hartiavoimin parkkeeratessa, pyörittää hulluna kadunkulmissa ja vatkata elokuvatyyliin päästäkseen suoraan missään.

Neljäntenä VW junakeulan simpukka. Sen vatkaaminen että edes motarilla pysyisi kaistalla alkoi kyrsiä niin, että rupesin tämän Borgeson-muutoksen jälkeen tutkimaan senkin parantelua. Löysin käyttämättömän brasialaisvalmisteisen simpukan, josta oli kansi otettu johonkin korjaukseen. Teetin alkuperäiseen kanteen uuden pronssipuslan uuden simpukan akselin mukaan koneistamolla ja samalla helicoilin säätökierteseen, joka oli ampunut jengat avaruuteen. En ole vielä päässyt maantielle sen kanssa, mutta tallissa käännellessä se ei varmaan ole koskaan ollut noin hyvä edes uutena ;) Silti siihenkin on pakko jättää vähän klappia säätöön. Eli ei korvaa öljypaineista tehostettua simpukkaa.

Johtopäätös - Borgesonin tehostettu ohjaus on paras lisävaruste, mitä early Mustangiin voi missään tilanteessa keksiä asentaa.

En myy näitä, joten en tyrkytä kellekään. Jokainen saa ajaa niin huonoilla palikoilla, kun haluaa...
Vastaa Viestiin