1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 676
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Nyt casteria 5.5 ja lisäksi roller apusimpukan pulttia löysättiin oli väännetty turhan tiukkaan. Palauttaa jo paremmin muttei vielä täysin, lisäksi havaittu ajossa että rengas vähän niinku haukkaa auton alle esim liikenneympyrässä. Joutuu rattia suoristaan kun tuntuu vähän ikävältä. Oisko liikaa aurausta? Paljonko asteina on 1/16” auraus? Suuntauslaite näyttää siis asteina aurauksen. Tilasin myös uudet raidetangonpäät kun nykynen bumbsteering kit vähä arveluttaa toimiiko oikein.
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
AI vastasi, että 1/16 vastaisi n. 0.04 astetta. Mutta jos olet säätämässä jossain, jotka eivät tunne tuumia, niin sano, että pienin aste toe-in, jonka pystyvät mittaamaan.
Mitä tarkoitat, bump steeringin kit arveluttaa? Minulla ne tangot on jo siirtyneet takakontin päältä metrin lähemmäs keulaa. Laitoin jo sen tuuman shimmin sinne pohjille, vaikka ohje neuvoo aloittamaan puolituumaisella.
Mitä tarkoitat, bump steeringin kit arveluttaa? Minulla ne tangot on jo siirtyneet takakontin päältä metrin lähemmäs keulaa. Laitoin jo sen tuuman shimmin sinne pohjille, vaikka ohje neuvoo aloittamaan puolituumaisella.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 676
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Mulla on shimmit bumbsteerissä ihan siinä asennossa missä olivat. Ei oikeen oo mulla tietoa mikä ois hyvä säätö. Saattaapi joutaa multa myyntiin tuo kitti kun tulee vakio-osaa tilalle. En tällähetkellä näe tuota tarpeelliseksi. Tilasin Borgesoniin paineensäätösarjan, tarkotus saada paine jonneki 850-1000 psi paikkeille josko tuo yliherkkyys sillä korjaantuisi.Arto65FB kirjoitti: ↑11 Kesä 2025, 01:54 AI vastasi, että 1/16 vastaisi n. 0.04 astetta. Mutta jos olet säätämässä jossain, jotka eivät tunne tuumia, niin sano, että pienin aste toe-in, jonka pystyvät mittaamaan.
Mitä tarkoitat, bump steeringin kit arveluttaa? Minulla ne tangot on jo siirtyneet takakontin päältä metrin lähemmäs keulaa. Laitoin jo sen tuuman shimmin sinne pohjille, vaikka ohje neuvoo aloittamaan puolituumaisella.
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Tuo Baerin säätö on kyllä kokeiltavissa. Jouset pois ja sitten vaan liikuttamaan pyörää ylösalas ja mittailee tai silmämääräisesti katsoo paljonko auraus/haritus muuttuu ja sitten kokeilemaan pienempää tai isompaa shimmiä.ak72 kirjoitti: ↑11 Kesä 2025, 07:20Mulla on shimmit bumbsteerissä ihan siinä asennossa missä olivat. Ei oikeen oo mulla tietoa mikä ois hyvä säätö. Saattaapi joutaa multa myyntiin tuo kitti kun tulee vakio-osaa tilalle. En tällähetkellä näe tuota tarpeelliseksi. Tilasin Borgesoniin paineensäätösarjan, tarkotus saada paine jonneki 850-1000 psi paikkeille josko tuo yliherkkyys sillä korjaantuisi.Arto65FB kirjoitti: ↑11 Kesä 2025, 01:54 AI vastasi, että 1/16 vastaisi n. 0.04 astetta. Mutta jos olet säätämässä jossain, jotka eivät tunne tuumia, niin sano, että pienin aste toe-in, jonka pystyvät mittaamaan.
Mitä tarkoitat, bump steeringin kit arveluttaa? Minulla ne tangot on jo siirtyneet takakontin päältä metrin lähemmäs keulaa. Laitoin jo sen tuuman shimmin sinne pohjille, vaikka ohje neuvoo aloittamaan puolituumaisella.
- Joe Cool
- Addikti
- Viestit: 176
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang GT Convertible, vm. 1965
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
En nyt noista bump steeringeistä tiedä/ymmärrä mitään, mutta vakiopalikoilla lisättynä shelby-muutoksella, yakavakaajalla, tuumaisella etuvakaajalla ja säädettävillä raktiotangoilla se aurauksen muutos ei minulla vaikuta merkittävästi. Kun asensin tangot, jäi haritusta noin 8 mm (!!!) ja se aiheutti pientä haukkaamista vauhdikkaamissa mutkissa ja isomissa urissa. Sitten säätelin auraukset 1-2 mm välille pariin kertaan ja tilanne parani.
Renkaina minulla ovat 205/70-14 Nankangit ja niissä profiili on klassisen kapea. Eivät näytä 205 leveiltä mielestäni.
Viikon päästä pääsen kunnon säätöön kameroiden kanssa.
Kovin siis erilainen käytös tuossa tuntuu olevan. Itse en tosiaan mitään yliherkkyyttä ole havainnut. Mutta tuo paineen säätö sinun varmaan kannattaa kokeilla.
Renkaina minulla ovat 205/70-14 Nankangit ja niissä profiili on klassisen kapea. Eivät näytä 205 leveiltä mielestäni.
Viikon päästä pääsen kunnon säätöön kameroiden kanssa.
Kovin siis erilainen käytös tuossa tuntuu olevan. Itse en tosiaan mitään yliherkkyyttä ole havainnut. Mutta tuo paineen säätö sinun varmaan kannattaa kokeilla.
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Tuohon Yrtsin kommenttiin Colin Chapmanin kommentti alustasta, eli "Any suspension will do, if you won't let it." Jouset ratakiskosta, niin eipä pyöräkulmat muutu.
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Hei,
Miten luonnehtisitte auton ajamista maantienopeuksilla verrattuna manuaaliohjaukseen? Veikö ohjauksen tehostaminen keskialueen tuntuman ajamisesta pois? Tai heikkenikö se?
Olen havainnut useissa tehostetulla simpukalla varustetuissa autoissa, että ohjauksen keskialuea on yleensä enemmän tai vähemmän tunnoton. Niin on ollut Vanhoissa jenkeissä ja myös 80-90 luvun bemareissa. Eräässä moparissa laskin tehostajan pumpun painetta, mutta ei se keskialueen väljyyttä juurikaan poistanut kun vauhtia (ja ohjauspympun kierroksia) oli enemmän.
Suunnittelen omaan mustangiin tehostetun ohjauksen muutosta, mutta en haluasi autosta tunnotonta maantieajossa.
Miten luonnehtisitte auton ajamista maantienopeuksilla verrattuna manuaaliohjaukseen? Veikö ohjauksen tehostaminen keskialueen tuntuman ajamisesta pois? Tai heikkenikö se?
Olen havainnut useissa tehostetulla simpukalla varustetuissa autoissa, että ohjauksen keskialuea on yleensä enemmän tai vähemmän tunnoton. Niin on ollut Vanhoissa jenkeissä ja myös 80-90 luvun bemareissa. Eräässä moparissa laskin tehostajan pumpun painetta, mutta ei se keskialueen väljyyttä juurikaan poistanut kun vauhtia (ja ohjauspympun kierroksia) oli enemmän.
Suunnittelen omaan mustangiin tehostetun ohjauksen muutosta, mutta en haluasi autosta tunnotonta maantieajossa.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 676
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Kyllä tehostamaton on maantiellä minusta parempi. Vakaampi eikä rattia tarvi vispata. Tehostus ollut nyt tämän kesän ja aavistuksen tunnoton maantiellä ja rattia joutuu ohjaamaan enempi. Muuten tehostin ollut mainio kunhan tottuu pitkän tehostamattoman ohjauksen kanssa ajelun jälkeen.
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Kiitos rehellisestä vastauksesta.
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Olen ehkä tottunut liikaa uusien autojen ohjauksiin, joiden tehostus muuttuu vauhdin myötä ja ovat täysin välyksettömiä. Tuntuma on loistava kaikissa nopeuksissa. Yritän omaani rakentaa ohjauksen mahdollisimman välyksettömäksi ja tarkaksi.
Ei näistä vanhoista mustangeista saada ajettavuudeltaan uutta autoa vastaavaa, vaikka mitä tekisi. Sehän tässä harrastamisessa toisaalta hienoa onkin. Autolla kun ajaa, niin tapahtuu paluu vanhaan. Ajo-ominaisuudet ja auton ominaisuudet ylipäätään ovat eri ääripäiden välillä haettuja kompromisseja.
Ei näistä vanhoista mustangeista saada ajettavuudeltaan uutta autoa vastaavaa, vaikka mitä tekisi. Sehän tässä harrastamisessa toisaalta hienoa onkin. Autolla kun ajaa, niin tapahtuu paluu vanhaan. Ajo-ominaisuudet ja auton ominaisuudet ylipäätään ovat eri ääripäiden välillä haettuja kompromisseja.
-
- Addikti
- Viestit: 300
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: 1965 Mustang ja Borgeson 999020 ohjaustehostin sarja
Caster kulmaa kannattaa isontaa huomattavasti niin keskialue paranee maantieajossa
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6