68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

On sulla muodot Mustangin...
rale
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja rale »

Hei,

Lueskelin netistä mustangin korien kiertojäykkyyden pararantamisesta. Löysin mielenkiintoisen keskustelupalstan, jossa oli testailtu eri tapoja vahvistaa korin kiertojäykkyyttä. Testin tuloksena merkittävät kiertojäykkyyden parantajat olivat torquebox ja export brace. Eräs merkittävä kiertojäykkyyden parantaja oli takapenkin ja takakontin välisen seinän vahventaminen. "Trunk divider strenghtening". Monessa autossahan ko. alue on vahvistettu poikittaistuin jo tehtaalta. Avoissahan ko. alueella on hyvin vahva rakenne jo tehtaalta.

Kysymys: onko joku tehnyt tai nähnyt 1965-1968 fb koreissa vastaavan tyyppisiä huomaamattomia takakontin / takaosan vahvistusrakenteita, joilla on tarkoitus parantaa kiertojäykkyyttä? Selvää on, että alueen saa turvakaarilla vahvemmaksi. Kiinnostaisi tietää ratkaisut, joita ei heti huomaa. Tai ne huomataan vasta sitten, kun takakonttia katsoo sisältä tarkemmin.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Apurunkojen yhdistäjät ovat vielä paremmat kuin export brace tai torque boxit. Tuo takakontin ja takapenkin välisen seinän vahventaminen on mielenkiitoinen. Onko sulla linkkiä tuohon keskusteluun? Tuota seinää tukitaan yleensä kilpureissa palovaaran takia. Jäykistämisen ajatusta niissä ei yleensä ole mainittu.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa pari kuvaa miten asiaan olen paneutunut.
Ensi sijainen asia näiden vanhojen autojen osalta on lähes kaikkien hitsaussaumojen vahvistaminen, myös ikkunoiden ja ovien korin saumat.
OK. torque box molemmille puolille, export brace + Monte Carlö bar.
Tuo takaosan vahvistaminen on mielestäni helpoin toteuttaa poikittaisputkella + lisä tuilla.
Arton mainitsema runkoaisojen yhdistäjä on ehdottomasti suositeltava, joissa useita eri tapoja, tätä ei tietenkään tarvita jos kaaret sisällä.
Liitteet
takakontin sisälle poikittaisvahviste
takakontin sisälle poikittaisvahviste
banhard tuki samalla poikittaistuki
banhard tuki samalla poikittaistuki
alkuperäinen poikittaispalkki vahvistuksin
alkuperäinen poikittaispalkki vahvistuksin
torque box + lisävahvistus
torque box + lisävahvistus
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
rale
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja rale »

Kiitti kuvista vinkeistä :)

Aloitan varmaankin noista saumojen pistehitsien vahvistamisesta. Onko noissa jälkikäteen hitsatuissa saumoissa jokin logiikka? Esim. 2-3cm saumaa 10cm välein? Ymmärtääkseni saumoista ei saisi tehdä liian yhtenäisiäkään repeämisen estämiseksi? Eräs pitkän linjan korirakentaja mainitsi, että liian yhtenäiset saumat saattaa aiheuttaa repeämiä koriiin kunnolla rasitettaessa, kun mikään ei jousta (pl. tietekin jousitus).

Tuolla www.stangnet.com sivuilla oli joku testaillut eri keinoja -67 coupe mustangin kiertojäykkyden kasvattamiseksi.

https://stangnet.com/mustang-forums/thr ... pe.723029/

Jännä juttu, mutta jos tekstiä yhtään ymmärsin, niin apurunkojen yhdistämisellä ei juurikaan ollut vaikutusta kiertojäykkyyteen. En tietenkää väitä, etteikö niistä hyötyä olisi. Ainakin pitkittäissuunnan notkumiseen.

Tehdas vahvisti koria avossa kasvattamalla helmapalkkeja. Ajattelin, että subframe connectorien sijaan pyrkisin samaan ratkaisuun yhdistämällä etu- ja takatorque boxit avon sisemmillä helmapalkeilla. Toki siinä pitää muokata istuin korokkeita ja vähän muutakin. Jälkiasenteisena rakennetta pitää muutenkin hieman avosta poikkeavalla tavalla soveltaa, ellei halua purkaa koko lattiaa ja helmapalkkeja.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

rale kirjoitti: 04 Marras 2023, 19:40 Kiitti kuvista vinkeistä :)


Jännä juttu, mutta jos tekstiä yhtään ymmärsin, niin apurunkojen yhdistämisellä ei juurikaan ollut vaikutusta kiertojäykkyyteen. En tietenkää väitä, etteikö niistä hyötyä olisi. Ainakin pitkittäissuunnan notkumiseen.
En nyt ihan tiedä, mitä tarkoitat kiertojäykkyydellä. Mutta mun hieman epätasaisen tallin lattitialla ei oma auto ole koskaan neljän pukin varassa vaan aina vaan kolmella. Muuta orgissäätöä ei ole kuin noi kaksi palkkia pohjassa.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

rale kirjoitti: 04 Marras 2023, 19:40 Kiitti kuvista vinkeistä :)

Aloitan varmaankin noista saumojen pistehitsien vahvistamisesta. Onko noissa jälkikäteen hitsatuissa saumoissa jokin logiikka? Esim. 2-3cm saumaa 10cm välein? Ymmärtääkseni saumoista ei saisi tehdä liian yhtenäisiäkään repeämisen estämiseksi? Eräs pitkän linjan korirakentaja mainitsi, että liian yhtenäiset saumat saattaa aiheuttaa repeämiä koriiin kunnolla rasitettaessa, kun mikään ei jousta (pl. tietekin jousitus).

Tuolla www.stangnet.com sivuilla oli joku testaillut eri keinoja -67 coupe mustangin kiertojäykkyden kasvattamiseksi.

https://stangnet.com/mustang-forums/thr ... pe.723029/

Jännä juttu, mutta jos tekstiä yhtään ymmärsin, niin apurunkojen yhdistämisellä ei juurikaan ollut vaikutusta kiertojäykkyyteen. En tietenkää väitä, etteikö niistä hyötyä olisi. Ainakin pitkittäissuunnan notkumiseen.

Tehdas vahvisti koria avossa kasvattamalla helmapalkkeja. Ajattelin, että subframe connectorien sijaan pyrkisin samaan ratkaisuun yhdistämällä etu- ja takatorque boxit avon sisemmillä helmapalkeilla. Toki siinä pitää muokata istuin korokkeita ja vähän muutakin. Jälkiasenteisena rakennetta pitää muutenkin hieman avosta poikkeavalla tavalla soveltaa, ellei halua purkaa koko lattiaa ja helmapalkkeja.
Moro

Mulla on tuolla tollainen avon helmapalkki hyllyssä.
Siitä on helppo piirtää kuva ja tarvittaessa kanttailla noita palkkeja omilla pituuksilla.
Itse taidan sovitella tuota tohon Falconiin.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tässä pari kuvaa saumojen vahvistamisesta.
Liitteet
IMG_3897.JPG
IMG_3871.JPG
IMG_2430.JPG
IMG_8211.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Noissa Mexicon kuvissa näkyy aika monta vahvistusta joita on saanut johonkin vuosimalliin 67-69.
Toki on monta muutakin vahviketta tuossa on ja moni ei näistä kuvista näy.
rale
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 04 Kesä 2009, 21:58

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja rale »

Kori alkaa pikku hiljaa olemaan muilta osin kunnossa, joten joulun aikaan on tarkoitus paneutua sen vahvistamiseen.

Koska autolle on vielä paljon muutakin tekemistä edessä, niin jäin miettimään noita saumojen vahvistushitsauksia. Mitkä alueet ovat, iskarin tornien jälkeen, tärkeimmät vahvistamiselle? Auto tulee pelkästään katukäyttöön ja radalla tai varttimaililla ei ole tarkoitus käydä. Moottoriksi tulee reilut 400hp pikkulohko + T5 aski.

En halua ylirakentaa koria, mutta järkevät jäykistämiset haluaisin tehdä. Eräässä A-koodin vakiossa 65 ht mustangissani oli takaneljänneksessä väsymisrepeämä kuin myös 1969 chargerissa. Em. autot olivat pääsääntöisesti olleet normiajossa vakiomoottoreilla. Repeämät olivat syntyneet vuosikymmenten aikana notkumisen vuoksi. Niiden ehkäiseminen on jo itsessään hyvä syy jäykistää koria. Muu jäykistämisen tavoite on mahdollistaa katujäykän alustan toimivuus ja 400-500 hp käyttö.

Tässä autossa on jo mittavat korityöt tehty joten kori ei ole vanha ja väsynyt. Koritöiden yhteydessä iskarintorneihin hitsattiin Boss 302 Chassis modification -ohjeen mukaiset vahvistukset. Etupään vahvistushitsauksien ja turvakaarien lisäksi ohje ei neuvo muita varsinaisia korihitsauksia. Takapenkin selkänojan taakse kehoitettiin HT korissa pulttaamaan kiinteä levy. Hitsaukset suositeltiin tehtäväksi puhtaasti ratakäyttöön tarkoitetulle autolle.

Joten, jos taakse rakentaisi vielä sivuttaistuen poikittaisputkista Mexicon tapaan, niin ajattelen että riitävä jäykkyys katuautoon olisi saavutettu. Kommentoikaa vapaasti.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 68 fb korin kiertojäykkyyden parantaminen

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

rale kirjoitti: 09 Joulu 2023, 16:05Auto tulee pelkästään katukäyttöön ja radalla tai varttimaililla ei ole tarkoitus käydä.
Höpsis, aivan varmasti tulet.
Vastaa Viestiin