Netto- vs vanhat tehoilmoitukset.
Valvoja: Ville K
Netto- vs vanhat tehoilmoitukset.
Mitenkä paljon nuo vanhemmat tehoilmoitukset heittää verrattuna nykyiseen tapaan ilmoittaa tehoja? Jos esim. ajatellaan a-koodin 225 hevosta, minkä verran tuo olisi nykypäivänä? Onko olemassa joku laskentakoodi että voisi muutella noita tehoja, olisi helpompi mieltää voimasuhteita.
No eipä taida olla vedenpitävää vastausta tai laskentakaavaa tuohon. Jotain osviittaa voit ottaa esim. siitä, että suoran kuutosen tehot 60-luvulla ilmoitettiin 120hv ja vuonna '80 vain 88-91hv, dynotettuna molemmat luokkaa 83-85hv konetehoa (FWHP, flywheel HP). 250:nen oli kai jotain 145hp 60-luvulla ja dynossa about 99hp.
FMOC Dynoday -tulokset voisivat valaista hiukan asiaa, ei taida V8:eissa olla ihan näin jyrkkä tuo asia. Muistaakseni
- suht vakio 289 4V (no joo, Offenhauser -imusarja, Carter 600, nokka tuntematon...) antoi 190FWHP
- vakio 302 mutta GT40p -kannet ja Tri-Y -peltisarjat 225FWHP.
Summa summarum, oisko ihan bone-stock 289 luokkaa 180-185FWHP dynolla. Tietäjät astukoon verhoista.
FMOC Dynoday -tulokset voisivat valaista hiukan asiaa, ei taida V8:eissa olla ihan näin jyrkkä tuo asia. Muistaakseni
- suht vakio 289 4V (no joo, Offenhauser -imusarja, Carter 600, nokka tuntematon...) antoi 190FWHP
- vakio 302 mutta GT40p -kannet ja Tri-Y -peltisarjat 225FWHP.
Summa summarum, oisko ihan bone-stock 289 luokkaa 180-185FWHP dynolla. Tietäjät astukoon verhoista.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****