Netto- vs vanhat tehoilmoitukset.

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Netto- vs vanhat tehoilmoitukset.

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Mitenkä paljon nuo vanhemmat tehoilmoitukset heittää verrattuna nykyiseen tapaan ilmoittaa tehoja? Jos esim. ajatellaan a-koodin 225 hevosta, minkä verran tuo olisi nykypäivänä? Onko olemassa joku laskentakoodi että voisi muutella noita tehoja, olisi helpompi mieltää voimasuhteita.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

No eipä taida olla vedenpitävää vastausta tai laskentakaavaa tuohon. Jotain osviittaa voit ottaa esim. siitä, että suoran kuutosen tehot 60-luvulla ilmoitettiin 120hv ja vuonna '80 vain 88-91hv, dynotettuna molemmat luokkaa 83-85hv konetehoa (FWHP, flywheel HP). 250:nen oli kai jotain 145hp 60-luvulla ja dynossa about 99hp.

FMOC Dynoday -tulokset voisivat valaista hiukan asiaa, ei taida V8:eissa olla ihan näin jyrkkä tuo asia. Muistaakseni
- suht vakio 289 4V (no joo, Offenhauser -imusarja, Carter 600, nokka tuntematon...) antoi 190FWHP
- vakio 302 mutta GT40p -kannet ja Tri-Y -peltisarjat 225FWHP.

Summa summarum, oisko ihan bone-stock 289 luokkaa 180-185FWHP dynolla. Tietäjät astukoon verhoista.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Kiitokset vastauksesta
Vastaa Viestiin