Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja 302TT »

ALUSTAVA KYSELY

Löytyykö täältä SITOVASTI kiinnostuneita kimppatilaukseen suomalaisvalmisteisesta eturipustuksesta early Mustangeihin (1964-1973)? Tarjolla vakiota parempi geometria, lujuus ja ennen kaikkea säädettävyys. Huom! Yhtään valmista sarjaa ei vielä ole olemassa.

HUOM! Itse olen tässä yhteyshenkilönä harrastajien, joihin itsekin kuulun, ja valmistajan välillä. En työskentele valmistajan yrityksessä, enkä ole muutenkaan sidoksissa heihin. Mukana siis rakkaudesta lajiin ja samalla "oma lehmä ojassa".

Valmistajana olisi Rally Corsa Shop www.uniball.fi Siilinjärveltä, joka on varsin menestyksekkäästi valmistanut kilpa- ja myös katuautoihin tukivarsia. Laatu ja näytöt ovat vakuuttavat.

Valmiita sarjoja löytyy jo mm. Street Or Trackilta, Global Westiltä, Total Control Productsilta jne. ja niihin verrattuna tässä joutunee hankkimaan itse coilover iskunvaimentimet ja jouset. Niiden valmistajia ovat mm. GAZ (uk), Bilstein, QA1 jne. Lisäksi vaihtoehtona on käyttää alkuperäistä jousta ja jousikiikkua. Vakioon verrattuna iskarin alapään kiinnityspiste ylätukivarressa olisi hieman ulompana, jolloin saavutetaan löysemmällä jousella sama "teho" jäykempään alkuperäisellä paikalla olevaan verrattuna.

Tarkoituksena olisi saada em. sarjoihin verrattuna parempi säädettävyys ja tietenkin suomalainen huippulaatu!

Alla on kaksi kuvaa Porschen tukivarsisarjasta, joka on hyvin lähellä 64-73 Mustangia eli hintaluokkakin lienee sama. TARKKA HINTA EI VIELÄ TIEDOSSA. Hintaan vaikuttaa myös se, haluatko paikoillaan säädettävänä (tuplasäätö) vai yksinkertaisella säädöllä.
https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa
Porsche-928-PRO-etu-ylatukivarsi-10215.jpg
VW-Golf-Mk1-PRO-eturipustus-8375.jpg
Mach1 -71
Pertti
Mega-addikti
Viestit: 699
Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra
Paikkakunta: Lapua

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja Pertti »

Jos meinaa noilla katsastaa, meneekö läpi siviiliautossa?
Romu rauhoittaa

Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Kyllä.
Mach1 -71
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Kiinnostusta on mutta hinta pitäis tietää eka. Muutenki pitäis säädellä nyt kulmia talven aikana.
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja jyge »

En ole vielä sitovasti kiinnostunut, kun näkisin että tässä tarvitsee selvittää vielä vuosimallikohtaisia eroja valmistuksen näkökulmasta. Earlyissäkin (64-73) kun one size does not fit all, "perusdesign" on toki sama, mutta vuosimallikohtaisia eroja sen verran että kaikki ei käy ristiin. Pääsääntöisesti kyl 65-66 ja 68-73. 67 voinee pakottaa '68 malliin. ehkä.

Kun vertailee USAsta yksittäistilattuna vastaavia osia, eli ylätukivarret + alatukivarret + reaktiotangot....
Jos hinnat asettuu samaan tuntumaan kuin nuo linkkien takana olevat Porsche-osat (eli UCA ja LCA+reaktiotanko -paketti), niin kyllähän nuo kiinnostusta herättää.
Vertailuesimerkki: Global Westin LCA+reaktiotanko -paketti '65:een Summitilta vajaa 1100 euroa. Ylätukivarsissa hintaeroa ei juuri ole, mutta on syytä huomata että GW:t ei o säädettävät. TCP:n malli olis vastaava, 820 dollaria + kulut (=vajaa 1100 euroa).

Onko jo tietoa että millainen coil-over+iskari -paketti tuossa toimisi? Pala kerrallaan asennusta ajatellen vakiojousi+iskari -paketin käyttömahdollisuus madaltaa varmasti kynnystä vaihtaa. Mietin vain että miten mahtaa muuttua jousitusvoimien suunnat iskaritornin yläpäässä, vaatiiko muutoksia jos jousen kiinnityspistettä siirretään?

Ja siis, nämä kuulu mun suunnitelmiin, joten jos voin säästää ja/tai saada parempaa laatua+ominaisuuksia samalla/pienemmällä sijoituksella, niin why not? En vaan tiedä milloin..
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Juuri näin, 64-66, 67-70 ja 71-73 (vähän erilainen reaktiotangon kiinnitys koriin 67-70 vs 71-73)).

Tuohon pitää määritellä sopiva coiloveriskari eli mm. pituus auki ja kokoonpuristettuna. Noitahan saa melkein minkä mittaisina vaan. Siihen vaikuttaa myös se, kiinittyykö iskari ylätukivarteen vai muuttuuko alatukivarteen. Tämä ratkaistaan valmistajan kanssa.
Mach1 -71
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

302TT kirjoitti: 01 Tammi 2022, 22:19 kiinittyykö iskari ylätukivarteen vai muuttuuko alatukivarteen. Tämä ratkaistaan valmistajan kanssa.
Tähän voisi olla kokemusta Suomestakin. TCP:n ylätukivarren läpimenevä vaimennin johti siihen, että ylätukivarsi ei ollut riittävän vahva vaan vääntyi. Vanhan Mustangin suunnittelussa on voimien ajateltu välittyvän koriin ylätukivarren kautta. Siksi Foordissa noi jousitornit ovat melko vahvaa tekoa. Toki niitäkin voi vielä vahvistaa.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Itellä ei tarvetta, mutta paikkaa voin suositella. Ko. paikka tehnyt mulle mittojen mukaan takajousituksen työntötangot.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
JTPi
Aktiivi
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 18:35
Auto: Mustang HT -67
Paikkakunta: Kempele

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja JTPi »

Kiinnostusta kyllä olisi ja kaipaisin että tämän paketin voisi ostaa parissa setissä. Alatukivarret ja reaktiotangot kiinnostaisi ensiksi uusia omaan ja sitten toisena vuonna jos persaus kestää, niin ylätukivarret ja coiloverit. Mutta hintatasoltaan jos nuo alatukivarret oheisineen olisi tuon Porschen vastaavien luokkaa, niin ehdottomasti hankkisin nuo ennenkuin GW tms jenkkituotannot :peukku: Luulen että noille alatukivarsille ja orkkista paremmalle reaktiotanko toteutukselle löytyisi ostajia mukavasti myös meidän joukosta jotka ei keiloja eikä rataa kierrä.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

JTPi kirjoitti: 02 Tammi 2022, 21:03 orkkista paremmalle reaktiotanko toteutukselle löytyisi ostajia mukavasti myös meidän joukosta jotka ei keiloja eikä rataa kierrä.
Toi oli itselle hämmästyttävä muutos. Vanhan kumipuslan jälkeen metal to metal uniball pehmensi hyvällä tavalla ohjaustuntumaa, joka tuntuu jokapäiväisessä ajossa.
Avatar
JTPi
Aktiivi
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 18:35
Auto: Mustang HT -67
Paikkakunta: Kempele

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja JTPi »

Onkos tähän liittyen uutta tai tapahtunut etenemää suunnitelmissa?
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Ei ole juurikaan edennyt. Kiinnostusta on muutamilla, mutta ei taida vielä olla valmiutta tilaamiseen. Itsekin olen nyt keskittynyt Mussen peltihommiin.
Mach1 -71
Vastaa Viestiin