Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
ALUSTAVA KYSELY
Löytyykö täältä SITOVASTI kiinnostuneita kimppatilaukseen suomalaisvalmisteisesta eturipustuksesta early Mustangeihin (1964-1973)? Tarjolla vakiota parempi geometria, lujuus ja ennen kaikkea säädettävyys. Huom! Yhtään valmista sarjaa ei vielä ole olemassa.
HUOM! Itse olen tässä yhteyshenkilönä harrastajien, joihin itsekin kuulun, ja valmistajan välillä. En työskentele valmistajan yrityksessä, enkä ole muutenkaan sidoksissa heihin. Mukana siis rakkaudesta lajiin ja samalla "oma lehmä ojassa".
Valmistajana olisi Rally Corsa Shop www.uniball.fi Siilinjärveltä, joka on varsin menestyksekkäästi valmistanut kilpa- ja myös katuautoihin tukivarsia. Laatu ja näytöt ovat vakuuttavat.
Valmiita sarjoja löytyy jo mm. Street Or Trackilta, Global Westiltä, Total Control Productsilta jne. ja niihin verrattuna tässä joutunee hankkimaan itse coilover iskunvaimentimet ja jouset. Niiden valmistajia ovat mm. GAZ (uk), Bilstein, QA1 jne. Lisäksi vaihtoehtona on käyttää alkuperäistä jousta ja jousikiikkua. Vakioon verrattuna iskarin alapään kiinnityspiste ylätukivarressa olisi hieman ulompana, jolloin saavutetaan löysemmällä jousella sama "teho" jäykempään alkuperäisellä paikalla olevaan verrattuna.
Tarkoituksena olisi saada em. sarjoihin verrattuna parempi säädettävyys ja tietenkin suomalainen huippulaatu!
Alla on kaksi kuvaa Porschen tukivarsisarjasta, joka on hyvin lähellä 64-73 Mustangia eli hintaluokkakin lienee sama. TARKKA HINTA EI VIELÄ TIEDOSSA. Hintaan vaikuttaa myös se, haluatko paikoillaan säädettävänä (tuplasäätö) vai yksinkertaisella säädöllä.
https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa
Löytyykö täältä SITOVASTI kiinnostuneita kimppatilaukseen suomalaisvalmisteisesta eturipustuksesta early Mustangeihin (1964-1973)? Tarjolla vakiota parempi geometria, lujuus ja ennen kaikkea säädettävyys. Huom! Yhtään valmista sarjaa ei vielä ole olemassa.
HUOM! Itse olen tässä yhteyshenkilönä harrastajien, joihin itsekin kuulun, ja valmistajan välillä. En työskentele valmistajan yrityksessä, enkä ole muutenkaan sidoksissa heihin. Mukana siis rakkaudesta lajiin ja samalla "oma lehmä ojassa".
Valmistajana olisi Rally Corsa Shop www.uniball.fi Siilinjärveltä, joka on varsin menestyksekkäästi valmistanut kilpa- ja myös katuautoihin tukivarsia. Laatu ja näytöt ovat vakuuttavat.
Valmiita sarjoja löytyy jo mm. Street Or Trackilta, Global Westiltä, Total Control Productsilta jne. ja niihin verrattuna tässä joutunee hankkimaan itse coilover iskunvaimentimet ja jouset. Niiden valmistajia ovat mm. GAZ (uk), Bilstein, QA1 jne. Lisäksi vaihtoehtona on käyttää alkuperäistä jousta ja jousikiikkua. Vakioon verrattuna iskarin alapään kiinnityspiste ylätukivarressa olisi hieman ulompana, jolloin saavutetaan löysemmällä jousella sama "teho" jäykempään alkuperäisellä paikalla olevaan verrattuna.
Tarkoituksena olisi saada em. sarjoihin verrattuna parempi säädettävyys ja tietenkin suomalainen huippulaatu!
Alla on kaksi kuvaa Porschen tukivarsisarjasta, joka on hyvin lähellä 64-73 Mustangia eli hintaluokkakin lienee sama. TARKKA HINTA EI VIELÄ TIEDOSSA. Hintaan vaikuttaa myös se, haluatko paikoillaan säädettävänä (tuplasäätö) vai yksinkertaisella säädöllä.
https://www.uniball.fi/cgi-bin/webio2ka ... rallycorsa
Mach1 -71
-
- Mega-addikti
- Viestit: 699
- Liittynyt: 22 Helmi 2013, 10:43
- Auto: Rouvan:
-65 ht
-96 Cobra - Paikkakunta: Lapua
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Jos meinaa noilla katsastaa, meneekö läpi siviiliautossa?
Romu rauhoittaa
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Rouvan -65 ht, himmeä
Rouvan -96 sn95 Cobra, vähän kiiltävämpi
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Kiinnostusta on mutta hinta pitäis tietää eka. Muutenki pitäis säädellä nyt kulmia talven aikana.
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
-
- Webmaster
- Viestit: 593
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
- Auto: HT '65
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
En ole vielä sitovasti kiinnostunut, kun näkisin että tässä tarvitsee selvittää vielä vuosimallikohtaisia eroja valmistuksen näkökulmasta. Earlyissäkin (64-73) kun one size does not fit all, "perusdesign" on toki sama, mutta vuosimallikohtaisia eroja sen verran että kaikki ei käy ristiin. Pääsääntöisesti kyl 65-66 ja 68-73. 67 voinee pakottaa '68 malliin. ehkä.
Kun vertailee USAsta yksittäistilattuna vastaavia osia, eli ylätukivarret + alatukivarret + reaktiotangot....
Jos hinnat asettuu samaan tuntumaan kuin nuo linkkien takana olevat Porsche-osat (eli UCA ja LCA+reaktiotanko -paketti), niin kyllähän nuo kiinnostusta herättää.
Vertailuesimerkki: Global Westin LCA+reaktiotanko -paketti '65:een Summitilta vajaa 1100 euroa. Ylätukivarsissa hintaeroa ei juuri ole, mutta on syytä huomata että GW:t ei o säädettävät. TCP:n malli olis vastaava, 820 dollaria + kulut (=vajaa 1100 euroa).
Onko jo tietoa että millainen coil-over+iskari -paketti tuossa toimisi? Pala kerrallaan asennusta ajatellen vakiojousi+iskari -paketin käyttömahdollisuus madaltaa varmasti kynnystä vaihtaa. Mietin vain että miten mahtaa muuttua jousitusvoimien suunnat iskaritornin yläpäässä, vaatiiko muutoksia jos jousen kiinnityspistettä siirretään?
Ja siis, nämä kuulu mun suunnitelmiin, joten jos voin säästää ja/tai saada parempaa laatua+ominaisuuksia samalla/pienemmällä sijoituksella, niin why not? En vaan tiedä milloin..
Kun vertailee USAsta yksittäistilattuna vastaavia osia, eli ylätukivarret + alatukivarret + reaktiotangot....
Jos hinnat asettuu samaan tuntumaan kuin nuo linkkien takana olevat Porsche-osat (eli UCA ja LCA+reaktiotanko -paketti), niin kyllähän nuo kiinnostusta herättää.
Vertailuesimerkki: Global Westin LCA+reaktiotanko -paketti '65:een Summitilta vajaa 1100 euroa. Ylätukivarsissa hintaeroa ei juuri ole, mutta on syytä huomata että GW:t ei o säädettävät. TCP:n malli olis vastaava, 820 dollaria + kulut (=vajaa 1100 euroa).
Onko jo tietoa että millainen coil-over+iskari -paketti tuossa toimisi? Pala kerrallaan asennusta ajatellen vakiojousi+iskari -paketin käyttömahdollisuus madaltaa varmasti kynnystä vaihtaa. Mietin vain että miten mahtaa muuttua jousitusvoimien suunnat iskaritornin yläpäässä, vaatiiko muutoksia jos jousen kiinnityspistettä siirretään?
Ja siis, nämä kuulu mun suunnitelmiin, joten jos voin säästää ja/tai saada parempaa laatua+ominaisuuksia samalla/pienemmällä sijoituksella, niin why not? En vaan tiedä milloin..
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Juuri näin, 64-66, 67-70 ja 71-73 (vähän erilainen reaktiotangon kiinnitys koriin 67-70 vs 71-73)).
Tuohon pitää määritellä sopiva coiloveriskari eli mm. pituus auki ja kokoonpuristettuna. Noitahan saa melkein minkä mittaisina vaan. Siihen vaikuttaa myös se, kiinittyykö iskari ylätukivarteen vai muuttuuko alatukivarteen. Tämä ratkaistaan valmistajan kanssa.
Tuohon pitää määritellä sopiva coiloveriskari eli mm. pituus auki ja kokoonpuristettuna. Noitahan saa melkein minkä mittaisina vaan. Siihen vaikuttaa myös se, kiinittyykö iskari ylätukivarteen vai muuttuuko alatukivarteen. Tämä ratkaistaan valmistajan kanssa.
Mach1 -71
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Tähän voisi olla kokemusta Suomestakin. TCP:n ylätukivarren läpimenevä vaimennin johti siihen, että ylätukivarsi ei ollut riittävän vahva vaan vääntyi. Vanhan Mustangin suunnittelussa on voimien ajateltu välittyvän koriin ylätukivarren kautta. Siksi Foordissa noi jousitornit ovat melko vahvaa tekoa. Toki niitäkin voi vielä vahvistaa.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Itellä ei tarvetta, mutta paikkaa voin suositella. Ko. paikka tehnyt mulle mittojen mukaan takajousituksen työntötangot.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Kiinnostusta kyllä olisi ja kaipaisin että tämän paketin voisi ostaa parissa setissä. Alatukivarret ja reaktiotangot kiinnostaisi ensiksi uusia omaan ja sitten toisena vuonna jos persaus kestää, niin ylätukivarret ja coiloverit. Mutta hintatasoltaan jos nuo alatukivarret oheisineen olisi tuon Porschen vastaavien luokkaa, niin ehdottomasti hankkisin nuo ennenkuin GW tms jenkkituotannot
Luulen että noille alatukivarsille ja orkkista paremmalle reaktiotanko toteutukselle löytyisi ostajia mukavasti myös meidän joukosta jotka ei keiloja eikä rataa kierrä.

Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Toi oli itselle hämmästyttävä muutos. Vanhan kumipuslan jälkeen metal to metal uniball pehmensi hyvällä tavalla ohjaustuntumaa, joka tuntuu jokapäiväisessä ajossa.
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Onkos tähän liittyen uutta tai tapahtunut etenemää suunnitelmissa?
Re: Suomessa valmistetut säädettävät etutukivarret earlyyn
Ei ole juurikaan edennyt. Kiinnostusta on muutamilla, mutta ei taida vielä olla valmiutta tilaamiseen. Itsekin olen nyt keskittynyt Mussen peltihommiin.
Mach1 -71