Fox iskarit KONI Sport vs Bilstein B6

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
KH73
Aktiivi
Auto: Mustang GT 1990 supercharger

Fox iskarit KONI Sport vs Bilstein B6

Viesti Kirjoittaja KH73 »

Capture.PNG
Kokemukset niin kadulla kuin radallakin . Onko merkit laadukkaita ? pysyykö mehut sisällä jos käy radallakin lämmittämässä? Kysymys koskien myös takaiskareita ja lisäiskareita joita takana käytetään :D
Liitteet
Bilstein B6.PNG
ranger
Mega-addikti
Auto: Fox GT 89

Re: Fox iskarit KONI Sport vs Bilstein B6

Viesti Kirjoittaja ranger »

Mulla on keltaiset säädettävät Sport Konit edessä ja takana ketussa. Olen ollu tyytyväinen. Takaata vaakaiskarit poistin kun laitoin sinne maximumin ylä-ja alatukivarret polypuslilla, enkä ole huomannut että niiden siellä pitäisi olla. No, ei ne sinne enää mahtuisikaan, joka tapauksessa toimii hyvin noilla modeilla. Jouset on ford racing takana ja edessä Maximumin coiloverit Maximumin alatukivarsilla.

Bilstein coiloverit ja iskarit oli käyttis Mersussa muutama vuosi sitten, toimivat todella hyvin.
Kettu 🦊
KH73
Aktiivi

Tapahtuuko korkeudensäätö jousta kasaan puristamalla tässä MM coilover systeemissä?

Etuiskarissa ilmeisesti sisäänulosjouston suhde vakio?

Jos madaltuu jousta kasaan puristaen niin onko enään varaa säätää iskaria ns. Jäykemmälle ihan katukäytössä

Montako senttiä sulla edestä madallettu?
ranger
Mega-addikti

Kyllä tapahtuu.

Jousia löytyy moneen lähtöön eri pituuksilla ja jäykkyyksillä joista pitäisi kyllä kaiken järjen mukaan löytyä jokaiselle mieleinen kombinaatio.

tuosta vakiosta en tiedä.

Jousen pituus ja jäykkyys vaikuttanee iskarin toimintaan, kannattaa kysyä rata hemmoilta. On ollut välillä melko matala, mutta nyt on järki palannut päähän ja olen nostanut. Vakioon verrattuna silti selkeästl matalampi.
Kyllä on veivattu iskarinsäätöjä eri "korkeuksissa" , löysin asetus on liian löysä selkeästi jousi suht puristettunakin joten voi veivata jäykemälle.

Kannattanee käydä Maximum motorsportsin sivuilla, siellä on foxin alusta asiat käyty läpi hyvin seikkaperäisesti.
Kettu 🦊
KH73
Aktiivi

Jep pitää perehtyä.
Firebolt
Superpölöttäjä
Auto: Autoton

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Tulinpa pitkästä aikaa tänne huutelemaan, katotaan kauanko jaksan :mrgreen:
KH73 kirjoitti: 06 Marras 2021, 18:02 Tapahtuuko korkeudensäätö jousta kasaan puristamalla tässä MM coilover systeemissä?
Jousta kasaan puristettaessa auto ei madallu, päinvastoin se saattaa tulla jopa korkeammaksi sekä kovemmaksi.
Coil-overeissa ei ihan tuostavaan voida hoitaa korkeudensäätöä, vaikka jopa Maximum Motorsports ilmoittaa tiedoissa että helppo korkeudensäätö.

Yleisimmissä coil-over sarjoissa voidaan säätää jousen esijännitystä, mutta harvemmin korkeutta, sillä korkeus olisi parempi määrittää iskarin pituudella. Nuo yksinkertaiset coil-overit on tarkoitettu vakiokorkuisille autoille (vakio tarkoittaa ei korkeussäädettävä), säätämällä jousi niin alas että pyörää nostettaessa jousi helisee tyhjän päällä ei setistä saada kaikkea irti. Itsekin tuli kyllä tuollalailla tehtyä, mutta ei se ajo-ominaisuuksia paranna ja laadukas iskari menee harakoille.

Iskareista sen verran että Konit on laatukamaa mutta ainakin keltaisista on tupannut maalit rapistumaan pois, mulla oli joskus käyttiksessä moiset ja ne lähestulkoon ruostui puhki sen kahden vuoden aikana mitä se oli käytössä, asennusvuodesta ei tokikaan ole tietoa.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
ranger
Mega-addikti

Mulla on konit olleet neljä vuotta eikä pintakäsittelyssä mitään vikaa. No ei kai noihin kesällä mitään voi tullakaan.
MM coiloverissa korkeudensäätö tapahtuu jousta puristamalla tai päinvastoin. Jousen pituuden pitää olla suhteessa jäykkyyteen oikea. Fireboltilla on tainnut olla liian lyhyt jousi jos kevennettäessä kolissut vapaana. Leimalla turha yrittää sillä virityksellä läpäisyä.
Kettu 🦊
Firebolt
Superpölöttäjä
Auto: Autoton

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Joo, mulla oli 8" jousi sekä apujousi, mutta se on nyt eri asia. Jotain mulla on nyt mennyt ohi jos jousta puristamalla korkeutta pystyy säätämään, ei se iskari siitä pidenny vaikka jousen kiristäisi lyttyyn. Vai painuuko sulla auto sen verran kun tiputtaa pyörilleen että jousta kiristämällä tulee vähän korkeampi?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
KH73
Aktiivi

Coilover halpistolppien ideologia on korkeuden muutoksen suhteen täysin riippuvainen pääjousesta ja apujousesta ja näiden kokonaiskorkeuden muutoksesta.

Olet oikeassa että iskunvaimentimen mitta ei fyysisesti muutu pidemmäksi jousta puristamalla, se on max. Ulosjoustossa mikä on vaimennin mitoitukseltaan.

Korkeudenmuutos tuodaan puhtaasti iskunpituuden alueella jota jousikokonaisuuden preloudilla säädetään.

Eli kun jousisetti on lähes kasassa niin on myös suurin jousivoimakin työntämässä iskunpituutta max. asentoon ja tässä kohtaa auto on ns. Korkeimmillaan mihinkä kyseinen jousivoima sen pystyy nostamaan auton kokonaismassaan nähden.

Kierreosaahan on juurikin rungossa tätä operaatiota varten riittäväst.

Itselläni on yhdessä harrastepelissä D2 coilover tolpat jossa korkeutta säädetään tolpan rungosta ja itse jousipreloud on erillinen osa. Itse pidän tätä loogisempana vaihtoehtona hakea alustan säädöt mutta toisaalta on myös ollut näitä edellämainittujakln coilovereita saksalaisia Supersportteja ja on kyllä olleet myös todella hyviä
Mexico65
Over The Top

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Harvinaisen epäselvää keskustelua :?: :?: :?:

Voisiko tämä hieman avata coiloversien säätöä / auton korkeuden säätöä.

https://raceland.com/news/how-to-adjust-coilovers/

Olisi hyvä jos työ tehtäisiin myös vaakoja käyttäen silloin saisi auton risti painot kohdalleen 50/50 %.
Liian matalalle ei kanna ta säätää sillä sisään jousto saattaa loppua -> ongelmia kaarteissa ja heitoissa.

Korkeus säätö muuttaa aina ohjauskulmia -> korkeus säädön jälkeen on aina tarkastettava ohjauskulmat ja tarvittaessa säätää ne halutuiksi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
KH73
Aktiivi

ranger kirjoitti: 06 Marras 2021, 10:48 Mulla on keltaiset säädettävät Sport Konit edessä ja takana ketussa. Olen ollu tyytyväinen.
Joo mulla on nyt paikoillaan punaiset säädettävät Konit. Melko topakan kokoset on rungoiltaan ja männänvarsiltaan mutta tulee nesteet etuiskareiden säätönuppien välistä kun kokeilin säätöjä. Näyttää hikoilua ollut takaiskareissakin :evil:

Soittelin iskarisäätäjälle kellä aikoinaan teetin prätkän etuiskarihuollon ja simmauksen. Arveli että naps ja kops homma hyvällä tuurilla kun tiivisteitäkin löytyy tänäpäivälä jo helpommin :D
Vastaa Viestiin