289:n piristystä

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Niin koneistamo ei sanonut mitään tuon kampuran kunnosta?
Mä en käyttäisi muuta kun verkon painona.
juhkal
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja juhkal »

Tavaroita hakiessa sanoi akselin olevan hyvässä kunnossa, mutta totesi sittemmin, ettei ollut noita kaulojen reunoja kovin tarkkaan katsonut. Taskulampun valossa tuon särön itse ainakin vasta huomasin.

Harmittaa kun on kaikki osat hankittuna ja koneistamotyöt tehty tuon akselin mukaan. Varmaan kolme vaihtoehtoa, 1. ottaa riski ja kasata tuolla, 2. etsiä toinen 289 akseli ja hiotuttaa/kiillottaa tarpeen mukaan, tai 3. hankkia kaarankin mainitsema stroker kit ja koittaa kaupitella vanhat osat eteenpäin. Niin no, neljäntenä vaihtoehtona runkokaulat voisi hioa seuraavaan alikokoon, jos särö olisi vain pinnassa ja hioutuisi pois.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

onhan noita 289 kampia vaikka kaupan. täältäkin löytyy 2 kpl.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa kuvia 289 kampiakselista, samat alikoot kuin sinulla.
Pientä korroosio syöpymää mutta ei näytä olevan säröillä.
Liitteet
IMG_1799.JPG
IMG_1801.JPG
IMG_1802.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja starsky »

juhkal kirjoitti: 23 Elo 2021, 23:05 Tavaroita hakiessa sanoi akselin olevan hyvässä kunnossa, mutta totesi sittemmin, ettei ollut noita kaulojen reunoja kovin tarkkaan katsonut. Taskulampun valossa tuon särön itse ainakin vasta huomasin.

Harmittaa kun on kaikki osat hankittuna ja koneistamotyöt tehty tuon akselin mukaan. Varmaan kolme vaihtoehtoa, 1. ottaa riski ja kasata tuolla, 2. etsiä toinen 289 akseli ja hiotuttaa/kiillottaa tarpeen mukaan, tai 3. hankkia kaarankin mainitsema stroker kit ja koittaa kaupitella vanhat osat eteenpäin. Niin no, neljäntenä vaihtoehtona runkokaulat voisi hioa seuraavaan alikokoon, jos särö olisi vain pinnassa ja hioutuisi pois.
Kannattaa 1223 ja Mexico65 nimimerkkien hienovaraisia vihjailuja uskoa ja vaihtoehto 1 pois kokonaan.

Jos kaikki muu paitsi kampura jo on maisemissa, niin vaihtoehto 3 pois myös.

Suosittelen vaihtoehtoa 2. , eli osien ostopalstalle ilmoitus ja jo olemassaolevat tarjokkaat kannattaa yv viestillä myös heti selvittää.

Ja kannattanee ehkä käyttää kampura sellaisella koneistamolla, joka kykenee myös särötutkimuksen tekemään.
juhkal
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja juhkal »

Mexicon kanssa jo soiteltiinkin ja sovittiin kampurasta kaupat. Sen kanssa siis edetään.

Mietittiin tuota vauriota, että kone on ehkä joskus käynyt heikolla öljynpaineella, laakeri hirttänyt kiinni, ja akseli kuumentunut reippaasti, jolloin tuo päittäisliukupinta on säröytynyt. Tämän jälkeen akseli on hiottu alikokoon, mutta päittäisliukupinnan säröt on sitten käytössä lähtenyt kasvamaan kaulan pyöristyssäteen viereen.
juhkal
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja juhkal »

Eilen kaverin kanssa katsottiin vielä tunkeumanesteellä noita säröjä. Kovin syviä ne ei näyttäisi olevan, mutta se ei tietysti tarkoita, etteikö ne siitä kasvaisi.
Tunkeumaneste
Tunkeumaneste
juhkal
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja juhkal »

Pientä paussia ollut koneen rakentelusta. Jotain kuitenkin välillä saanut eteenpäin.

Lohkoa tuli putsattua vielä lisää, sitten nokan perusteellinen rasvaus redlinen assembly lubella (on varmaan liikaakin, mutta tuo pitäisi liueta öljyn mukaan) ja asennus, öljy- ja jäähdytyskanavien proput.
Nokka ja proput paikoillaan
Nokka ja proput paikoillaan
Kampuran yhdessä laakerissa oli pieni kolhu heti paketista otettaessa, haitanneeko tuo?
Laakerin klaappi
Laakerin klaappi


Eksyin david vizardin youtube kanavalle, mihin on tullut runsaasti materiaalia viimeisen vuoden aikana. Chevy juttuja on paljon, mutta myös ford 289/302 kansien parantelusta on useampia videoita.

Parissakin videossa esiteltiin palotilan yhtenä muutoksena pakokanavaa syöttävä viiste, miksi sitä nyt sitten kutsuisi. Poistotahdin lopussa mäntä puristaa quench padin kohdalta loput pakokaasut suurella vauhdilla kohti palotilaa ja pakokanavaa. Alkuperäisen palotilan 1.5mm korkea reuna ja vain hieman avoinna oleva venttiili estää tämän suoran poistumisen kanavaan.

Ideana on että tällä viisteellä/rampilla kaasu pääsisi sitten suoraan venttiilin ohi ja kanavaan säilyttäen nopeuden ja liike-energian. Pakokaasut tyhjenisi paremmin ja vetäisi overlapin vuoksi mukanaan lisää puhdasta seosta sylinteriin.

Pakoventtiilin helpotus 1 video, chevy
Pakoventtiilin helpotus 1 video, chevy
Pakoventtiilin helpotus 2 video, sbf 289
Pakoventtiilin helpotus 2 video, sbf 289

Tuo näyttää suht helposti tehtävältä ja mietin josko lisäisi tuon omiin kansiin. Koitin aiheesta etsiä lisää mutta ei oikein löytynyt mitään. Monissa kansissa palotilan muoto on kyllä jouhevampi tuolta kohdalta. Foorumilla on paljon kokemusta, onko porukka kokeillut tuota muutosta menestyksekkäästi?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Kiitti vinkistä tuosta Wizardin jootoope-kanavasta. SBF-pakokanavasta on legendaarinen sanonta: "sellaista työkalua ei ole millä se huonommaksi menisi". Täytyypä katsoa, paitsi just ny kyseinen laitos painaa ZZ Topin versiota Muddy Watersin hauhauhauhau-biisistä.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Minäkin olen muutaman videon noita wizardin juttuja katsellut, voisi niitä parannuksia joskus kokeilla joihinkin omiin kansiin, jos joskus tulee tarvetta kansia hieroa.😊
juhkal
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja juhkal »

Päätin kokeilla tuota viisteen tekoa omiin kansiin, tämän näköiset niistä tulee. Montaa grammaa tuosta ei tavaraa lähtenyt, mutta paljon suorempi linja tuli pakokanavaa kohti. Aikanaan sitten näkee mitä vaikuttaa.
Palotilamuutos pakoventtiilille
Palotilamuutos pakoventtiilille
Tämmöset venttiilin varren tiivisteet sinne lopuksi tuli. Imuventtiilin ohjurit on joskus koneistettu, joten niihin tuli metallirunkoiset comp 518-16. Pakoventtiilien ohjurit oli koskemattomat, joten meinasin niihin aluksi sateenvarjoja. Löysin kuitenkin niihin soveltuvat kumirunkoiset kiinteät tiivisteet, malli on enginetech s305v. Tuntui istuvan napakasti ohjaimeen.
Venttiilivarren tiivisteet
Venttiilivarren tiivisteet
Sain Jyriltä uuden varaosa-kampiakselin, jolle tein vielä kevyen kiillotuksen ja putsailut, ja irrotin siitä ohjainlaakerin. Runkolaakerivälykset on 0.002-0.003". Akseli meni paikalleen reilusti redlinen assembly lubella rasvattuna.
Uusi kampiakseli ennen välysten mittausta
Uusi kampiakseli ennen välysten mittausta
Sen jälkeen mittailin sealed power e251k männänrenkaiden välykset. Ylärengas 0.50-0.55mm ja kakkosrengas 0.45-0.50mm, laitoin ne sellaisenaan paikalleen.

Mäntiä asentaessa huomasin, että koneistamolla oli mennyt sylinteriryhmät sekaisin ja männät oli prässätty väärinpäin kankiin. Punnitsin mäntä+kanki yhdistelmät ja ne oli kaikki gramman-parin sisällä. Vaihdoin sitten kankien paikat puolelta toiselle, eli 1-4, 2-5, 3-7, 4-8, ja näin sain kanget oikein päin kampuran kaulalle ja männät oikein päin, lovet eteenpäin. Kiertokangethan ei ole symmetriset vaan alasilmän toisella reunalla on suurempi viiste, joka tulee kohti kampiakselin kaulan pyöristystä.
Kiertokangen alapää
Kiertokangen alapää
Hyvin onnistui asennus bilteman halppis puristimellakin, kun vaan naputteli puristimen suoraksi lohkoa vasten.
Mäntien asennus ja männänrengaspuristin
Mäntien asennus ja männänrengaspuristin
Mäntien asennuksen jälkeen mittasin dekkikorkeudet. Matalin mäntä tulee -0.05mm dekin alle ja korkein tulee +0.10mm yli dekin, keskimäärin dekin ylitys on +0.05mm, eli aika tarkka nolladekki tuli. Hyvin onnistui niiden työstö, kun dekit joutui koneistaa hieman vinoon. Päätin tilata 0.041" paksuiset fel pro 1011-1 kannentiivisteet, joilla quenchiksi tulee sylinteristä riippuen 0.037-0.043".
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Näyttää aika syviltä nuo kansitasojen koneistus jäljet,🤔 eikö saisi olla vähän sileämpi pinta?

Eikös wizardin opeissa ollut myös sellainen juttu että pakoventtiilin lautasen alakulmat kannattaa pyöristää, virtaa kaasut paremmin lautasen pinnalta pois.
juhkal
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja juhkal »

Ne on kieltämättä melko karkean näköiset, mutta suorat, ja koneistaja meinasi että ei tarvetta lähteä plaanaamaan.

Semmoinen vinkki varmasti on, ja tuossa onkin jonkin näköinen pyöristys alareunassa. Jälkeenpäin mietittynä kun on oppinut enemmän, niin paremmat venttiilit ja seetien muotoilut palotilaan päin tuossa voisi olla, kun venttiilit on jo jonkin verran uponneet kanteen. Mutta kun noille tuli jo seetityöt teetettyä, niin mennään noilla.
juhkal
Aktiivi
Viestit: 52
Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja juhkal »

Pitkästä aikaa tilannekatsausta.

Jakopääksi tulee cloyes 9-1135 kaksoisrullaketju. Nokan ratasta ei helpolla saanut paikalleen, ketju on todella tiukka kuten toki kuuluukin. Vanhassa ketjussa oli melkein pari senttiä löysää. Bensapumpun epäkeskon tappi oli liian lyhyt, se ei ylettänyt epäkeskon reikään kuin noin millin verran. Tein muutamaa milliä pidemmän tapin m8-pultista, sen kierteettömän osan halkaisija oli muutaman satkun tarkkuudella sama.

Uusi jakopää on vähän paksumpi kuin alkuperäinen joten koitin mittailla muovailuvahalla että jakopään koppaan jäisi riittävä etäisyys. Ketjun ja kopan välillä on hyvin tilaa, mutta alarattaan oil slingerin kohdalla väliä on n.3mm ja bensapumpun epäkeskon kohdalla n.2mm. Tiivisteen paksuuden verran tulee toki lisää välystä, ajattelisin sen riittävän.
Muovailuvahat viriteltyinä
Muovailuvahat viriteltyinä
Jakopää
Jakopää
Jakopääkopan, vesipumpun ja apulaitekannakkeiden pulttien ja shimmilevyjen paikkoja sai hetken pähkäillä, onneksi olin ottanut kuvia purkuvaiheessa.
Moottorin etupään sälät esikasattuna
Moottorin etupään sälät esikasattuna
Kopan tiivistys Reinzosil -moottorisilikonilla
Kopan tiivistys Reinzosil -moottorisilikonilla
Seuraavaksi sais laittaa kannet ja venttiilikoneiston jne. Jenkkifoorumilta ja youtubesta on tullut vastaan juttuja, että viimeisen vuoden aikana olis ollut paljon huonoja hydraulilaahurinostimia liikkeellä, jotka on aiheuttaneet useita konetuhoja. Itselle tulee howardsin nostajat mitkä pitäisi olla hyvälaatuisia, toivotaan että ne ovat ok samoin kuin nokka.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 289:n piristystä

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Onko jutuissa mainittu minkämerkkisien nostajien ?? Tämä tieto vois turvata monenkin :shock:
:krooh:
Vastaa Viestiin