65:n tankki ja bensamittarin logiikka
- LSHT
- Mega-addikti
- Viestit: 630
- Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
- Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
- Paikkakunta: Vantaa
65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Kuusvitoseni bensatankki vaikuttaa hyvin tavalliselta ja sen tilavuus on ohjekirjan mukaan 60 litraa. Kuivaksi en ole ikinä tohtinut tankkia päästää, vaan olen tankannut auton sen verran hyvissä ajoin, että tankkiin ei ole koskaan mennyt kuin korkeintaan 35 litraa.
Kun tankki on ihan täynnä, näyttää mittari vähän yli maksimin. Kun viisari on ¾:n kohdalla, mahtuu tankkiin 10 - 13 litraa. Viisarin näyttäessä puolta tankkia mahtuu sinne noin 20 litraa. ¼:n kohdalla bensaa menee 30 litraa, ja ⅛:n kohdalla 35 l noin likiman. Tuon pidemmälle en ole kertaakaan uskaltanut mennä, pikkuisen varovainen kun olen.
En ole kuullut pienemmistä bensatankeista, mutta kenties sellainenkin olisi mahdollista. Lähinnä uteliaisuuttani lähdin tätä asiaa arvuuttelemaan, jos jollakulla muullakin olisi samanlaisia kokemuksia bensamittarin "luonteesta". Pulassa en siis ole, vaan pikkuisen tiedonjanoinen.
Homerin kanssa tästä vähän juttelinkin perjantaina, niin hän oli aikanaan saanut tavalliseen tankkiin mahtumaan jopa vähän yli 60 litraa.
Liitteenä on vielä kuva mittarista tilannetta värittämään.
Kun tankki on ihan täynnä, näyttää mittari vähän yli maksimin. Kun viisari on ¾:n kohdalla, mahtuu tankkiin 10 - 13 litraa. Viisarin näyttäessä puolta tankkia mahtuu sinne noin 20 litraa. ¼:n kohdalla bensaa menee 30 litraa, ja ⅛:n kohdalla 35 l noin likiman. Tuon pidemmälle en ole kertaakaan uskaltanut mennä, pikkuisen varovainen kun olen.
En ole kuullut pienemmistä bensatankeista, mutta kenties sellainenkin olisi mahdollista. Lähinnä uteliaisuuttani lähdin tätä asiaa arvuuttelemaan, jos jollakulla muullakin olisi samanlaisia kokemuksia bensamittarin "luonteesta". Pulassa en siis ole, vaan pikkuisen tiedonjanoinen.
Homerin kanssa tästä vähän juttelinkin perjantaina, niin hän oli aikanaan saanut tavalliseen tankkiin mahtumaan jopa vähän yli 60 litraa.
Liitteenä on vielä kuva mittarista tilannetta värittämään.
Powered by Kiromax
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Haiskahtaa vahvasti bensamittarin anturin vialle. Siellähän on sellainen koho tankissa joka mittaa bensanpintaa ja antaa sitten signaalin mittarille. Eiköhän se vika siitä löydy kun mittari muuten toimii loogisesti. Ihan tyypillinen vaiva sinänsä
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- JVU/65-HT
- Addikti
- Viestit: 387
- Liittynyt: 22 Heinä 2004, 07:27
- Auto: 79 Lincoln Mark V Bill Blass,
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT, "Skoude" 97- Coupe - Paikkakunta: Pupuputka /Tuusula
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Meillä tuo mittari pelittää samaan malliin, enempi ehkä ominaisuus kun vika HEH!
-Jarkki-
79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE
79 Lincoln Mark V Bill Blass
2010 SHO Taurus
Emännän 65-HT
"Skoude" 97 COUPE

- LSHT
- Mega-addikti
- Viestit: 630
- Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
- Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Olin perjantaina niin pyörryksissä sen näyttelyn huminoista, etten hoksannut sulta Malmilla kysellä ees.

Jonkin verran noita uusia antureita näkyis olevan myytävänä, niin pitää harkita.
Powered by Kiromax
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Anturin tankoa voi myös taivuttaa. Esim. mulla on uusi koho ja kun täynnä näyttää puolta tankkia. Onko tuo LS-oletettu ruiskulla?
- LSHT
- Mega-addikti
- Viestit: 630
- Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
- Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
LS on mun nimikirjaimet.

Taivuttelu on kyllä käynyt mielessä, mut matikkapää ei ole vielä siinä asennossa, että osaisin ajatella vääntämissuuntaa.

Powered by Kiromax
- LSHT
- Mega-addikti
- Viestit: 630
- Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
- Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
En ikinä lähtenyt säätämään bensamittarin kohoa tai vaihtamaan anturia, vaan oon aivan tyytyväisenä elellyt mittarin luonteenomaista käytöstä kunnioittaen. Nyt tuo mittari onkin keksinyt uuden jutun – tai sitten keksijä on tankki. Aiemmmin täyteen tankatessa viisari on mennyt vähän yli täyden tankin viivan, mutta eipä enää. Ja tuntuu kuin tankki tulisi bensiksellä täyteenkin pikkuisen liian aikaisin, ehkä 2 - 3 litraa jää tankkaus vajaaksi, eikä sinne vain yksinkertaisesti mene enempää, vaikka miten kärsivällisesti yrittäisin liruttaa. Tilanne on kaukana katastrofista, mutta ihan uteliaisuuttani kirjoittelen, josko jollakulla olisi ollut samanlaisia kokemuksia.
Powered by Kiromax
-
- Webmaster
- Viestit: 593
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
- Auto: HT '65
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Kas kummaa, mulla sama ilmiö!
No tuo että aiemmin näytti ensin ylitäyttä ja sitten tyhjä ei olekkaan tyhjä, on ominaisuus...
Omassani asteikon vasemman viivan tyhjän laidasta jos tankkaa täyteen niin 40 litraa menee noin.. tai meni.
Nyt 3 viimeistä tankkausta on ollut juuri noin, että ei edes täyteen muka tullut, vaikka varmasti tuli täyteen. Eri paikoissa tankkauskin, niin mittarikenttä ja pistooli tuskin selittää. Joskin ajoitus on mielenkiintoinen yhteensattuma. Oliskohan ollut 18.8 eka kerta kun huomaisn.
Sitä en nyt äkkiseltään osaa sanoa että vaikuttiko tyhjän pään toimintaan, mutta nyt kun viisari on taas viivan päällä, niin vielä kulkee.
Joskus aikanaan kun käytin tankin irti ja tyhjänä, niin 5L pohjalle niin autolla pystyi ajamaan tasaisella 500m tankille, mutta mittari ei edes värähtänyt. Siihen sitten se lähemmäs 60 litraa meni..
No tuo että aiemmin näytti ensin ylitäyttä ja sitten tyhjä ei olekkaan tyhjä, on ominaisuus...
Omassani asteikon vasemman viivan tyhjän laidasta jos tankkaa täyteen niin 40 litraa menee noin.. tai meni.
Nyt 3 viimeistä tankkausta on ollut juuri noin, että ei edes täyteen muka tullut, vaikka varmasti tuli täyteen. Eri paikoissa tankkauskin, niin mittarikenttä ja pistooli tuskin selittää. Joskin ajoitus on mielenkiintoinen yhteensattuma. Oliskohan ollut 18.8 eka kerta kun huomaisn.
Sitä en nyt äkkiseltään osaa sanoa että vaikuttiko tyhjän pään toimintaan, mutta nyt kun viisari on taas viivan päällä, niin vielä kulkee.
Joskus aikanaan kun käytin tankin irti ja tyhjänä, niin 5L pohjalle niin autolla pystyi ajamaan tasaisella 500m tankille, mutta mittari ei edes värähtänyt. Siihen sitten se lähemmäs 60 litraa meni..
- LSHT
- Mega-addikti
- Viestit: 630
- Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
- Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
No johan on, jos sullakin on samoja kokemuksia tuoreeltaan. Kolme viimeisintä tankkausta mullakin kyseessä. 15.8. huomasin tuon ekan kerran, sen jälkeen viime perjantaina ja taas sunnuntaina. Vaikka tosi isoa hakuammuntaa onkin, niin tuli mieleen että voisiko bensan laadussa olla jotain poikkeavaa? Olen tankannut kahdesti ST1:llä ja kerran Nesteellä, eli kahdella eri ketjun asemalla vielä. Ja meidän tankkauspaikkojen etäisyyskin on sen 600 kilsaa, niin ehkä laatuerostakaan ei ole kyse. Tai sitten meillä molemmilla kellontarkasti alkaa bensamittarit lahota samaan aikaan. On tässä hullulla ihmettelemistä. 

Powered by Kiromax
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
No, mulla tankki täynnä ensimmäiseen pistoolin pysähtymiseen oli ennen melko lailla half. Nyt tankkasin perjantaina ennen Malmia kun mittari näytti n. 1/16 ja tankkiin meni 53 litraa ja mittari näytti vähän yli half. Eli nytpä tiedän, että täysi tankki on noin puolet ja tyhjä tankki on E.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Öörlin mittari ei ole luotettavin mahdollinen. Joskus, kun oli vielä se, loppui bensa vaikka mittarin mukaan oli vielä varttitankki. Toisella kerralla ajoin tankille, mittarin mukaan vielä hiukan olisi, mutta tankkadin 63l, 60l tankkiin...
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- LSHT
- Mega-addikti
- Viestit: 630
- Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
- Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Sen verran jämäköitä kokemuksia vaikuttais olevan, että jatkossakin tankkaan auton likimain heti, kun bensaa taas mahtuu tankkiin. Edellisellä tankkauksella tais mahtua vain 7 litraa, mutta kun joka tapauksessa olisin siihen Nesteelle pysähtynyt, niin mikäs siinä oli tankata samalla kertaa. Arton bensamittarilla taitaa kyllä olla ihan oma maailmansa...
Powered by Kiromax
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Jonkun vuoden ajoin vanhalla vuotavalla koholla. Eli ei mitään tietoa bensan määrästä. Joskus oli Mikkelissä slalom ja katkesi strut rodi, sitä paikkailin ja kaima Malinen ystävällisesti kommentoi, että hitsilinnun kakkaa tehty. Himaan päästiin, vaikka bensa loppu kesken matkan, AL:n pakusta löytyi bensaa 50€/10L.
-
- Webmaster
- Viestit: 593
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
- Auto: HT '65
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: 65:n tankki ja bensamittarin logiikka
Eikä jää edes siihen 600km, kun osa niistä tankkauksista oli Rovaniemellä

Mulla tosin kaikki Nesteen asemilla.
Ehkä ne vaan on lahoamassa käsiin.
Ainiin, yksi selitys voisi olla se mittariston jänniteregu, vaan kun sekin on mulla mallia LM7805, joka ei kauheasti heitä - ja lämpömittarin toiminnassa ei havaittu muutoksia..
Ite oon pitänyt kirjaa tankkauksista ja orggis matkamittari kun kerran toimii, niin siitä voi aina tarkistaa että olisko aika tankille kun alkaa 200-250km olemaan edellisestä kerrasta (kyllä, mun tapauksessa kilometriä .. perävälityksen muutos muutti mailit kilometreiksi)