289:n piristystä
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: 289:n piristystä
Mielenkiintoisia havaintoja ja mittaustuloksia nokkien rampeista.
Tässä tosiaan tuo exceli muidenkin käyttöön, jos joku kokee tarvitsevansa. Voi sillä ainakin vertailla eri nokkia ja puristussuhteita.
Tässä tosiaan tuo exceli muidenkin käyttöön, jos joku kokee tarvitsevansa. Voi sillä ainakin vertailla eri nokkia ja puristussuhteita.
- Liitteet
-
- Dynamic compression & camshaft calculator.zip
- (21.08 KiB) Tiedosto ladattu 164 kertaa
-
- Aktiivi
- Viestit: 145
- Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:35
- Auto: Mustang 95 GT cabriolet AODE deep forest green saddle
- Paikkakunta: Vantaa
Re: 289:n piristystä
Kokeile ladata OpenOffice, on maksuton. Sisältää samat ja ehkä enemmänkin kuin Office. Hieman erilainen Calc on kuin Excel, mutta voisi toimia.
302 GT Convertible -95 Deep Forest Green
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: 289:n piristystä
Noniin, nyt pääsi kansien pariin puuhastelemaan ja joskus hongkongista halavalla löytynyt Ford-hiomakone pääsi kovaan käyttöön.
Hyvin riittää tämänkin teho hyvillä terillä.
Kuinka pitkälle tuota pattia uskaltaa hioa pois ettei mene läpi? Nyt on eka patti melkein pois mutta iski epäilys että tohtiiko sen kunnolla hioa vai jättääkö noin. Kanava tekee pienen mutkan tuohon patin suuntaan.

Kuinka pitkälle tuota pattia uskaltaa hioa pois ettei mene läpi? Nyt on eka patti melkein pois mutta iski epäilys että tohtiiko sen kunnolla hioa vai jättääkö noin. Kanava tekee pienen mutkan tuohon patin suuntaan.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: 289:n piristystä
Moro
Wurth myy pitkiä teriä
Ja täältä saa suht sopivaan hintaan.
https://holvi.com/shop/vastapaine/section/tyokalut/
Wurth myy pitkiä teriä
Ja täältä saa suht sopivaan hintaan.
https://holvi.com/shop/vastapaine/section/tyokalut/
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: 289:n piristystä
Tuo diyporting-linkki oli hyvä, selkeä ja eri vaiheiden vaikutukset testattu ja taulukoitu. Siinähän muotoiltiin uudempia 302 E7TE-kansia, mutta voiko niitä ohjeita soveltaa suoraan myös vanhempiin C6OE-kansiin? Pieniä eroja niissä on.
Tuolla moposivulla oli kyllä halpoja teriä. Mulla on 3mm dremelin-teriä ja 6mm teriä paineilmavinkuun, mutta molemmat on tosi lyhyitä eikä ohjureiden ympärille niillä meinaa ylettyä. Täytyy ehkä tilailla sieltä pitkä terä. Vai miten oleellista tuo ohjureiden ympäristön kaiverrus on kevyeen käyttöön tulevassa koneessa?
Täytyy noita seetipintoja ja back cutteja ihmetellä kanavien/taskujen jälkeen. Nykyisissä venttiileissä on vaan yksi pitkä seetiviiste joten niiden back cutista on varmaan apua matalien nostojen virtaukseen.
Sain ekasta kannesta pakokanavien patit hiottua, aika pahoin ne näyttäis olevan virtauksen edessä. E7-kansissa niiden poistosta ei juuri ole apua, mutta näissä ajattelisi olevan enemmäm vaikutusta.
Pattien jälkeen tasoitin imukanavien koneistus/valu -rajan (nuolen osoittama rengas) terävät reunat koko halkaisijalla. Kanavan sisämutkaan (short turn radius) en tehnyt muuta kuin terävän reunan tasoitus.
Mitenkäs tuo pakokanavan vastaava koneistuksen terävä reuna, kuuluisko se kans tasoittaa valupinnan kanssa jouhevaksi? Siihen en vielä koskenut kun iski epäilys.
Tuolla moposivulla oli kyllä halpoja teriä. Mulla on 3mm dremelin-teriä ja 6mm teriä paineilmavinkuun, mutta molemmat on tosi lyhyitä eikä ohjureiden ympärille niillä meinaa ylettyä. Täytyy ehkä tilailla sieltä pitkä terä. Vai miten oleellista tuo ohjureiden ympäristön kaiverrus on kevyeen käyttöön tulevassa koneessa?
Täytyy noita seetipintoja ja back cutteja ihmetellä kanavien/taskujen jälkeen. Nykyisissä venttiileissä on vaan yksi pitkä seetiviiste joten niiden back cutista on varmaan apua matalien nostojen virtaukseen.
Sain ekasta kannesta pakokanavien patit hiottua, aika pahoin ne näyttäis olevan virtauksen edessä. E7-kansissa niiden poistosta ei juuri ole apua, mutta näissä ajattelisi olevan enemmäm vaikutusta.
Pattien jälkeen tasoitin imukanavien koneistus/valu -rajan (nuolen osoittama rengas) terävät reunat koko halkaisijalla. Kanavan sisämutkaan (short turn radius) en tehnyt muuta kuin terävän reunan tasoitus.
Mitenkäs tuo pakokanavan vastaava koneistuksen terävä reuna, kuuluisko se kans tasoittaa valupinnan kanssa jouhevaksi? Siihen en vielä koskenut kun iski epäilys.
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: 289:n piristystä
Thänks, aiheesta on epäilemättä kirjoiteltu jo useasti, täytyypä käydä tuota ketjua läpi.
Re: 289:n piristystä
Juu, ja vakiokansien pakopuoli on heikko, porttaamalla sen saa nousemaan enemmän kuin imupuolella. Siihen perustuu vanha viidakon sanonta: "se on sama minkä työkalun sinne tunget, niin ei siitä ainakaan huonompaa tule.kaara91 kirjoitti: ↑11 Helmi 2021, 20:56 Laitetaan nyt vielä tämäkin tänne, vaikka se jossain topiikissa onkin.
https://www.fordmuscle.com/archives/200 ... /index.php
Samalla löyty noista C60E kansista hiplattu versio..
https://www.fordmuscle.com/archives/200 ... index1.php
Itse raapaisin joskus noi ilmapumpun patit pois ja varttimailin loppari nousi ehkä 1-3 km/h. Eli kyllä se työkalu pitää saada sinne ohjurin ympäristöön.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: 289:n piristystä
Mittasin juuri tollaisen vakio männän dishin.
4cc tä sain siitä tulokseksi mikä hieman yllätti.
Pitää muistaa että venttiili taskut ovat pienet.
Eli rajoittaa venttiili kokoa ja nostoa.
4cc tä sain siitä tulokseksi mikä hieman yllätti.
Pitää muistaa että venttiili taskut ovat pienet.
Eli rajoittaa venttiili kokoa ja nostoa.
1223 kirjoitti: ↑19 Tammi 2021, 18:44 Moro
Sulla taitaa olla tollaiset oikeanpuoleiset männät siellä.
Jos näin on niin 54cc kannella puristus on noin 9.3 riippuen kansipahvista.
Silloin toi summit nokka on just namu. Olen sellaisella ajanut ja voin kertoa että soundi ja vedot on kohdallaan.
Pistons.jpg
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: 289:n piristystä
Kiitos taas neuvoista. Vaikka on taukoja foorumille kirjoittelussa, niin tulee silti käytyä aina uudelleen lukemassa että mitäs ne kaiffarit nyt siitä ja siitä sanoikaan.
Homma on taas vähän edennyt. Kanavien työstö alkaa riittää minulle, ei viittintipat riitä enempään. Jätin yhden sylinterin kanavat vielä koskemattomaksi, ja yhdestä pakokanavasta vain patti poistettu, kaikkia muita on vähän hierottu. Tietenkin kaikki tehdään lopuksi samanlaisiksi.
Tämä sen vuoksi, että lähistöltä löytyi virtauspenkki ja ihan vain mielenkiinnosta on tarkoitus käydä mittaamassa virtaukset näin:
-imu ennen ja jälkeen
-pako ennen, patin poiston jälkeen, ja lopullinen
Eilen hain venttiilit ja kannet koneistamolta. Niihin tehtiin 3 kulman istukat ja venttiilien hionta. Molempiin venttiileihin koneistaja teki 30 asteen back cutin. Venttiilit olivat hänen arvion mukaan vuotaneet runsaasti ja ihmetteli onko kone silti käynyt.
Ehkä yksi selitys löytyi mataliin tehoihin.
Mäntiä putsailin ja mittailin myös. Mäntä jää 0.8mm dekkitasosta, eli siellä on 1.585" matalapuristiset männät. Paljealuetta tulee siis 0.8mm plus tiiviste eli luokkaa 1.8mm. Tää on enemmän kuin kaaran ohjeet, mutta tarvisko tuota jotenkin huomioida? Upotusten tilavuudeksi mittailin 8.5cc ja männän koko on 4.030. Näistä puristussuhteeksi tulee 8.7.
Homma on taas vähän edennyt. Kanavien työstö alkaa riittää minulle, ei viittintipat riitä enempään. Jätin yhden sylinterin kanavat vielä koskemattomaksi, ja yhdestä pakokanavasta vain patti poistettu, kaikkia muita on vähän hierottu. Tietenkin kaikki tehdään lopuksi samanlaisiksi.
Tämä sen vuoksi, että lähistöltä löytyi virtauspenkki ja ihan vain mielenkiinnosta on tarkoitus käydä mittaamassa virtaukset näin:
-imu ennen ja jälkeen
-pako ennen, patin poiston jälkeen, ja lopullinen
Eilen hain venttiilit ja kannet koneistamolta. Niihin tehtiin 3 kulman istukat ja venttiilien hionta. Molempiin venttiileihin koneistaja teki 30 asteen back cutin. Venttiilit olivat hänen arvion mukaan vuotaneet runsaasti ja ihmetteli onko kone silti käynyt.

Mäntiä putsailin ja mittailin myös. Mäntä jää 0.8mm dekkitasosta, eli siellä on 1.585" matalapuristiset männät. Paljealuetta tulee siis 0.8mm plus tiiviste eli luokkaa 1.8mm. Tää on enemmän kuin kaaran ohjeet, mutta tarvisko tuota jotenkin huomioida? Upotusten tilavuudeksi mittailin 8.5cc ja männän koko on 4.030. Näistä puristussuhteeksi tulee 8.7.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: 289:n piristystä
Moro
Miten olisi matalempi tiiviste? Niitähän saa 0.02" vahvuisenakin.
Miten olisi matalempi tiiviste? Niitähän saa 0.02" vahvuisenakin.
-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: 289:n piristystä
Palaan vielä nokan valintaan.
Vaihtoehtoina olen pyöritellyt
-howardsin 201/207 asteista 114LSA nokkaa
-204/214 performer nokkaa
-summit 1799 nokkaa, jossa 204/204 0.050 asteet, 261/261 mainosasteet ja .456/.456 nostot ja 110 lsa.
-ehkä comp 252h
Howards nokka kiinnostaa pienen overlapin vuoksi: korkea alipaine ja parempi kaasuunvastaavuus kuulemma ja ehkä pienempi kulutuskin. Tätä nokkaa joutuisi odottaa 1-2kk...
Dcr noilla nokilla on 0.1 sisällä toisistaan eli ei paljoa eroa. Engine analyzerillä noita testailin niin summitin nokka ja comp 252h tuotti parhaan väännön ja tehon 4000 rpm saakka, toki erot oli aika pieniä. Summitin nokkaa ja performer nokkaa saisi heti varastosta.
Minkä noista valitsisi vai joku ihan muu, esim comp 240h, millä dynaaminen nousee vielä ylemmäs?
Laitoin vielä sen 8.5cc männän kuvan liitteeksi. Latailen virtausmittausten tuloksia sitten kun saadaan ne tehtyä.
Vaihtoehtoina olen pyöritellyt
-howardsin 201/207 asteista 114LSA nokkaa
-204/214 performer nokkaa
-summit 1799 nokkaa, jossa 204/204 0.050 asteet, 261/261 mainosasteet ja .456/.456 nostot ja 110 lsa.
-ehkä comp 252h
Howards nokka kiinnostaa pienen overlapin vuoksi: korkea alipaine ja parempi kaasuunvastaavuus kuulemma ja ehkä pienempi kulutuskin. Tätä nokkaa joutuisi odottaa 1-2kk...
Dcr noilla nokilla on 0.1 sisällä toisistaan eli ei paljoa eroa. Engine analyzerillä noita testailin niin summitin nokka ja comp 252h tuotti parhaan väännön ja tehon 4000 rpm saakka, toki erot oli aika pieniä. Summitin nokkaa ja performer nokkaa saisi heti varastosta.
Minkä noista valitsisi vai joku ihan muu, esim comp 240h, millä dynaaminen nousee vielä ylemmäs?
Laitoin vielä sen 8.5cc männän kuvan liitteeksi. Latailen virtausmittausten tuloksia sitten kun saadaan ne tehtyä.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: 289:n piristystä
En nyt oikein ole varma kannattaako DCR:ää nyt ihan sokeasti tuijottaa. Hyötysuhde ehkä parempi kun DCR optimi, mutta oma kokemus on että hauskuus lisääntyy huomattavasti, jos nokassa on edes hiukka enempi asteita. Esim 215-230, on vielä melko hyvän väännön tarjoavaa sorttia. Mulla oli joskus 351w (-69, vakio, paitsi performer Imusarja ja peltisarjat) crower 262 mekaaninen laahuri, 050 asteet 204-208). Oli aika dieselmäinen ajettava, tehot loppu alle viiden tuhannen.
230 .050 nostolla on olleet vielä todella ajettavia katunokkia, n.puolen tuuman nostolla. 240 alkaa oleen vähän raju, ja polttoaineen kulutus nousee jo matka ajossa. Tällä hetkellä itse siirtymässä 250-259 solid rollerista 242-249 SR:n. (.050 asteita tietty)
230 .050 nostolla on olleet vielä todella ajettavia katunokkia, n.puolen tuuman nostolla. 240 alkaa oleen vähän raju, ja polttoaineen kulutus nousee jo matka ajossa. Tällä hetkellä itse siirtymässä 250-259 solid rollerista 242-249 SR:n. (.050 asteita tietty)
Viimeksi muokannut Antti66HT, 22 Maalis 2021, 09:03. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: 289:n piristystä
Mulla oli suht matalapuristeisessa Olssin 350 koneessa perfomerin nokka, ja imusarja. Toudella hyvä vääntö heti alhaalta, ja hyvin vetoja ihan ylös asti. (aavikkovälitys)

-
- Aktiivi
- Viestit: 52
- Liittynyt: 19 Marras 2018, 08:50
- Auto: 1966 HT 289 2V C4 Vintage Burgundy
Re: 289:n piristystä
Hyviä pointteja, tuokin on totta että matalien kierrosten huippuvääntölukemia hakiessa tarttis olla joku pitkäiskuisempi kone eikä 289.
Alunperin oli puhe että vain imu venttiiliin backcut, mutta koneistaja näki hyödylliseksi tehdä sen myös pakoventtiiliin.
Käytin eilen kannet virtauspenkissä. Liitteenä tulostaulukko. Imupuolella oli mitatessa muovailuvahaa poistamassa terävän reunan, mutta pakopuolella ei ollut mitään. Myöhemmin luin ford musclen virtausartikkelista että heillä oli putki pakokanavan päällä. Virtausmittaaja arvioi että tämä olisi nostanut pakolukemia 10-20%. Noh, eipä kaikkea voi etukäteen tietää.
Pakopuolen tulokset oli pienoinen pettymys valmiiksi viilaillulle kanavalle, mutta tosiaan tuo putken käyttö mittauksissa olisi nostanut lukemia x määrän. Mutta imupuolella on ihan hyvät lukemat minusta.
Pelkän thermactor patin poisto näyttäisi tuottavan hyviä lukemia.
Kaikissa mittauksissa on tosiaan istukka ja venttiilityöt tehty, eli siltä osin vakiokanavat on paremmat.
Alunperin oli puhe että vain imu venttiiliin backcut, mutta koneistaja näki hyödylliseksi tehdä sen myös pakoventtiiliin.
Käytin eilen kannet virtauspenkissä. Liitteenä tulostaulukko. Imupuolella oli mitatessa muovailuvahaa poistamassa terävän reunan, mutta pakopuolella ei ollut mitään. Myöhemmin luin ford musclen virtausartikkelista että heillä oli putki pakokanavan päällä. Virtausmittaaja arvioi että tämä olisi nostanut pakolukemia 10-20%. Noh, eipä kaikkea voi etukäteen tietää.
Pakopuolen tulokset oli pienoinen pettymys valmiiksi viilaillulle kanavalle, mutta tosiaan tuo putken käyttö mittauksissa olisi nostanut lukemia x määrän. Mutta imupuolella on ihan hyvät lukemat minusta.
Pelkän thermactor patin poisto näyttäisi tuottavan hyviä lukemia.
Kaikissa mittauksissa on tosiaan istukka ja venttiilityöt tehty, eli siltä osin vakiokanavat on paremmat.
-
- Addikti
- Viestit: 443
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon
Re: 289:n piristystä
Onko tolle short sidille tehty mitään?
Ns 25 mm sääntö.
Ns 25 mm sääntö.