Vesipumppu vuoto

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Jakopään ketju ja ratas on sitten sun moottorissa erilainen kun muissa.

Jos siis sulla on kaikki orginaalia?
Ne ovat Ns kapeaa mallia eli sinne Ei käy ihan mikä vaan jakopää.
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja zeizei »

En mee vannomaan et kaikki on alkuperäistä. Kannet ja oheislaitteet ainakin ovat. Täytyy alkaa purkailee ja ihmettelee mitä löytyy. Toivottavasti liikkuu viel joskus 😳
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 630
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Mäkin oon aivan keltanokkana avannut tänä vuonna jakopään kahdesti, ja auto käy silti, eikä vuoda jäähdytinnestettä. Kyllä se remppa sulla onnistuu! Ja mulla ne kaaran mainitsemat vedet just lillui koneen päällä, kun joka paikka vuosi kuin seula, tai siis tihkui, mutta kuitenkin... Damperin (harmonic balancer) ulosvetäjä pitää olla valmiina irrotusöljyn ja kärsivällisyyden lisäksi. Ulosvetäjää parempi työkalu on toki sellainen laite, joka on tehty myös laittamaan damperin takaisin. Sellaisella koukku-/kouramallisella ulosvetäjällä voit rikkoa damperin helposti, koska siellä raudan sisällä on kumia.

Edit. Mulla on yks jakosetti kaupan, mutta myyn sen vain, jos se on sulle takuulla sopiva. Setti oli ainakin omaan kuusvitoseen sopimaton. Hinta on noudettaessa halpa.
Viimeksi muokannut LSHT, 17 Elo 2020, 22:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Powered by Kiromax
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Tässä ne osanumerot mitä kaipaat jos on orkkis systeemit.

sprocket, timing, camshaft, Cloyes® brand S350
sprocket, timing, crankshaft, Cloyes brand S351
chain, timing, Cloyes brand C358
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja zeizei »

c8ae-6059-a tällainen timing cover oli paikoillaan. Romukopas oli syöpynyt c5oe-6059-a.
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja zeizei »

IMG_20200817_225448.jpg
IMG_20200817_225101.jpg
IMG_20200817_225048.jpg
IMG_20200817_225448.jpg
IMG_20200817_225455.jpg
Liitteet
IMG_20200817_225149.jpg
Avatar
starsky
Aina äänessä
Viestit: 1684
Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
Auto: 1966 ht
Paikkakunta: Kuopio

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja starsky »

Nyt on tekemisen meininkiä. Edelleen suosittelen kyselemään asioita myös niiltä yhteistyökumppanilistan osatoimittajilta (toki info tulee myös kerholaisiltakin), koska ainakin itse kun aloittelin korjaushommia oli minulle korvaamaton apu yhdestä kotimaisesta toimittajasta. Tuli aina hyvät vinkit mitä kannattaa omaan tarpeeseen tehdä ja osaset oli oikeat omaan autoon. Ja tietty jos jollain kerholaisella on justiin oikeanlainen koppa/pumppu ym. niin kannataa hommata suoraan kerholaiselta.

Ensin kuitenkin purku ja tarkistus, että mitä osia koneen sisältä löytyy ja vasta sitten hankkimaan. Jos et ole konetta koskaan avannut ja alkuperä epämääräinen, niin on saatettu kasailla vaikka minkälaisella kokoonpanolla.

Kannattaa foorumilta haeskella infoa ja lukea vanhoja ketjuja, joissa kajotaan tuon jakopään alueen asioihin mm:
302 rullajakopään ja bensapumpun epäkeskon sovitusta
etustefan öljyvuoto
Dampperi

Ja myöskin polttoainepumpun kanssa tulee tuossa toimittua. Eli hakusanoja foorumin hakuun ja lueskelemaan.

Ja jos kone aidoilla Hipo-sisuskaluilla tehty, niin Hipo erikoisuudet pitää huomioida.Yleensä keskustellaan perus 289/302 rakentelusta. Eli hipo-haulla kannattaa katsella myös ketjuja.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moi

Kuvista voi jo kertoa että hipo dampperi on paikallaan.
Tämä viittaa siihen että kampuralta löytyy myös hipo counter weight.
Jos tämä on niin tarvit kapean ketjun.
Liitteet
289-Hi-Po-Ford-Engine-Counter-Weight-HiPo-271.jpg
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Ei kenelläkään ois Varsinais-Suomes sitä damperin ulosvetäjää lainata? Ei tosiaan viitti semmosel normaalil 2-3 jalkaisel vetää jos mahdollisuus on että menee rikki.
poikelin
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 18 Marras 2005, 07:37

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja poikelin »

Mä teen näin.

Damperin pultti löysälle.

Puran se kolmijalkavetäjän ja käytän vain sen pitkän jenkaosan ja siihen kiinnittyvän poikittaisen osan.

Hihnapyörä kolmella pitkällä pultilla kiiinni niin että damperin ja hihnapyörän väliin jää parin sentin rako.

Tohon rakoon kolmijalkavetäjästä se se poikittainen osa. Himpun kirii pultteja että saa maksimimäärän vetoa eli lähes kiinni tuohon väliosaan.

Sitten vaan jenkaan tuohon väliin jääneeseen osaan sen pitkän jenkaosan ja se vetää hihnapyörää apuna käyttäen damperin mukanaan.

Eli esim tästä:
https://www.biltema.fi/autoilu---mp/aut ... 2000019462

käytetään vain noi mustat osat
Mr-Fiesta 1981. 957cc.
Ford Falcon 2d 1960. 144cid
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Pitäisikö lohkosta tyhjentää vedet myös niistä lohkon sivuilla olevista tulpista? aattelin tuleeko vettä paljon pihal ku timing cover irtoo?
Avatar
ak72
Mega-addikti
Viestit: 667
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang '66 289 HT
Paikkakunta: Raahe

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja ak72 »

Ei tule mahdottomasti jos olet valmiiksi alavesiletkun irrottanut. Öljypohjaan saattaa kyllä livahtaa vettä että siinä saa olla tarkkana. Itse olen yleensä vaihtanut samalla öljyt jos olen jakopäänkopan irrottanut.
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 630
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Jakokoppaa irrottaessa vettä voi tosiaan vähän lirahtaa. Mä otin letkun ja ison injektioruutan kanssa niitä "kaivoja" tyhjiksi, kun niitä sivutulppia en saanut helposti auki. Vähän oli työlästä ryystää sitä nestettä ulos, mut taisin selvitä yhdellä pienellä pisaralla vettä öljypohjassa ton siivoukseni ansiosta.
Powered by Kiromax
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja zeizei »

Damperin iso pultti ja prikka kokonaan pois ja ulosvetäjän keskikierre pultti tämän damperpultin reikään? Onko Bilteman sarjassa oikean kokoiset osat? Onko jollain käytössä ollut? Siinä myös osat et saa paikoilleen. Mietityttää et onko biltsun satsin osat kestävii ku alkaa takas asentAa. Ettei jää pultti kampuran sisään 😳
Avatar
LSHT
Mega-addikti
Viestit: 630
Liittynyt: 16 Marras 2019, 19:09
Auto: 1965 Mustang HT 289 A-code (MR), Prairie Bronze
Paikkakunta: Vantaa

Re: Vesipumppu vuoto

Viesti Kirjoittaja LSHT »

Tuote ei ole mulle tuttu, mutta jos kierteet täsmäävät, niin kyllä se mitä todennäköisimmin kestää. Kiertäisin pultin varovasti pohjaan asti, sitten avaisin pikkuisen, niin se ei ainakaan jumitu akseliin kiinni. Bilteman sivuilta löytämässäni työkalussa näkyy niitä kärkipaloja olevan useita, niin jokin niistä toivon mukaan sopii - mutta pitää tietenkin olla juuri oikealla tuumakokoisella kierteellä, muuten hommasta ei tule mitään. Varmistaisin ehkä vielä Biltemasta, että siinä setissä on pultteja "kaikilla kierteillä", kun tuotekuvauksessa ei paljon kerrota tietoja.

Ja tosiaan damperin kiinnityspultti ja prikka on otettava ensin pois, koska muuten damperi ei mahdu tulemaan ulos, eikä työkalua saa kiinni.
Powered by Kiromax
Vastaa Viestiin