Kyllä se sammutin on hyvä keksintö
Valvoja: Ville K
Kyllä se sammutin on hyvä keksintö
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Niin no, miten sen nyt ottaa kilpurin aihiona .... yleensä vaan se tuppaa olemaan niin päin että mikä ei enää kilpakäyttöön sovellu, menee siviilikäytössä vuosia ... ei niin päin että mikä siviilikäytössä ei enää käy niin tehdään siitä kilpa-autoFastback kirjoitti:Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Ajattelin lähinnä sitä, että en välttämättä raaskisi tehdä mr-kuntoisesta autosta kilpuria, paitti että jos sattuisi palamaan tai saamaan sopivan keulamällin kuten esimerkin auto.Kilpakarva kirjoitti:Niin no, miten sen nyt ottaa kilpurin aihiona .... yleensä vaan se tuppaa olemaan niin päin että mikä ei enää kilpakäyttöön sovellu, menee siviilikäytössä vuosia ... ei niin päin että mikä siviilikäytössä ei enää käy niin tehdään siitä kilpa-autoFastback kirjoitti:Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Jotenkin tuli semmoinen tuntuma, että MR auton rakentaminen olisi jotenkin vaikeampaa ja haastavampaa kuin kilpurin rakentaminen.
Mielestäni MR autot on ihan ok. ja edustavat sitä alkuperäisyytä sellaisenaan ja antavat rakentajalle ja yleisölle varmasti sitä mitä tälltä harrastukselta halutaan.
MUTTA miten kilpuri rakennetaan, mitkä on kustanukset, mitä tietoa tarvitaan, kunka paljon erilaisia kokeiluja tarvitaan? Mistä saadaan osat ostetaanko kaupasta vai tehdäkkö itse? Mistä selviää minkälainen alusta ja minkälaisilla säädöillä? Minkälainen tekniikka kuinka kestävä, mikä riittää mikä on liikaa mikä on liian heikko. Eli paljonkysymyksiä joihin ei löydy vastauksia yleensä mistään manuaaleista vaan kokeilemalla erilaisia ehkä jo hyväksi havaituja komponetteja ja ratkaisuja, tai sitten vain testaamalla. Lisäksi rakentajilla pitää olla rajusti perustietoa ja mielikuvitusta. ainoat ohjeet löytyy selkeästi sääntökirjoista
AKK, http://www.akk-motorsport.fi/saannot/
FIA, http://www.fia.com/regle/annexe_K/Contents.htm
HRF, http://www.historicrace.fi/RoadsportRules03.pdf
MR auton rakentaminen on tosi helpoa ei tarvitse kuin ostella alkuperäisen kaltaisia osia laitetaa pakoilleen. Ehkä hieman peltien kohdistuksia ja oikea väri pintaan ja sisälle. Tekniikka säädetään tehtaan arvoihin tai ainakin sinnepäin.
Eli palaneesta raadosta saa halvemmalla ja helpommin MR auton kuin kilpurin.
Mielestäni MR autot on ihan ok. ja edustavat sitä alkuperäisyytä sellaisenaan ja antavat rakentajalle ja yleisölle varmasti sitä mitä tälltä harrastukselta halutaan.
MUTTA miten kilpuri rakennetaan, mitkä on kustanukset, mitä tietoa tarvitaan, kunka paljon erilaisia kokeiluja tarvitaan? Mistä saadaan osat ostetaanko kaupasta vai tehdäkkö itse? Mistä selviää minkälainen alusta ja minkälaisilla säädöillä? Minkälainen tekniikka kuinka kestävä, mikä riittää mikä on liikaa mikä on liian heikko. Eli paljonkysymyksiä joihin ei löydy vastauksia yleensä mistään manuaaleista vaan kokeilemalla erilaisia ehkä jo hyväksi havaituja komponetteja ja ratkaisuja, tai sitten vain testaamalla. Lisäksi rakentajilla pitää olla rajusti perustietoa ja mielikuvitusta. ainoat ohjeet löytyy selkeästi sääntökirjoista
AKK, http://www.akk-motorsport.fi/saannot/
FIA, http://www.fia.com/regle/annexe_K/Contents.htm
HRF, http://www.historicrace.fi/RoadsportRules03.pdf
MR auton rakentaminen on tosi helpoa ei tarvitse kuin ostella alkuperäisen kaltaisia osia laitetaa pakoilleen. Ehkä hieman peltien kohdistuksia ja oikea väri pintaan ja sisälle. Tekniikka säädetään tehtaan arvoihin tai ainakin sinnepäin.
Eli palaneesta raadosta saa halvemmalla ja helpommin MR auton kuin kilpurin.
Juu, oikeassa Jyri oot. Ei se kilpuri helpolla tule...
Museo auto rakentaminen taas riippuu hyvin pitkälti merkistä ja mallista... Eriasia entisöidä Mussea, kun rahalla saa kaikkea, kuin vaikkapa -52 Opel kapitäniä, kun mitään ei saa uustuotantona ja esim. Lokasuoja aihiotkin on kivenalla... Eli on se kait "helpompi" kokeilla eri osa kokonaisuuksia ja testata, kuin naputella lokasuojaa suorasta pellistä?
Ainakin tiedän varmasti ettei toinen onnistu minulta. Toisesta en ole varma. Voi arvata kumpi...
Museo auto rakentaminen taas riippuu hyvin pitkälti merkistä ja mallista... Eriasia entisöidä Mussea, kun rahalla saa kaikkea, kuin vaikkapa -52 Opel kapitäniä, kun mitään ei saa uustuotantona ja esim. Lokasuoja aihiotkin on kivenalla... Eli on se kait "helpompi" kokeilla eri osa kokonaisuuksia ja testata, kuin naputella lokasuojaa suorasta pellistä?
Ainakin tiedän varmasti ettei toinen onnistu minulta. Toisesta en ole varma. Voi arvata kumpi...

- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Anteeksi jos sotkin jonkun varpaille. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos tarkoitus on tehdä kilpuri niin ei sitä omaa piilevää mobilistipuolta hirvitä, kun ei tarvitse tehdä mr-kuntoisesta concours entisöinnistä kisa-autoa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3