Kyllä se sammutin on hyvä keksintö

Yleisiä autoharrastusta koskevia asioita ja höpinöitä. Ei tekniset kysymykset yms.

Valvoja: Ville K

Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Kyllä se sammutin on hyvä keksintö

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Mosse

Viesti Kirjoittaja Mosse »

Eikös toi ollut se todella tyylikäs mattamusta.. perhanan huono tuuri... On sitä itsekin tullut kaiken näköistä hitsailtua, mutta eipä oo tommosta sattunut... ainakaan vielä...
Kilpakarva

Viesti Kirjoittaja Kilpakarva »

Fastback kirjoitti:Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.
Niin no, miten sen nyt ottaa kilpurin aihiona .... yleensä vaan se tuppaa olemaan niin päin että mikä ei enää kilpakäyttöön sovellu, menee siviilikäytössä vuosia ... ei niin päin että mikä siviilikäytössä ei enää käy niin tehdään siitä kilpa-auto :roll:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Kilpakarva kirjoitti:
Fastback kirjoitti:Juu, saattaapi omistajaa ketuttaa, mutta tuostahan on puoliksi palaneena mitä mainioin raaseri aihio. Hyvällä omalla tunnolla voi pelastaa auton, eli kaaret sisään ja tiukkaa tekniikkaa.
Niin no, miten sen nyt ottaa kilpurin aihiona .... yleensä vaan se tuppaa olemaan niin päin että mikä ei enää kilpakäyttöön sovellu, menee siviilikäytössä vuosia ... ei niin päin että mikä siviilikäytössä ei enää käy niin tehdään siitä kilpa-auto :roll:
Ajattelin lähinnä sitä, että en välttämättä raaskisi tehdä mr-kuntoisesta autosta kilpuria, paitti että jos sattuisi palamaan tai saamaan sopivan keulamällin kuten esimerkin auto.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jotenkin tuli semmoinen tuntuma, että MR auton rakentaminen olisi jotenkin vaikeampaa ja haastavampaa kuin kilpurin rakentaminen.

Mielestäni MR autot on ihan ok. ja edustavat sitä alkuperäisyytä sellaisenaan ja antavat rakentajalle ja yleisölle varmasti sitä mitä tälltä harrastukselta halutaan.

MUTTA miten kilpuri rakennetaan, mitkä on kustanukset, mitä tietoa tarvitaan, kunka paljon erilaisia kokeiluja tarvitaan? Mistä saadaan osat ostetaanko kaupasta vai tehdäkkö itse? Mistä selviää minkälainen alusta ja minkälaisilla säädöillä? Minkälainen tekniikka kuinka kestävä, mikä riittää mikä on liikaa mikä on liian heikko. Eli paljonkysymyksiä joihin ei löydy vastauksia yleensä mistään manuaaleista vaan kokeilemalla erilaisia ehkä jo hyväksi havaituja komponetteja ja ratkaisuja, tai sitten vain testaamalla. Lisäksi rakentajilla pitää olla rajusti perustietoa ja mielikuvitusta. ainoat ohjeet löytyy selkeästi sääntökirjoista
AKK, http://www.akk-motorsport.fi/saannot/
FIA, http://www.fia.com/regle/annexe_K/Contents.htm
HRF, http://www.historicrace.fi/RoadsportRules03.pdf

MR auton rakentaminen on tosi helpoa ei tarvitse kuin ostella alkuperäisen kaltaisia osia laitetaa pakoilleen. Ehkä hieman peltien kohdistuksia ja oikea väri pintaan ja sisälle. Tekniikka säädetään tehtaan arvoihin tai ainakin sinnepäin.

Eli palaneesta raadosta saa halvemmalla ja helpommin MR auton kuin kilpurin.
Mosse

Viesti Kirjoittaja Mosse »

Juu, oikeassa Jyri oot. Ei se kilpuri helpolla tule...

Museo auto rakentaminen taas riippuu hyvin pitkälti merkistä ja mallista... Eriasia entisöidä Mussea, kun rahalla saa kaikkea, kuin vaikkapa -52 Opel kapitäniä, kun mitään ei saa uustuotantona ja esim. Lokasuoja aihiotkin on kivenalla... Eli on se kait "helpompi" kokeilla eri osa kokonaisuuksia ja testata, kuin naputella lokasuojaa suorasta pellistä?

Ainakin tiedän varmasti ettei toinen onnistu minulta. Toisesta en ole varma. Voi arvata kumpi... :wink:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Anteeksi jos sotkin jonkun varpaille. Tarkoitin lähinnä sitä, että jos tarkoitus on tehdä kilpuri niin ei sitä omaa piilevää mobilistipuolta hirvitä, kun ei tarvitse tehdä mr-kuntoisesta concours entisöinnistä kisa-autoa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin