Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
Onhan tätäkin täällä jossain määrin jauhettu, mutta otetaanpa tuoreita kokemuksia vastaan. Tapaus siis tuo allekirjoituksen 84 foxi millä ajellaan "sivistynyttä museoautokruisailua" 25 päivää vuodessa ja toivottavasti noina viitenä jäljellejäävänä päivänä rata-ajoa (tai siis jotain siihen etäisesti viittaavaa turaamista...). Auto siis vakioilla nelipyörälevyjarruilla varustettu. Vakiot Fordin palat riittivät n 10 kierrokseen Räyskälässa ja sitten alkoi hävitä.
Hakusessa olisi paremmat palat joilla rataa saisi hieroa hiukan luottavaisemmin mielin, katuajettavuuden kärsimättä. Hyviä kokemuksia on Hawkin paloista, jotka Tbirdissä pyörineet jo useamman vuoden alla. Hawkillakin useita eri palatyppejä (HP / HP+ yms.), mikä niistä on ns. paras tähän käyttöön? EBC:ltä taas löytyy Green / Red / Yellow stuff. Hyvin ristiriitaistakin tietoa löytänyt nettikeskusteluista niistä, mitäs täällä raati sanoo? Yellow lienee se "paras" eli eniten lämpöä kestävä? Pölyämisestä en välitä, sehän on pestävää. Eikä levyjenkään kuluminen oikeastaan ole olennaista, niin vähän tulee kilometrejä.
Muita hyviä vaihtoehtoja?
Hakusessa olisi paremmat palat joilla rataa saisi hieroa hiukan luottavaisemmin mielin, katuajettavuuden kärsimättä. Hyviä kokemuksia on Hawkin paloista, jotka Tbirdissä pyörineet jo useamman vuoden alla. Hawkillakin useita eri palatyppejä (HP / HP+ yms.), mikä niistä on ns. paras tähän käyttöön? EBC:ltä taas löytyy Green / Red / Yellow stuff. Hyvin ristiriitaistakin tietoa löytänyt nettikeskusteluista niistä, mitäs täällä raati sanoo? Yellow lienee se "paras" eli eniten lämpöä kestävä? Pölyämisestä en välitä, sehän on pestävää. Eikä levyjenkään kuluminen oikeastaan ole olennaista, niin vähän tulee kilometrejä.
Muita hyviä vaihtoehtoja?
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
Ei oo kokemusta mutta taitaa SVO paloja olla kapeempi lajitelma ku perus foxiin, vai oonko väärässä?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
Kyllä siinä on sama etupala kuin 87-> GT:ssä.Firebolt kirjoitti:Ei oo kokemusta mutta taitaa SVO paloja olla kapeempi lajitelma ku perus foxiin, vai oonko väärässä?
Takapalat saa toistaiseksi jäädäkin vakioksi, ne taas on Lincoln Mk VII:n kanssa yhtenevät
Levyt on uudet, mutta jäähdytys on ongelmallista, auton orkkisvanteet on todella umpinaiset. Mutta niillä mennään eikä tätä nyt niin tosissaan oteta. Kunhan nyt välillä vähän käydään kokeilemassa
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
Ei tarttis ees tilata, mulla olis tollanen kuvan mukainen, uus, käyttämätön hyllyssä tarpeettomana...kaara91 kirjoitti: Nää rataolosuhteet eri paloilla vaatii paineensäätimen takajarruille. Se on hyvin tärkeä laite, jolla jarruvoima saadaan sellaiseksi ettei takapää lukkiudu, jos tähän on taipumusta. Keltä tää puuttuu, se kannattaa heti panna tilaukseen.

-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
HP+ tai Yellow stuff.
Noilla pitäisi pärjätä. Jäähdytystä tulisi saada eteen.
Pieni huomautus tuohon kierrosten määrään, yrittäkää saada auto siihen kuntoon, että radalla voisi ajaa useita kierroksia yhteen menoon (edes 5- 10). Tällä tavalla liika yrittäminen kahden tai kolmen kierroksen osalta vähenee ja tulee ajaessa enemmän kiinnitettyä huomiota tehtyihin virheisiin ja niiden korjaamiseen seuraavilla kierroksilla. Samalla ajo ja mieli rauhoittuu, keskittyminen ajamiseen selkeytyy ja liika yrittäminen häviää.
"slower you move, the faster the car moves", "less you do with the controls,the less chance for error"
ja sama suomeksi "älä sählää"
Mielestäni itse en ole aikaan saanut yhtään täydellistä ratakierrosta, aina jokin moka tulee tehtyä. Mutta ajo rauhoittuu muutaman kierroksen jälkeen ja ajat paranee ja tasoittuu. Eräs kerholainen vaatii aina useamman kierroksen alle ennen kuin oikea vauhti löytyy. Tietenkin kokemuksen kautta saattaa se nopea kierros löytyä heti kun renkaat on oikeassa lämmössä.
Noilla pitäisi pärjätä. Jäähdytystä tulisi saada eteen.
Pieni huomautus tuohon kierrosten määrään, yrittäkää saada auto siihen kuntoon, että radalla voisi ajaa useita kierroksia yhteen menoon (edes 5- 10). Tällä tavalla liika yrittäminen kahden tai kolmen kierroksen osalta vähenee ja tulee ajaessa enemmän kiinnitettyä huomiota tehtyihin virheisiin ja niiden korjaamiseen seuraavilla kierroksilla. Samalla ajo ja mieli rauhoittuu, keskittyminen ajamiseen selkeytyy ja liika yrittäminen häviää.
"slower you move, the faster the car moves", "less you do with the controls,the less chance for error"
ja sama suomeksi "älä sählää"
Mielestäni itse en ole aikaan saanut yhtään täydellistä ratakierrosta, aina jokin moka tulee tehtyä. Mutta ajo rauhoittuu muutaman kierroksen jälkeen ja ajat paranee ja tasoittuu. Eräs kerholainen vaatii aina useamman kierroksen alle ennen kuin oikea vauhti löytyy. Tietenkin kokemuksen kautta saattaa se nopea kierros löytyä heti kun renkaat on oikeassa lämmössä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
Hawk HP+ on toiminut tuossa historic mossessa,jarru balanssi on myös tärkeä varsinkin pienehköillä jarruilla tarkoitan sitä että takajarrut on riittävästi mukana muuten etujarrut sulaa.
EBC paloista on huonoja kokemuksia pinnat irti koko värl skaalasta.
EBC paloista on huonoja kokemuksia pinnat irti koko värl skaalasta.
Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
vihreät,keltaiset ja punaiset kaikki kekäleiksi,sen jälkeen hawk hp+ ja ferodo xxxx olleet käytössä.
en tykkää ferodosta koska ei saa sopivaa palaa satulaan(leikattava) ja kallis.
hawk hp+ hellä levylle,toimii niin kylmänä kuin kuumanakin ok,saa sopivan palan satulaan valmiina ja hinta 1/2-2/3 ferodoitten hinnasta.
kestossa en ole huomannut mainittavaa eroa.
en tykkää ferodosta koska ei saa sopivaa palaa satulaan(leikattava) ja kallis.
hawk hp+ hellä levylle,toimii niin kylmänä kuin kuumanakin ok,saa sopivan palan satulaan valmiina ja hinta 1/2-2/3 ferodoitten hinnasta.
kestossa en ole huomannut mainittavaa eroa.
Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön
Lisätään vielä listaan Endless.
https://endless-sport.global/fi
Muutamat tiimit Suomessakin käyttää noita Endlessin paloja, ovat kuulemma aika hyviä.
Lisäksi ei pidä unohtaa Porterfield paloja ja jarru hihnoja.
https://www.porterfield-brakes.com/
Näistä on kokomusta varsinkin takajarrujen hihnoista R4 toimii erinomaisesti mutta R4S ei oikein kestä kilvanajoa. R4 etupala hyvä mutta vaatii pienen lämmityksen toimiakseen tasaisesti.
Eli minulla käytössä edessä palat Ferodo DS1.11 (joutuu viilaamaan) (edessä olen käyttänyt myös Porterfield R4 palaa) ja takana Porterfield R4 2" hihnat.
Porterfield palat ja hihnat suoraan paketista ei vaadi viilaamista.
Jarrupaineen säädöstä sen verran, että painetta taakse niin paljon, että tahtoo takapää mennä lukkoon ennen etupäätä ja siteen otetaan hieman taaksepäin, Ahvenisto vaatii aina omat säädöt jarrutasapainoon.
Säätimenä minulla AP Racing screw type proportioning valve CP3550-14.
Jonkun verran on noita jarrupaloja ja levyjä mennyt tämän harrastuksen piirissä, (eli muutamia kymmeniä). Joitakin huonoja kokemuksiakin on esim. EBC ja kaikki vakio palat ja hihnat joko savuna ilmaan tai murusina.
https://endless-sport.global/fi
Muutamat tiimit Suomessakin käyttää noita Endlessin paloja, ovat kuulemma aika hyviä.
Lisäksi ei pidä unohtaa Porterfield paloja ja jarru hihnoja.
https://www.porterfield-brakes.com/
Näistä on kokomusta varsinkin takajarrujen hihnoista R4 toimii erinomaisesti mutta R4S ei oikein kestä kilvanajoa. R4 etupala hyvä mutta vaatii pienen lämmityksen toimiakseen tasaisesti.
Eli minulla käytössä edessä palat Ferodo DS1.11 (joutuu viilaamaan) (edessä olen käyttänyt myös Porterfield R4 palaa) ja takana Porterfield R4 2" hihnat.
Porterfield palat ja hihnat suoraan paketista ei vaadi viilaamista.
Jarrupaineen säädöstä sen verran, että painetta taakse niin paljon, että tahtoo takapää mennä lukkoon ennen etupäätä ja siteen otetaan hieman taaksepäin, Ahvenisto vaatii aina omat säädöt jarrutasapainoon.
Säätimenä minulla AP Racing screw type proportioning valve CP3550-14.
Jonkun verran on noita jarrupaloja ja levyjä mennyt tämän harrastuksen piirissä, (eli muutamia kymmeniä). Joitakin huonoja kokemuksiakin on esim. EBC ja kaikki vakio palat ja hihnat joko savuna ilmaan tai murusina.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.