Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja Late »

Onhan tätäkin täällä jossain määrin jauhettu, mutta otetaanpa tuoreita kokemuksia vastaan. Tapaus siis tuo allekirjoituksen 84 foxi millä ajellaan "sivistynyttä museoautokruisailua" 25 päivää vuodessa ja toivottavasti noina viitenä jäljellejäävänä päivänä rata-ajoa (tai siis jotain siihen etäisesti viittaavaa turaamista...). Auto siis vakioilla nelipyörälevyjarruilla varustettu. Vakiot Fordin palat riittivät n 10 kierrokseen Räyskälässa ja sitten alkoi hävitä.

Hakusessa olisi paremmat palat joilla rataa saisi hieroa hiukan luottavaisemmin mielin, katuajettavuuden kärsimättä. Hyviä kokemuksia on Hawkin paloista, jotka Tbirdissä pyörineet jo useamman vuoden alla. Hawkillakin useita eri palatyppejä (HP / HP+ yms.), mikä niistä on ns. paras tähän käyttöön? EBC:ltä taas löytyy Green / Red / Yellow stuff. Hyvin ristiriitaistakin tietoa löytänyt nettikeskusteluista niistä, mitäs täällä raati sanoo? Yellow lienee se "paras" eli eniten lämpöä kestävä? Pölyämisestä en välitä, sehän on pestävää. Eikä levyjenkään kuluminen oikeastaan ole olennaista, niin vähän tulee kilometrejä.

Muita hyviä vaihtoehtoja?
Late

-84 Mustang SVO
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ei oo kokemusta mutta taitaa SVO paloja olla kapeempi lajitelma ku perus foxiin, vai oonko väärässä?
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Late
Aina äänessä
Viestit: 1324
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T
Paikkakunta: Kangasala

Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja Late »

Firebolt kirjoitti:Ei oo kokemusta mutta taitaa SVO paloja olla kapeempi lajitelma ku perus foxiin, vai oonko väärässä?
Kyllä siinä on sama etupala kuin 87-> GT:ssä.
Takapalat saa toistaiseksi jäädäkin vakioksi, ne taas on Lincoln Mk VII:n kanssa yhtenevät

Levyt on uudet, mutta jäähdytys on ongelmallista, auton orkkisvanteet on todella umpinaiset. Mutta niillä mennään eikä tätä nyt niin tosissaan oteta. Kunhan nyt välillä vähän käydään kokeilemassa
Late

-84 Mustang SVO
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja Make67 »

kaara91 kirjoitti: Nää rataolosuhteet eri paloilla vaatii paineensäätimen takajarruille. Se on hyvin tärkeä laite, jolla jarruvoima saadaan sellaiseksi ettei takapää lukkiudu, jos tähän on taipumusta. Keltä tää puuttuu, se kannattaa heti panna tilaukseen.
Ei tarttis ees tilata, mulla olis tollanen kuvan mukainen, uus, käyttämätön hyllyssä tarpeettomana...

:backtotopic:
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

HP+ tai Yellow stuff.
Noilla pitäisi pärjätä. Jäähdytystä tulisi saada eteen.

Pieni huomautus tuohon kierrosten määrään, yrittäkää saada auto siihen kuntoon, että radalla voisi ajaa useita kierroksia yhteen menoon (edes 5- 10). Tällä tavalla liika yrittäminen kahden tai kolmen kierroksen osalta vähenee ja tulee ajaessa enemmän kiinnitettyä huomiota tehtyihin virheisiin ja niiden korjaamiseen seuraavilla kierroksilla. Samalla ajo ja mieli rauhoittuu, keskittyminen ajamiseen selkeytyy ja liika yrittäminen häviää.
"slower you move, the faster the car moves", "less you do with the controls,the less chance for error"
ja sama suomeksi "älä sählää"

Mielestäni itse en ole aikaan saanut yhtään täydellistä ratakierrosta, aina jokin moka tulee tehtyä. Mutta ajo rauhoittuu muutaman kierroksen jälkeen ja ajat paranee ja tasoittuu. Eräs kerholainen vaatii aina useamman kierroksen alle ennen kuin oikea vauhti löytyy. Tietenkin kokemuksen kautta saattaa se nopea kierros löytyä heti kun renkaat on oikeassa lämmössä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
BB
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 06 Marras 2007, 17:16

Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja BB »

Hawk HP+ on toiminut tuossa historic mossessa,jarru balanssi on myös tärkeä varsinkin pienehköillä jarruilla tarkoitan sitä että takajarrut on riittävästi mukana muuten etujarrut sulaa.

EBC paloista on huonoja kokemuksia pinnat irti koko värl skaalasta.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

BB kirjoitti: 06 Huhti 2020, 19:04
EBC paloista on huonoja kokemuksia pinnat irti koko värl skaalasta.
Eli olen ajanut liian hiljaa. Punaiset loppuivat päivässä. Keltaiset ei. Mitä kaikkia EBC:n paloja olet käyttänyt ja missä vehkeissä?
BB
Aktiivi
Viestit: 67
Liittynyt: 06 Marras 2007, 17:16

Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja BB »

vihreät,keltaiset ja punaiset kaikki kekäleiksi,sen jälkeen hawk hp+ ja ferodo xxxx olleet käytössä.

en tykkää ferodosta koska ei saa sopivaa palaa satulaan(leikattava) ja kallis.
hawk hp+ hellä levylle,toimii niin kylmänä kuin kuumanakin ok,saa sopivan palan satulaan valmiina ja hinta 1/2-2/3 ferodoitten hinnasta.

kestossa en ole huomannut mainittavaa eroa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Jarrupalat foxiin satunnaiseen ratakäyttöön

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Lisätään vielä listaan Endless.
https://endless-sport.global/fi

Muutamat tiimit Suomessakin käyttää noita Endlessin paloja, ovat kuulemma aika hyviä.

Lisäksi ei pidä unohtaa Porterfield paloja ja jarru hihnoja.
https://www.porterfield-brakes.com/

Näistä on kokomusta varsinkin takajarrujen hihnoista R4 toimii erinomaisesti mutta R4S ei oikein kestä kilvanajoa. R4 etupala hyvä mutta vaatii pienen lämmityksen toimiakseen tasaisesti.

Eli minulla käytössä edessä palat Ferodo DS1.11 (joutuu viilaamaan) (edessä olen käyttänyt myös Porterfield R4 palaa) ja takana Porterfield R4 2" hihnat.

Porterfield palat ja hihnat suoraan paketista ei vaadi viilaamista.

Jarrupaineen säädöstä sen verran, että painetta taakse niin paljon, että tahtoo takapää mennä lukkoon ennen etupäätä ja siteen otetaan hieman taaksepäin, Ahvenisto vaatii aina omat säädöt jarrutasapainoon.

Säätimenä minulla AP Racing screw type proportioning valve CP3550-14.

Jonkun verran on noita jarrupaloja ja levyjä mennyt tämän harrastuksen piirissä, (eli muutamia kymmeniä). Joitakin huonoja kokemuksiakin on esim. EBC ja kaikki vakio palat ja hihnat joko savuna ilmaan tai murusina.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Vastaa Viestiin