Mutta niinkuin näkyy on melko tasapaksu moottori nyt
Pakosarjan mitoitus pähkinä.
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
No kyseessä kuitenkin ihan katuauto missä painoarvoo käytettävyydessä ja toimivuudesta kaikissa olosuhteissa. Nythän näillä muutoksilla mitä jo tehty saavutettiin tehtaan ilmottama teho ja väännössä mentiin yli
vakio nokalla kylläkin ja tunnetusti kriittisessä penkissä. Tuolloin seokset hiukan oli laihalla koko alueen mutta ei siihen hätään ollut mukana suuttimia mitä kokeilla kun tarkoitus ei ollutkaan sen kummemmin säätää.
Tai no lähelle tehtaan arvoja. Seos tosiaan oli jonkunverran optimista tehon kannalta laihalla.
Mutta niinkuin näkyy on melko tasapaksu moottori nyt
Tuskin näitä huonommaksi onnistun sarjat tekeen
Mutta niinkuin näkyy on melko tasapaksu moottori nyt
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Kävitkö W Dynossa? No ainakin noihin pakosarjoihin panostaminen kyllä näkyy oikein hyvin ihan pikkukierroksilta saakka. Lisää momenttia joka kierroslukualueella, olipa kyseessä vakionokka, tai hieman kireämpi.
Yleensä sitä 38 Weberin tyhjäkäynnin siirtymää pääsuutin puolelle joutuu hieman rukkaamaan. Kaasarin rungossa olevia tyhjäkäynnin ilmareikiä ( pienet messinki holkit painettuna lähellä tyhjäkäynti suuttimia rungon ulkoreunoilla) joutuu monesti pienentämään, että siirtymä saadaan rikkaammalle.
Eli yksistään tyhjäkäyntisuuttimen tai pääsuuttimen suurennus ei tuo parasta lopputulosta. Eli ne voi nyppäistä rungosta pois ja siihen tilalle voi laittaa Esim. Dellorton Powerjet suuttimet hieman kierreosastaan lyhennettynä. Kierre on 4mm. Eli tapilla kaasarin alaosaan kierre. Kun tämän tekee, voi käyttää melko pieniä tyhjäkäyntisuuttimia, eikä seosruuvit tarvitse olla normaalia enempää auki. Polttoaineen kulutuskin tippuu tällä operaatiolla verrattuna siihen, että koittaa paikata siirtymän laihuutta suuremmilla pääsuuttimilla. Myös alakierrosten momentti paranee.
Yleensä sitä 38 Weberin tyhjäkäynnin siirtymää pääsuutin puolelle joutuu hieman rukkaamaan. Kaasarin rungossa olevia tyhjäkäynnin ilmareikiä ( pienet messinki holkit painettuna lähellä tyhjäkäynti suuttimia rungon ulkoreunoilla) joutuu monesti pienentämään, että siirtymä saadaan rikkaammalle.
Eli yksistään tyhjäkäyntisuuttimen tai pääsuuttimen suurennus ei tuo parasta lopputulosta. Eli ne voi nyppäistä rungosta pois ja siihen tilalle voi laittaa Esim. Dellorton Powerjet suuttimet hieman kierreosastaan lyhennettynä. Kierre on 4mm. Eli tapilla kaasarin alaosaan kierre. Kun tämän tekee, voi käyttää melko pieniä tyhjäkäyntisuuttimia, eikä seosruuvit tarvitse olla normaalia enempää auki. Polttoaineen kulutuskin tippuu tällä operaatiolla verrattuna siihen, että koittaa paikata siirtymän laihuutta suuremmilla pääsuuttimilla. Myös alakierrosten momentti paranee.
Anti -Histamiini 65
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Juu w-dynossa kävin.
Tuosta kaasuttimen muokkauksesta pitikin kysyä, täytyypäs paneutua siihenkin asiaan
Tuosta kaasuttimen muokkauksesta pitikin kysyä, täytyypäs paneutua siihenkin asiaan
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
No yksistään kun noiden kaasuttimeen kohdistuvien muutosten lisäksi tekee pakosarjat oikealla tavalla, ei tarvitse niin paljon edes puuttua pääsuutinpiiriin. Ja juurikin siitä syystä, että pakosarjoilla haettu jälkitäytös auttaa moottoria saavuttamaan suuremman imun, jolloin pienemmästäkin suuttimesta voidaan imeä bensaa enemmän.
Ja jos tarvitset jotain lisäneuvoja tuon koneen kanssa, niin voit myös soittaa 0400-510138
Ja jos tarvitset jotain lisäneuvoja tuon koneen kanssa, niin voit myös soittaa 0400-510138
Anti -Histamiini 65
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Mitat tuossa nyt noin mittoja tuolle ja sillai että kokonais pituus kannesta viimiseen kollektoriin olis se 1200mm, tuota mietin että kuinka nopeasti tuon mergen jälkeen tuon putkiston voi haaroittaa
Taikka tässä tuo mitä kaaran kanssa pähkäiltiin ja mitä aloinkin jo hieman rakenteleen.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Eli tuo ylempi versio on parempi. Mutta ei haittaa, vaikka ensiöt tekisi 800mm. Viimeisen kollektorin jälkeen voisi olla suoraa putkea vaikka lähemmäs metri ja sitten kahteen, jos pakko olla kahdella ulostulolla.
Eikä kollektoreista kannata tehdä liian jyrkkiä, ettei tule vastaheijastuksia.
Eikä kollektoreista kannata tehdä liian jyrkkiä, ettei tule vastaheijastuksia.
Anti -Histamiini 65
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä
Juu. Täytyy vähän mittailla ja suunnitella saanko järkevästi tuollaista auton alle tehtyä.
Voi olla että vaikka tuo olisi varmastikkin se paras vaihtoehto niin tarvitsee tyytyä tuon toisen vaihtoehdon toteutukseen, mutta mittaillaan ja suunnitellaan ensin kaikki vaihtoehdot
Voi olla että vaikka tuo olisi varmastikkin se paras vaihtoehto niin tarvitsee tyytyä tuon toisen vaihtoehdon toteutukseen, mutta mittaillaan ja suunnitellaan ensin kaikki vaihtoehdot
Viimeksi muokannut Kankkis, 12 Maalis 2020, 23:19. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Tässä alunperin oli putkisto yksillä vaimentajilla ja molemmin puolin ulostulot takapyörin edestä alas käännetyillä päillä, oli vaan niin järjettömän äänekäs maantie ajossa että muutin taakse meneviksi ja toiset vaimentimet ylitysten jälkeen.
Siitä vierähtänyt kymmenen vuotta ja osaaminen ja tietämys lisääntynyt niin paljon että nyt tuli aika pistää suurilta osin uusiksi, mutta vaimentajat ja reititys oli tarkoitus pitää samoina siksi nyt luulen että teen tuon x-putki version ja jollen ole tyytyväinen niin mietin sitten että lähdenkö viellä muokkaamaan porttarin ohjeiden mukaiseksi.
Mutta ainakin jos jossain kohtaa teen kölniläisen mistä koitetaan oikeasti kunnon voimia kaivaa niin teen kyseisellä mallilla putkiston, sillon luultavasti koppakin jokin muu kuin iso farkku koppa
Siitä vierähtänyt kymmenen vuotta ja osaaminen ja tietämys lisääntynyt niin paljon että nyt tuli aika pistää suurilta osin uusiksi, mutta vaimentajat ja reititys oli tarkoitus pitää samoina siksi nyt luulen että teen tuon x-putki version ja jollen ole tyytyväinen niin mietin sitten että lähdenkö viellä muokkaamaan porttarin ohjeiden mukaiseksi.
Mutta ainakin jos jossain kohtaa teen kölniläisen mistä koitetaan oikeasti kunnon voimia kaivaa niin teen kyseisellä mallilla putkiston, sillon luultavasti koppakin jokin muu kuin iso farkku koppa
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
No jos teet kuten aiemmin totesin, niin pakoäänet tulevat hiljenemään kollektorista johtuen. Mutta sitä vastoin imuäänet tulevat kovenemaan. Imupuolelta alkaa kuulua ns. pakopuolen ääniä. Imuääni muuttuu palkon terävämmäksi ja imu siis muutenkin lisääntyy moottorin käydessä vielä paremmin, kuin x putkella.
Tuota samantyypppistä pakosarja juttua on tullut testattua myös V8:ssa hyvin tuloksin, eli 2-1 kollektori on ollut käytössä peltisarjojen jälkeen. Ja siitä eteenpäin taisi tulla 1m suoraa putkea, jonka jälkeen muutettu imagosyistä kahdelle putkelle loppuun.
Ja jos Kölnin viilaus oikeasti kiinnostaa, niin ota aihioksi se 2,9 2 venttiili kattila. Kannet ovat kaikkein fiksuimmat, mitä kyseisestä moottorityypistä löytyy. Siitä saattaa päästä jopa lähelle 100hp/L.
Tuota samantyypppistä pakosarja juttua on tullut testattua myös V8:ssa hyvin tuloksin, eli 2-1 kollektori on ollut käytössä peltisarjojen jälkeen. Ja siitä eteenpäin taisi tulla 1m suoraa putkea, jonka jälkeen muutettu imagosyistä kahdelle putkelle loppuun.
Ja jos Kölnin viilaus oikeasti kiinnostaa, niin ota aihioksi se 2,9 2 venttiili kattila. Kannet ovat kaikkein fiksuimmat, mitä kyseisestä moottorityypistä löytyy. Siitä saattaa päästä jopa lähelle 100hp/L.
Anti -Histamiini 65
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Porttarin vaihtoehtoon nyt päädyin kun auton alla mittailin niin itse asiassa tuolla tavalla saa kaiken mahtumaan auton alle ja jos sillä sitten saisi laajemmalle alueelle hyödyn.
Varmistan viellä pari asiaa
.
Onko mitoitus hyvä kun:
-primäärit 800 pitkät 38 putkella,
-toisiot 400 pitkät 44 putkella
-kollektori 51mm kuristus 10mm matkalta josta loivalla kartiolla 2.5" putkikokoon
-kollektorin jälkeen saan 30cm putkee ennen vaimenninta, vaimentimen jälkeen akselin ylitys ja akselin ylityksen jälkeen haaroitus taka vaimentimille Eka puolisko heppailtuna
Varmistan viellä pari asiaa
Onko mitoitus hyvä kun:
-primäärit 800 pitkät 38 putkella,
-toisiot 400 pitkät 44 putkella
-kollektori 51mm kuristus 10mm matkalta josta loivalla kartiolla 2.5" putkikokoon
-kollektorin jälkeen saan 30cm putkee ennen vaimenninta, vaimentimen jälkeen akselin ylitys ja akselin ylityksen jälkeen haaroitus taka vaimentimille Eka puolisko heppailtuna
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Ei muuta kuin anna palaa. Mutta mitoita sarjat niin, että kannen tiivistepinnan tasosta viimeisen 2-1 kollektorin pienimpään kohtaan tulee n.1200mm. Eli se viimeinen kollektori täytyy laskea mitoitukseen mukaan. Jos näyttää hankalalta toteuttaa 44 putkilla n.300mm, niin lyhennä aavistus ensiöputkia. Kollektorin mitaksihan tulee helposti n.100mm.
Millätavalla kansien istukan alueet on toteutettu? Onko kuvaa?
Millätavalla kansien istukan alueet on toteutettu? Onko kuvaa?
Anti -Histamiini 65
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Juu otin huomioon tuon kollektorien mitat jo tuohon suunnitelmaan ja saan tehtyä toisiot niin että juurikin kuristus kohtaan saadaan tuo kokonaismitta. Lähinnä ongelma oli saada noita ensiö putkia kiepitettyä että saa niille pituutta tuon 800, toisioille tosiaan putkille tulee mittaa noin 270mm kun ensiä kollektoreissa 30mm ja toisio kollektorissa 100mm mittaa jo toisioille ellen ihan väärin mitoittanut. Tärkein ilmeisesti että nimenomaan tuo 1200 tulee kannesta kollektorin kuristukseen.
Kansien kanavia lähinnä siistitty ja suurimpia muotovirheitä tasoiteltu, nuo pakopuolen venttiili ohjureiden alueet oli hankalat mutta niistäkin pahimpia portaita sain pois, liekkö sitten noihin optimi muodot mutta tein mututuntumalta miten hyvältä näytti ja sormella tuntu
toisaalta varoen ettei pilaa kansia puhkaisemalla kanavaa.
Tosiaan oikeastaan ensimmäiset kannet mistä kanavia porttailin niin varmasti on asioita mitä oisi kannattanut tehdä toisin ja mihkä kiinnittää huomiota. Mut oppia ikä kaikki ja seuraavikn ehkä taas jo oppinut jotain uutta
Kansien kanavia lähinnä siistitty ja suurimpia muotovirheitä tasoiteltu, nuo pakopuolen venttiili ohjureiden alueet oli hankalat mutta niistäkin pahimpia portaita sain pois, liekkö sitten noihin optimi muodot mutta tein mututuntumalta miten hyvältä näytti ja sormella tuntu
Tosiaan oikeastaan ensimmäiset kannet mistä kanavia porttailin niin varmasti on asioita mitä oisi kannattanut tehdä toisin ja mihkä kiinnittää huomiota. Mut oppia ikä kaikki ja seuraavikn ehkä taas jo oppinut jotain uutta
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Tuossa pakoistukan luona näyttäisi äkkiseltään olevan vielä tehtävää. Kanavahan lähtee todella jyrkässä kulmassa taittamaan venttiilinvarteen nähden, joten paine-ero tulisi saada mahdollisimman suureksi pakoventtiilin auettua, sekä muutenkin pyörteettömäksi. Ja itse kanavahan on todella matala valunsa puolesta. Ja nimenomaan näillä jutuilla on paljon merkitystä, kuinka pakosarjasta saa hyötyä kokonaisuuteen.
Eikait näihin viritysjuttuihin tulisi niin paljon kiinnitettyä huomiota muuten, mutta kun itse teen töitä tällä alalla
Eikait näihin viritysjuttuihin tulisi niin paljon kiinnitettyä huomiota muuten, mutta kun itse teen töitä tällä alalla

Anti -Histamiini 65
-
- Addikti
- Viestit: 298
- Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
- Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
- Paikkakunta: Humppila
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Juu tuossa tosiaan ne pakokanavien nielut todella ahtaat ja hankalat työstää, kanavat aukee kyllä loppuakohden kivasti.
Noissa 2.8 koneen kansissa kanavat jonkunverran jo valmiiksi paremman malliset ja huomattavasti avaremmat muutenkin, noissa vaan kaikki kanavat ihan erimallisia ja lähtee eri kulmissa kanavat
Noissa 2.8 koneen kansissa kanavat jonkunverran jo valmiiksi paremman malliset ja huomattavasti avaremmat muutenkin, noissa vaan kaikki kanavat ihan erimallisia ja lähtee eri kulmissa kanavat
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Taunus Stw-75 2.6 v6
Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.
Niinhän niissä taisi olla, mutta tuo istukan alue on silti kaikkein tärkein. Meinaan jos se alue ei ole kunnossa, niin lattia imee sisään ja katto puhaltaa ulospäin pienentäen kanavan poikkipintaa todella paljon, jolloin jäännöskaasujakin jää pyttyyn reilummin huonontamaan seuraavan imetyn seoksen palamista.
Anti -Histamiini 65