Pakosarjan mitoitus pähkinä.

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Nyt olisi asian tuntijoille pakosarjan mitoitus pähkinä.

Koneena euro ford 2.6 v6
Tuossahan erikoisuutena että kannessa on vain kaksi pakoaukkoa eli toinen on siiamilainen. Mitenkäs tälläseen pitäisi laskea pakosarjan mitat, sen verran jo päädyin että primäärin kooksi valikoitui 38mm putkikoko, mutta pituudet hakusessa ja se että miten tuo siiamilaisuus pitäisi ottaa huomioon?
Kaikki valmiit sarjat näyttää että ovat vaan tehty suorinta sopivaa reittiä.
Onko tämmöseen edes mahdollista laskea oikeanlaisia pakosarjoja ja onko siitä vastaavaa hyötyä?

Koneen tietoja:
-2600cc
-Kannet portattu ja venttiilit isonnettu, virtauksia ei ole mitattu.
-puristussuhde 9,2:1
-Nokka 280° nosto 10.56mm ajoitukset 37/63 73/27
-max kierrokset noin 5500-6000rpm
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Joo. Ilmeisesti sytytys järjestyksellä kompensoidaan jo tuota siiamilaisuutta.
Putken koko siis 38mm päältä eli 35mm sisältä mikä on suurinpiirtein pakoaukkojen koko. Mielestäni pitäisi olla riittävän kokoista.
Kollektorilta eteen päin jatkuu 2" putkella loppuun asti
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Saatavilla olevat sarjat, jotenkin en noista viitsisi isoja summia maksaa kun ovat niin yksinkertaiset tehdä itsekkin ja tosiaan sais vähän mitoitustakin mietittyä
42812310.jpg
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Tuosta olisi tarkoitus jatkaa x-putkeen niin kuinka paljon kannattas olla kollektorilta x-putkeen väli?
Noin 60cm primäärit pystyy tekeen helpolla, siitä pitempiä tarvii sit jo jonkin verran lenkittämään. Yhden primäärin tossa jo irtokoneen kanssa mallailin ja tuli noin 55cm mittainen
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Hommatut kollektorit on marteliuksen kuvan mukaiset
2x38-51mm joutuu muokkaan lähtevää putkea kun kollektorin lähtö tuossa soikea 38x51 joten siihen jonkin verran kartioo tulee myös väkisin.
600025.jpg
600025.jpg (4.67 KiB) Katsottu 3897 kertaa
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

No tuohon puristussuhteeseen ei oikein ilman lohkon höyläystä lisää saanut, kansista jo 1mm pois. Dynaamiset rutut tolla nokalla laskuri antaa noin 7,4
Viimeksi muokannut Kankkis, 14 Kesä 2020, 20:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Tuolla laskurilla saan puristussuhteeksi 9.26 ja dynaamiseksi nokan tiedoissa olevilla asteilla 63°+15 tulee tulos 6.5:1 mutta en tiedä onko nokan tietojen asteet tuolla 0.050" nostolle. Tuohon laskuriin jos pistää suoraan tuon 63° niin tulee tulos 7.43:1
Screenshot_20200305-071543.png
Vakio nokalle näillä koneen muutoksilla 7.26:1 tai 8.06
Vakio koneelle laskin viellä niin antaa 6.87:1 tai 7.6:1
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Eli summasummarum primäärit 35mm sisähalkasijalta ja noin 80-110cm pitkät niihin tuo kollektori jota jatketaan noin 40-45mm putkella x? Mittaa ja sen jälkeen isonnetaan kartiolla tuohon 51mm putkikokoon josta x-putkeen noin 30-50cm väliä.

Oliko suurinpyörtein noin?

Ja Nokka ajotusta vois pistää - 5° aikasemmalle kuin nokkakortin ajoitus.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

https://www.carid.com/articles/are-x-pi ... stems.html

Tuosta jutusta saa käsityksen että x-putkesta hyötyä niin v6 kuin v8 moottorisissa ja soundit saa ainakin.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Kyllähän tuo on tullut lueskeltua moneen kertaan. Lähinnä tuo siiamilaisuus mietitytti että miten vaikuttaa laskentaan, sunnitelmat meni pikkusen uusiks että saa tosiaan noihin primääreihin pituutta hieman lisää mitä olin ajatellut ja tosiaan tuon kollektorien teko viellä vähän vaatii mittailua ja suunnittelua. Tilankin ahtautta vähän on varsinkin auton alla pituus suunnassa että saa kaiken mahtumaan ennen akselin ylityksiä, yllättävästi tulee pituutta kollektoreista ja x-putkesta.

Kiitokset kaaralle kiinnostuksesta aiheesta.
Toki kiinnostaa kuulla jos jollain jotain lisättävää tai muuta poikkeavuutta edellisiin, eihän tuosta nyt ihmeitä voimaa tule ikinä mutta tämä lähinnä tämmöstä harrastusta ja uuden opettelua sekä halu tehdä itse kunnolla ennen kun maksaa huonoista isoja summia. Toki eihän niiden hyvyyttä/huonoutta tiedä kun ei pääse vertaileen dynossa.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Joo itekkin noita kattellut mutta tuolla sarjalla ei kyllä sarjaa saa aikaseksi.
DSC_0254.JPG
Tuossa oli alustavaa hahmotelmaa mutta sit tulin siihen tulokseen että hommaan kunnon aineesta olevia J-putkia ja teen kunnon mitoituksella sarjat kun kerran on alkanut tekeen. Ja mittailin juuri että tarvii tehdä kartiot 51mm->42mm ja toisinpäin ni saan sen supistuksen yhteen jälkeen tuossa toisessa kartiossa viellä tuo 51mm puoli tulee soikioksi.
DSC_0257.JPG
Saas nähdä vaan miten onnistuu tuon ekan kartion teko kun tosiaan 38x58mm soikiosta 42mm pyöreäksi tarttis tehdä ja jos tuon yhteen mukaisella linjalla sen kaventaa niin siitä tulee vain noin 25mm pitkä pätkä, noh kaippa se onnistuu. Siitä sitten jatko 42mm-->51mm noin 75mm pituudella josta sitten loppu putkisto 51mm/2" putkella
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Isompia valmiita kartioita kyllä löytyisi hyvin mut ei noin pieniä tullut vastaan ainakaan suomesta. joten koitetaan tehdä itse mahdollisimman hyvät. TIC hitsin puute vähän huonontaa laatua mutta kyllä tuolla pikku migillä ja 0.6mm langalla saa ihan riittävän nätit saumat.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

En mä ainakaan oo koskaan onnistunu 0,6 langalla hitsaamaan nätisti pakoputkea, 0,8 mun mielestä parempi mutta kaikkihan tekee noi niin kuin parhaalta tuntuu.

Tässä aika hyvät mallit 2-1 kollektorin tekoon:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=8617.0
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

Firebolt kirjoitti: 06 Maalis 2020, 12:19 En mä ainakaan oo koskaan onnistunu 0,6 langalla hitsaamaan nätisti pakoputkea, 0,8 mun mielestä parempi mutta kaikkihan tekee noi niin kuin parhaalta tuntuu.

Tässä aika hyvät mallit 2-1 kollektorin tekoon:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=8617.0

Se riippuu paljon migin koosta että millä langalla toimii parhaiten, ite noita hitsuuttelen 150A kempin miggerillä missä pikku poltin.
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Kankkis
Addikti
Viestit: 298
Liittynyt: 07 Huhti 2018, 23:05
Auto: Mustang HT '66 302 5speed manual
Paikkakunta: Humppila

Re: Pakosarjan mitoitus pähkinä.

Viesti Kirjoittaja Kankkis »

DSC_0260.JPG
DSC_0259.JPG
Eikös tuossa kollektorissa tavallaan tuo keskiliitos jo ohjaa kaasuvirtauksen hyvin ilman mitään lisä levyä? En oikein hahmota että miten tuohon järkevästi saisi sellaisen ja että minkä mallinen sen pitäisi olla. Nuo aika fiksusti tehty jo alunperin mielestäni
Mustang HT'66 302 5 speed tremec
Taunus Stw-75 2.6 v6
Vastaa Viestiin