Peltisarjojen asennushilut?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Olen käynyt läpi pakosarja+putkistovaihtoehtoja '95 GT 5.0:aan ja pikkuhiljaa päätymässä sarjojen osalta BBK:n pitkiin sarjoihin. Muutama juttu vielä, joihin kaipaisin vinkkejä. Koitin kaivella käypäsiä osavaihtoehtoja valmiiksi.

1. Jos hommaan '95 GT:een BBK 15190 -pitkät sarjat niin tarvitsen kuulemma "o2 extenderit", oletan noiden olevan happianturin piuhojen jatkot? Vaikka 3vk sitten vaihdoin uudet happianturit niin eipä jäänyt mieleen, että mimmoset ne liittimet olivat. Onko nämä siis piuhamäärältään ja liittimen osalta oikeat?:
- https://www.summitracing.com/int/parts/ ... el/mustang
- tai https://www.summitracing.com/int/parts/ ... el/mustang

2. Pakosarjan tiivisteet? Kannet ovat orkkikset. Onko nämä sopivat vai suositellaanko jotain muuta?:
- https://www.summitracing.com/int/parts/fel-1415
- tai https://www.summitracing.com/int/parts/mrg-5929

3. Pultitkin voisi uusia samalla. Mitkä mahtuu hyvin BBK:n sarjojen kanssa? Stage 8? Onko oikea jenga: 3/8-16 in.? Laipan paksuun 3/8" (9.5mm). Riittääkö 0.750" (19mm) kierreosan pituus vai pitääkö olla täysi tuuma? Taitaa käydä tiivisteen ja aluslevyn kanssa 19mm naftiksi?

4. Katselin, että pelkääjän pakosarjassa törröttää erittäin ruosteinen EGR-putki (?). Oletan, että se ei ihan helposti irtoa enää ehjänä. :wink: BBK:n mainoskuvista päätellen sarjassa on moiselle liitäntä. Summit ja Rock auto eivät näköjään tunne uutta putkea tähän autoon. LMR:llä olisi tommonen mutta spekseissä lukee, ettei sovi peltisarjoihin. Millä olette korvanneet orkkisputkia? Ja, kyllä - haluan EGR:n olevan paikallaan ja toiminnassa.

Kiitoksia. 8)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
musfire
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:35
Auto: Mustang 95 GT cabriolet AODE deep forest green saddle
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja musfire »

Tossa näyttäisi olevan pultit ja tiiviste mukana. Jos kannet alkuperäiset, niin luulisi noiden olevan ok?
1995 FORD MUSTANG BBK Full-Length Headers 15190
Flange Thickness (in):3/8 in.
Bolts/Studs Included:Yes
Gaskets Included:Yes
302 GT Convertible -95 Deep Forest Green
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Katos vaan, en huomannutkaan.

Katselin näitä BBK:n pultteja ja jos ko. sarjojen kanssa tulee samat niin kovin ovat kyllä lyhkäiset. Jos kannan "alla" on 19mm niin siitä laipan paksuus 9.5mm, aluslevyn paksuus ja tiivisteen paksuus niin jäljelle jää enää ~5-6mm. Onko se riittävästi? Muutenkin, hommaisin mielelläni toisen (erilaisen) pulttisarjan hyllyyn siltä varalta, että tulee vaikeuksia jossain kohtaa.

Olin juuri tänään muutaman tunnin laittamassa yhteen Vetteen peltisarjoja ja kyllä oli taas hiton hankalaa. Purin puoli autoa tieltä pois, olin varannut sarjan ARP pultteja ja toisen sarjan ARP studeja ja ei sitten lopulta pirullakaan. En saanut millään kaikkia pultteja paikalleen, puhumattakaan studeista. Luovutin lopulta ja kaivoin sarjat irti, vaatii reikien avartamista ja muutaman putken lommottamista (jotta kannat mahtuvat). Nämä ovat kyllä aina ihan hanurista laittaa. :x Eikä tuo Mustang näytä yhtään tilavammalta - ehkä jopa päinvastoin. :wink: Joutuuko muuten kummankin puolen pujottamaan paikalleen alakautta?
Viimeksi muokannut ToniH, 23 Helmi 2020, 21:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

kaara91 kirjoitti: 23 Helmi 2020, 21:53 O2 lambdoille tarvii jatkot joko juottamalla 4 johtoa tai hommaamalla jatkopätkät.
1415 tiivisteet käy. 3/4 pituus riittää pulteille. Tarvii pieni avainkantaiset 11mm (7/16in) (Nippelit.fi). Ei tarvii aluslevyjä, jolloinpituus riittää. 1in voi pohjata.
Noiden pakosarjojen hyöty on kyseenalainen, jos kannen kanavia ei samalla muotoilla.

Peltisarjoihin ei tule mitään putkea. Kattien väliin tulee ilmapumpulta putki. Egr kanava tulee kansista ja menee imusarjaan. Sitävastoin ilmapumpulta menee kansien päihin ja kateille ilmaputki. Kumpaakaan ei tarvita.
Tarvii sitten hommata jatkot, lambdan piuhaa kun ei voi jatkaa tinaamalla siihen jatkoa. Tarttis ostaa irtoliittimet ja tinata erillinen jatko niin sitten toimisi, mutta toisaalta valmis sarja on helpompi.

Tiivisteet, pultit - ok, kiitos.

Pakosarjojen hyöty: pakoputkisto on orkkis (25v) ja jo kovin ruosteinen. Startti pitää vaihtaa ja siksi kaivaa putkisto irti. Putket eivät tod. näk. lähde enää ehjänä ja vaihtoehtoni ovat: 1. ostan pitkän keskiputken, liitän sen orkkispakosarjoihin ja uuden cat-backin tai 2. ostan saman tien pitkät sarjat, lyhyen keskiputken ja uuden cat backin. Jos valitsen vaihtoehdon 1 niin säästän nyt muutaman satasen mutta joudun myöhemmin uusimaan myös keskiputken, jos haluan pitkät pakosarjat ja siten hommasta tulee pidemmällä tähtäimellä kalliimpi. Joten valitsemalla nyt vaihtoehdon 2 maksan nyt enempi mutta sitten tulevaisuudessa, kun vaihdan tai porttaan kannet ne pakosarjat on jo valmiiksi hommattu eikä tartte tilailla toista keskiputkea.

Peltisarjat ja EGR: voisin melkein vannoa, että tuossa autossa on pakosarjassa EGR-putki, joka menee EGR-venttiiliin tjsp. Ja niitä EGR-pakosarja -putkia myydään mm. LMR:llä. Ja toisaalta BBK:n putkessa on jopa paikka EGR-putkelle. Olisko tämä taas näitä FOX vs. SN95 -juttuja?

Tässä esim. myydään käytettyä orkkis EGR-putkea venttiilin ja pakosarjan väliin.

Ja tossa on BBK:n sarjassa liitäntä, johon oletan EGR-putken tulevan:
Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Joo, liittyy nimenomaan happianturin vaatimaan referenssihappeen. Anturi tarvitsee oikein toimiakseen ulkoilman happea sinne anturin mittauspäähän referenssiksi. Tämä hoidetaan niin, että yksi tai useampi anturin piuhoista tkee kaksoisroolia myös "ilmaputkena". Käsittääkseni yleensä käytetään maapiuhaa mutta varmaan voi olla muitakin käytäntöjä. Eli happimolekyylit pääsevät liittimen päästä tätä "putkea" perille ja anturi toimii oikein. Jos piuhaa esim. jatkaa ja tinaa liitoksen ja vielä menee sen "oikeaoppisesti" suojaamaan liimallisella kutistesukalla niin putki on tukossa - ilma ei kulje tinan ja liiman läpi. Tämä taitaa lukea Boschin ja muidenkin valmistajien anturien ohjeissa, jos sellaiset mukana tulevat.

Toinen asiaan vaikuttava homma on sitten se, että antureissa ei käytetä perinteistä kuparipiuhaa vaan jotain muuta. En tiedä onko läpensä eri materiaalia vai onko karvat pinnoitettu mutta eri tavaraa se on ja standardoitu. Tämä korroosionestosyistä ja siksi, että itse piuha ei saisi vaikuttaa anturin lukemaan. Jos siihen tinaa jatkon kuparista niin tina itsessää (hapensiirron lisäksi) sekä se kuparipiuha ovat sähköisiltä ominaisuuksiltaan erilaisia kuin orkkispiuha (esim. tina aiheuttaa vastusta) ja vaikuttavat lukemaan - varsinkin sitten, kun se kupari alkaa auton alla hapettua.

Eihän sitä mistään välttämättä huomaa jos anturi ei anna ihan oikeita lukemia. Varsinkaan autoissa, jotka eivät ole 100% orkkiksia, ne käyvät muutenkin hieman erilailla. Anturiin ei ole rakennettu mitään mekanismia, joka sytyttäisi varoitusvalon tai viestisi eculle, että nyt tässä on jotain hämärää. Ecu kyllä huomaa asian sitten, kun se ei enää pysy kärryillä mutta niin kauan kuin ollaan ecun sietokyvyn sisällä niin auto voi hyvinkin vaikuttaa toimivan ihan hyvin. Fakta kuitenkin on, että jos ilma ei kulje ja/tai piuha ei ole samaa kamaa läpensä niin ne vaikuttavat anturin lukemaan ja auton käyntiin/toimintaan. Tässä on ehkä semmonen kohta, jossa muutaman kympin säästö ei kannata.

Pikaisella googlauksella löysin suoraan Boschin suusta tämän piuhan jatkamisesta, ks. se video siinä kuvien ohessa sivun yläosassa: https://www.boschautoparts.com/en/auto/ ... rtId=15733

EDIT: tässä on aika hyvä selitys happianturin ulkoilman tarpeesta. Avainjuttu on se, että pakokaasun hapen ja ulkoilman hapen erotus on se, joka saa aikaan sen anturin lukeman.
Older style oxygen sensors actually have a small hole in the body shell so air can enter the sensor, but newer style O2 sensors "breathe" through their wire connectors and have no vent hole. It's hard to believe, but the tiny amount of space between the insulation and wire provides enough room for air to seep into the sensor (for this reason, grease should never be used on O2 sensor connectors because it can block the flow of air). Venting the sensor through the wires rather than with a hole in the body reduces the risk of dirt or water contamination that could foul the sensor from the inside and cause it to fail. The difference in oxygen levels between the exhaust and outside air within the sensor causes voltage to flow through the ceramic bulb. The greater the difference, the higher the voltage reading.
EDIT2: sanoin tuolla ylhäällä, että sen jatkon voisi tinata itse, ajattelin ettei se vaikuta anturin ilmaputkeen ja eihän se vaikuta. Mutta piuhan vastukseen jne. se vaikuttaa, joten kyllä se valmiin kaupallisen jatkon hommaaminen on parempi idis. Se on ehkä (=toivottavasti) tehty oikeasta kamasta ja oikein ;) Niin ja eihän autoissa yleensäkään tinata mitään, krimppaus on kestävämpi liitos tärinän huomioonottaen. Liekö tehtaalta yksikään johtoliitos (pl. piirilevyliitokset jos nekään) tinattuja?
Viimeksi muokannut ToniH, 24 Helmi 2020, 09:47. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

kaara91 kirjoitti: 24 Helmi 2020, 00:49Joo jos kajoot kansiin myöhemmin, niin pitkät peltisarjat on paras vaihtoehto. Samalla kannattaa vaihtaa toi imusarja. Se on vielä huonompi kuin Foxissa. Kiinan Edelbrock kopio on ihan hyvä edullinen valinta, siinä on EGR kanava blennumissa. Niitä saa silloin tällöin Ebaylta käytettynäkin. Jos korkeus tulee esteeksi, niin TFS Street Burner tai Track Heat sitten. Ne pitäs ainakin mahtua.
Olen funtsinut tavoitteita ja siihen tarvittavia osavalintoja. Koska nykyään tulee ajettua 99.9% alle 6 tonnin kiekoilla niin tarkoitus on painottaa ala- ja keskialueen vääntöä piittaamatta niinkään heppalukemista - ne tulee sivutuotteena. Eli kiihtyvyys paikalta ja ohituskiihtyvyys kondikseen jollain tasolla. Samaan aikaa pyrin säilyttämään mahdollisimman hyvän katuautomaisen ajettavuuden.

Tuohon ei kovin kummosia kisaosia tarvita, joten ajatus on tämä: BBK pitkät, BBK katillinen X-putki, Magnaflow 15638 cat back. Edel Perf tai Perf RPM II tai TFS Street Burner katuimari, imariin se mutka-adapteri, mahdollisesti AFR 165cc kannet, rullakeinarit, joku miedohko katunokka, uudet suuttimet, Quarterhorse + säätö.

Ps. en tiedä mikä idis siinä EGR-kanavan siirrossa kansista pakosarjan putkeen on. Ihan sama tehtiin GM:n puolella. Alkuun Vetteissäkin oli kansissa, sitten joskus 90-luvun vaihteessa putki. Camaroissa jne. taisi olla pidempään. Voisko olla karstottumisen siirtäminen kansista helpommin putsattavaan putkeen tms.?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Joo, luin 3 ekaa sivua. Lähinnä manasivat BBK equal length, lyhyiden sarjojen tai coyote swap -sarjojen sopimattomuutta rodeihin, pickuppeihin, Camaroihin, manuaaleihin tarkoitettujen asennusongelmista automaatteihin jne. Yksi SN95 Musseen asentaja oli mutta hänellä oli jotkut vanhat käytetyt sarjat, joissa ei yhtenäistä laippaa ja reiät eivät enää osuneet kohdalle - sorkkarautaa tarjottiin ratkaisuksi. ;) En bongannut vielä varsinaisesti itseäni koskevia ongelmia.

Pitäiskö noissa olla siis jotain yleisempääkin sopivuusongelmaa? Täytynee lueskella jotain jenkkifoorumia ja kattoa mitä ovat mieltä.

Onko jotain parempia vaihtoehtoja 1 5/8" primääreillä ja joihin löytyy joku kaupallinen katillinen X-putki?
Viimeksi muokannut ToniH, 24 Helmi 2020, 15:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Hohhoijaa... tulipas katottua asennusvideo. Ja tämäkö on tosiaan se "helpompi" tapa? :shock: :wink:

[youtube][/youtube]

ps. ei ole sama vuosimalli tai konekaan mutta anyways...
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

No älä nyt ota itteesi jos lambdan keksijä (Bosch) kieltää tinaamisen ja vielä perustelee sen noin. Mutta, jos olet jatkanut sieltä auton päästä niin sehän ei vaikuta ilman saantiin joten siltä osalta ok.

Mutta, ei sotketa sillä enempää tätä ketjua. Jo alussa todettiin, että jatkot tarvitaan. Laita sinä mitä laitat, ei liity minuun. Minä ostan tehdastekoiset, koska minulla ei riitä osaaminen sanoa, että Bosch puhuu paskaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Toi videohan on modulaarikoneen pakosarjojen vaihto.
Ihan tosi. Siksi siinä videon alla lukee "ps. ei ole sama vuosimalli tai konekaan mutta anyways..."
Viimeksi muokannut ToniH, 24 Helmi 2020, 19:09. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Joo, tiedän. On noita ollut ja on nytkin. Varovasti saa ajella hidastekorokkeiden yli.

BBK:n ohjeessa moottorin kannakkeet käsketään irrottamaan ja nostamaan konetta asennuksen helpottamiseksi, kuten tuossa videossakin tehtiin. Onko porukalla ollut tapana uusia kannakkeita "samalla avauksella"? Mulla on alkuperäiset (25v ja 120tkm), kunto ei tiedossa. Uretaanipuslia mulla on ollut miltei jokaisen harrasteauton alustassa mutta en ole koskaan kokeillut moottorin tai lootan kannakkeissa. Onko ne hintansa arvoisia? Lisääkö meteliä tai tärinöitä mainittavasti?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Okei, gummiset ovat moninverroin halvemmatkin, joten semmoset sitten. Alan olla jo senverran mukavuudenhakuinen, että mieluusti vältän ylimääräiset metelit jos vain mahdollista.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ranger
Mega-addikti
Viestit: 878
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ranger »

vaihdoin noi 6 kulmaset pakosarjojen pultit ARPin 12 kulmaisiin jotka helpottaa pulttien kiristystä kivasti.
Kettu 🦊
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: Peltisarjojen asennushilut?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Nehän myy uretaania nykyään ihan joka rakoon oli se hyvä siinä tai ei. Itse olen tykännyt alustassa, taisin ekat laittaa jo '90. Ja kun saan Chevyn kallistuksenvakaajat ja Cobran alatukivarret puhalluksesta ja uuteen pintaan laitan taas.

Ja myydäänhän kiinteitäkin koneen kannattimia ja joku niitä vielä ostaakin. Tosta SBC:n mallia, kyllä täytyy olla mukavat. :LMAO:
EDIT: olihan siellä Foortillekin: klik :shock: Ja hei huom! ilman tommosia menetämme vääntöä, kun kummi joustaa inhottavasti! :wink:

Eilen, kun toisen auton pakosarjoja kiroilin niin siellä oli muutama pultti, johon ei tietty mahdu hylsy muttei kiintolenkin lenkkipääkään, koska kanta lähes kiinni putkessa. Pitää siis kiristää avopäällä ja 12pt on semmosella hankala. Voi joutua laittamaan sekasatsin, että saa kaikki kunnolla kiinni... perikunta kiittää :x :wink: :lol:
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Vastaa Viestiin