Sähköflektin asennus earlyyn
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 21
- Liittynyt: 12 Elo 2019, 09:02
- Auto: Ford Mustang 1965 HT 5.0HO
- Paikkakunta: Kerava
Sähköflektin asennus earlyyn
Moi!
Ajattelin laittaa sähköflektin autoon. Muuten on aika selvää, mutta mihin laitetaan tyypillisesti / mikä on suositus lämpöanturille. Imusarjaan? Alavesiletku (mistä saa sellasen holkin?)
Meinasin laittaa US parts MSD 89615 ohjaus releen.
Autossa on 289 kone ja edelbrock performer 289 imusarja.
Ajattelin laittaa sähköflektin autoon. Muuten on aika selvää, mutta mihin laitetaan tyypillisesti / mikä on suositus lämpöanturille. Imusarjaan? Alavesiletku (mistä saa sellasen holkin?)
Meinasin laittaa US parts MSD 89615 ohjaus releen.
Autossa on 289 kone ja edelbrock performer 289 imusarja.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 21
- Liittynyt: 12 Elo 2019, 09:02
- Auto: Ford Mustang 1965 HT 5.0HO
- Paikkakunta: Kerava
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
Enemmän tutkittuani, niin taitaa olla oiva paikka siinä termostattikotelossa, jos sen kuusiokolon vaan saa auki jotenkin. Sitten oli myös imusarjassa kaasarin takana tulppa, joka meni vesi tilaan.
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
Minä olen ajatellut hieman toisin. Kun koneen lämpö nousee, niin mielestäni paraspaikka lämmön mittaamiselle ja flektin käynnistämiselle on juuri lähtevän veden lämpö koneesta ulos tulessa, jolloin ECU ja flekti saavat ohjauksen ja flekti voi käynnistyä kun "yli" kuuma vesi on jo tulossa jäähdyttäjään ja näin toimittaa sopivasti jäähtynyttä vettä uudelleen koneen jäähdyttämiseen.
Näinhän se jo tehtaalla on suunniteltu.
Tuossa minun tapauksessa on kolme eri lämpöanturia yksi ECU:lle toinen mittarille ja kolmas vesipumpun (sähköinen) ohjaukselle (joka olisi voitu toteuttaa myös ECU:n kautta). Tuossa minun koneessa ei ole termostaattia, koska vesipumpun nopeuteta säädetään halutun (säädettävissä) koneen lämpötilan saavuttamiseksi.
Mielestäni mittauspisteen tulee olla ennen jäähdyttäjää tai jäähdyttäjän yläosassa nestepinnan alapuolella, myös ylävesiletku.
Kannattaa myös tutustua Davies Craig tuoteisiin.
https://daviescraig.com.au/
Saatavilla myös suoraan Suomesta.
esim.
https://www.race.fi/fi/product/45246a/d ... waterpumps
Näinhän se jo tehtaalla on suunniteltu.
Tuossa minun tapauksessa on kolme eri lämpöanturia yksi ECU:lle toinen mittarille ja kolmas vesipumpun (sähköinen) ohjaukselle (joka olisi voitu toteuttaa myös ECU:n kautta). Tuossa minun koneessa ei ole termostaattia, koska vesipumpun nopeuteta säädetään halutun (säädettävissä) koneen lämpötilan saavuttamiseksi.
Mielestäni mittauspisteen tulee olla ennen jäähdyttäjää tai jäähdyttäjän yläosassa nestepinnan alapuolella, myös ylävesiletku.
Kannattaa myös tutustua Davies Craig tuoteisiin.
https://daviescraig.com.au/
Saatavilla myös suoraan Suomesta.
esim.
https://www.race.fi/fi/product/45246a/d ... waterpumps
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
John McGann: Rick, you are absolutely right, and that engine probably wasn’t long for this world with the fans set to trigger that way. Theoretically, the radiator outlet and water pump should be the “coolest” part of the car’s cooling system when the engine is at operating temperature and the thermostat is open. In most of the cars we deal with, the water pump draws coolant from the outlet side of the radiator and pushes it into the engine block. Coolant travels through the block, up in to the cylinder heads, and out of the engine at the thermostat housing. From there, it goes back to the radiator to be cooled. The temperature probe should be plugged into the system where the coolant is hottest—generally, the thermostat housing, in the coolant passages adjacent to it, or in the water jacket of the cylinder heads.
https://www.hotrod.com/articles/tech-qa ... -location/
Eli anturin paikka on koneen kuumimmassa paikassa eli lähellä termostaattia.
https://www.hotrod.com/articles/tech-qa ... -location/
Eli anturin paikka on koneen kuumimmassa paikassa eli lähellä termostaattia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
Mää mittän lukenu
Käytin omaa, ehkä hiukan vajaavaista, aivokapasiteettia ja laitoin alavesiletkuun. Oikella termarilla toimii mielestäni hyvin. Varmuudeksi manuaalinen ohituskytkin kabiiniin
.



Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- JarLau
- Aktiivi
- Viestit: 94
- Liittynyt: 17 Elo 2017, 09:01
- Auto: Ford Mustang HT ´72
Ford Mondeo 2.0L ECOBOOST ´12 - Paikkakunta: HML
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
+1, näin myös minun 72 isolohkossa. Pitää vain vielä termari vaihtaa alempaan lämpötilaan.
1972 Ford Mustang HT
Tunteella perse edellä puuhun ja korkealle...
Tunteella perse edellä puuhun ja korkealle...
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
Osassa uudemmista missä flektiä ohjataan moottorin lämpötilan mukaan on yleensä flektin katkaisu kun tietty nopeus saavutetaan jolloin ajoviima hoitaa flektin työn ja flekti ei pyöri turhaan.
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
Foksiin tuuppasin termarin koteloon kun siinä oli jo kolonen valmiina, vähn reikää ja jenkaa niin siihenhän se istu noin lyhykösesti saneltuna.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!
-Homer65
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!!

-Homer65
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
Itsellä on ollut jäähdyttäjän tulopuolen kammiossa, eli sama käytännössä termarikoppa/ylävesiletku: Ennen jäähdyttäjää.
Jotta voisi laittaa flektin ohjaiksen syylarin jälkeen, pitäis arvioida jäähdytysteho. Moottorin lämpötila mitataan imusarjan vesitilasta kuumimmasta kohtaa, joten mielestäni myös flektin ohjaus pitäisi seurata samaa arvoa. Voi tietysti laittaa alaletkuun, mutta silloin käynnistymis arvo pitäisi sovittaa jollakin astemäärällä, että olisi termostaatin ja mittauksen kanssa samalla asteikolla.
Jotta voisi laittaa flektin ohjaiksen syylarin jälkeen, pitäis arvioida jäähdytysteho. Moottorin lämpötila mitataan imusarjan vesitilasta kuumimmasta kohtaa, joten mielestäni myös flektin ohjaus pitäisi seurata samaa arvoa. Voi tietysti laittaa alaletkuun, mutta silloin käynnistymis arvo pitäisi sovittaa jollakin astemäärällä, että olisi termostaatin ja mittauksen kanssa samalla asteikolla.
Viimeksi muokannut Antti66HT, 14 Marras 2019, 19:33. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
En tiijä miten pitäisi, mutta mulla lyö flektin päälle, kun mittari näyttää n.100°C.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- JarLau
- Aktiivi
- Viestit: 94
- Liittynyt: 17 Elo 2017, 09:01
- Auto: Ford Mustang HT ´72
Ford Mondeo 2.0L ECOBOOST ´12 - Paikkakunta: HML
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
Sama homma, eikä ajossa pysy edes pitkään päällä, joten vaikuttaa aika tehokkaalta mun flekti. No syylärikin on isompi kuin vakio...
Hyvin on toiminut noinkin... eipähän tarvi pitää pitkiä housuja ajaessa

1972 Ford Mustang HT
Tunteella perse edellä puuhun ja korkealle...
Tunteella perse edellä puuhun ja korkealle...
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Sähköflektin asennus earlyyn
Omassa earlyssä oli ensimmäisenä kesänä tämmöinen säädettävä syylärin ritilän läpi työnnettävällä anturoinnilla varustettu malli ohjaukseen. Lisäksi oli manuaalinen ohitus kabiinissa.
Anturi oli perus pystyvirtaussyylärin yläosaan työnnetty noin 5 cm yläreunasta vesiletkun kohtaan. Systeemi On vieläkin varalla, jos jostain syystä efi-ohjaus lakkaa toimimasta. Ja tietysti kabiinin manuaalinappikin toimii.
Efi-setupin anturille piti porata imusarjaan (RPM air-cap) reikä. Tuossa imusarjassa on ihan jätetty paikka anturille (tai tarralle): Poraus ja NPT-tapilla kierteytys:
Tuo yksi reikähän on varattu aina tuolle lämmityslaiteen syylärin kierrolle perussetupissa, eli lämppärin syylärin kauttahan kiertää vesi koko ajan:
Performeriin on vaikea löytää vesikiertoon asennettavalle anturille paikkaa:
Lämppärin kiertoon ovat jotkut näemmä tehneet oman patentin tähän tyyliin: Mutta huomioikaa alkuperäisessä kulmaosassa on pidennetty putki, jotta ilma ei kierrä lämppärin kautta ja poistuu kierrosta termostaatin kautta:
Joskus näin jossain kuvan, jossa alkuperäisen kulmaosan päähän oli porattu anturille reikä:
Ja saisi varmaan esim. tämmöisen paketin anturoinnin sitten kätevästi tuohon kiertoon, jossa anturi saa hyvin tuon moottorin jäähdytysnesteen lämpötilatiedon:
Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen toiminta on oltava kunnossa ja tarkistettava, että näyttämään voi luottaa. Sitten anturoi flektin käynnistyksen jollain valitsemallaan tavalla ja havainnoi mittarista miten lämpötilapuoli käyttäytyy missäkin ajo- ja ympäristöolosuhdetilanteessa.
Omat kommentit kuten osalla muistakin: Laita säädettävä (MSD 89615 on kiinteällä asetuksella), kabiiniin myös manuaalinen ohitus flektille, lämpötilamittarin pitää pelata moitteetta, laita kunnon sulakkeet, erillinen ohjausrele, jota sitten ohjaa tuo ohjauspaketti + manuaalinappi. Kaikkiin releisiin mieluusti kelan yli diodi vastasuuntaan jos releessä ei ole sisäisesti diodia (kaikenlaiset ylijänniteiikit ja kipinöinnit kannattaa aina minimoida mahdollisuuksien mukaan).
Anturi oli perus pystyvirtaussyylärin yläosaan työnnetty noin 5 cm yläreunasta vesiletkun kohtaan. Systeemi On vieläkin varalla, jos jostain syystä efi-ohjaus lakkaa toimimasta. Ja tietysti kabiinin manuaalinappikin toimii.
Efi-setupin anturille piti porata imusarjaan (RPM air-cap) reikä. Tuossa imusarjassa on ihan jätetty paikka anturille (tai tarralle): Poraus ja NPT-tapilla kierteytys:
Tuo yksi reikähän on varattu aina tuolle lämmityslaiteen syylärin kierrolle perussetupissa, eli lämppärin syylärin kauttahan kiertää vesi koko ajan:
Performeriin on vaikea löytää vesikiertoon asennettavalle anturille paikkaa:
Lämppärin kiertoon ovat jotkut näemmä tehneet oman patentin tähän tyyliin: Mutta huomioikaa alkuperäisessä kulmaosassa on pidennetty putki, jotta ilma ei kierrä lämppärin kautta ja poistuu kierrosta termostaatin kautta:
Joskus näin jossain kuvan, jossa alkuperäisen kulmaosan päähän oli porattu anturille reikä:
Ja saisi varmaan esim. tämmöisen paketin anturoinnin sitten kätevästi tuohon kiertoon, jossa anturi saa hyvin tuon moottorin jäähdytysnesteen lämpötilatiedon:
Jäähdytysnesteen lämpötilamittauksen toiminta on oltava kunnossa ja tarkistettava, että näyttämään voi luottaa. Sitten anturoi flektin käynnistyksen jollain valitsemallaan tavalla ja havainnoi mittarista miten lämpötilapuoli käyttäytyy missäkin ajo- ja ympäristöolosuhdetilanteessa.
Omat kommentit kuten osalla muistakin: Laita säädettävä (MSD 89615 on kiinteällä asetuksella), kabiiniin myös manuaalinen ohitus flektille, lämpötilamittarin pitää pelata moitteetta, laita kunnon sulakkeet, erillinen ohjausrele, jota sitten ohjaa tuo ohjauspaketti + manuaalinappi. Kaikkiin releisiin mieluusti kelan yli diodi vastasuuntaan jos releessä ei ole sisäisesti diodia (kaikenlaiset ylijänniteiikit ja kipinöinnit kannattaa aina minimoida mahdollisuuksien mukaan).