virranjakaja
Re: virranjakaja
Palataas tähän jakajan rattaan irrottamiseen. Naputtelin rattaasta ja adapterista sokat irti. Adapteri liikkuu vapaasti mutta ratashan on tosiaan kunnolla kiinni. Ei näin kotikonsteilla mihinkään. Mites se kantsii ottaa, että jakaja säilyy ehjänä? Toi akselihan on ontto, joten se vähän rajoittaa keinoja.
Onko se vaan keikka kimppatallille ja prässillä painamaan?
Onko se vaan keikka kimppatallille ja prässillä painamaan?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Fake
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 01 Touko 2014, 21:36
- Auto: 1994 Mustang gt convertible
- Paikkakunta: Kouvola
Re: virranjakaja
Lämpö, prässi ja liukkari lieneen se helpoin ja turvallisin. En kävis ainekaan millään naputtelemaan, on muuten pää lytyssä ja akseli solmussa!
SN95 - SBF 363
Re: virranjakaja
Kiitti. Yritin tossa kiireellä löytää tuota ohjettasi mutta ei osunut silmään.
Jossain videossa käyttivät sopivan kokoista kiintolenkin avopäätä siinä takana tukena.
Jossain videossa käyttivät sopivan kokoista kiintolenkin avopäätä siinä takana tukena.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: virranjakaja
Joo, toi. En pannut kovasti painoa muuten ko. videolle mutta ainakin sopivia tukia löytyy hyllystä roppakaupalla 
EDIT: tuli mieleeni, että mullahan on tallilla bearing splitter -sarja. Se on varmaan paras vaihtoehto.
Tommonen siis (mallikuva googlesta):


EDIT: tuli mieleeni, että mullahan on tallilla bearing splitter -sarja. Se on varmaan paras vaihtoehto.
Tommonen siis (mallikuva googlesta):

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: virranjakaja
Ratas lähti prässissä ihan helposti irti. Vähän kitka natisi mutta vain muutaman sekan otti senjälkeen, kun olin saanut romppeet aseteltua ylläolevan kuvan mukaisesti ja suojattua akselinpään.
Täytynee vkl aikana jumpata se uuteen uskoon. Rattaan takaslaitosta tulee varmaan mielenkiintoista
Täytynee vkl aikana jumpata se uuteen uskoon. Rattaan takaslaitosta tulee varmaan mielenkiintoista

Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: virranjakaja
Mulla oli vähän mielessä semmonen, että kasausvaiheessa ratas uunissa ja akseli pakastimessa vaikka pari tuntia ja sitten yhteen ja koittaa saada se reikä kohdalleen sillä sun poranteräkikalla.
Ei tarttis huolehtia päästölämmöistä jne.
Fordin rattaan asennusohjeissa neuvotaan itseasiassa laittamaan se ratas 90° eri asentoon kuin alunperin ja poraamaan ristiin ihan uusi 0.125" reikä sokalle vanhan reiän ylä tai alapuolelle (asennuskorkeudessa pieni pelivara). Mutta, tämä tuntui vielä todennäköisemmältä reseptiltä sössiä akseli ja/tai ratas piloille kuin tuo vanhan reiän uudelleenkäyttö. Siinä voi sentään ottaa uusiksi jos ei kerralla onnaa.

Fordin rattaan asennusohjeissa neuvotaan itseasiassa laittamaan se ratas 90° eri asentoon kuin alunperin ja poraamaan ristiin ihan uusi 0.125" reikä sokalle vanhan reiän ylä tai alapuolelle (asennuskorkeudessa pieni pelivara). Mutta, tämä tuntui vielä todennäköisemmältä reseptiltä sössiä akseli ja/tai ratas piloille kuin tuo vanhan reiän uudelleenkäyttö. Siinä voi sentään ottaa uusiksi jos ei kerralla onnaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: virranjakaja
Hah, ok täytyy kokeilla. Ehkä kuitenkin pistän kylmäspraytä akseliin (-50°) niin saan venytettyä turausajan 5 sekuntiin 
Luin jostain, että se on porattu niin, että pitää pistää samoin päin kuin otettiin pois. Tätä silmällä pitäen merkkasin kyllä korkeuden lisäksi asennon kumpaankin.

Luin jostain, että se on porattu niin, että pitää pistää samoin päin kuin otettiin pois. Tätä silmällä pitäen merkkasin kyllä korkeuden lisäksi asennon kumpaankin.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: virranjakaja
No nyt olisi enää ratasta vailla valmis. Kyllä se oli se vanhan pickupin kiinnitys haljennut. Uuden kanssa pyörii ilman kontakteja. Otin tästäkin sen voitelutulpan irti ja pistin jenkan tulppaa varten ja sitten havaitsin, ettei reikä ollut läpiporattu eli sitä kautta ei mennyt mitään akselille. Porasin sen sitten läpi asti.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
Re: virranjakaja
Siinä on ja meni onneksi ekalla yrittämällä (ei ole sitä prässiä himassa). Oli kyllä hetkellinen paniikki, kun se jäi noin millin vajaaksi mutta 21mm:n pitkällä hylsyllä + vasaralla sain koputeltua senverran lähelle, että sain ajettua 3mm poranterän koputtelemalla läpi. 
Lämmitin sitten kuitenkin uunissa (150° ja tunti), kun en jaksanut ruveta päästövärejä arvioimaan. Olis voinut vetää vähän kuumemmaksikin niin olis ollut vähän enempi peliaikaa.

Lämmitin sitten kuitenkin uunissa (150° ja tunti), kun en jaksanut ruveta päästövärejä arvioimaan. Olis voinut vetää vähän kuumemmaksikin niin olis ollut vähän enempi peliaikaa.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Tunturi Start 54cc '73
- Late
- Aina äänessä
- Viestit: 1324
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: 1984 Mustang SVO 2,3T
1988 Thunderbird Turbo Coupe 2,3T - Paikkakunta: Kangasala
Re: Mustang Fox
Noita jäähdytyslevyjä löytyy muistakin Fordeista. Ainakin 3,8 V6 MN12 Thunderbirdista eli 89 eteenpäin, muistaakseni myös V6 Tauruksista, mahdollisesti muistakin 80-luvun lopun 90- luvun alun autoista. Niitä saattaisi Suomestakin löytyä purkuautoista.
Fordilla oli 90-luvulla ihan oikeusjuttu tämän tiimoilta kun kuumissa osavaltioissa autoja sammui kesken ajon juurikin tuon sytytysyksikön kypsymiseen. Pahin ongelma taisi olla 3,8 koneisissa Tbirdessä ja Tauruksissa, joissa ahtaat konehuoneet, niitä kun oli siihen aikaan paljon. Takuuna noita jäähdytyslevyjä asenneltiin Fordin piikkiin vanhempiinkin.
Valmiitakin sarjoja saa:
http://www.mccullyracingmotors.com/inde ... fikits.htm
http://fatfoxx.com/products.php
Fordilla oli 90-luvulla ihan oikeusjuttu tämän tiimoilta kun kuumissa osavaltioissa autoja sammui kesken ajon juurikin tuon sytytysyksikön kypsymiseen. Pahin ongelma taisi olla 3,8 koneisissa Tbirdessä ja Tauruksissa, joissa ahtaat konehuoneet, niitä kun oli siihen aikaan paljon. Takuuna noita jäähdytyslevyjä asenneltiin Fordin piikkiin vanhempiinkin.
Valmiitakin sarjoja saa:
http://www.mccullyracingmotors.com/inde ... fikits.htm
http://fatfoxx.com/products.php
Late
-84 Mustang SVO
-84 Mustang SVO
Re: virranjakaja
Wikipedia piitahna.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Piitahna
Itsekin tuon merkitystä ihmetelleenä. Ehkäpä se on paras ratkaisu jos kosketuspinnat eivät täysin matchaa.
Kesällä auto pelittänyt täysin normaalisti, paitsi kuumana käynnistyksessä, jossa aina lähtee käyntiin mutta ei niin nätisti kuin kylmänä. Johtuneeko TFI n lämmöistä?
Sisälokarin kylkeen ajattelin kuitenkin estetiikan takia siirtää. On sekin parempi paikka kuin koneen päällä virranjakajassa kiinni.
https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Piitahna
Itsekin tuon merkitystä ihmetelleenä. Ehkäpä se on paras ratkaisu jos kosketuspinnat eivät täysin matchaa.
Kesällä auto pelittänyt täysin normaalisti, paitsi kuumana käynnistyksessä, jossa aina lähtee käyntiin mutta ei niin nätisti kuin kylmänä. Johtuneeko TFI n lämmöistä?
Sisälokarin kylkeen ajattelin kuitenkin estetiikan takia siirtää. On sekin parempi paikka kuin koneen päällä virranjakajassa kiinni.
Kettu 
Re: virranjakaja
Mun talli taas tuntuu joskus taidetakomolta, ainakin sillon kun mikään ei onnistu.
Juu johdot joutuu jatkamaan. Akku menee talvella takakonttiin ja siihen tulee hyvää tilaa TFI:lle ja MSD 6 Al sytkäboxille kun tuli sellanenki hommattuu.

Juu johdot joutuu jatkamaan. Akku menee talvella takakonttiin ja siihen tulee hyvää tilaa TFI:lle ja MSD 6 Al sytkäboxille kun tuli sellanenki hommattuu.
Kettu 