Etu-ja taka-akselin puslat
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Etu-ja taka-akselin puslat
Koska osat ei juuri mitään maksa ja suurin osa hommista on helppoja niin ajattelin ajan kuluksi vaihdella alustaan kallistuksen vakaaja puslat ja yhdystangot. Mittailin autoni (Avo-GT 2006) tangot niin edessä paksuus 34mm ja takana 18mm. Tuossa kun katoin RockAutosta niin yllätys oli, että 18mm puslia ei ollut ollenkaan, mutta 17 ja 19mm puslia kylläkin vinopino. Yhdystankoja kyllä löytyy sitten 18mm esim. Moogilta.
Voiko olla, että 17 tai jopa 19mm puslat kävisi tuon 18mm tangon kanssa? Avossahan on vissiin nimenomaan 18mm tanko, kun taas coupessa 20mm? Vai onko niin että noita 17mm puslia voi käyttää 18mm tangon kanssa ja 19mm sitten 20mm tangon kanssa?
Toinen asia: takapään ylätukivarren puslat. Käsittääkseni ylätukivarressa on 2 puslaa (etummainen rungon lähellä ja taaempi taka-akselissa kiinni). En löytynyt RockAuton sivuilta myöskään tuota etummaisempaa. Osaisko joku auttaa tämän kanssa: https://www.rockauto.com/en/catalog/for ... shing,7532
Taaempi löytyy Moogilta K201477, mutta listassa ei ole sitä etummaista. Polyuretaanisetti näyttäisi löytyvän, mutta onko tosi että ei normaalia vaihtoehtoa ole vai eikö ne sitten hajoa ollenkaan, vai onko helpompi vaihtaa sitten koko ylätukivarsi?
Voiko olla, että 17 tai jopa 19mm puslat kävisi tuon 18mm tangon kanssa? Avossahan on vissiin nimenomaan 18mm tanko, kun taas coupessa 20mm? Vai onko niin että noita 17mm puslia voi käyttää 18mm tangon kanssa ja 19mm sitten 20mm tangon kanssa?
Toinen asia: takapään ylätukivarren puslat. Käsittääkseni ylätukivarressa on 2 puslaa (etummainen rungon lähellä ja taaempi taka-akselissa kiinni). En löytynyt RockAuton sivuilta myöskään tuota etummaisempaa. Osaisko joku auttaa tämän kanssa: https://www.rockauto.com/en/catalog/for ... shing,7532
Taaempi löytyy Moogilta K201477, mutta listassa ei ole sitä etummaista. Polyuretaanisetti näyttäisi löytyvän, mutta onko tosi että ei normaalia vaihtoehtoa ole vai eikö ne sitten hajoa ollenkaan, vai onko helpompi vaihtaa sitten koko ylätukivarsi?
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etu-ja taka-akselin puslat
Vaihdoin taakse sekä Moogin 18mm koiraluut ja 17mm puslat. Kiitos Hakala performancelle, joka vahvisti oletuksen, että 17mm pusla käy 18mm tangon kanssa.
Se mikä oli yllätys oli se, että kun tänään vaihdoin eteen Moogin 34mm kallistuksenvakaajalle tarkoitetut puslat niin ne eivät kuvan mukaisesti yltäneet kokonaan tangon ympärille. Tanko on monesti mitattu ja on 34mm paksu. Lisäksi puslien paketissa oli aivan oikea numero (K201490), jonka perusteella puslat ovat tarkoitettu 34mm tangolle. Onko jollain vastaavaa kokemusta, että vaihdoin yhteydessä olisi käynyt noin? Koeajon perusteella toimivat kyllä, mitään kolinaa ei kuulunut.
Se mikä oli yllätys oli se, että kun tänään vaihdoin eteen Moogin 34mm kallistuksenvakaajalle tarkoitetut puslat niin ne eivät kuvan mukaisesti yltäneet kokonaan tangon ympärille. Tanko on monesti mitattu ja on 34mm paksu. Lisäksi puslien paketissa oli aivan oikea numero (K201490), jonka perusteella puslat ovat tarkoitettu 34mm tangolle. Onko jollain vastaavaa kokemusta, että vaihdoin yhteydessä olisi käynyt noin? Koeajon perusteella toimivat kyllä, mitään kolinaa ei kuulunut.
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etu-ja taka-akselin puslat
Kiitos vastauksesta. Pusla ei jäänyt väljäksi vaan puristui oikein kivasti paikalleen. Täytyy seurata ja ehkä joskus jaksaessaan laittaa pikku kumisiivu alle.kaara91 kirjoitti: ↑16 Kesä 2019, 19:23 Eihän toi halkeema sitä kolinaa tee, vaan jos kumipusla on väljä asennettuna paikalleen, niin silloinhan se pääsee elämään. Toi kumipusla on vakaajan toimiessa tosi kovilla ja jos toinen etupyörä on 20cm korkeammalla kuin toinen, veikkaan, että valo voi näkyä vakaajan ja kumiosan välistä. Tota puslaa voi kiristää tarvittaessa asentamalla suoran tai kaarevan osan alle esim 3mm kuminpala, jolloin metalli puristaa puslaa kovempaa akselia vasten.
- Firebolt
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2875
- Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
- Auto: Autoton
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Etu-ja taka-akselin puslat
Kun tuota kuvaa katsoo on pusla siinä ihan hyvin. Parempi se on tuollalailla avonaisena kuin että olisi täysin yhdessä, reikä jäisi liian suureksi ja pusla olisi väljä.
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
-
- Aktiivi
- Viestit: 60
- Liittynyt: 15 Kesä 2018, 11:45
- Auto: GT Convertible 2006, Automatic, Torch red
- Paikkakunta: Oulu
Re: Etu-ja taka-akselin puslat
palaan tähän ketjuun vielä taka-akselin ylätukivarren puslan vaihtoon liittyen. Pusla pitäisi vaihtaa; uusi vakiopusla vanhan tilalle.
Mikäs tuohon on paras ratkaisu vaihdon suhteen: onko vanha helpoin ottaa poraamalla pois vai voiko työntää jollakin ulosvetäjällä/työntäjällä? Jos ja kun vanhan saa pois, miten uuden saa tilalle? Meneekö käsin.
Mikäs tuohon on paras ratkaisu vaihdon suhteen: onko vanha helpoin ottaa poraamalla pois vai voiko työntää jollakin ulosvetäjällä/työntäjällä? Jos ja kun vanhan saa pois, miten uuden saa tilalle? Meneekö käsin.