T10 -> T-5 swap

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Sumu
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 15:50

T10 -> T-5 swap

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Tietoa kyseisestä vaihto-operaatiosta kaivataan.
Kone 302. Meneekö heittämällä T10: paikalle T5? Kytkin ja kardaani, sekä kytkimen työsylinteri?

Muuta huomioitavaa?
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Tuolta ainakin löytyy jos englanti hallussa..

http://forums.stangnet.com/forumdisplay.php?f=5

Ei kokemusta omalta kohdalta, mutta...

Joskus sopii pohjaa muokkaamatta, joskus ei... Moottoria ja vaihteiston korkeutta voi tietenkin muuttaa. Takapäätä kait useimmiten joutuu laskemaan. Vaihteiston ja kytkinkopan väliin spesiaali sovituskappale, joka siirtää vaihteistoa sen verran kauemmaksi että pidempi input shaft mahtuu olemaan. ...tai sitten(helpompi) t-5:n oma kytkinkoppa ja kytkin...

Kardaanin lyhennys edessä? Vaihteiston perään yoken sovitus. Tosin borg&Warner t-10 taitaa käyttää samaa yokea. Rihlamääriä en muista.
Mosse

Viesti Kirjoittaja Mosse »

Täysin samaa mieltä edellisen kanssa.

Eli se olin minä.. :roll:
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Kone 302. Meneekö heittämällä T10: paikalle T5? Kytkin ja kardaani, sekä kytkimen työsylinteri?
Sovituskappale kytkinkoppaan tai fox-kytkinkoppa tilalle.
Vuosimallista vähän riippuen shifteriaukon laajennusta. Omassani ei olisi tarvinnut aukkoa laajentaa, mutten viitsinyt riskeerata asiaa toteamalla sen tarpeelliseksi siinä vaiheessa kun lohko&T5 kelluivat norsussa.

Muut oleelliset muutoksen ovat juuri kardaanin pikku pätkäisu ja uusi crossmemberi.

Pistä viestiä jos tarvit lisäinfoa.[/quote]
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Sumu
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 15:50

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Ok.

Mistä noita sovituskappaleita saa? Entä Paljonko kardaania joutuu lyhentämään?

Samat rihlamäärät taitaa olla inputshaftissa eli kytkintä ei tartte vaihtaa?
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Sovitekappaleita saa esim. Sacramento Mustangsilta, NPD:ltä tai California Mustangsilta.

Kardaanin lyhennys on hieman yksilöllistä, itsellä lyhennettiin 1,5 tuumaa.
Kytkintä ja yokea ei periaatteessa tarvitse vaihtaa, mutta suosittelisin kyllä kytkimen vaihtoa, se kun on siinä niin nätisti "hollilla".
Myös kytkimet ovat kehittyneet neljänkymmenen vuoden aikana...
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Sumu
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 15:50

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Hyllyssä on uusi kytkinpaketti odottamassa otollista vaihtohetkeä.

Entä tuo Foxin kytkinkoppa? Niitä ilmeisesti saa vielä suht helposti,ei tarvitsisi hommata tyyriitä adapteriosia...
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Suomesta oli yllättävän hankalaa metsästää Foxin kytkinkoppaa, päädyin lopulta tilaamaan sen Pietarsaaren Mustang-spesialisti Peter Nymanin kautta.

Katso Sumu YV:t
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Sumu
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 15:50

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Jos tuon kytkinkopan vaihtaa foxiin, tarviiko kardaania lyhentää silloin samaa määrää?
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Tarvii, sillä Foxin kytkinkoppa on yhtä pitkä kuin vanha koppa + spaceri.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Mulla kävi C4:n perästä kardaani sellasenaan T5:n perään. AOD:lle piti yokea lyhentää tuuman verran. C4 ja T10 lienee eri mittasia askeja?
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

C4 ja T10 lienee eri mittasia askeja?
Jep, jotkut ameriikan ukkelit väittävät, että automaattiauton kardaania ei tosiaan tarvitsisi lyhentää laisinkaan. Mä en itse tehnyt yokelle mitään. Kardaani lyhennettiin ja tasapainotettiin. Nyttemmin tasapainotus on hieman kärsinyt kun sitä on rälläkällä sipaistu putkia irroitettaessa ja ennenkaikkea laahattu maantiellä kuin troolia ikään.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Niin, mulla siis oli autossa Toploaderi.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Sumu
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 27 Heinä 2004, 15:50

Viesti Kirjoittaja Sumu »

Näyttäisi siltä että T-10:n ja T-5:n pituusero olisi 3 tuumaa...

http://members.rogers.com/1970-z28/imag ... o_5spd.jpg
Vastaa Viestiin