'67 ohjaus vaeltaa

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
micow

'67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

Mistä johtuu, että ilman ohjaustehostinta (simpukka) ajaminen urattomalla tiellä on jokseenkin mahdotonta yli 100kmh mutta tehari päällä menee mukavasti suoraan ja joutuu ohjaileen vasta 170kmh+ nopeuksissa?
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

kaara91 kirjoitti: 08 Maalis 2019, 16:16 Jos pyöräkulmat on muutoin ok renkaiden kanssa, eikä nivelissä ole väljää. Kokeilisin lisätä 3astetta casteria molemmille puolille. Casterin lisäys jäykentää kääntämistä ja vakavoittaa suoraan ajamista.
3mm aurausta ja bump steer kit pitää koko ajan aurauksella. Epäilin kumisia reaktiotangon puslia, ja ajattelin, että uretaanipuslat jäykentää/hidastaa keulannousua kiihdytyksissä liiaksi, niin hommasin Ameriikan kaveriltani sit pikana tollaset säädettävät tangot, joissa uniballssit.

Oudointa tuossa ohjauskuviossa on tuo teharin vaikutus. En oo sitä ennen huomannu, mutku tehostin hajos syksyllä, niin uutta ootellessa ajoin ilman sitä (en tosin kauaa, 4km riitti) ja soli niinku Ladalla ois päästelly; vajaa varttikierros tyhjää ratissa ja sai korjailla koko ajan jopa 60kmh!!! :shock: Teharin kans keula alkaa elää omaa elämäänsä vasta 170kmh+ ja se pisti jotenki vituttaan/pelottaan. Pitää saaja ohjaus kuntoon ennen kesän kiihotuspäiviä. Ei viittis tulla sladissa/katollaan maaliin...
Liitteet
s-l1600.jpg
Viimeksi muokannut micow, 09 Maalis 2019, 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

Camberit -1astetta, casterista en osaa sanua. Ei pitäis mielestäni vaikuttaa ainakaan vipottavasti, koska teharin kans menee ku juna tasasella ja ilman tehostinta joutuu tyyrätä. Bump steering kitinkin prikat/holkit laitoin niin, että menee het auraukselle, jos vähänkään uraa/pomppua/jarrutusta.
Käyn suuntauksessa keväällä. En vaan tajua, miks tehostin parantaa ohjattavuutta niin älyttömästi. Jossain on pakko olla väljyyttä kuskin korvain välin lisäksi.
Avatar
Kiesi
Mega-addikti
Viestit: 899
Liittynyt: 05 Marras 2007, 21:32
Auto: -76 Mustang II 302W+T5
-77 Mustang II ???+??
-61 Mercury Comet 170+3v man.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja Kiesi »

Veikkaisin rakenteellista väljää simpukan sisällä jonka öljynpaine tiukkaa. En tiedä rakenteesta sen kummemmin mutta vähän siltä kuulostaa.
-76 Iso 2
-77 Pikku 2
-61 Mercury Comet

He who shall be last, shall be sideways and smiling.
-Jeremy Clarkson
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

kaara91 kirjoitti: 08 Maalis 2019, 20:03 Ei ihme vaeltaminen, jos ohjaukseen tulee väljää tehostimen puuttuessa.
Tuota hajen ja haluaisin kuulla, mihin se perustuu?
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

kaara91 kirjoitti: 08 Maalis 2019, 22:48 Pitäis jostain kaivaa ton rakkineen rakennekuva. Tiedän traktoreissa orbitroll ohjauksen. Siinä kun häviää paineet ja tulee ilmaa öljyn joukkoon, niin ratti pyörii loputtomiin samaan suuntaan, eikä pyörät käänny.
Tossa sun ohjaustehostin tapauksessa se ei voi olla täysin mekaaninen, jos siihen tulee väljää.. Jostainhan se hydraulinen työsylinteri saa ohjauksen käännettäessä. Vai poistuuko se klappi kun auto seisoo paikallaan.. Joku ton rakkineen kimpussa aikaansa viettänyt osaa varmaan selittää tuon toiminnan.
,

Siinäpä se, kun klappia ei oo misään. Katsuriltaki kysyin, että kahtonny kunnolla nuo etupyörät, niin ei mitään väljyyttä misään! Tuukkyytiin säätään 170kmh+ vauhdissa, miksi täytyyp ruveta korjaileen suoralla. :lol: No, kun saan nuo uudet reaktiotangot, niin lähtee ainaki yks syy veks. :peukku: Stay tuned.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Mika simpukka siellä on vakio? Borgesson vai joku muu?

Noissa kun pikkaisen eroa.

Apusimpukan kunto? onko sillä vakio puslalla vai laakereilla?
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

1223 kirjoitti: 09 Maalis 2019, 11:58 Mika simpukka siellä on vakio? Borgesson vai joku muu?

Noissa kun pikkaisen eroa.

Apusimpukan kunto? onko sillä vakio puslalla vai laakereilla?
En tiä yhtään. Soli uusi+teharipumppu, vasta vaihdettu, kun ostin raadon 2012. Tuossa kuvat vuodelta 2013, muita/parempia pohjakuvia ei löydy, osaakko sanua niistä mitään?
Liitteet
NK4I4673.JPG
NK4I4666.JPG
Viimeksi muokannut micow, 13 Maalis 2019, 19:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

Kiesi kirjoitti: 08 Maalis 2019, 22:05 Veikkaisin rakenteellista väljää simpukan sisällä jonka öljynpaine tiukkaa. En tiedä rakenteesta sen kummemmin mutta vähän siltä kuulostaa.
Tuosson järkeä. Ihte en nuista simpukoista(kaan) ymmärrä mitään. Ei oo ennen ollu ongelmia, kun vehe ei oo ollu race-kunnossa, mut nyt se ottaa 2mk niin nopeesti, että tuo ropleema täytyyp kyllä selvittää, ettei tuu ennenaikaista boxikomennusta... :?
jaro55
Addikti
Viestit: 299
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 09:22
Paikkakunta: Kouvola

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja jaro55 »

Se "väljyys" tulee ihan tuon rakenteesta. Kun ei ole pumpun tuottamaan painetta, niin control valve pääsee liikkumaan ihan vapaasti. Eli ole vika vaan ominaisuus.
Jos laitat tuohon tehostamattoman centerlinkin eli kiinteän ilman noita tehostin osia, niin väljät häviää. Simpukkaan ei mene mitään öljyjä tehostimen kautta orkkis-systeemissä.
Viimeksi muokannut jaro55, 09 Maalis 2019, 15:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Mustang 2009 45th Grabber Orange 1 of 343
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

jaro55 kirjoitti: 09 Maalis 2019, 13:19 Se väljyys tulle ihan tuon rakenteesta. Kun ei ole tehostimen tuottamaan painetta, niin control valve pääsee liikkumaan ihan vapaasti. Jos laitat tuohon tehostamattoman centerlinkin eli kiinteän ilman noita tehostin osia, niin väljät häviää.
En kyllä varmanakaan aja tehostamattomalla metriäkään. Niin hidas ohjaus muutenki (100 kierrosta tapista tappiin, urakkanuppi ratissa), niin tehostamattomalla vielä hitaampi, ku ei jaksa/kerkiä pyörittää rattia.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Cpp;n tehostettu simpukka sinne ja 2.5 kierrosta laidasta laitaan.

On aika makea ajaa. :peukku:
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

1223 kirjoitti: 09 Maalis 2019, 13:59 Cpp;n tehostettu simpukka sinne ja 2.5 kierrosta laidasta laitaan.

On aika makea ajaa. :peukku:
Kuullostaa komeelta! Laitakko vaikka Summitin linkkiä, kiitos.
1223
Addikti
Viestit: 443
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 66 HT 289+T5
65 K-CODE avo
62 Falcon 3d wagon

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja 1223 »

Moro

Tämä mulla siellä on.

https://www.ebay.com/itm/65-66-Ford-Mus ... 2517130663

Ostin suomesta Tradepartsista. En tosin löydä sitä heidän sivuiltaan enään.

On sitten yks parhaista muutoksista mitä oon tohon tehnyt.



Juha
micow

Re: '67 ohjaus vaeltaa

Viesti Kirjoittaja micow »

1223 kirjoitti: 09 Maalis 2019, 15:07 Moro

Tämä mulla siellä on.

https://www.ebay.com/itm/65-66-Ford-Mus ... 2517130663

Ostin suomesta Tradepartsista. En tosin löydä sitä heidän sivuiltaan enään.

On sitten yks parhaista muutoksista mitä oon tohon tehnyt.



Juha
Joo, kiitti, mut tuohan on 65-66. Mun ritsa on 67. :? Ihte en löytäny mistään oikiaa linkkiä, vaikka kuinka koitin hakia. Traden sivuiltaki kaikki poistunt.
Vastaa Viestiin