Kiitos kommenteista!
Tämän muutoksen tavoitteena on vähentää TW- arvosta johtuvaa ylimääräistä renkaiden vaihtojumppaa ratapäivien yhteydessä ajettavissa slalomeissa välillä rata ja slalom sekä parantaa suorituskykyisten renkaiden valikoimaa nykyisestä kahdesta niin hinnan, saatavuuden kuin lajiin soveltuvuudenkin suhteen paremmaksi.
Mietitään ensinnäkin mitä TW- arvo tarkoittaa?
Tread Wear on renkaan kulumisen indikaattori ja arvon päättää renkaan valmistaja. Tavallisesti pienemmän arvon rengas on pitävämpi ja pehmeämpi. Arvo löytyy DOT- renkaista. On useita tapauksia joissa valmistaja on muuttanut tätä arvoa ilman ainuttakaan rakenteellista muutosta renkaaseen. Esimerkiksi TW100 ja TW200 välillä.
Käsityksenä:
Katurengas, TW 200-500 (DOT) urat koko kontaktipinnalla, vahva ja painava rakenne kadulle
Katuslicksi,TW 10-100 (DOT) urat, ainakin kaksi, tavallisesti vahva ja painava rakenne kadulle
Slicksi, ei arvoja, ei hyväksyntää, ei uria, kevyt, radalle soveltuva rakenne
Jos rajaamme sallitut renkaat aikaisempien kausien tavoin arvoon TW100, jää monta hyvää DOT- rengasta tämän arvon ulkopuolelle. Miksi tehdä näin? Jos renkaan TW on 40, 60 tai 80, onko se yhtään pitävämpi kuin TW100 rengas? Teoriassa saattaa olla, mutta käytännöstä emme voi tietää.
Jos katsomme tilannetta taaksepäin muutaman vuoden periodilla, näkyy selvästi että nopeimmissa autoissa on alla TW100 DOT- renkaat. Kun ajetaan renkailla jotka on suunniteltu juuri tähän lajiin, on kai vain hyvä asia jos on siis oikeat välineet joilla ajamisessa tuntuma on kohdallaan?
On monta muutakin tekijää jotka voivat tehdä kisasta epäreilun muille, jos sen niin haluaa nähdä. Kuten auton paino, alusta, lukko.. useimmat meistä rakentavatkin autoa aina kauden jälkeen eteenpäin ja oikeat renkaat oikeaan lajiin on yksi osa tätä prosessia. Jos niin haluaa
Slalom on monilta osin aivan eri juttu kuin rata-ajo. Jos ajetaan 60 sekunnin rata parkkipaikalla joka aina ei ole lakaistu juuri ennen kisaa puhtaaksi ja jolla nopeus pysyy alhaisena, voi kuivallakin kelillä katurengas olla nopeampi kuin slicksi tai katuslicksi. Tämä siksi että sileä rengas ei ehdi lämmetä ja pöly sekä hiekka huonontaa sen pitoa verrattuna katurenkaaseen. Vähänkään kosteammasta säästä puhumatta. Toki kevät- ja syysratapäivien moottoriradoille rakennetuilla slalom radoilla katuslicksi on nopeampi kuin vaikkapa katurengas.
On puhuttu autoliiton slalomista ja sen arvoista. Autoliitolla on sarjoja joissa TW on alle 100 sekä myös sarjoja joissa yli 100. Autoliitto ei kuitenkaan ole kattojärjestömme ja käytännön ammentaminen heiltä ei mielestäni ole tarpeellista.
Kausi 2019 ajetaan näin ja risut & ruusut sitten syksyllä
Antti Kallio - 2019 Slalom vastaava