Slalom Cup 2019 teaseri!

Ratapäivät ja muut race-henkiset tapahtumat.

Valvoja: Ville K

Alueen säännöt
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Slalom Cup 2019 teaseri! :drum:

Virallinen osio tulevasta kaudesta luodaan tänne kun kauden keväällä aloittavan kilpailun sijainti varmistuu tammikuun lopulla.

1. Osakilpailu la 25.5 Tammer-Tukku, Hämeenlinna
2. osakilpailu la 8.6 Jurva, Botniaring moottorirata, kevätratapäivä
3. osakilpailu la 15.6 Himos, V8 Summer meet
4. osakilpailu su 28.7 Mikkeli, Fun Run
5. osakilpailu la 28.9 Honkajoki, Pesämäki moottorirata, syysratapäivä

Sääntöihin tulee muutos autojen rengastuksen suhteen. 2019 sallitut renkaat ovat kaikki DOT- merkinnällä varustetut renkaat. Aikaisempi treadwear 100 rajoitus poistuu.

Kaikki sarjat säilyvät samoina ja jo vakiintunut tiimikilpailu ajetaan tavalliseen tapaan.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Kauden ensimmäisen kilpailun ajankohta ja paikka lisätty.
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

NoNeed4Boost kirjoitti: 09 Tammi 2019, 21:34 Sääntöihin tulee muutos autojen rengastuksen suhteen. 2019 sallitut renkaat ovat kaikki DOT- merkinnällä varustetut renkaat. Aikaisempi treadwear 100 rajoitus poistuu.
Tarkoittaako tämä todella sitä, että kaikki DOT renkaat on hyväksyttyjä? Myös DOT slicksit?
Tämä asettaa kilpailijat todella eriarvoiseen asemaan renkaiden suhteen.
Miksi ei saman tien yksityyppi renkaaseen.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Millä tavalla eriarvoiseen asemaan? Täsmennätkö hieman.

Antti
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Onhan itsestään selvää, että slicksien pito on hieman toista kuin normi katurenkaiden. Kaikilla ei halua eikä mahdollisuutta hankia DOT slicksejä vain slalomia varten.
Asian olen todennut vain moottoriradalla slicksi on noin 5-10s nopeampi kierroksella kuin tavallinen katurengas, semislicksin ero noin 3-5s per kierros. Joten samansuuntaisia aikaeroja syntynee myös slalomissa, jos kuski ja auto ovat muuten samaa tasoa.

Miten on renkaanlämmittäjien laita?
Liitteet
Slicks.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Sen verran osallistun, että kun ensimmäiset slalom -säännöt laadin, niin treadwear oli 140, joka oli sama kuin AL:n slalomeissa.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Taitaa tässäkin olla takana kokoomus, niinkuin Esperissä... :devilhehe: :devilhehe: Renkaiden katulaillisuus riittäisi mulle kriteeriksi :krooh:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Kiitos kommenteista!

Tämän muutoksen tavoitteena on vähentää TW- arvosta johtuvaa ylimääräistä renkaiden vaihtojumppaa ratapäivien yhteydessä ajettavissa slalomeissa välillä rata ja slalom sekä parantaa suorituskykyisten renkaiden valikoimaa nykyisestä kahdesta niin hinnan, saatavuuden kuin lajiin soveltuvuudenkin suhteen paremmaksi.

Mietitään ensinnäkin mitä TW- arvo tarkoittaa?

Tread Wear on renkaan kulumisen indikaattori ja arvon päättää renkaan valmistaja. Tavallisesti pienemmän arvon rengas on pitävämpi ja pehmeämpi. Arvo löytyy DOT- renkaista. On useita tapauksia joissa valmistaja on muuttanut tätä arvoa ilman ainuttakaan rakenteellista muutosta renkaaseen. Esimerkiksi TW100 ja TW200 välillä.

Käsityksenä:

Katurengas, TW 200-500 (DOT) urat koko kontaktipinnalla, vahva ja painava rakenne kadulle
Katuslicksi,TW 10-100 (DOT) urat, ainakin kaksi, tavallisesti vahva ja painava rakenne kadulle
Slicksi, ei arvoja, ei hyväksyntää, ei uria, kevyt, radalle soveltuva rakenne

Jos rajaamme sallitut renkaat aikaisempien kausien tavoin arvoon TW100, jää monta hyvää DOT- rengasta tämän arvon ulkopuolelle. Miksi tehdä näin? Jos renkaan TW on 40, 60 tai 80, onko se yhtään pitävämpi kuin TW100 rengas? Teoriassa saattaa olla, mutta käytännöstä emme voi tietää.

Jos katsomme tilannetta taaksepäin muutaman vuoden periodilla, näkyy selvästi että nopeimmissa autoissa on alla TW100 DOT- renkaat. Kun ajetaan renkailla jotka on suunniteltu juuri tähän lajiin, on kai vain hyvä asia jos on siis oikeat välineet joilla ajamisessa tuntuma on kohdallaan?

On monta muutakin tekijää jotka voivat tehdä kisasta epäreilun muille, jos sen niin haluaa nähdä. Kuten auton paino, alusta, lukko.. useimmat meistä rakentavatkin autoa aina kauden jälkeen eteenpäin ja oikeat renkaat oikeaan lajiin on yksi osa tätä prosessia. Jos niin haluaa :)

Slalom on monilta osin aivan eri juttu kuin rata-ajo. Jos ajetaan 60 sekunnin rata parkkipaikalla joka aina ei ole lakaistu juuri ennen kisaa puhtaaksi ja jolla nopeus pysyy alhaisena, voi kuivallakin kelillä katurengas olla nopeampi kuin slicksi tai katuslicksi. Tämä siksi että sileä rengas ei ehdi lämmetä ja pöly sekä hiekka huonontaa sen pitoa verrattuna katurenkaaseen. Vähänkään kosteammasta säästä puhumatta. Toki kevät- ja syysratapäivien moottoriradoille rakennetuilla slalom radoilla katuslicksi on nopeampi kuin vaikkapa katurengas.

On puhuttu autoliiton slalomista ja sen arvoista. Autoliitolla on sarjoja joissa TW on alle 100 sekä myös sarjoja joissa yli 100. Autoliitto ei kuitenkaan ole kattojärjestömme ja käytännön ammentaminen heiltä ei mielestäni ole tarpeellista.

Kausi 2019 ajetaan näin ja risut & ruusut sitten syksyllä :)

Antti Kallio - 2019 Slalom vastaava
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Hyvin perusteltu. Itselläni moiset renkaat on vielä kaukana hankintalistalla. Tiedän että renkaat ei mun sijoituksia juurikaan nosta, ja autoon olen kyllä sijoittanut rahaa liikaakin. Täytyy varmaan oppia ajamaankin. Mun mielestä on hyvä, kun kerran vapaaehtoisena kerhon toimintaan osallistuu, niin tekee sen myös kunnolla. Tämä on Antin näkemys slalomin kehittämisestä, kunnioitetaan sitä.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Eipä näistä aiemminkaan ole paljon nipotettu. Itselläkin ollut alla a048 yokohamaa, joka tw 60... Ja voin sanoa että aivan surkea slalom rengas, koska ei toimi kylmänä ollenkaan... Kunhan vähän takarenkaat kuluu niin tulee Michelin Pilot Cup2 taakse, joka tw 180, ja varmasti nopeampi rengas.

Omassa autossani katusliksien etu radalla on ollut 3s, koska kuljettaja... ;)
Slalomissa noilla on otettu takapakkia reilusti.

Linjaus siis ihan hyvä: Säännöt lähempänä käytäntöä.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tyydyn myös Antin perusteluihin.
Hyvä, että laji kehittyy ja aktiiveja löytyy.
Liitteet
Janne 65.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Selitys hyväksytty täälläkin :peukku: . Eihän se minunkaan menestymättömyys ole renkaiden syytä, vaan johtuu hitaista käsistä ja huonosta muistista. Ajat voisi nopeutua reilusti jos harjoitteluaikaa olisi minimissään 10 kierrosta :roll-roll: .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

NoNeed4Boost kirjoitti: 29 Tammi 2019, 23:37 Kiitos kommenteista!
Kausi 2019 ajetaan näin ja risut & ruusut sitten syksyllä :)

Antti Kallio - 2019 Slalom vastaava
Selevä, slalom-diktaattori on puhunut. Näin minäkin tein. :peukku:
Avatar
NoNeed4Boost
Addikti
Viestit: 441
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 2006 Cortex Racing eguipped Mustang GT-track/street car, 1990 GT Convertible IRS
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Slalom Cup 2019 teaseri!

Viesti Kirjoittaja NoNeed4Boost »

Nyt tiimejä ilmoittautumaan joukkuekisaan! :drum:
If you don’t come walking back to the pits every once in a while holding a steering wheel in your hands, you’re not trying hard enough” — Mario Andretti

Antti Kallio - Rayden Racing #50 -
______________________________________
-06 GT
-90 GT
Vastaa Viestiin