EFI tankki modifikaatio earlyyn

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
JTPi
Aktiivi
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 18:35
Auto: Mustang HT -67
Paikkakunta: Kempele

EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja JTPi »

Moi,

Pitäisi saada kustannustehokkaasti asennettua -67:aan sähköinen polttoainepumppu ruiskua varten. Miten tuo kannattaisi toteuttaa?

Valmiit EFI tankit pumppuineen on Suomeen rahdattuna melkoisen kalliita ~800€+ ja jos taas menee ulkoisella pumpulla, niin pitää modata tuo tankin pickup isommaksi ja tehdä paluuyhde. Yksi vaihtoehto olisi ehkä modata tuo nykyinen varsin uudenoloinen tankki oheisen linkin mukaisesti ( https://www.fordmuscle.com/archives/200 ... /index.php ), mutta onko tuo järkevää?

Mm chevyn tankkeihin on tuon orkkis anturi/pickup yhteen kautta tankkiin laitettavia pumppuja, mutta 64-70 Mustangin tankkiin en sellaista löytänyt. Tuo ilmojen hörppiminenhän olisi hyvä saada estettyä ja yo linkin mukaisella asennuksella siitä ei tarvitse huolehtia.

Sitten on tietenkin vaihtoehtona myös tämä: https://fitechefi.com/products/40004/ mutta onko tuokin mallia "viritelmä" ja potentiaalinen epäluotettavuuskohta?

-Jukka-
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Mach1 -71
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja jyge »

Mulla on samanmallinen kuin tämä: https://www.ebay.com/itm/64-68-Mustang- ... 1312261033

Tuon huono puoli on toki se että tankissa ei ole loiskelevyjä - olis hyvä olla kerääjäsäiliö erikseen.
Ulkoinen pumppu voi vaatia melko matalaa sijoittelua että suostuu toimimaan lähes tyhjällä tankilla, riippuu pumpusta.

Ja ei, mulla ei ruiskua vielä, tulppasin tuon paluun.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Hyvän näköinen systeemi tuo paluullinen tankin liitos.

Isommille tehoille tuohon sähköpumppu, ja sitten takakonttiin välisäiliö, josta ylikaato/ilmaus takaisin tuohon paluuseen. Siihen sitten tarpeellisen kokoinen pumppu. 1-2 litran välisäiliöllä ruokkii jo melkoista konilaumaa, vaikka siirto pummpu olisi originaalin luokkaa.

https://www.aeromotiveinc.com/product/6 ... fuel-tank/

Tuollainen tuntuu aluksi kalliilta, mutta kokonaisuutena tuollainen välisäiliöön perustuvakin tulee kaikkine AN liittimineen yms. hintoihinsa. Eikös jollain forumilla ollut tällainen tankki ...
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja jyge »

Juur näin. Rohkea kaveri ajaa ilman välisäiliötä yhdellä pumpulla, mut slalomissa tulee (vajaalla tankilla) varmasti huono aika edellä mainituista syistä. Mut oisko silti reilua kysyä et kuinka todennäköinen ongelma tuo on normaalissa katukäytössä?

Pumppuja yms osia ei kannata jenkkilästä raahata, löytyy lähempääkin. Vähän valikoimaa ja ideoita voi katsella vaikka tuolta: http://www.autotune.fi/kategoria/32/polttoaineen-syotto
Avatar
JTPi
Aktiivi
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 18:35
Auto: Mustang HT -67
Paikkakunta: Kempele

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja JTPi »

Noita pelkkiä pumppuja ja suodattimia kannattaa tietenkin suoraan Suomesta ostaa, mutta hieman valmiimpaa settiä jos meinaa, niin sitten menee rapakontaus tilaukseen,eli tuo uusi pickup/anturi setti tai sitten jos koko tankin meinaa. Tekipä niin tai näin, niin aikalailla tuohon pitää kilkettä ostaa. Vanha bensalinja taitaa onneksi kuitenkin tuohon paluulinjaan käydä tai sitten vetää molemmat uudesta rinnakkain.

Tuossa yllä oli tuo tanksincin sivuille linkki, niin siellä hieman vastaava asennusohje tankin sisään pumpulle, kuin laittamassani fordmuscle.com artikkelissa http://www.tanksinc.com/index.cfm/page/ ... /art42.htm Näilläkin pumppuseteillä hintaa sitten se ~225$ + kulut.

Sitten vielä jää hankinttavaksi tietenkin se, johon tämä valmistelu tähtää...ruiskutsydeemi ja jakaja...mutta se on toinen juttu se. Joten pitää yrittää haarukoida sellainen itselle järkevä kokonaisuus(en haluaisi sanoa että kompromissi, mutta niitä on joutunut ennenkin tekemään) kustannusten ja työmäärän suhteen.
Avatar
JTPi
Aktiivi
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 18:35
Auto: Mustang HT -67
Paikkakunta: Kempele

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja JTPi »

Jygen laittamassa linkissä olis tuollainen valmis välisäiliö kahdella pumpulla: http://www.autotune.fi/tuote/1211/valis ... pulla-044- , 255lph pumppuja nuo, niin toinen vois olla vaikka varalla :wink: Lisäksi tartteis tankista tuohon säiliöön inline pumpun, paluulinjan tankkiin ja sitten suodattimet ja bensalinjat konehuoneeseen ja pienen repullisen liittimiä.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Yhden bensavuodon kokemuksella vuosien taka, suositelen An liittimiä, vaikka ovatkin kalliita.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

PTFE letkut ja PTFE letkuille sopivat liittimet
Avatar
JTPi
Aktiivi
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 18:35
Auto: Mustang HT -67
Paikkakunta: Kempele

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja JTPi »

Kannattaako polttoaineputkistoa edes ajatella vääntävänsä metallista? Ja mitkä nuo putkien halkaisijat siis kannattaa olla, mutta ettei kuitenkaan mene ihan överiksi? :)
Avatar
JTPi
Aktiivi
Viestit: 46
Liittynyt: 19 Maalis 2016, 18:35
Auto: Mustang HT -67
Paikkakunta: Kempele

Re: EFI tankki modifikaatio earlyyn

Viesti Kirjoittaja JTPi »

Tässä voisi olla yksi vaihtoehto tuohon tankista pumppaukseen joko välitankkiin tai sitten pelkässä cruisailu autossa jopa suoraan ruiskuun (110 - 130 PSI / 68-77 GPH): https://ecat.spectrapremium.com/products/SP169A1H ja rockautosta saa: https://www.rockauto.com/en/parts/spect ... mbly,10147
Vastaa Viestiin