´67 Takajarrut laahaa

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
micow

´67 Takajarrut laahaa

Viesti Kirjoittaja micow »

Kyseessä Granada conversion kit -levyt. Paloissa on pintaa, nesteet ei keitä, mutta molemmat takarenkaat kanittaa jarrujen lämmettyä. Aluks jarrupoljin (tehostimella) on huono ja ottaa vasta puolessa välissä, mutta muutaman jarrutuskerran jälkeen poljin muuttuu hyväksi, ottaen heti, mutta silloin takapää rupiaa just laahaamaan.

Osaako joku antaa neuvoja/veikkauksia, mistä moinen johtuup? Viikon päästä Kalajoella vartin testipv., eikä huvittais vetää levyt punasena puolen minsan vetoja. :(
Liitteet
NK4I2492.JPG
micow

Re: ´67 Takajarrut laahaa

Viesti Kirjoittaja micow »

kaara91 kirjoitti: 13 Heinä 2018, 16:59 Jääkö paine työsylintereihin. Jos sylinterit ei kanita, niin syy on pääsylinterissä, joka ei päästä paineita takaisin säiliöön pikkureikä tukossa pääsylinterissä, tai sitten pääsylinterin männän varsi ei pääse taaksepäin tarpeeksi vapaaksi, jolloin paine jää jarruputkiin.. Pitää olla tehostimen ja männän varren välissä pieni välys kun poljin on ylhäällä. Onko jarrupaineensäädin takajarrujen välissä. Tarkasta ettei ole tukossa/eikä jumitu.
Pääsylinterissä uus mäntä ja tiivarsarja (viime kesänä vaihdoin samalla uuden teharin kans), mutta tuo pikkureikä saatais olla tukossa, mutta miksi? Takajarrut on kanittanu jo 7. vuotta (yhtä kauan, ku mullon ollu tuo romu), mutta son ollu hyvin ailahtelevaa, eli ei oo ollu tarvetta selvittää ongelmaa. Willwoodin paineensäädin on peräpäässä. Se täytyi laittaa, koska jarrut oli liian takapainotteiset ja siten vi**n vaaralliset. Säätimellä balanssi löytyi, mutta tosiaan, välillä hiesti silti, muttei häiritsevästi.

Kylmänä jarrut ei ahista ollenkaan. Poljin vaan on silloin tyhjää täys, vasta puolen välin kohilla ottaa, eli oikein huono/hidas. :(
micow

Re: ´67 Takajarrut laahaa

Viesti Kirjoittaja micow »

kaara91 kirjoitti: 13 Heinä 2018, 18:21 Kuluuko palat suoraan. Jos ei niin satulat ei ole levyn kanssa linjassa. Samoin palat saa kolista paikoillaan, jos niissä ei ole rungon välissä jousipeltejä 0,5mm säteensuuntainen klappi on vielä hyvä.

Niin.. tarkista kuumana, jääkö sinne työsylinteriin paine. Löysäät kuumana ilmausruuvia, jos jarru vapautuu, edelleen pääsylinteri ei vapauta painetta polkimen yläasennossa. Eli pääsylinterissä se pikkureikä pitää jäädä työmännän etupuolelle jarrupoljin ylhäällä, jotta paine vapautuu.
Juu, kiitos infosta. :peukku: :peukku: :peukku:
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: ´67 Takajarrut laahaa

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Mulla oli plymarissa takajarruletku turvonnut umpeen. Ei nähnyt päälle päin. Jonkun ajan päästä ei taas laahannut, kun paine oli hiljakseen päässyt pois. Luin jostain, että väärä jarruneste turvottaa kumiletkun. Ainakin jotkut. Letkun vaihdon jälkeen ei enää jäänyt laahaamaan. Samalla vaihdoin normi jarrunesteet järjestelmään ettei vika uusi. Sitä kun ei tiedä mitä Amerikan Joe on käyttänyt.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
micow

Re: ´67 Takajarrut laahaa

Viesti Kirjoittaja micow »

FFreak kirjoitti: 13 Heinä 2018, 22:28Väärä jarruneste turvottaa kumiletkun.
Vaihdoin 320 asteiset race-litkut. Ei auttanu.
micow

Re: ´67 Takajarrut laahaa

Viesti Kirjoittaja micow »

Valoa tunnelin päässä: Vaihdoin äsken taka-akselille menevän kumiletkun, niin lakkas laahaamasta. Vanha letku tieten turpos sisäänpäin kuumetessaan ja jätti paineen päälle.
Vastaa Viestiin