Väärä vauhtipyörä
Väärä vauhtipyörä
Tervehdys. Piti viikonloppuna heittää kone nokalle, mutta homma meni persiiks, syynä liian iso vauhtipyörä. Kone ja vauhtipyörä aikoinaan tilattu Summitilta enkä silloin älynnyt että kyseeessä olisi pitänyt olla 157 hampainen 164:n sijasta. Eli vauhtipyörä menee uusiksi. Nyt on vaan kyse, että mikä on se oikea kun valinnan varaa on jonkin verran. Kone on Ford Racingin kasaama 306, External balance, 50 oz. Imbalance. Vauhtipyöräksi tuli McLeod teräskiekka 463200, 25lb, Internal Engine Balance ja siihen lisäksi Flywheel counterbalance kit, josta asennettiin 50 in oz paino vauhtipyörään. Lohko on ilmeisesti alunperin ´81-´01 302 tuotantoa. Nämä balassihommat on mulle vähän epäselviä. Pitäisi siis löytää teräksinen huimapyörä 157 hampainen.
Voisiko joku ystävällisesti avata hieman näitä balanssi ym mysteerejä. Autolla ei ajeta kisaa, koneesta löytyy 365 hp. penkissä. Vaihteistona T-5 ja Centerforce kytkin.
Voisiko joku ystävällisesti avata hieman näitä balanssi ym mysteerejä. Autolla ei ajeta kisaa, koneesta löytyy 365 hp. penkissä. Vaihteistona T-5 ja Centerforce kytkin.
Re: Väärä vauhtipyörä
Sorry epäselvä teksti
Mulle noi balanssi yms. asiat on aika epäselviä. Onko V-8:n erityispiirre jokin epäbalanssi, jolloin vauhtipyörässä tarvitaan lisäpaino?

Re: Väärä vauhtipyörä
Sisäinen ja ulkoinen tasapaino viittaa siihen, että onko lohkon ulkopuolella tasapainotukseen liittyvää massaa. Sisäisesti tasapainotettu tarvitsee juuri tuollaisen nollapunttisen vauhtipyörän. Silloin SBF:n kampiakseliin on todennäköisesti laitettu mallorya kampiakselin vastapainoihin.
Ulkoista on kaksi, eli 28 unssia (63-79) ja 50 unssia (80-05). Jälkimmäisessä on siis enemmän tasapainotusta dampperissa ja vauhtipyörässä. Ei siinä sen kummempaa, kunhan ei sekoita osia.
Ulkoista on kaksi, eli 28 unssia (63-79) ja 50 unssia (80-05). Jälkimmäisessä on siis enemmän tasapainotusta dampperissa ja vauhtipyörässä. Ei siinä sen kummempaa, kunhan ei sekoita osia.
Re: Väärä vauhtipyörä
Arto65FB kirjoitti: ↑30 Touko 2018, 12:44 Sisäinen ja ulkoinen tasapaino viittaa siihen, että onko lohkon ulkopuolella tasapainotukseen liittyvää massaa. Sisäisesti tasapainotettu tarvitsee juuri tuollaisen nollapunttisen vauhtipyörän. Silloin SBF:n kampiakseliin on todennäköisesti laitettu mallorya kampiakselin vastapainoihin.
Ulkoista on kaksi, eli 28 unssia (63-79) ja 50 unssia (80-05). Jälkimmäisessä on siis enemmän tasapainotusta dampperissa ja vauhtipyörässä. Ei siinä sen kummempaa, kunhan ei sekoita osia.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Väärä vauhtipyörä
Tämä viittaa ilmeiseti siihen, että sinun tulisi hankia 157 hampainen 50 oz vauhtipyörä.Becker kirjoitti: ↑29 Touko 2018, 20:10 Tervehdys. Piti viikonloppuna heittää kone nokalle, mutta homma meni persiiks, syynä liian iso vauhtipyörä. Kone ja vauhtipyörä aikoinaan tilattu Summitilta enkä silloin älynnyt että kyseeessä olisi pitänyt olla 157 hampainen 164:n sijasta. Eli vauhtipyörä menee uusiksi. Nyt on vaan kyse, että mikä on se oikea kun valinnan varaa on jonkin verran. Kone on Ford Racingin kasaama 306, External balance, 50 oz. Imbalance. Vauhtipyöräksi tuli McLeod teräskiekka 463200, 25lb, Internal Engine Balance ja siihen lisäksi Flywheel counterbalance kit, josta asennettiin 50 in oz paino vauhtipyörään. Lohko on ilmeisesti alunperin ´81-´01 302 tuotantoa. Nämä balassihommat on mulle vähän epäselviä. Pitäisi siis löytää teräksinen huimapyörä 157 hampainen.
Voisiko joku ystävällisesti avata hieman näitä balanssi ym mysteerejä. Autolla ei ajeta kisaa, koneesta löytyy 365 hp. penkissä. Vaihteistona T-5 ja Centerforce kytkin.
Tou McLeod 164 hampainen pyörä on varustettu ilmeisesti 50 oz irto vastapainolla. (ilman tuota vastapainoa pyörä on ns. "0" painoinen (internal)).
Tuliko koneen mukana joitain tasapainotus tietoja?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Väärä vauhtipyörä
Kiitoksia vastauksista! Nyt alkaa pikkuhiljaa täälläkin vanhoille aivoille asia selkenemään. Nämä Ford Racingin kasaamat moottorit tehdään käytettyjen hyväkuntoisten 302-lohkojen pohjalle. Tämä mun moottori taitaa olla 1981 - 2001 vuosimallia. (Mistä sen muuten erottaa?) Koneen selostuksessa lukee: Crate Engine, Long Block, Assembled, Aluminium Heads, External Blance, 50 oz. Imbalance, Ford 306.
Vauhtipyörän mukana tilattiin erikseen siihen kiinnitettävä irtopainosetti, jotka paikallinen spesialisti asensi, tutki koneen ja käytti sen sen jälkeen
koepenkissä. Nyt sitten täytyy hankkia teräsvauhtipyörä 157 hampaisella kehällä ja 50 oz. painolla. Ei kai se vaikuta moottorin säätöihin millään tavalla?
Vauhtipyörän mukana tilattiin erikseen siihen kiinnitettävä irtopainosetti, jotka paikallinen spesialisti asensi, tutki koneen ja käytti sen sen jälkeen
koepenkissä. Nyt sitten täytyy hankkia teräsvauhtipyörä 157 hampaisella kehällä ja 50 oz. painolla. Ei kai se vaikuta moottorin säätöihin millään tavalla?
Re: Väärä vauhtipyörä
Hyvä tietää ettei vaikuta, kiitos! Teräsvauhtipyörä tulee ilman muuta, vaikken konetta kierrätä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Täytynee pistää sellainen tilaukseen jotta saadaan homma etenemään.