SN95 alustaprokkis

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Tuo on hyvä valinta, mulla oli cobran takapäässä tuollaiset, hyvä homma tuo korkeus säätö.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Public service announcement:

Tuli öljynvaihtokeikalla vaihteeksi ihmeteltyä pohjan ruosteita. Vähän yllättäen pohja on vähemmän ruosteessa kuin Maximum Motorsportin "pulverimaalatut" romut. :shock: Panhard-setti on ollut auton alla 2.5v ja kilsoja muutama tuhat, joista ehkä 500km talvella. Aikamoisesti ruosteessa, eikä ruoste ilmestynyt siihen nyt yhtäkkiä vaan alkoi ruostua jo aika äkkiä. Samoin ruosteessa UPR:n molytukivarret, joissa myös pulveri päällä. En ole ajanut hiekkateillä tai suolassa, talvisäilytys lämpimässä ja kuivassa hallissa - paitsi tänä talvena on ollut pihassa. Taitaa vain olla tyypillistä jenkkilaatua pinnan osalta. Oliskohan jenkkien ympäristölainsäädäntö nykyään syypäänä siinä, ettei noiden pinnat kestä enää ollenkaan?

Täytyy kaivaa se ulos autosta keväämmällä, puhaltaa ja tehdä siitä ruostumaton. Ja täytyy tehdä sama myös niille Maximumin säädettäville tukivarsille jo ennen asennusta. Piti ne asentaa jo viime kesänä, mutta jäi laittamatta - onneksi.

Kuvassa oleva pakoputki on orkkis (25v) ja Maximum asennettu kesällä 2016. Tuo näkyvä osuus on panhard-kitin vähiten ruosteessa oleva osuus, en tajunnut ottaa siitä enempää kuvia mutta uskokaa vaan, ihan pelkkää pintaruostetta, maalia ei juuri ollenkaan jäljellä. UPR:n tukivarsi näkyy takana. Toimintaan tuo pintaruoste ei tietty vaikuta vielä pitkään aikaan mutta aika rumaa jälkeä, en tykkää :? :wink:

Kuva

Joten, jos meinaat investoida Maximumin tai muiden kalliisiin alustanosiin niin tee itsellesi palvelus ja vedä pintaan POR-15, Eastwoodin rust encapsulator, kuumasinkki, uusi pulveri tai mikävain omista lempipinnoitteistasi. Kiität minua sitten muutaman vuoden jälkeen. :wink:
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

:asking02: .... ja kukkahattutädit kiittää! Ruoste on ikuista, vaikkei vihreetä :roll-roll: . Uskomatonta paskaa toi "ameriikan pulveri".
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Luulen, että siinä on käynyt sama ilmiö kuin helposti sprayllä maalatessa eli maalipintaan jää pikkuruisia silmin näkymättömiä reikiä joista ruoste sitten alkaa ja pukkaa läpi. Näyttää siis hyvältä mutta on yhtä vedenpitävä kuin sideharso. Kunnolla pulverimaalattuna ei moista jää mutta jos oikein halvalla (ja ohkasesti) pitää saada valmiiksi niin sitten.

Omissa hommissa pensselillä maalatut ovat kestäneet parhaiten. Poikkeuksena Harmmertite, joka ei myöskään ainakaan auton alla kestä mitään ja silikonia sisältävänä on muutenkin hanurista. Varmaan kaikki sprayllä "ruosteenestomaalatut" ovat tuottaneet pettymyksen riippumatta tuotemerkistä.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Joo. Helposti jää pikkuisen rasvainen pinta joka synnyttää reiät. Tarkkaan kun katsoo sprayattua pintaa heti suihkuttamisen jälkeen, maali vetäytyy hiukan synnyttäen pieniä reikiä. Pohjamaalatussa metallipinnassa tätä ei mielestäni esiinny.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

kaara91 kirjoitti: 09 Helmi 2020, 16:10 Samaa mieltä olen noiden laatuosien pinnoituksen.. täyttä peetä..Näyttäs ihan siltä, kuin toi maalipinta haihtuisi tosta metallin päältä pois.
Eli ei kai enää tarvitse puhua "laatuosista" jos noin käy. Tosin onhan tuokin tietyn standardin laatua. Ostajat hyväksyy ja kauppa käy.
Oisko jollain toisella valmistajalla pinnoitus tehty hieman paremmin? Vai tuleeko "yli" laatu liian kalliiksi ostajalle.

Meinaan vaan, ettei minulla erään toisen valmistajan alusta osat ole vielä noin 10 vuoden aikana ruostuneet.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Ongelma tässä on se, että jos haluaa SN95:seen panhard-kitin tai vaikka korkeussäädettävät takatukivarret niin markkinoiden tarjoama on valitettavan ohut. En edes tiedä kuka muu moisia tekisi? Ja jos tekee niin mikäköhän niiden laatu on? Foxeihin lienee enempi tarjontaa.

Ja mielikuva mikä MM:n osista on muodostunut on se, että ne ovat hyviä ja laadukkaita. Ja varmaan suunnittelultaan ja geometrialtaan ovatkin. Tämä pintakäsittelyn luokattomuus tuli täysin puskista. ja se ainakin minulla tökkii laatufiilistä alaspäin pahemman kerran. Jos olisin tämän tiennyt niin olisin varautunut ja käsitellyt ne niin, että ongelmaa ei olisi. Nyt jälkikäteen sen setin uloskaivaminen, puhallettavaksi roudaus ja käsittely sekä uudelleenasennus tuntuu hitonmoiselta (turhalta) savotalta. Täytyy kyllä reklamoida sitten keväämmällä, kun saan ne levitettyä tohon pihamalle kunnolla kuvattavaksi. Ja jos mitään vastakaikua ei kuulu niin laitan kaiken kansan ihmeteltäväksi myös jenkkifoorumeille.

Se on tietty fakta, että asiakkaan ei pitäisi joutua tälläistä tekemään "premium" -valmistajan osiin. Varsinkaan uusiin.

Ps. kuten sanottu: UPR:n chromemoly -tukivarret ovat myös rumasti ruosteessa mutta niissä on enempi maalia jäljellä - yllättäen, koska ovat enempi hiekkapuhallukselle alttiina.
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
kari gt
Mega-addikti
Viestit: 827
Liittynyt: 17 Heinä 2009, 20:51
Auto: ford mustang gt 1996 convertible
Paikkakunta: lahest

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja kari gt »

tuossa kävin vartavasten katsomassa auton alle siellä panhard ja torque arm ne ovat maximum valmistamat ja olleet monia vuosia auton alla ja ei havaittavissa mitään ruoste ongelmaa .
live fast die young and have fun
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Onneksi olkoon, olispa minullakin niin. :| Joko pintakäsittelyn laatu vaihtelee valmistuserittäin, ihan satunnaisesti tai on huonontunut viime vuosina? :?
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Nyppäsin vanhat tukivarret ja jouset ulos ja siistin vähän paikkoja. Painepesuria, teräsharjaa ja cleaneria ja lopuksi Eastwoodin mattamustaa Rust Encapsulatoria pintoihin. En lopuksi jaksanut kaivella MM:n panhardia ulos vaan putsasin ja sprayasin sen paikallaan niin hyvin kuin pystyin.

Ja takas niputus MM:n säädettävillä takatukivarsilla. Ne onkin tosi kivat laittaa, koska ala-asentoon ruuvattuna menevät miltei käsivoimin jousetkin paikalleen. Tällä kertaa laitoin uretaani-isolaattorit jousen kumpaankin päähän - josko se kärsimäni resonaatio-ongelma vähän hellittäisi. Saas nähä.

Seuraavaksi jarruletkujen ja satuloiden vaihtoon. :otahuikka:

Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ranger
Mega-addikti
Viestit: 878
Liittynyt: 23 Elo 2017, 22:13
Auto: Fox GT 89
Paikkakunta: Vantaa

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ranger »

ToniH kirjoitti: 17 Helmi 2020, 14:11 Onneksi olkoon, olispa minullakin niin. :| Joko pintakäsittelyn laatu vaihtelee valmistuserittäin, ihan satunnaisesti tai on huonontunut viime vuosina? :?
Mulla on noita Maximumin alustan osia foxissa myös ja mielestäni pintakäsittely niissä on todella asiallinen.
Kettu 🦊
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Tässä vielä tämmönen ennen -kuva. Tuolla ylhäällä Bilsteinin sinisen pölysuojan takana näkyy Maximumin Panhard -kitin yläkiinnike. Ja tosiaan ajettu lähinnä kesällä muutama tonni. :shock: Tasan ei käy onnen lahjat.

Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Kuittaus vielä tähän: MM HD-takatukivarsien ja uretaani-isolaattorien asennuksella minua kauan häirinnyt paha resonaatio kaasua nostaessa on tiessään! Nyt ajaminen on ihan mukavaa. 8)

Maximum Motorsports HD rear lower -tukivarret (kierre näkyy noin 15mm tukivarren alapuolella) + MM uretaani-isolaattorit + Eibach-jouset + Bilstein B8:t + MM panhard -kitti. Edessä MM caster/camber platet, Eibachit, Bilsteinit ja bump steer kitit. Muistaakseni edessä ei isolaattoreita. Toi piha ei ole ihan tasainen.

Ps. lisäys: täytyy jossain kohtaa laittaa vähän järeämmät kallistuksenvakaajat. Mutkatiellä huomaa, että vakiot antavat hieman liikaa periksi minun makuuni. Muuten Musse on nyt erittäin miellyttävä ajaa ja aikaisemmat harmin paikat ovat poissa. Näillä tarkoitan sitä resonaatiota ja 285-takarenkaiden ja sisälokarien kontaktia terävissä kuopissa/notkoissa - takatukivarsien korkeussäädettävyys tod.näk. korjasi jälkimmäisen. Vanhat jouset olivat max 40th ajetut, joten tuskin vielä niin väsyneet.

Kuva
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Ja taas tähän päivitys heti edellisen perään. Auto olikin kesästä 2022 ajamatta, kunnes elvytin taas ajoon tällä viikolla. Tänään katsastukseen ja tietystihän kumpikin, kotimaiselta kauppiaalta ostettu, Eibach Pro Kit -etujousi on katsurin mukaan poikki ja hylsyhän siitä seuraa. Kilsoja max 3-4 th, ehkä vähemmän. :shock:

Arvatkaa suosittelenko Eibachia? :FU:
Arvatkaa vituttaako?! :peukku:
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: SN95 alustaprokkis

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Jos ne ei katkee niin ne vaan lässähtää. Focukseen ostin tästä syystä H&R jouset, katsotaan onko paremmat. Mach1 jouset olis hyvä vaihtoehto jos Ford vielä tekis vanhempiin varaosia.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Vastaa Viestiin