Suomen paras tiedonlähde Mustangisteille. Lue foorumin käyttöehdot OHJEET-osiosta Keskustelupalstan käyttöohjeen alta kohdasta "Tervetuloa FMOC-keskustelupalstalle". Muista, että olet vastuussa kirjoittamastasi sisällöstä.
Autossa (-68 289) tuplaputket ja dynomaxin superturbot. Putkisto on aluksi vissiin 2 1/4" ja loppu 2" ja resonoi ärsyttävästi 80 kmh ylöspäin. 70 kmh vielä kuuluu vaan tuulen huminaa.. Resonaattoripöntöt ennen ulostuloja auttais kuulemma, mutta kuinka ne saa mahtumaan kun toisella puolella on 10cm tilaa jousen ja tankin välissä.
Mitä tuolle voisi tehdä? Auttaako joku ohut bullet mallinen vaimennin? (joku hitsaustaitoinen voisi ottaa yhteyttä )
Kyllä tuokin on tullut selattua. Siksi kysyin täälä että minkälaisia valmiita toteutuksia löytyisi 68 malliin. Ite en osaa hitsata jotenka menis kokeiluhommiksi jossain pakoputkifirmas. Googlella löytyy kyllä kaikenmoista esim "drone cancel 2000 rpm" haulla.
Soitin marteliuksellekin asiasta. Sielä ehdotti pientä supistusta pakoputken takaosan sisälle (vissiin vastaava kuin desibelivaimennin). Hankala vaan kokeilla kun ei ole tarvittavia työkaluja. Jossain ulkomaisella foorumilla mainittiin että jossain corvetteissa on yhdysputki taka-akselin takapuolella. En vaan löytänyt kuvia moisesta enkä tietoa onko moista testattu muissa autoissa.
Ei merkki vaikutakaan vaan ajattelin että minkälaisia toimivia toteutuksia löytyis 68 malliin minkä vois kopioida. Eri malleissa on tyhjää tilaa eri paikoissa. 68 mallissa mahtuis tankin ja taka-akselin väliin.
Kuvaa en viitti laittaa kun tuli niin ruma kötöstys.. Esim motonet myy desibelivaimennin nimellä putken pätkiä. Ite ostin kapenevan sovitepalan ja mulkkasin sen menemään pakoputken sisälle niin että putken halkaisija pienenee jokusen millin. Putken kokonaispituus on jotain 10 cm. Pari heppaa putoo tehot.
Meikäläinen tuskaillut myös pakoputkiresonanssien kanssa (juttua tuolla toisessa ketjussa). Resonanssit edelleen tallella kun en ole jaksanut tehdä vastatoimia. Putkistossa fe:n perässä 2,5 tuuman läpivirtausvaimentimet. Melutaso aleni siedettäväksi kun seokset lähempänä oikeaa. Oli cruisella kovin laihalla ja nyt perstuntumalla siellä päin, eli ensiön pääsuuttimia isonnettu kaasarin tehdasasetuksesta noin kolme napsua. Tällä tietysti selkeä parannus ajokäytökseen mutta metelikin pieneni siedettäväksi?
Olen katkaissut putket loppupäästä n 25 -30cm ja sinne hain motonetistä sopivan kokoiset desibelivaimentimet. Tungin niitä putkeen kapea pää edellä ja kun ne ei mennyt kuin muutaman millin ruosteisen putken sisään, niin katkasin sen paksun osan niin että sitä jäi noin 5mm. Sitten pakoputken loppupää liitospannalla takasin paikoilleen. En muista mistä hain nuo liitospannat.
Hieman kumisee vielä mutta todella vähän kun vertaa ilman desibelivaimentimia. Nyt kuulee puheen 80km/h kun ennen piti huutaa.
Lainaus. Olen katkaissut putket loppupäästä n 25 -30cm ja sinne hain motonetistä sopivan kokoiset desibelivaimentimet. Tungin niitä putkeen kapea pää edellä ja kun ne ei mennyt kuin muutaman millin ruosteisen putken sisään, niin katkasin sen paksun osan niin että sitä jäi noin 5mm. Sitten pakoputken loppupää liitospannalla takasin paikoilleen. En muista mistä hain nuo liitospannat.
Hieman kumisee vielä mutta todella vähän kun vertaa ilman desibelivaimentimia. Nyt kuulee puheen 80km/h kun ennen piti huutaa.
Jos jänis on kuulolla, niin laitoitko koko supistuksen putken sisään, vai katkaisitko sen ohuimman kohdan pois? Meinaan kun motonetissa oli supistuspaloja joissa oli 2,5 tuuman lähtö ja onko sitten 2.1/4 tuumaa ja ohuin pätkä 2 tuumaa.
Tahavo kirjoitti: ↑18 Touko 2018, 20:00
Lainaus. Olen katkaissut putket loppupäästä n 25 -30cm ja sinne hain motonetistä sopivan kokoiset desibelivaimentimet. Tungin niitä putkeen kapea pää edellä ja kun ne ei mennyt kuin muutaman millin ruosteisen putken sisään, niin katkasin sen paksun osan niin että sitä jäi noin 5mm. Sitten pakoputken loppupää liitospannalla takasin paikoilleen. En muista mistä hain nuo liitospannat.
Hieman kumisee vielä mutta todella vähän kun vertaa ilman desibelivaimentimia. Nyt kuulee puheen 80km/h kun ennen piti huutaa.
Jos jänis on kuulolla, niin laitoitko koko supistuksen putken sisään, vai katkaisitko sen ohuimman kohdan pois? Meinaan kun motonetissa oli supistuspaloja joissa oli 2,5 tuuman lähtö ja onko sitten 2.1/4 tuumaa ja ohuin pätkä 2 tuumaa.
En muista, otin ne jo talvella pois. Nämä uudemmat tein tosiaan desibelivaimentimista. Itellä loppupää on 2" putkea niin hain semmoset jotka on tarkotettu 2 tuuman putkeen. Nämäkin saattaisi ehkä toimia paremmin jos niihin poraa reikiä, mutta en uskaltanut jos meneekin huonommaksi..
Ajattelin rakennella 2" putkeen resonaattori putken 40mm putkesta.
Miten se mitoitus, kun alkuun tulee mutka? Mutkan ulkopintaa pitkin mitattuna katkaisu kohta tulee eripaikkaan kuin sisäpintaa pitkin mitattuna. Katkaisenko merkkien välistä keskeltä? Ja sitten joku säätö mahdollisuus ±2cm?
Kaveri hitsaili mulle poikkiputket tankin ja taka-akselin väliseen tilaan. Nyt on mukavan hiljanen. Vei tyhjäkäynnin tuntumassakin olevaa kuminaa pois ja 80-90 km/h (n. 2000 rpm) nopeuden resonanssi hävisi kokonaan. Poikkiputkien pituudeksi tuli 26 tuumaa eli 66 cm.
Mulla oli samanmoinen ongelma ja tein tuossa talvella tuohon X putkeen vaimentimien eteen nuo J-pipet (putkien päät sojottaa eteenpäin, kun ei oikein muuallekaan niitä saanut mukavasti tuolla alustassa osoittamaan). Hyvin kyllä puri resonaatioon. Tuossa on mulla tuo kierretanko molemmissa, että saa virittää taajuutta kiertämällä mutteria/prikasta tehtyä tiukkaa "mäntää" putken sisällä (+- 5cm tuosta laskennallisesta). Aika hyvin osui kohdilleen kyllä heti. Putkisto mulla 2,5" ja tuo J-pipe tuli sitten 50mm rosteri putkesta. Tuossahan oli vissiin että optimaalinen koko resonaattorille olisi se putken paksuus ~70-75% varsinaisesta putkistosta.