Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Ei tuohon venttiilikoneistoon hirveästi rahaa kannata laittaa koska Ford -65 non rail keinuvivuilla pääse jo hyvin pitkälle. Mieluimmin säilyttää ehjän alkuperäisen venttiilikoneiston, kun laittaa rahat halpatuotanto osiin. Hyvä vaihtoehto on korvata alkuperäiset huonokuntoiset keinuvivut ESIM: Crane Steel and Ductile Iron Rocker Arms 36800-16, $177.91 vakio Ford non rail keinuvivuilla, ja jos on vanhat kannet joissa 3/8" prässi sudit (oltava ehjät) pärjää oikein hyvin, kunhan jousipaineita ei turhaan nosteta ylös. tuollainen 80 - 90 lb jousipainetta (kiinni paine) ei aiheuta tuolle koneistolle mitään ongelmia. Kun jousen kiinni paine nousee noin 120 - 140 lb (auki paine luokkaa 220 - 250 lb) niin kannattaisi jo vaihtaa ruuvi studit 3/8" riittävä. Tästä minulla noin vajaan 5 vuoden kokemus kilpakäytössä ja kilpakumppaneilla kymenien vuosien kokemus.
Me ollaan noissa historic 289 koneissa käytetty Fordin alkuperäisiä (vuoden 64 - 65) keinuvipuja, ne on tarkastettu ja tehty tarvittavat korjaus hionnat ym toimenpiteet ja hyvin on kestäneet 3/8" sudit ja jousipaineet 130 lb kiini- ja 330 lb auki paine (nämä ovat mitattuja paineita).
Sitten kun jousipaineessa lähetään menemään miesten sarjaan, niin vaihtoehdoksi tulee nuo 7/16" studit ja mahdollisesti tukisilta tai shaft mount systeemit. Tuossa minun 334 stroker koneessa jousien asennus paine on 250 lb ja auki paine noin 600 lb, eli painitaan ihan eri sarjassa.
Eli ei rahaa kannata turhaan käyttää, yleensä tarkka asennus ja huolellinen työ takaa riittävän kestävyyden myös venttiilikoneistolle.
Ainoa mihin kannattaa vähän virikäytössä kiinnittää huomiota no nuo uudemmat Ford 5.0 kannet joissa keinuvivut on pultattu hennoilla pulteilla suoraan kanteen, niihin voisi tehdä joitain muutoksia, jos jousipaineita lähdetään oikein nostamaan.
Tietääkseni kaikissa tarvike kansissa on valmiina 7/16" kierteet sudeille, joissa siis voi käyttää joko 3/8" tai 7/16" sudia riippuen keinuvivusta onko se tarkoitettu jommallekummalle sudi paksuudelle.
PS. Rail type Ford ym. valmistajien keinuvipuja en suosittele kovin lämpimästi, kyllähan nekin toimii mutta...
Me ollaan noissa historic 289 koneissa käytetty Fordin alkuperäisiä (vuoden 64 - 65) keinuvipuja, ne on tarkastettu ja tehty tarvittavat korjaus hionnat ym toimenpiteet ja hyvin on kestäneet 3/8" sudit ja jousipaineet 130 lb kiini- ja 330 lb auki paine (nämä ovat mitattuja paineita).
Sitten kun jousipaineessa lähetään menemään miesten sarjaan, niin vaihtoehdoksi tulee nuo 7/16" studit ja mahdollisesti tukisilta tai shaft mount systeemit. Tuossa minun 334 stroker koneessa jousien asennus paine on 250 lb ja auki paine noin 600 lb, eli painitaan ihan eri sarjassa.
Eli ei rahaa kannata turhaan käyttää, yleensä tarkka asennus ja huolellinen työ takaa riittävän kestävyyden myös venttiilikoneistolle.
Ainoa mihin kannattaa vähän virikäytössä kiinnittää huomiota no nuo uudemmat Ford 5.0 kannet joissa keinuvivut on pultattu hennoilla pulteilla suoraan kanteen, niihin voisi tehdä joitain muutoksia, jos jousipaineita lähdetään oikein nostamaan.
Tietääkseni kaikissa tarvike kansissa on valmiina 7/16" kierteet sudeille, joissa siis voi käyttää joko 3/8" tai 7/16" sudia riippuen keinuvivusta onko se tarkoitettu jommallekummalle sudi paksuudelle.
PS. Rail type Ford ym. valmistajien keinuvipuja en suosittele kovin lämpimästi, kyllähan nekin toimii mutta...
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Ehdottomasti EI, jos jousipaineet on maltilliset, eli joteinin alle noiden rajojen (max kiinni 140 lb / auki 250 lb).ak72 kirjoitti: ↑26 Huhti 2018, 16:57 Komeita keinuja teil pojjaat, ite pitää tyytyä budjettiluokkaan eli noin 250USD värkkeihin. Tulipa tuossa sellainen tieto vastaan että jos kansissa on ruuvattavat studit niin kanteen porautuva kierre on 7/16" vaikka ite studi ois johon keinu tulee 3/8". Eli oisko järkevää munki suoraa tilata uudet studit 7/16" keinuille?
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Tuossa vielä minun kilpakonee ventiilikoneisto asennus valmiina. Noilla on menty nyt lähes 5 kilpakautta ilman ongelmia. Uskoisin noilla pärjäävän useita vuosin tuollaisessa normaali harraste käytössä.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Yhtä tuollaista rail-vippoja sisältänyttä autoa hinanneena lisäisin kyllä nuo vuosittaiseen tarkistuslistaan. Kaikilla ei voi sellaista onnea, että railit oli painaneet venalautasta ja lukot pompsahtaat mutta vena ei pudonnut pyttyyn vaan kanitti ohjurissa.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
kaara91 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 10:58 Laitan tähän vielä tän studikuvan, josta noita kolmea voi vertailla. Tää kuva on lainattu starskyn topiikista. Kaikki siis ARP laisia ja vasemmalta oikealle seuraavaa.
3/8 keinulle 7/16 kansikierre, 7/16 keinulle 7/16 kansikierre, 7/16 keinulle 1/2 kansikierre.
Joo kun kuvan näkee niin valtava ero, äkkiä eroon 3/8" studeista

Onhan nuo mulla kestäny lähes viidennes vuosisadan, jospa ne kestäis vielä pari viikkoa kunnes saan 7/16" hilippeet.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Terve,
ohessa omia kokemuksia vuosien varrelta:
Vakiohilut: rail-tyyppiset keinut press in studeilla: Ei saatu rikki, kone 289, muut arvot melko tuntemattomat, 6000 rpm kierrätettiin.
351W, 6000 rom: Comp Magnum 280H hydraulinokka, Crane rullavipat, 120/150 jousipaineet, 7/16" studit, 5/16" tönarit yms. No problemos.
W351, 6500 rpm: Jay Allenin mekaaninen rullanokka, jousipaineet 150/400 luokkaa. AFR:n vakio studit 7/16", Comp Gold rullavipat, Comp 3/8" tönärit. Compin mekaaninen rulla nostaja hajosi ensimmäisenä, yläkerrassa ei murheita.
W351, 7200 rpm: Crower 15445 mekaaninen rullanokka, jousipaineet 300/600, Jeselin akseli vipat. Comp 3/8" tangot, titaani retainerit. Tässä vaiheessa antautui Lashcapit venttiilien päistä, valmistaja ei muistissa...
Nyt on sitten nuo Lashcapit vaihdettu Crowerin tuotteisiin. 30g/180 Eur, eli kullan hinnoissa liikutaan...
Kuvassa eritavoilla rikkoutuneet tuotteet, ja Crowerin tuotteet.
Näistä voi kukin vetää omat johtopäätöksensä, paljonko venttiilikoneistoon laittaa rahaa. Keinuvivut eivät ole yleensä heikoin lenkki. MIkäli keinuvipuja hajoaa, tai studit vääntyy, on juuri syy yleensä muualla.
ohessa omia kokemuksia vuosien varrelta:
Vakiohilut: rail-tyyppiset keinut press in studeilla: Ei saatu rikki, kone 289, muut arvot melko tuntemattomat, 6000 rpm kierrätettiin.
351W, 6000 rom: Comp Magnum 280H hydraulinokka, Crane rullavipat, 120/150 jousipaineet, 7/16" studit, 5/16" tönarit yms. No problemos.
W351, 6500 rpm: Jay Allenin mekaaninen rullanokka, jousipaineet 150/400 luokkaa. AFR:n vakio studit 7/16", Comp Gold rullavipat, Comp 3/8" tönärit. Compin mekaaninen rulla nostaja hajosi ensimmäisenä, yläkerrassa ei murheita.
W351, 7200 rpm: Crower 15445 mekaaninen rullanokka, jousipaineet 300/600, Jeselin akseli vipat. Comp 3/8" tangot, titaani retainerit. Tässä vaiheessa antautui Lashcapit venttiilien päistä, valmistaja ei muistissa...
Nyt on sitten nuo Lashcapit vaihdettu Crowerin tuotteisiin. 30g/180 Eur, eli kullan hinnoissa liikutaan...
Kuvassa eritavoilla rikkoutuneet tuotteet, ja Crowerin tuotteet.
Näistä voi kukin vetää omat johtopäätöksensä, paljonko venttiilikoneistoon laittaa rahaa. Keinuvivut eivät ole yleensä heikoin lenkki. MIkäli keinuvipuja hajoaa, tai studit vääntyy, on juuri syy yleensä muualla.
Viimeksi muokannut Antti66HT, 27 Huhti 2018, 13:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Mikä aiheuttaa pohdintaa venttiilikoneiston kestävyydestä?
- nokka-akseli tyyppi hydra / mekaaninen
- nokka-akselin rampin muoto nopea hidas
- nokka-akselin toiminnan kannalta sopivat venttiilijouset vaadittava jousipaine kiinni / auki
- nokka-akselin nosto -> edelleen jousivoima
- koneen kierrosluku / nokka-akseli / jatkuvasti käytettävä kierrosluku
- koko venttiilikoneiston massaenergia nostajat, tikut, kiikut, venttiilit, retainerit, lukot ja jousen tyyppi ja malli.
Mitä kevyempi kokonaisuus sitä vähemmän voimaa tarvitaan liikuttamiseen.
Aikakaudella Hipo 289 yläkerta kesti mainiosti vaikka 6, 12 ja 24 tunnin kisat. 3/8” sudi ja vakio kiikut.
- nokka-akseli tyyppi hydra / mekaaninen
- nokka-akselin rampin muoto nopea hidas
- nokka-akselin toiminnan kannalta sopivat venttiilijouset vaadittava jousipaine kiinni / auki
- nokka-akselin nosto -> edelleen jousivoima
- koneen kierrosluku / nokka-akseli / jatkuvasti käytettävä kierrosluku
- koko venttiilikoneiston massaenergia nostajat, tikut, kiikut, venttiilit, retainerit, lukot ja jousen tyyppi ja malli.
Mitä kevyempi kokonaisuus sitä vähemmän voimaa tarvitaan liikuttamiseen.
Aikakaudella Hipo 289 yläkerta kesti mainiosti vaikka 6, 12 ja 24 tunnin kisat. 3/8” sudi ja vakio kiikut.
- Liitteet
-
- rockers non rail.jpg (13.06 KiB) Katsottu 3532 kertaa
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Aika saman näköiset ovat nuo Compin lashcapit Kaaralla kuin minun hajonneet. Minulla tosin tuplat jousipaineet yms...
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Muista, ettei keinuvivut jotka on tarkoitettu 3/8 studille sovi 7/16 sudiin!ak72 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 11:04kaara91 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 10:58 Laitan tähän vielä tän studikuvan, josta noita kolmea voi vertailla. Tää kuva on lainattu starskyn topiikista. Kaikki siis ARP laisia ja vasemmalta oikealle seuraavaa.
3/8 keinulle 7/16 kansikierre, 7/16 keinulle 7/16 kansikierre, 7/16 keinulle 1/2 kansikierre.
Joo kun kuvan näkee niin valtava ero, äkkiä eroon 3/8" studeista
Onhan nuo mulla kestäny lähes viidennes vuosisadan, jospa ne kestäis vielä pari viikkoa kunnes saan 7/16" hilippeet.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Jep, tilaan noi Trick Flown 7/16":set keinut ja ARP:n studit.Mexico65 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 13:55Muista, ettei keinuvivut jotka on tarkoitettu 3/8 studille sovi 7/16 sudiin!ak72 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 11:04kaara91 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 10:58 Laitan tähän vielä tän studikuvan, josta noita kolmea voi vertailla. Tää kuva on lainattu starskyn topiikista. Kaikki siis ARP laisia ja vasemmalta oikealle seuraavaa.
3/8 keinulle 7/16 kansikierre, 7/16 keinulle 7/16 kansikierre, 7/16 keinulle 1/2 kansikierre.
Joo kun kuvan näkee niin valtava ero, äkkiä eroon 3/8" studeista
Onhan nuo mulla kestäny lähes viidennes vuosisadan, jospa ne kestäis vielä pari viikkoa kunnes saan 7/16" hilippeet.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
En oo aatellu vipusuhteen nostoa, luulis että nostovaraa on vielä mutta alkaa .585 olemaan aika äärirajoilla mitä nuihin kansiin voi laittaa. Mulla on lisäksi pattimännät niin ehkä 1.6 on turvallisempi. Ja tuossa nokassa ei oo adv. duration ku 270, eli aika mieto.
Edit: Venajouset menis vaihtoon jos aikos yli .575 nostolla mennä, löysin infoa nuista kansista.
Edit: Venajouset menis vaihtoon jos aikos yli .575 nostolla mennä, löysin infoa nuista kansista.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Jeselin keinuissa ei mitään ongelmia, kuten ei myöskään Crowerin nostajissa. On totta että liian löysät jouset aiheuttavat paljon suurempia kiihtyvyyksiä / voimia, jos ei seurata nokkaa, mutta noilla jousipaineilla ei pitäisi seota. Kierroksia on enimmillään ollut 7200.kaara91 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 14:09 Jos mun pitäs analysoida noita Antin lashcappeja, niin sanoisin, että tossa on samaa ilmiötä kuin laahurinostinten vaurioissa. Aine murtuu kuormituksesta, kun materiaalin pintaan tulee riittävästi painetta jolloin siitä alkaa irtoilemaan paloja. Syy voi olla liian kovaksi jätetyssä päästössä karkaisun jälkeen, tai sitten materiaalin seoksissa ei ole käytetty parhaita mahdollisia aineita. Tohon liialliseen kovuuteen kielii myös se, että kuvassa osassa lashcappeja on pinta korkannut ohjauspinnastaan kokonaan pois.
Minkäs näköiset oli keinun rullat noissa murentuneissa lashcapia vastassa. Myös mekaanisella nokalla, jossa on välys, lashcappi joutuu ottamaan myös iskuja vastaan. Varsinkin jos koneisto pääsee resonoimaan varsinkin sekoamisrajalla, niin noiden pintojen murtuminen on hyvinkin mahdollista. Samaa murtumista ilmenee myös tönäreiden päissä, jos ne eivät ole laadullisesti hyvää materiaalia. Kovillahan nuo kohdat osissa on, jos esim 600lbs lähes 300kg voimalla noita kuormitetaan. Tosta voi hyvin laskea pintapaineen miten se kuormittaa materiaalia. Hurjiin pinta paineisiin kyllä materiaali joutuu.
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
kaara91 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 15:38Niin reilun millin se lisää max nostoa ja pelivaraa pitäisi jousissa pohjaamiseen jäädä vielä sen jälkeen 1,5-2mm. Mäntiin tuskin tulee kosketusta, koska siellä pitää olla jo muutoinkin 1-1,5 minimissään pelivaraa. Toi vipusuhteen muutos ei vaikuta ristiinmenoalueella vielä kuin korkeintaan pari kymppiä.ak72 kirjoitti: ↑27 Huhti 2018, 15:10 En oo aatellu vipusuhteen nostoa, luulis että nostovaraa on vielä mutta alkaa .585 olemaan aika äärirajoilla mitä nuihin kansiin voi laittaa. Mulla on lisäksi pattimännät niin ehkä 1.6 on turvallisempi. Ja tuossa nokassa ei oo adv. duration ku 270, eli aika mieto.
Edit: Venajouset menis vaihtoon jos aikos yli .575 nostolla mennä, löysin infoa nuista kansista.
Monissa tapauksissa koneen kierroslukualue ei muutu, mutta vääntökierrokset hieman alenee ja vääntö lisääntyy, sekä huipun tehoihin pitäisi tulla myös muutama koni lisää. Ei tosin kaikissa tapauksissa.
Hmmm pitäsköhän tuo sitte ottaa tietoinen riski ja tilata 1.72 vipat? Uudet jouset laitoin viime kesänä kun nokan vaihdoin, kannet kunnostettiin myös samalla. Muuttuuko tönärin mitta jos vipusuhde muuttuu? Nämä jouset tuli:
https://www.summitracing.com/parts/edl-5825
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Tehokas venttiilikoneisto ja oikea vipusuhde
Nonnii asiaa harkittuani tilaan 7/16" Arpin studit ja Trick Flown tai Scorpionin keinut maanantaina. Eiköhän nuilla pärjää seuraavat 20 vuotta 
Ne 1.72:set tuo kuitenkin mun käytössä sen verta vähän etua että 1.6:set riittää. Luin että tuo 1.72 rasittaa enempi venttiiliohjureita,jousia sun muuta.
ja ehkä jouset ois pitäny hommata jykevämmät myös.
Piti savut käydä ottaan Mustangista ja ei mitään ihmeempää ongelmaa ilmennyt, mitä nyt kaasaria vähän säädin. Onneksi kävin syksyllä katsastamassa niin ei tarvi nyt stressata.

Ne 1.72:set tuo kuitenkin mun käytössä sen verta vähän etua että 1.6:set riittää. Luin että tuo 1.72 rasittaa enempi venttiiliohjureita,jousia sun muuta.
ja ehkä jouset ois pitäny hommata jykevämmät myös.
Piti savut käydä ottaan Mustangista ja ei mitään ihmeempää ongelmaa ilmennyt, mitä nyt kaasaria vähän säädin. Onneksi kävin syksyllä katsastamassa niin ei tarvi nyt stressata.