Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
Mulla on pikku ongelma, en ole saanut 390 Fordin venttiilikoneistoa äänettömäksi.
1966 Ford 390 FE. Huolella ja pieteetillä täysin rakennettu 400+ hv katumoottori. 10:0 puristukset.
Alkuperäiset täysin kunnostetut rautakannet säädettävillä orkkistyypin ductile-keinuilla.Uudet Erson HD akselit, billet end standit.Compin beehive-jouset. Kaikki laskettu ja tehty kärsivällisyyllä ja 30+ vuoden kokemuksella sekä noin 30 moottorin kokemuksella.
Työntötankojen pituus optimoitu ( tilattu customina Smith Brothersilta).Keinun säätöruuvista jää näkyviin 2-3 kierrosta kuten FE:ssä pitääkin.
Comp Cams custom hydraulirullanokka. 269 / 282 gross asteet, 220 / 230 @0.050" Nostoa noin .550.
2014 kun sain auton ( -66 Fairlane GTA) liikenteeseen, moottorissa oli uudet Compin hydraulirullanostajat.
Venttiilikoneisto piti ääntä, luonteeltaan venttiilin nakutusta joka ei poistunut vaikka kuinka sääteli preloadia ja kokeili eri öljyillä. Ääni tulee "sieltä täältä", joku paikka ääntelee, joku ei.
Kyllästyin tähän ja lueskeltuani USAn forumeilta siellä kerrottiin ja kerrotaan edelleen että Compin nostajien kanssa oli muutamia vuosia sitten ongelmia juurikin tämän asian kanssa.
Tilasin ja asensin jenkkifoorumien suositusten mukaiset uudet MOREL-nostajat 2016 keväällä.Nämä eivät ole samat rebrändätyt Compit, ovat eri näköiset.
Ja jumaliste ongelma on siellä edelleen :
Kun käynnistät moottorin niin että se on seisonut pitkään,vaikka viikon tai pari, ja pumppaat kaasua ensin niin että moottoi käynnistyy välittömästi = 1-2 sekuntia helvetinmoinen venttiilinakutus muutamasta venttiilistä jonka jälkeen hiljenee lähes täysin. Noin puolen minuutin, minuutin kuluttua nakutusääntä alkaa kuulua ja 5 minuutin käytön jälkeen ilmiö on täysin voimissaan.
Mun diagnoosi on, että nostajien valmistustoleransseissa on heittoa. Jotkut vuotavat enemmän kuin toiset.
Kun öljy on kylmää ja viskositeetti korkea kaikki nostajat toimivat, heti kun öljy lämpenee ja öljy norjistuu ja jotkut nostajat alkavat vuotaa.
Lunatin nostajien kriittiset mitat ovat samat kuin Compin nostajissa, ja mitat ovat kunnossa kun tarkastelee nokan perusympyrää ja öljyn tuloreikiä , nostajareiän korkeutta ym.
Eräs teoria oli että nostaja nousee liian ylös ja öljynpaine karkaa sieltä suihkuamalla.
Irrotin imusarjan eilen ja tein testin jossa pyöritin öljypumppua porakoneella - öljyä ei suihkua reikien yläpäistä vaikka nokka / nostaja olisi täydellä nostolla.
Edelläoleva koskee siis Ford FE:tä. MUTTA : tallikaverin tuoreessa -55 Letukan 383 letukan pikkulohkossa oli ihan sama ilmiö Compin hydraulirullanostajilla: venttiilikoneiston äänekkyyttä ei saanut pois vaikka kuinka sääteli ja kokeili eri öljyjä.
Viime keväänä Matti sitten osti letukkaan Crowerin " sikakalliit" hydraulirullanostajat ja on siitä lähtien ajellut autolla naama loistaen ja posket punaisena - kaikki äänekkyys hävisi samantien - nyt letukan moottori kiertää "äänettömästi kuin suihkuturbiini".
Millä nostajilla itse ajat ja mitkä ovat kokemukset ?
1966 Ford 390 FE. Huolella ja pieteetillä täysin rakennettu 400+ hv katumoottori. 10:0 puristukset.
Alkuperäiset täysin kunnostetut rautakannet säädettävillä orkkistyypin ductile-keinuilla.Uudet Erson HD akselit, billet end standit.Compin beehive-jouset. Kaikki laskettu ja tehty kärsivällisyyllä ja 30+ vuoden kokemuksella sekä noin 30 moottorin kokemuksella.
Työntötankojen pituus optimoitu ( tilattu customina Smith Brothersilta).Keinun säätöruuvista jää näkyviin 2-3 kierrosta kuten FE:ssä pitääkin.
Comp Cams custom hydraulirullanokka. 269 / 282 gross asteet, 220 / 230 @0.050" Nostoa noin .550.
2014 kun sain auton ( -66 Fairlane GTA) liikenteeseen, moottorissa oli uudet Compin hydraulirullanostajat.
Venttiilikoneisto piti ääntä, luonteeltaan venttiilin nakutusta joka ei poistunut vaikka kuinka sääteli preloadia ja kokeili eri öljyillä. Ääni tulee "sieltä täältä", joku paikka ääntelee, joku ei.
Kyllästyin tähän ja lueskeltuani USAn forumeilta siellä kerrottiin ja kerrotaan edelleen että Compin nostajien kanssa oli muutamia vuosia sitten ongelmia juurikin tämän asian kanssa.
Tilasin ja asensin jenkkifoorumien suositusten mukaiset uudet MOREL-nostajat 2016 keväällä.Nämä eivät ole samat rebrändätyt Compit, ovat eri näköiset.
Ja jumaliste ongelma on siellä edelleen :
Kun käynnistät moottorin niin että se on seisonut pitkään,vaikka viikon tai pari, ja pumppaat kaasua ensin niin että moottoi käynnistyy välittömästi = 1-2 sekuntia helvetinmoinen venttiilinakutus muutamasta venttiilistä jonka jälkeen hiljenee lähes täysin. Noin puolen minuutin, minuutin kuluttua nakutusääntä alkaa kuulua ja 5 minuutin käytön jälkeen ilmiö on täysin voimissaan.
Mun diagnoosi on, että nostajien valmistustoleransseissa on heittoa. Jotkut vuotavat enemmän kuin toiset.
Kun öljy on kylmää ja viskositeetti korkea kaikki nostajat toimivat, heti kun öljy lämpenee ja öljy norjistuu ja jotkut nostajat alkavat vuotaa.
Lunatin nostajien kriittiset mitat ovat samat kuin Compin nostajissa, ja mitat ovat kunnossa kun tarkastelee nokan perusympyrää ja öljyn tuloreikiä , nostajareiän korkeutta ym.
Eräs teoria oli että nostaja nousee liian ylös ja öljynpaine karkaa sieltä suihkuamalla.
Irrotin imusarjan eilen ja tein testin jossa pyöritin öljypumppua porakoneella - öljyä ei suihkua reikien yläpäistä vaikka nokka / nostaja olisi täydellä nostolla.
Edelläoleva koskee siis Ford FE:tä. MUTTA : tallikaverin tuoreessa -55 Letukan 383 letukan pikkulohkossa oli ihan sama ilmiö Compin hydraulirullanostajilla: venttiilikoneiston äänekkyyttä ei saanut pois vaikka kuinka sääteli ja kokeili eri öljyjä.
Viime keväänä Matti sitten osti letukkaan Crowerin " sikakalliit" hydraulirullanostajat ja on siitä lähtien ajellut autolla naama loistaen ja posket punaisena - kaikki äänekkyys hävisi samantien - nyt letukan moottori kiertää "äänettömästi kuin suihkuturbiini".
Millä nostajilla itse ajat ja mitkä ovat kokemukset ?
- ak72
- Mega-addikti
- Viestit: 667
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang '66 289 HT
- Paikkakunta: Raahe
Re: Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
Mulla on Howardsin rullanostajat '66:ssa ja niissäkin oli naputusongelmaa tosin vain kylmänä. Otin yhteyttä valmistajaan ja sieltä sanottiin että preload täytyy vetää 1 täys kierros, eli kun sormilla pyörittää tönäriä ja välys pois niin mutteria 1 kierros kii. Naputus hävisi kokonaan tuolla konstilla.
Re: Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
Toi FE:n öljynkierto systeemi on hieman toisenlainen kuin Windsor lohkoissa.
Öljy ei mene yläkertaan tikkujen kautta vaan omaa kanavaa keinuvipuakselille ja sieltä keinuille.
Eli minä epäilen öljynkiertoa / -painetta. Tai niin kuin yleistä on, että Compin nostajat ei oo kovin hyviä.
Vaikea verrata kun ei oo FE:t.
Crowerin linkbar mekaaniset rullanostajat mulla Widsorissa, ovat hiljaiset.
Muutoin mekaaniset laahaavat nostajat Schneider ja Ferrea tool steel molemmissa .025" voitelu reikä nokkaa vasten, koko kone on mekaanisesti äänekäs.
Öljy ei mene yläkertaan tikkujen kautta vaan omaa kanavaa keinuvipuakselille ja sieltä keinuille.
Eli minä epäilen öljynkiertoa / -painetta. Tai niin kuin yleistä on, että Compin nostajat ei oo kovin hyviä.
Vaikea verrata kun ei oo FE:t.
Crowerin linkbar mekaaniset rullanostajat mulla Widsorissa, ovat hiljaiset.
Muutoin mekaaniset laahaavat nostajat Schneider ja Ferrea tool steel molemmissa .025" voitelu reikä nokkaa vasten, koko kone on mekaanisesti äänekäs.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
En usko että on öljynpaineista / related tää homma kiinni.Mitä enemmän tätä pähkäilee sitä enemmän kallistun vaan laadun/valmistustoleranssien kannalle.
Mulla on muuten kansien öljyreijissä 90 numeron Holleyn suuttimet rajoittimina, siltikin yläkettaan tulee helevetisti öljyä kun olen pari kertaa ilman venttiilikoppaa käynnistänyt, heti kun öljy lämpiää alkaa se valua kyllä hyvin kansista alas mutta ekan minuutin aikana öljyä on kansissa aika paljon.
Mulla on muuten kansien öljyreijissä 90 numeron Holleyn suuttimet rajoittimina, siltikin yläkettaan tulee helevetisti öljyä kun olen pari kertaa ilman venttiilikoppaa käynnistänyt, heti kun öljy lämpiää alkaa se valua kyllä hyvin kansista alas mutta ekan minuutin aikana öljyä on kansissa aika paljon.
0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
Re: Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
Osa vaan pitää ääntä, naputtaa oikein selvästi.
Re: Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
Osasyy voi myös olla nokan rajut rampit. Kyseessä on Compin customnokka, Extreme Energy rampeilla, ovat jyrkät. Imu on esim vain 269 gross ja 220@0,050", pako 282 / 230.
Taidan tilata Howardsilta nokan 227/233 @0.050 ja .525" nostolla , tässä vähän loivemmat rampit, sekä heidän hyvämaineiset nostajansa. Sittenpähän tulee tämäkin testattua.
Taidan tilata Howardsilta nokan 227/233 @0.050 ja .525" nostolla , tässä vähän loivemmat rampit, sekä heidän hyvämaineiset nostajansa. Sittenpähän tulee tämäkin testattua.
Re: Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
No oli miten oli, tilasin tänään Howardsin nokan( 227 / 233 @0.050" .525/.525) ja nostajat. Ainakin kaverin pikkulohkoletukassa jossa oli ihan sama ongelma, tilanne korjaantu välittömästi tämän sarjan Howardsin nostajille. Nykyisin Matti ajelee -55 letukallaan suu korvissa, moottori käy pehmeästi kuin turbiini, hää luonnehtii.
Ja toi nokka on pikku parannus tohon Compin nokkaan, ainakin teoriassa ja DynoSim 5:n mukaan. Alunperin suunnittelin laittavani Fairlaneen 428 CJ valusarjat ja tilasin Compilta nokan tähän perustuen. Mutta päädyin kuitenkin Tri-Y peltisajoihin. Siksi pakopuolella on 10 astetta enemmän kuin imupuolella. DynoSIm:n mukaan tää Howardsin uusi nokka antaa noin 40 heppaa enemmän 5500-6000 alueella kuin toi Comp.
Samoin kokeilen nyt nelikurkkuista imusarjaa ja kaasaria Tri-Powerin asemasta.Löysin Suomesta vanhan Holley Street Dominatorin. Tämähän on matala ja pienikanavainen 1-tasosarja joka Jay Brownin huikean FE-kirjan mukaan toimii todella hyvin myös kadulla ja matalillakin kierroksilla. Kaasariksi 750 Holley. Toi Tri-Power on huikea nostalginen paketti ja toiminee parhaiten vielä hieman miedommassa moottorissa kuin mulla, vaikkei se nyt mikään race-motti missään mielessä olekaan, 3 kpl 2-kurkkuista kaasaria virtaavat kuitenkin yhteensä vain 675 cfm, ja ilmanputsari on todella matala, kuten imusarjakin. Luulen että Fairlane karjuu 5000 yläpuolella melko tavalla aiempaa raikkaammin
Ja toi nokka on pikku parannus tohon Compin nokkaan, ainakin teoriassa ja DynoSim 5:n mukaan. Alunperin suunnittelin laittavani Fairlaneen 428 CJ valusarjat ja tilasin Compilta nokan tähän perustuen. Mutta päädyin kuitenkin Tri-Y peltisajoihin. Siksi pakopuolella on 10 astetta enemmän kuin imupuolella. DynoSIm:n mukaan tää Howardsin uusi nokka antaa noin 40 heppaa enemmän 5500-6000 alueella kuin toi Comp.
Samoin kokeilen nyt nelikurkkuista imusarjaa ja kaasaria Tri-Powerin asemasta.Löysin Suomesta vanhan Holley Street Dominatorin. Tämähän on matala ja pienikanavainen 1-tasosarja joka Jay Brownin huikean FE-kirjan mukaan toimii todella hyvin myös kadulla ja matalillakin kierroksilla. Kaasariksi 750 Holley. Toi Tri-Power on huikea nostalginen paketti ja toiminee parhaiten vielä hieman miedommassa moottorissa kuin mulla, vaikkei se nyt mikään race-motti missään mielessä olekaan, 3 kpl 2-kurkkuista kaasaria virtaavat kuitenkin yhteensä vain 675 cfm, ja ilmanputsari on todella matala, kuten imusarjakin. Luulen että Fairlane karjuu 5000 yläpuolella melko tavalla aiempaa raikkaammin

0400-834819
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
1980 Fairmont Futura Brothel-on-wheels 6 speed +9". 11,006/204 kmh. 267 seisova maili.Tehokkaampi moottori tulosssa jossain vaiheessa.
1966 Fairlane GTA 390 +C6+9"lukko.MR rek.suomiauto.13,44/170 kmh.
- Fake
- Aktiivi
- Viestit: 138
- Liittynyt: 01 Touko 2014, 21:36
- Auto: 1994 Mustang gt convertible
- Paikkakunta: Kouvola
Re: Hydraulirullanostajien laatu / äänekkyys ?
SN95 - SBF 363